• 1
  • 2
2010-08-25, 22:09
Medlem
skotittares avatar
Jag har ganska nyligen blivit singel och då även fått en enorm massa tid över som jag inte riktigt vet vad jag ska fylla med. Jag har hoppats själv att jag kan göra något kreativt och bra med all den här tiden.

Jag är extremt musikintresserad och har själv försökt göra en del musik. Mestadels indiepop men även lite ambient. Då har jag dock enbart använt en microkorg och audacity och resultatet har varit rätt simpelt och amatörmässigt. Jag har nu funderingar på att ta det hela et steg längre. Dock är jag lite osäker pga att jag inte är speciellt duktig musikalisk och jag är även rätt oteknisk av mig och brukar ha svårt att förstå mig på datorprogram och liknande. Men det finns en vilja i alla fall.

Just nu skulle jag vilja börja göra lite enklare minimal techno och även lite drömsk luftig ambient. Kan tänka mig att i framtiden även försöka mig på elektronisk indiepop men just nu är det mest minimal som lockar.

Jag har mac och har hört väldigt mycket gott om Logic men dock har jag aldrig testat själv och jag har förstått att det är ett ganska komplicerat program. Jag har även testat en demoversion av Ableton Live och jag lyckades ganska fort i alla lära mig vissa enklare grunder. Plus att många av de artister jag gillar använder sig av Ableton vad jag vet.
Dock har jag nu av någon anledning mer snöat in mig på att det är Logic jag ska ha.
Jag är helt enkelt lite förvirrad och behöver hjälp, råd och vägledning.

Jag har bestämt mig för att köpa programmet så därför känns det som en rätt stor fråga eftersom det faktiskt kostar en hel del pengar och jag vill inte slänga ut de pengarna på något som jag senare inte kommer klara av eller som kanske inte är helt för den typen av musik jag vill göra.

Så, ge mig tips angående vilket av dessa två program som ni tror skulle passa mig bäst och förklara varför?
Om ni tycker att jag helt enkelt ska låta mina musikdrömmar fortsätta att enbart vara drömmar så tycker jag att ni ska säga även det.

Tack för svar, och jag hoppas att jag kommer få någon klarhet i det här.
Citera
2010-08-25, 23:22
Medlem
LOGIC!!!
LOGIC!!!
LOGIC!!!

Whooohoooo!!!

Haha, nä men seriöst logic är underbart och jag har faktiskt varit och fulat mig i allihopa, FL, Cubase, Cakewalk Sonar, Ableton and so on. Logic är rätt logiskt, därför det kallas logic och det finns jättemycket fina tutorials på nätet på youtube och andra ställen så en idiot klarar av det. Sen en sak till du behöver inte ens köpa det till en början, tanka ner det bara sålänge.

Ableton är säkert jättebra och smidigt när man kommer igång men jag hatar interfacet, plottrigt fula färger och störiga reglage och knappar. Logic är supersnyggt, det känns proffsigt direkt när man loggar in, inget onödigt plotter som stör utan det osar kvalité om det. Men Ableton är ju populärt för sin loophantering och snabba sätt att göra trummor och sånt i deras beatmaker men nu sen Logic 9 fick flextime och andra godsaker så ser jag inget som skiljer dom åt direkt. Och för mig är det viktigt att det ser schysst ut man ska ändå sitta och stirra på skärmen mycket då ska det inte se ut som ett sprängt rövhål.

Logic är mer heltäckande och är bra för alla områden av musik, Ableton är mer riktat till elektronisk musik och så en Dj kan ha det programmet och trigga loopar i direkt. Men felet som jag ser det med ableton som är så enkelt med loopar och att trigga saker är att man jobbar så statiskt, det sprutar ut musik som faktiskt är rätt ointressant och det tror jag är lite effekten av dessa program som Ableton och FL som är för lätta att göra grejorna i, man behöver liksom inte vara kreativ på samma sätt utan man blir lat, slänger in sina loopar som redan är klara, musiken kommer ut och låter mer eller mindre som allt annat.

Men samtidigt använder du loopar i Logic med men eftersom vyn du ser allt i och att du jobbar på ett lite annat sätt så anser jag att min kreativitet kan flöda lite mer i Logic och att man inte går in i programmet och slafsar ihop nåt likadant varenda gång.

Ableton http://www.tranceam.org/ableton.jpg

Logic http://mikefluff.com/assets/images/Logic-studio.jpg

Men det jag tycker du ska göra är att tanka båda programmen, installera dom och se vilket du gillar.
Citera
2010-08-26, 10:36
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
LOGIC!!!
LOGIC!!!
LOGIC!!!

Whooohoooo!!!

Haha, nä men seriöst logic är underbart och jag har faktiskt varit och fulat mig i allihopa, FL, Cubase, Cakewalk Sonar, Ableton and so on. Logic är rätt logiskt, därför det kallas logic och det finns jättemycket fina tutorials på nätet på youtube och andra ställen så en idiot klarar av det. Sen en sak till du behöver inte ens köpa det till en början, tanka ner det bara sålänge.

