Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 08:36
  #1069
Medlem
aripetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Hej!
Jag är rädd att jag har förstört mitt köksgolv. Det var fantastiskt vackert när det var lagt, för drygt en vecka sen, jag har blivit glad varje gång jag gått förbi köket.
Jag har velat mellan olika behandlingar och bestämde mig till sist för att luta och såpskura det. Tänkte att lut skulle bevara golvets ljusa fräschör. I förrgår lutade jag det och blev lite fundersam över hur rosaaktigt det blev men tänkte att det blev utav kalken som var med i flaskan trots att det var naturell lut.
Nu har jag även såpskurat det ett par gånger men golvet har fått så tråkig färg. Gult, rosa och till och med gröna skiftningar.
Är det någon prosess med luten eller har det blivit någon mysko reaktion med såpan?
Vet ej hur man lägger in bilder annars hade jag gjort det.
Hej!
Vilken sorts lut och såpa har du använt?
Lutet frätar bort kådan från träet, och "missfärga" furan. Denna är en naturell kemisk process, precis som du beskrev det. Golvet blir grönaktigt, rosafärgad ibland ljusbrunt eller mörkgult. Köpte du lut helt utan kalk?
Så du förstörde inte alls: tänk på att ditt golv är ett levande material, varje plankor är olika, därför är charmigt. Efter några år skurning med såpa (som är basiskt medel dvs. frätande) bleknar ditt golv, och jämnar ut sig.
Citera
2018-04-03, 21:48
  #1070
Medlem
Ska lägga ett nytt parkettgolv över det gamla trägolvet som blivit allt för slitet.

Dock knarrar det gamla golvet en del så jag undrar vad som är bäst att lägga mellan det gamla och nya golvet för att minimera knarr?

Vet att det hade varit bäst att riva ut det gamla golvet men det pallar jag bara inte...

Tackar på förhand!
Citera
2018-04-05, 20:43
  #1071
Medlem
aripetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Ska lägga ett nytt parkettgolv över det gamla trägolvet som blivit allt för slitet.

Dock knarrar det gamla golvet en del så jag undrar vad som är bäst att lägga mellan det gamla och nya golvet för att minimera knarr?

Vet att det hade varit bäst att riva ut det gamla golvet men det pallar jag bara inte...

Tackar på förhand!
Det spelar inget roll vad lägger du mellan, golvet ska knarras tills vidare...
Vilket sorts är det befintliga golvet? Undergolvet?
om det går skruva ner/fast var det knarrar (om det finns bjälklag eller skiva under)
Citera
2018-04-07, 21:27
  #1072
Medlem
Hej igen. Jag använde Gammeldags trälut. Efter det har jag såpat massa gånger med tre olika såpor, haha, lite nördig. Först Källans linoljesåpa, sen Gammeldags träsåpa vit. Idag med Grunnes vitsåpa. Golvet har nu blivit väldigt ljust och snyggt.
Undrar hur jag ska göra för att mätta det ordentligt. Ett köksgolv måste ju tåla lite.
Märker att repor försvinner lätt när jag såpskurar, även en kaffefläck försvann efter ett antal skurningar. Vad tror du, måste jag såpa flera gånger för att få det tåligt? Kommer det bli ett skurgolv trots att det är lutat?
Citera
2018-04-08, 21:36
  #1073
Medlem
aripetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Hej igen. Jag använde Gammeldags trälut. Efter det har jag såpat massa gånger med tre olika såpor, haha, lite nördig. Först Källans linoljesåpa, sen Gammeldags träsåpa vit. Idag med Grunnes vitsåpa. Golvet har nu blivit väldigt ljust och snyggt.
Undrar hur jag ska göra för att mätta det ordentligt. Ett köksgolv måste ju tåla lite.
Märker att repor försvinner lätt när jag såpskurar, även en kaffefläck försvann efter ett antal skurningar. Vad tror du, måste jag såpa flera gånger för att få det tåligt? Kommer det bli ett skurgolv trots att det är lutat?
Varje skurning härdar träet, men svårt att säga när blir det ok.
Det beror på furuns kvalité/sorts.
Fibrerna blir mer täta med tiden , de trycks ihop typ.
Citera
2018-04-08, 23:21
  #1074
Medlem
Ok. Jag skurar på.
Tack så hjärtligt för du tar dig tid!
Citera
2018-05-05, 00:57
  #1075
Medlem
Nowaliis avatar
Tack! Blir inte Ikea-golv utan fejk-parkett ( laminat fast lite finare variant) från Byggmax istället.
I innerhallen kör vi fejkparketten och i köket blir det matta kanske klick-variant där också fast i marmeolum tror jag det heter.

Tacksam för tips, nu rycker 70-talet psykedeliamönster ut parkett och schackmönstrat in! 😊
Citera
2018-06-06, 19:21
  #1076
Medlem
Jag har parkett i vardagsrummet som jag skulle vilja slipa, men är parketten slipbar? Har tagit upp en golvlist och tittat, men är ändå inte säker.

Parketten är 15 mm, inklusive alla skikt. Översta skiktet är ca 4 mm.

Här är en bild:
https://1drv.ms/u/s!AiMbw7cAXWmkg9wV-8Jl47FV0lK1Jg

Går parketten att slipa? Hur tjockt ska det översta skiktet vara för att kunna slipa?
Citera
2018-06-06, 20:21
  #1077
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfyfen
Jag har parkett i vardagsrummet som jag skulle vilja slipa, men är parketten slipbar? Har tagit upp en golvlist och tittat, men är ändå inte säker.

Parketten är 15 mm, inklusive alla skikt. Översta skiktet är ca 4 mm.

Här är en bild:
https://1drv.ms/u/s!AiMbw7cAXWmkg9wV-8Jl47FV0lK1Jg

Går parketten att slipa? Hur tjockt ska det översta skiktet vara för att kunna slipa?

inga problem att slipa det!
Man tar ca 1mm per slipning om inte golvet är så illa tilltygat att mer behövs!
Citera
2018-06-15, 10:06
  #1078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
inga problem att slipa det!
Man tar ca 1mm per slipning om inte golvet är så illa tilltygat att mer behövs!

Tack för svaret!

Jag anlitade en golvslipare, som nu har gjort klart jobbet. Tyvärr är jag inte riktigt nöjd med resultatet. Parketten känns sträv och det finns ett par gropar i parketten.

Borde inte golvet vara helt slätt?

Vad kan ha gått fel? För mycket damm? Felaktigt utfört? Vad kan jag göra åt det?
Citera
2018-06-17, 10:08
  #1079
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfyfen
Tack för svaret!

Jag anlitade en golvslipare, som nu har gjort klart jobbet. Tyvärr är jag inte riktigt nöjd med resultatet. Parketten känns sträv och det finns ett par gropar i parketten.

Borde inte golvet vara helt slätt?

Vad kan ha gått fel? För mycket damm? Felaktigt utfört? Vad kan jag göra åt det?

är det strävt så har han antingen använt för lite lack eller så var golvet så pass torrt att det sög t sig mer än normalt, kontakta sliparen för en mellanslipning och lackering.

Groparna är inget vidare dock, låter som slarv, men vet ju inte exakt vad det är för gropar. men det ska absolut INTE vara sådana i golvet
Citera
2018-10-10, 13:49
  #1080
Medlem
Det här är nog svårt att svara på utan att kunna se golvet i fråga, men jag gör ett försök ändå. Vi lät slipa vårt parkettgolv för ungefär en månad sedan och var till en början nöjda, men nu har vi upptäckt något som ser väldigt konstigt ut. På långt håll ser det ut som en repa, men när man tittar närmare på det så ser man att det inte är det, utan att det ser ut som om träet har ändrat färg och en ljus strimma bildats i träet. Vi är rätt säkra på att denna strimma inte fanns från början (den är så pass markant avvikande från resten av golvet att vi borde ha sett den) utan har uppstått nu. Vi är också säkra på att vi inte orsakat någon yttre åverkan på golvet; vi har inte släpat några möbler eller spillt något här. Kan någon expert utifrån den här beskrivningen avgöra vad som har hänt med vårt golv? Kan en ljus strimma uppstå i träet ett par veckor efter slipning? Och vad man man göra åt det? Det ser verkligen inte snyggt ut, och det syns på långt håll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback