• 12 302 online
  • 1 199 308 medlemmar
  • 62 130 161 inlägg
2010-08-26, 09:43
Medlem
Hej, jag lider av att ha för många goda företagsidéer och produktidéer som bara sitter och tynger mitt sinne utan att någonsin bli av.

Hur skulle man gå till väga för att hitta folk man kunde sälja sina idéer till, eller ännu hellre hitta entreprenörer som kan tänkas driva dessa företag ensamma eller tillsammans med en själv? Mot betalt hittar man naturligtvis kompetent folk, men man vill ju slippa punga ut med klöver.

Det är naturligtvis en överväldigande risk att outa sina idéer åt random dårar på exempelvis Flashback, så finns det någon chans att under säkrare former dela med sig av informationen för att få folk att nappa?

Hur skulle ni göra för att minimera risken att nån snor idéerna och genomför dom själva?
Citera
2010-08-26, 09:48
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Postar inlagg for att folja traden.

Har haft samma tanke i flera ar men aldrig vagat ta steget att ens ifragasatta gangvag - hoppas det inte gor allt for mycket att folja traden for att se om nagon person kan komma med ett informationsgivande svar!
Citera
2010-08-26, 09:53
Medlem
hallberg-rassys avatar
En affärsidé är i sig inget värdefullt. Därför blir det svårt att sälja affärsidén alls. Affärsidéer brukar fungera så att antingen gör du det själv eller också ger du bort den, det finns inget mellanting. Såvida du inte har patent såklart.
Citera
2010-08-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
En affärsidé är i sig inget värdefullt. Därför blir det svårt att sälja affärsidén alls. Affärsidéer brukar fungera så att antingen gör du det själv eller också ger du bort den, det finns inget mellanting. Såvida du inte har patent såklart.

Ja, det låter vettigt, men man vill ju ändå tro att det finns folk där ute som letar efter nån bra idéer att genomföra. Det handlar ju bara om att sammanföra dels idéer och dels människor. Visst kan man ge bort idéerna, men man skulle ju vilja ha option på framtida aktiekapital...
Citera
2010-08-26, 11:39
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Hej, jag lider av att ha för många goda företagsidéer och produktidéer som bara sitter och tynger mitt sinne utan att någonsin bli av.

Hur skulle man gå till väga för att hitta folk man kunde sälja sina idéer till, eller ännu hellre hitta entreprenörer som kan tänkas driva dessa företag ensamma eller tillsammans med en själv? Mot betalt hittar man naturligtvis kompetent folk, men man vill ju slippa punga ut med klöver.

Det är naturligtvis en överväldigande risk att outa sina idéer åt random dårar på exempelvis Flashback, så finns det någon chans att under säkrare former dela med sig av informationen för att få folk att nappa?

Hur skulle ni göra för att minimera risken att nån snor idéerna och genomför dom själva?

Har du bra ideer/ uppfinningar så kan du alltid kontakta ett riskkapital bolag och försöka sälja in dina ideer, men helst ska man ha kommit igång lite så dom kan se hur marknaden är för prodkten. ( Går en del program på tv där personer försöker sälja in sina ideer, minns inte vad dom heter)

Du kan alltid annonsera att kompanjon/ delägare sökes till affärside, ser såna annonser titt som tätt i DN.
Citera
2010-08-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Har du bra ideer/ uppfinningar så kan du alltid kontakta ett riskkapital bolag och försöka sälja in dina ideer, men helst ska man ha kommit igång lite så dom kan se hur marknaden är för prodkten. ( Går en del program på tv där personer försöker sälja in sina ideer, minns inte vad dom heter)

Du kan alltid annonsera att kompanjon/ delägare sökes till affärside, ser såna annonser titt som tätt i DN.

Jo, det finns alltid möjlighet till riskkapitalbolag eller affärsänglar. Detta innebär dock i praktiken att jag skulle behöva ha tillräckligt med kött på benen för att kunna "sälja" mitt projekt så att de nappar, som i sin tur skulle kräva att jag skulle driva idéerna själv.
Citera
2010-08-26, 13:59
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Jo, det finns alltid möjlighet till riskkapitalbolag eller affärsänglar. Detta innebär dock i praktiken att jag skulle behöva ha tillräckligt med kött på benen för att kunna "sälja" mitt projekt så att de nappar, som i sin tur skulle kräva att jag skulle driva idéerna själv.

Tror du får svårt att sälja vidare dom om du inte drar igång projekten först, eller hittar en entrprenör som är villig att satsa. Du kan alltid prova att göra marknadsundersökningar och försöka sälja efter hur marknaden ser ut, men svårt.

Dom brukar vilja köpa 51 % eller mer av ditt bolag så dom kan styra.
Citera
2010-08-26, 16:58
Medlem
mewoshhs avatar
Finns till exempel böcker med affärsidéer. En sådan är t.ex. 150 Affärs ideer för dig (länk nedan), som jag har själv har glädjen att äga. Boken är författarens svar på din fråga hur man kan tjäna pengar på/sälja sina affärsidéer. Om du anser att dina idéer är minst lika bra, kan du ju ge ut en till bok. Annars tror jag att det är väldigt svårt att sälja en affärsidé till en person då personen måste i första hand ha en idé om vad det handlar om - och då kan det bli svårt att hitta den fina gräsen mellan för lite och för mycket info.

http://www.redaktionen.se/produkt.ph...er%20for%20dig
Citera