Ableton är säkert jättebra och smidigt när man kommer igång men jag hatar interfacet, plottrigt fula färger och störiga reglage och knappar. Logic är supersnyggt, det känns proffsigt direkt när man loggar in, inget onödigt plotter som stör utan det osar kvalité om det. Men Ableton är ju populärt för sin loophantering och snabba sätt att göra trummor och sånt i deras beatmaker men nu sen Logic 9 fick flextime och andra godsaker så ser jag inget som skiljer dom åt direkt. Och för mig är det viktigt att det ser schysst ut man ska ändå sitta och stirra på skärmen mycket då ska det inte se ut som ett sprängt rövhål.

Logic är mer heltäckande och är bra för alla områden av musik, Ableton är mer riktat till elektronisk musik och så en Dj kan ha det programmet och trigga loopar i direkt. Men felet som jag ser det med ableton som är så enkelt med loopar och att trigga saker är att man jobbar så statiskt, det sprutar ut musik som faktiskt är rätt ointressant och det tror jag är lite effekten av dessa program som Ableton och FL som är för lätta att göra grejorna i, man behöver liksom inte vara kreativ på samma sätt utan man blir lat, slänger in sina loopar som redan är klara, musiken kommer ut och låter mer eller mindre som allt annat.

Men samtidigt använder du loopar i Logic med men eftersom vyn du ser allt i och att du jobbar på ett lite annat sätt så anser jag att min kreativitet kan flöda lite mer i Logic och att man inte går in i programmet och slafsar ihop nåt likadant varenda gång.

Ableton http://www.tranceam.org/ableton.jpg

Logic http://mikefluff.com/assets/images/Logic-studio.jpg

Men det jag tycker du ska göra är att tanka båda programmen, installera dom och se vilket du gillar.

Ok, jag har sett dig tala för Logic förut och det du säger låter ju väldigt lockande. Håller med om att Logic ser snyggare ut.
Däremot är det du säger om Ableton att det är lättare att få ur sig saker något som lockar ganska mycket för mig. Även om det är negativt att det enligt dig inte blir några direkt personliga saker.

Just nu lutar det åt Logic även om jag fortfarande är lite tveksam. Mest kanske tveksam på om jag ska skaffa något program överhuvudtaget. Även om jag vill innerst inne.

Jag har försökt ladda ner de här programmen förut flera gånger men misslyckats varje gång. Antingen för jag inte igång de eller så hittar jag inget som verkar funka. Ableton har jag ju dock testat en demoversion av.

Och tack för ett långt och bra svar.
Citera
2010-08-26, 12:52
Medlem
Escapisms avatar
Min uppfattning är att Ableton på många sätt kan vara smidigare (framför allt när man behandlar samplingar) och har ett, när man kan det, mer intuitivt interface och imo. bättre system för "live"-hantering. Med det sagt är helt klart Logic ändå bättre som produktionsprogram.

Edit tillägg: Tror att Ableton passar bättre för minimalism, för när du jobbar i session-modet så kan du lägga in flera olika ljud och mönster att jobba utifrån och sedan testa dem tillsammans fritt. Sedan kan du arrangera när du vet ungefär hur du vill ha det. Allt det där andra proddandet går ju att fixa där också, men jag skulle tro att det framför allt är enklare att hantera och testa saker med de olika mönstren du använder.

Köper du en APC-40 och en midikontroller så är du set.
Senast redigerad av Escapism 2010-08-26 kl. 12:57.
Citera
2010-08-26, 19:18
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Min uppfattning är att Ableton på många sätt kan vara smidigare (framför allt när man behandlar samplingar) och har ett, när man kan det, mer intuitivt interface och imo. bättre system för "live"-hantering. Med det sagt är helt klart Logic ändå bättre som produktionsprogram.

Edit tillägg: Tror att Ableton passar bättre för minimalism, för när du jobbar i session-modet så kan du lägga in flera olika ljud och mönster att jobba utifrån och sedan testa dem tillsammans fritt. Sedan kan du arrangera när du vet ungefär hur du vill ha det. Allt det där andra proddandet går ju att fixa där också, men jag skulle tro att det framför allt är enklare att hantera och testa saker med de olika mönstren du använder.

Köper du en APC-40 och en midikontroller så är du set.

Shit, nu blev allt betydligt svårare. Känns som att det krävs ett par tankestunder innan något beslut tas. Och jag som är så jävla velig av mig...

Har dock tänkt på det här med APC-40 innan och det känns lockande men då blir det ju ännu mer pengar. Jag trodde att Apc´n var en midikontroller men så är alltså inte fallet?

