Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-05, 11:27
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Problemet med svenska järnvägen är den att den byggdes runt 1900talets början då ingenting annat än häst o vagn fanns som transportmedel. Flyget var inte ens påtänkt.
Runt 50 talet ser man att tågen som då stannade vid varje mjölkpall som slingrade sig fram genom varenda by började kännas ute när alltfler tog flyget.

Så man rätade ut och renoverade upp stambanorna till dagens standard (som fortfarande lever kvar i stenåldern) Samtidigt lades det ner massor med olönsamma järnvägslinjer som ersattes med bussar och flyget där städerna var tillräckligt stora. Dom andra hankar sig fram bäst dom kan som insett att dom måste flytta till storstäder för att få ett fungerande samhälle, därför ser man idag massor med småstäder som ser ut som övergivna spökstäder.

Att idag räta ut järnvägen så snabbtåg kan köra sträckan Malmö/Stockholm och Oslo/Stockholm kräver att man kör förbi småorter som är dom enda som använder tåg som där blir övergivna spökorter som hänvisas till bussar som ingen enda av dom som bor där vill.
Flyget och flygplatserna uppgraderas hela tiden, men järnvägen står och stampar på samma nivå som på 50 talet.

Om 50 år lär det svenska järnvägsnätet använda samma nät som nu eftersom kostnaderna blir för höga för beslutsfattarna som därför sopar problemet under mattan och håller tummarna. Underlaget för att få tillbaks satsade mångmiljardbelopp finns inte. Då har flyget blivit miljövänligarer som konkurrerar ut tåget.

Eftersom man satsat miljarder på nya Containerterminalen i Nynäshamn lär man tvinga godstrafiken ta båt mellan Oslo, Malmö till Nynäshamn.

Det var speciellt bilismen och lastbilstrafiken som gjorde många småbanor olönsamma men man kan också ha i åtanke att de flesta regioner i Sverige har fler invånare än någonsin, exempelvis Umeåtrakten, Småland eller Närke.

Jag tror inte att den där hamnen i Nynäshamn får mycket mer än en regional effekt och den ersätter Värtahamnen i Stockholm där marken blivit för dyr.
Citera
2018-11-05, 12:49
  #134
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det var speciellt bilismen och lastbilstrafiken som gjorde många småbanor olönsamma men man kan också ha i åtanke att de flesta regioner i Sverige har fler invånare än någonsin, exempelvis Umeåtrakten, Småland eller Närke.

Jag tror inte att den där hamnen i Nynäshamn får mycket mer än en regional effekt och den ersätter Värtahamnen i Stockholm där marken blivit för dyr.


När jag för tio år sedan bilade från Stockholm till Mo i Rana i Norge via Umeå, hjälp så många övergivna småbyar och småstäder jag körde förbi. När det luktade skit så förstod jag att jag åkt förbi en sulfitfabrik, men det var inte många. Det gäller att inte några storföretag läggs ner för ingenting kommer att kunna ersätta dem.

Politikerna bestämde och klubbade för ett par veckor sedan att godstrafiken mellan Malmö och Stockholm tvingas ta sjövägen genom Östersjön till miljardbygget vid Nynäshamn

Två av orsakerna till att Värtahamnen inte duger är brist på byggbar mark och markpriset men den viktigaste anledningen är att infarten genom hela Stockholms skärgård och Oxdjupet är för smalt och tar för lång tid att ta sig igenom. Därför är Nynäshamnsterminalen perfekt.
Citera
2018-11-11, 14:09
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
När jag för tio år sedan bilade från Stockholm till Mo i Rana i Norge via Umeå, hjälp så många övergivna småbyar och småstäder jag körde förbi. När det luktade skit så förstod jag att jag åkt förbi en sulfitfabrik, men det var inte många. Det gäller att inte några storföretag läggs ner för ingenting kommer att kunna ersätta dem.

Politikerna bestämde och klubbade för ett par veckor sedan att godstrafiken mellan Malmö och Stockholm tvingas ta sjövägen genom Östersjön till miljardbygget vid Nynäshamn

Två av orsakerna till att Värtahamnen inte duger är brist på byggbar mark och markpriset men den viktigaste anledningen är att infarten genom hela Stockholms skärgård och Oxdjupet är för smalt och tar för lång tid att ta sig igenom. Därför är Nynäshamnsterminalen perfekt.

Det är en hel del gods som kommer på järnväg från kontinenten. Med bättre hamn i Nynäshamn kan fartygstransporterna utvecklas direkt till Stockholmstrakten, men det är inte samma sak som att frigöra hela Sydsverige från godstrafik via järnväg. Du får gärna länka.

Att man vill bygga nya järnvägsspår för snabbare tåg genom Skåne och Småland har en tydlig koppling till bristen på kapacitet på de nuvarande spåren för att kunna utveckla (öka) godstrafiken på järnväg på den befintliga Södra stambanan.

Snabbtågen mellan de nordiska storstäderna får också svårt att konkurrera med flyg med alla lokala och regionala tåg på samma banor. Sedan kan man förstås fundera på om kapaciteten skulle kunna öka för både snabbtåg och godståg, om man tittar på hur lokaltågen påverkar.

Utvecklingen av
dessa lokaltåg har skett genom att bygga omkörningsspår m.m. men det har blivit mycket problem med tågtrafiken, underhållet har varit eftersatt och man kanske skulle ha väntat med att öka lokaltrafiken på vissa håll. Det blir en dyr lösning att bygga helt nya banor som respons på de tågproblem som finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback