• 1
  • 2
2010-08-26, 10:56
Medlem
Hej,
Förlåt om det finns en kategori för detta någonstans, men jag hittade det inte.
Jo, det är så att jag bor i en hyresrätt som jag tänkte flytta från för att byta till mindre lägenhet pga uppbrott med flickvän.
Jag var då samtidigt intresserad av att samtidigt köpa bostadsrätt.
Problemet då, och jag har svårt att tro att jag är ensam om det här, är att jag inte har någon ansamlad förmögenhet att betala handpenning med, som nu för tiden är 15% hörde jag.
Hur löser man det här?
Jag tjänar 22-23000 efter skatt och bör inte ha några problem att betala för mig.
Utföra rån för att få ihop till handpenning?
Gå till en annan bank och under falska premisser ansöka om lån?
Eller helt enkelt byta hyresrätt till något mindre?
Citera
2010-08-26, 11:00
Medlem
PWNs avatar
Jag är ingen expert men det borde väl inte vara förbjudet att ta ett blancolån och använda till handpenningen egentligen.
Se till att du tar upp det som en utgift bara hos din bank när du ansöker om bostadslånet, annars kan det bli lite sura miner misstänker jag.
Citera
2010-08-26, 11:26
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Privatekonomi

//Mod
Citera
2010-08-26, 11:34
Medlem
Spara pengar och ta en lägenhet där du faktiskt har råd med 15% handpenning?

Du kan ju alltid bo i den ett tag, fortsätta spara och sedan sälja den och köpa en större/finare/bättre placerad när du väl har råd med 15% den gången.
Citera
2010-08-26, 13:00
Medlem
Wobins avatar
Snackade med någon bolånsnubbe på Swedbank i Tisdags, han sade att det fortfarande endast krävdes 10% i handpenning.

Anar att man får en ganska otrevlig räntesats på 5% av lånet, men sånt man får ta. Handlar det om belopp upp till en miljon så bör det gå bra.

Men kort och gott, har du inga sparade pengar så blir det ingen bostadsrätt.
Citera
2010-08-26, 13:05
Medlem
PWNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Snackade med någon bolånsnubbe på Swedbank i Tisdags, han sade att det fortfarande endast krävdes 10% i handpenning.

Det var väl först i oktober de reglerna skulle börja gälla har jag läst någonstans.
Citera
2010-08-26, 15:29
Medlem
Alltså många har missat hela grejen. De nya reglerna innebär att ett bostadslån max får vara på 85% av priset på bostaden.

Det är alltså själva bostadslånet som ej får vara högre. Du kan däremot självfallet ta exempelvis ett blancolån för att lösa resterande del av köpesumman.

Nackdelen med detta är ju att ett bolån har bättre villkor, räntor mm, än ett blancolån.

Sen kan man ju diskutera om man verkligen skall belåna sig upp över öronen
Senast redigerad av flashbackuser 2010-08-26 kl. 15:31.
Citera
2010-08-26, 15:34
Medlem
Se till att köpa en bostadrätt som är i halvdant skick.

Renovera - Omvärdera - Lös topplånet
Är ett tips.

(topplån är den del som överstiger 85%, blanco lån)

Annars är det ju bara att sitta med ett topplån. Försök bara att amortera (betala av) så mycket som möjligt på topplånet.

(sen finns det ju olika teorier om amortering, men jag tycker absolut man ska amortera bort ett topplån så fort som möjligt.)
Citera
2010-08-28, 07:53
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunfel
Hej,
Förlåt om det finns en kategori för detta någonstans, men jag hittade det inte.
Jo, det är så att jag bor i en hyresrätt som jag tänkte flytta från för att byta till mindre lägenhet pga uppbrott med flickvän.
Jag var då samtidigt intresserad av att samtidigt köpa bostadsrätt.
Problemet då, och jag har svårt att tro att jag är ensam om det här, är att jag inte har någon ansamlad förmögenhet att betala handpenning med, som nu för tiden är 15% hörde jag.
Hur löser man det här?
Jag tjänar 22-23000 efter skatt och bör inte ha några problem att betala för mig.
Utföra rån för att få ihop till handpenning?
Gå till en annan bank och under falska premisser ansöka om lån?
Eller helt enkelt byta hyresrätt till något mindre?
Tjugotvå tusen kronor är relativt hög lön så det bör inte vara några problem att täcka hundra procent med lån om så behövs. Bolånen är som sagt en sak för sig. Förutsatt att du inte har en massa blanco redan. Annars sälja bilen, frimärkssamlingen et cetera.
Citera
2010-08-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin

Anar att man får en ganska otrevlig räntesats på 5% av lånet, men sånt man får ta. Handlar det om belopp upp till en miljon så bör det gå bra.

Men kort och gott, har du inga sparade pengar så blir det ingen bostadsrätt.
Det är väl första oktober (september?) eller något 85% gäller. Var väl tom fortfarande en rekommendation då.

Så det där är väl olika. Rörlig ränta och lägga undan för en högre fungerar ju med.
Citera
2010-08-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackuser
Alltså många har missat hela grejen. De nya reglerna innebär att ett bostadslån max får vara på 85% av priset på bostaden.

Det är alltså själva bostadslånet som ej får vara högre. Du kan däremot självfallet ta exempelvis ett blancolån för att lösa resterande del av köpesumman.

Nackdelen med detta är ju att ett bolån har bättre villkor, räntor mm, än ett blancolån.

Sen kan man ju diskutera om man verkligen skall belåna sig upp över öronen
Fast hela grejen lär ju vara att minska risken för låntagaren. Och ja, det gör man ju knappast genom att ta ett mindre fördelaktigt lån för resten.

Men är man inte tillräckligt klok själv för att förstå att det är dumt att köpa så dyra grejer när man inte har lyckats spara ihop ett skit änsålänge så .. Undantag såklart om det är första jobbet och boendet. Vill man inte bränna pengar på hyresrätt så.
Citera
2010-08-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty76
Se till att köpa en bostadrätt som är i halvdant skick.

Renovera - Omvärdera - Lös topplånet
Är ett tips.

(topplån är den del som överstiger 85%, blanco lån)

Annars är det ju bara att sitta med ett topplån. Försök bara att amortera (betala av) så mycket som möjligt på topplånet.

(sen finns det ju olika teorier om amortering, men jag tycker absolut man ska amortera bort ett topplån så fort som möjligt.)
Systeryster fick det visst löst genom att köpa hus på av kommunen arrenderad tomt, tomten blev dyrare år för år så hon köpte den för sparade pengar och vips blev ju hela boendet mer värt och blev av med topplånet den vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in