Jag är som sagt ganska ny när det kommer till sånt här.
Senast redigerad av skotittare 2010-08-26 kl. 19:21.
Citera
2010-08-26, 19:23
Medlem
Tjena!
Håller förvisso med ÅsaNisse i vissa aspekter angående ableton, men det finns inget som säger att det blir statiskt. Visst, jobbar du med inbyggda beats och standardljuden kanske det stämmer, men jag tycker ändå att ableton är ett otroligt flexibelt verktyg. Ärligt tror jag inte det spelar så stor roll i slutändan, båda fungerar bra. Ableton fungerar med de allra flesta VST:s, och ReWire till Reason är otroligt smidigt och du kopplar rätt flera kanaler på bara några knapptryck. Session-mode har jag inte mycket för, det är nog bäst för DJ:s och att experimentera etc men i övrigt gillar jag gränssnittet och det är enkelt att koppla kanaler som du vill, använda sends etc. De inbyggda effekterna är fullt adekvata men när du ledsnar är det enkelt att lägga in andra. Det som så klart är positivt med logic är att det är mycket vanligare både i amatör- och professionellt bruk, så om du lär dig logic kommer du nog inte behöva byta i första taget. Samtidigt används Ableton flitigt när det handlar om elektronisk musik.

Sedan var det en otroligt ful bild på Ableton du hittat, ÅsaNisse
Citera
2010-08-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Logic är rätt logiskt, därför det kallas logic

Nja, jag skulle väl säga snarare tvärtom. Ibland tycker jag det borde heta Unlogic eller nåt. Nu har jag bara erfarenhet av Logic och Cubase men jag skulle ändå välja Logic alla dagar i veckan om det stod mellan dessa två.

Jag kan inte sätta fingret på vad det är riktigt men jag känner mig mer kreativ i Logic än i Cubase. Detta anser jag vara viktigare än allt annat vad gäller val av program.

Man kan väl se Cubase som tysk ingenjörskonst. Allt fungerar som det ska. Knappar och reglage sitter där dom ska, gör vad dom ska och heter som dom ska. Som sequenser är säkert Cubase ett "tekinskt" sätt bättre program. Audio editeringen piskar logics dito på fingrarna osv...

Som motsats har vi då Logic som kan ses som en designprodukt. Det är snyggt med mycket ögongodis. Saker och ting är lite virrigt och snurrigt emellanåt. Man får ofta gå långa och ibland rätt omständiga omvägar för att lösa de allraste enklaste problem. Sen anser jag att Logic har betydligt bättre effekter, syntar och plugins än Cubase. Man får dessutom med ett loop- och samplingsbibliotek som ensamt säkert skulle kosta mer än vad hela Logic Studio gör.

Men trots Logics tillkortakommande som program väljer jag det framför Cubase av den enda anledningen att jag känner mig som sagt mer kreativ i Logic. Det är roligare på nåt sätt att arbeta med och jag får känslan av att jag gör bättre musik när jag bytte från Cubase. Detta är mycket viktigare än hårda fakta och att radda upp funktioner hit och dit och lite svårt att sätta ord på. Så om du har möjlighet, tanka ner båda två eller nåt och testa dig fram lite innan du bestämmer dig.

edit: Jag vet att jag spårade ur och att tråden handlar om logic vs ableton.. men men :P
Senast redigerad av henk2055 2010-08-26 kl. 22:06.
Citera
2010-08-26, 22:43
Medlem
skotittares avatar
Nu är jag visserligen nere i värsta nego-moodet (jag håller på att bli sjuk också) men är det överhuvudtaget värt att inhandla något av dessa program om man egentligen inte är musikalisk? För jag är inte alls musikalisk utan tycker mest att det är roligt att pilla lite och få ut ljud och förhoppningsvis göra något som man kalla musik utav det.

Och som sagt så har jag försökt ladda ner programmen men misslyckats.
Citera
2010-08-26, 23:18
Medlem
Drumss avatar
Tanka demon av Ableton Live först och kika, finns på deras sida. Jag gillar Live mycket mer än logic, och jag producerar elektronisk musik. Men det är verkligen en smaksak.

Edit: Och APC40 är en midicontroller, ja.
Citera
2010-08-27, 00:52
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Tanka demon av Ableton Live först och kika, finns på deras sida. Jag gillar Live mycket mer än logic, och jag producerar elektronisk musik. Men det är verkligen en smaksak.

Edit: Och APC40 är en midicontroller, ja.

Ableton-demon har jag testat och jag gillade det. Dock har jag ju hört så mycket gott om Logic och börjat luta åt att skaffa det istället. Men Logic hittar jag ingen demo till.
Citera
2010-08-27, 05:07
Medlem
Förstår inte din tvivel, ladda ner båda två och kör igenom dom, förstår inte varför du inte redan gjort det.

Nä tror inte Logic har nån demo du får helt enkelt tanka den 50+ gb stora filen från nåt ställe.
Citera
2010-08-27, 08:56
Medlem
mattpolancos avatar
Bara använt mig utav Ableton och jag tror fan Ableton ligger i topp när det gäller time-warp.

Det tar ett tag och förstå Ableton, men när man kan.. så är det grymt.
Men installerar Logic när jag köper min Mac.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in