Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-02, 10:50
  #1129
Medlem
Hej golvsliparn!

Jag har nyligen slipat och behandlat min ekparkett i hallen med matt hårdvaxolja. Den är förvånansvärt hal dock, finns det någon passande produkt jag kan lägga ovanpå för att få lite mer friktion?

Eller tror du den kommer bli bättre med tiden efter att man gått på den ett tag?

Tack!
Citera
2021-05-07, 10:46
  #1130
Medlem
stollys avatar
Fan vilken grym tråd. Stor tack till Damian.

Fråga:

att lägga fiskbens-klickparkett.

Olika bud. Hittar trådar där vanliga svennebananer fått snygga resultat samt hört det från bekanta.
Verkar ej vara rocket science att lägga.

Golvfirma jag varit i kontakt med knorrar dock. Observera att detta golv har 4mm sliplag.
Varför är det så sunkigt? Mitt gamla parkettgolv hade typ 1mm kvar men var ändå trevligt att gå på.
Citera
2021-05-07, 19:34
  #1131
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolly
Fan vilken grym tråd. Stor tack till Damian.

Fråga:

att lägga fiskbens-klickparkett.

Olika bud. Hittar trådar där vanliga svennebananer fått snygga resultat samt hört det från bekanta.
Verkar ej vara rocket science att lägga.

Golvfirma jag varit i kontakt med knorrar dock. Observera att detta golv har 4mm sliplag.
Varför är det så sunkigt? Mitt gamla parkettgolv hade typ 1mm kvar men var ändå trevligt att gå på.

Hej!

Tack för din feedback!

Jag skulle säga att fiskbensparkett, klick är säkert jättebra.. om du har 100% slätt underlag.. men minsta avvikelse i golvet som du ska lägga på kommer göra att stavarna kommer tanda.. jag har varit med och slipat om ett gäng golv redan som är lagda. Kika då hellre på massiv stav som läggs rå och sedan slipas jämn. Kostnaden ligger sällan i materialet - utan i kunskapen hos läggaren som ska få mönstret rakt. Fiskben är ingenting man bara lägger. det krävs erfarenhet där du ska mäta ut flera punkter i rummet och sedan loda upp allt så att du får ett rakt och snyggt resultat. Jag själv skulle aldrig ge mig på fiskbensläggning. Det är mer en kostform och inte något vem som helst gör med bra slutresultat.
Citera
2021-05-27, 13:18
  #1132
Medlem
Hej Damian!

Vi köpte en lägenhet för ett tag sedan där förra ägaren har slipat och oljat golvet med vitt pigment i. De gjorde allt rätt men de skippade att "polera" efter oljning så det är lite flammigt på vissa ställen. Går det att göra detta nu efter några år eller måste man göra om hela processen?
Citera
2022-02-22, 15:50
  #1133
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verktygsladan
för att undvika märken på nyslipat fiskbensgolv vad ska jag använda.?

förstår frågan lite dåligt.

Att skydda golvet vid tex vidare renovering? Vilken grad av trafik pratar vi dom om?

Handlar det om att skydda golvet i vardagen från ytslitage?

isåfall är ytan lackerad / oljad / hårdvaxad?
vilken grad av slitage utsätts ytan för? Vilken kvalitet är det på ytbehandlingen?

många frågor
Citera
2022-07-25, 18:56
  #1134
Medlem
Hej golvsliparn!

Vi har slipat parketten i vår lägenhet, sovrummet blev kanon men vardagsrummet blev ingen hit..
Det var inte mycket material kvar så den blev helt nerslipad på sina ställen. Se bilder!

https://imgur.com/a/jMKBXvc

Frågan är då: Går det på nåt sätt att rädda golvet? Skulle det funka med nån mörkare bets att få ett ok resultat? Eller bara att bita i det sura och lägga nytt?

Mvh,

grishals
Citera
2022-11-26, 19:51
  #1135
Medlem
Hej golvproffset.

Jag vill köpa 1-stavs ekparkett.
Är bauhaus-märken som NQD okej att lägga, eller skulle du föredra typ Kährs eller Tarkett?
Citera
2023-09-12, 09:53
  #1136
Medlem
Hej!
Har du eller någon annan bra tips på hur man ska få fram en ljusgrå/”nordisk” mild kulör på gammalt nyslipat grangolv i ett kök? ( jag vill uppnå effekt av ”naturlig patina”)
Jag har fått till mig att hårdvaxolja passar i kök så lutar åt Osmo
Ska det lutas innan eller räcker det med pigment i vaxen? Tips på kulör?
Vilken glans hade ni avslutat med?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback