Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-24, 20:11
  #1
Medlem
Funderar på att göra om min akustiska gitarr lite.
Vill få den att se riktigt gammal och sliten ut. Hur görs detta bäst?

Är det någon som hittar någon länk till en hemsida eller har tips?
Citera
2010-08-24, 20:13
  #2
Medlem
BocadilloLocos avatar
För de första, är det en dyr gitarr?
Citera
2010-08-24, 20:17
  #3
Medlem
Duendains avatar
skrapa lite på den, ta på den. Men om det är bra vet jag ej
Citera
2010-08-24, 20:30
  #4
Medlem
Det är en gitarr för ungefär 1500kr. Den ca 1 år men jag har en ny nu som är mycket finare så jag har inte så stor nytta av den för 1500.
Citera
2010-08-24, 20:31
  #5
Medlem
Bamseballes avatar
Prova spela på den jätte, jätte mycket, då nöts den.
Citera
2010-08-24, 20:33
  #6
Medlem
rayraviolis avatar
Det är löjligt, det kommer inte att bli bra och du kommer att ångra dig.
Citera
2010-08-25, 18:24
  #7
Medlem
Droit33s avatar
Du lyckas bäst genom att lira mycket på den
Citera
2010-08-25, 18:38
  #8
Medlem
Drumsticks avatar
Du kommer aldrig att få den att se gammal ut..den kanske kommer se sliten ut, men iochmed att den är ny som kommer det synas att det är tillgjorda skador. Det blir bara fult.

Köp dig en gammal gitarr istället, då får du en riktig vintage look..
Citera
2010-08-26, 01:12
  #9
Medlem
ThompsonsTwins avatar
Jag drog över min gitarr med en sån där "trasa" man har när man polerar kopparrör.

Tror att de kallas "scotch brite" men det finns andra tillverkare, t ex har biltema en billig modell som heter vinyl....nånting.
Det gör att man får en väldigt matt oglansig yta. jag tycker det ser fräckt ut som fan, men du kanske ska testa på botten lite diskret så du inte ångrar dig i efterhand.

Greppbrädan tycker jag du ska låta bli att gnugga överdrivet på då det kan göra gitarren lite sämre att spela på.

Finns även ett knep med att framkalla rost på stämskruvarna, men jag kommer inte exakt ihåg hur man gör så jag ska inte ge dig fel instruktioner.

Men det kallas "relic guitar", antiquiting" bara att söka på Yotube med mera.
Citera
2016-10-18, 01:53
  #10
Medlem
Kaptensgatans avatar
Tänkte få min akustiska gitarr att se sliten ut. En Cort, med ljust trä!
Om jag går loss med sandpapper på själva gitarrkroppen, kan det förstöra ljudet något? Slipa igenom lacken och så tills det ser lite slitet ut helt enkelt. Kanske är en "ingen-hjärnare", men jag är osäker på om det påverkar ljudet i alla fall.

Jag tillhör uppenbarligen skaran som inte tycker det är löjligt att orsaka slitage med mening.
Citera
2016-10-21, 06:44
  #11
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik: allmänt --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback