2010-08-22, 11:59
Medlem
shogun-rs avatar
Hej! Har en fråga som känns lite dum då det gått i gång förut (men det var ett tag sedan). Jag har installerat Windows XP på en bärbar dell (Inspiron 9300). Vet inte heller om frågan är postad rätt, men hoppas att jag kan få svar så fort som möjligt.

Jag har fått igång Internet (som ni ser) men grafiken och ljudet (och troligen mycket annat funkar inte), jag har gått in på dells drivrutinsida. Jag försöker installera genom att trycka hämta, filerna jag får ner ser ut ungefär så här : "DellDriverDownloadManager.application" men det går inte att installera dom, står att det inte finns något program för att öppna.

Vad är fel?
Citera
2010-08-22, 12:41
Medlem
hasenfrasens avatar
Innan du hämtar något alls från Dell, se till att köra Windows Update manuellt via Internet Explorer och välja Anpassad Installation och inkludera Valfria Uppdateringar. Upprepa Windows Update manuellt tills den säger att det inte längre finns några nyare uppdateringar. Använder du originalskivan för XP får du räkna med att först av allt installera SP3 och därefter installera ett hundratal nyare uppdateringar.

Surfar du UTAN att uppdatera är chansen 100% att du får virus - även om du har ett antivirus installerat.

Återkom med Service-ID/Service-Tag/serienummer på din dator om det fortfarande inte funkar - så tar vi det därifrån.
Citera
2010-08-22, 13:04
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Innan du hämtar något alls från Dell, se till att köra Windows Update manuellt via Internet Explorer och välja Anpassad Installation och inkludera Valfria Uppdateringar. Upprepa Windows Update manuellt tills den säger att det inte längre finns några nyare uppdateringar. Använder du originalskivan för XP får du räkna med att först av allt installera SP3 och därefter installera ett hundratal nyare uppdateringar.

Surfar du UTAN att uppdatera är chansen 100% att du får virus - även om du har ett antivirus installerat.

Återkom med Service-ID/Service-Tag/serienummer på din dator om det fortfarande inte funkar - så tar vi det därifrån.

Så du menar att det beror på ovanstående att det inte går att installera drivrutiner till datorn från dells hemsida eller att det bara är bra att ha för att undvika andra problem som t ex virus?

Jag har kört Windows update och kör SP3 nu. Testar sedan igen att installera drivrutiner från hemsidan annars återkommer jag om ca 20-30 min :-)
Citera
2010-08-22, 14:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Enda anledningen till lägga på alla uppdateringar är att utgå från en given punkt. Helst bör du även köra en sväng med SECUNIA PSI och kolla över dina tredjeparts-appar så att allt är uppdaterat, sen är det läge att fixa resten.
Citera
2010-08-22, 15:37
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Enda anledningen till lägga på alla uppdateringar är att utgå från en given punkt. Helst bör du även köra en sväng med SECUNIA PSI och kolla över dina tredjeparts-appar så att allt är uppdaterat, sen är det läge att fixa resten.

Det var just det som var felet, när jag hade installerat SP3 och kört Update ett antal gånger så funkade det perfekt.

Om du orkar så kan du gärna skriva vad och hur jag gör med "SECUNIA PSI" , inte varit så insatt i datorer på många år så inte helt insatt i allt nytt....
Citera
2010-08-22, 16:04
Medlem
hasenfrasens avatar
Secunia PSI är rätt självförklarande, den går igenom din dator och kikar på andra program än Microsofts egna som t.ex. Java, Adobe Flash/Reader, Openoffice, Firefox, Spotify etc etc att du har säkra versioner installerade. När den upptäcker (det körs i bakgrunden) att du har ett program som bör patchas visas en blå nedladdningslänk till respektive programtillverkare så att du kan uppdatera din dator. Programmet patchar inte automatiskt utan gör dig bara uppmärksam på att du bör göra något åt de säkerhetsrisker den upptäcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in