Citat:
Ursprungligen postat av
IngmarBergman
Det må vara hänt, men kristendomen är ändå det som har definierat Europa. Det känns liksom "trist" att bosniakerna alltid kommer vara en udda fågel genom sin religion. En slags lös kanon.
Hur förhåller sig ens bosniakerna till det Europeiska, betyder det något för dem? I ett skarpt läge, vilka stöder de, européerna eller araberna?
Så som jag har uppfattat det så bryr sig inte bosniakerna så värst mycket om att vara en udda fågel som du uttrycker det. Till skillnad från deras grannar som kroater så verkar inte bosniakerna vara besatta av vad folk i Västeuropa tycker och tänker om de, utan är betydligt mer avslappnade på den frågan

Så man försöker inte ens och passa in i någon mall så att tex tysken skulle tycka att man är tillräckligt modern och duktig, utan bosniakerna trivs rent generellt att vara lite mer patriarkala än dagens "average westerner". Man bryr sig inte heller så mycket om vad araberna tycker om dem, annars skulle inte tex alkoholen flöda varje helg på krogarna i Bosnien.
Det som jag har märkt iaf är att de resliga bosniakerna är relativt populära hos de mer liberala brudarna från MÖ som kan va riktigt fina faktiskt

Då man är ju trots allt muslimer, även om de finns rätt så många bosniaker som är agnostiker.
Den turkiska skådespelaren med bosniska rötter Kivanc Tattlitug brukar väl kallas MÖ Brad Pitt
Summa summarum så kan man säga att medel bosniaken gillar demokrati och liksom rätten att individen får välja hur man ska leva sitt eget liv.
Nu talade jag om medel bosniaken förstås, men sedan finns det ju som överallt annars extrema fall åt olika håll.