Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2024-06-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Ecuador har betett sig som en bananrepublik, dvs kan inte anses vara ett civiliserat land. Vi såg ju även hur man hanterat Ola Bini, var det civiliserat anser du?

På vilket sätt är Ecuardor mer av en bananrepublik än Sverige?
Citera
2024-06-30, 13:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
På vilket sätt är Ecuardor mer av en bananrepublik än Sverige?

Enligt oberoende rankning är Sverige bland de allra bästa i världen på att tillgodose mänskliga rättigheter, detsamma kan inte sägas om Ecuador.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_freedom_indices
Citera
2024-06-30, 13:55
Medlem
Citat:
Enligt oberoende rankning är Sverige bland de allra bästa i världen på att tillgodose mänskliga rättigheter, detsamma kan inte sägas om Ecuador.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_freedom_indices

Att västerländska NGOs bedömer västvärlden vara bland de allra bästa i världen att tillgodose vissa rättigheter innebär inte att det faktiskt är så, och då är det osagt om jag håller med eller inte...

På samma sätt som att åklagarmyndighetens försök att visa att åklagarmyndigheten inte betett sig förjävligt inte faktiskt innebär att dom inte betett sig förjävligt i fallet Assange.

Det finns tillräckligt många skeva fall i svenskt rättsväsende och i demokratiutövningen för mig att kalla Sverige en bananrepublik. Att ducka för detta är för mig som att försvara mobbing för att det sker värre mobbing någon annanstans.

"Sverige är inte perfekt men andra är värre..." Det är i Sverige vi bor och därför Sverige som ska kritiseras när vi begår fel. Annars sviker vi fåra skyldigheter som medborgare.
Senast redigerad av dalavita 2024-06-30 kl. 13:58.
Citera
2024-06-30, 14:21
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det finns tillräckligt många skeva fall i svenskt rättsväsende och i demokratiutövningen för mig att kalla Sverige en bananrepublik. Att ducka för detta är för mig som att försvara mobbing för att det sker värre mobbing någon annanstans.
.

Om du kallar Sverige för bananrepublik så har du förstört skalan, alla länder blir bananrepubliker med det synsättet. Inget land finns som är perfekt i alla avseenden och det finns alltid risk för mänskliga felbedömningar eller andra omständigheter som gör att det inte blir bra i alla lägen. Men man måste kunna se det större perspektivet och det finns som sagt en rankning där Sverige i år efter år ligger bland de allra bästa, medan Ecuador ligger långt under. Det är ju sånt här som gör att Ecuador i ena läget på tveksamma grunder erbjöd politisk asyl på ambassaden i London, för att några år senare be brittisk polis om handräckning för att släpa ut samma person från deras ambassad, eller ta även Ola Bini som exempel. Men kalla du alla länder för bananrepubliker om det passar dig. För min del och för de allra flestas skulle jag tro så skulle en sådan hållning vara totalt meningslös.
Citera
2024-06-30, 14:33
Medlem
Citat:
Den som inte är faktaresistent bör vid det här laget ha insett att delgivning bara kan ske enligt delgivningslagen. Den kräver att man får tillåtelse i fallet att delgivning sker i annat land och i fallet JA på ambassaden är det Ecuador som är det andra landet. Man har inte fått tillåtelse att delge, sålunda kunde man heller inte komma vidare med att väcka åtal. Återigen, har du frågor på detta så kontakta Ingrid Isgren på Åklagarmyndigheten, att du sitter och gissar om vad som gäller leder ingenvart.
Vi tar det igen!! Ambassaden befinner sig på brittiskt territorium. Den lyder under brittisk lag. Och nej du behöver inte gå på den för att ha delgivit åtal. Vad i detta är det du inte begriper? Däremot så måste man väcka åtal för att kunna delge ett åtal. Vilket åklagarna inte lyckats med. Faktum är att man inte måste kunna delge för att besluta om åtal. Däremot för att gå vidare till rättegång. Så inte ens om du hade haft rätt hade detta ej existerande problem varit ett hinder för att åtminstone besluta om ett åtal.
Citera
2024-06-30, 14:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Den som inte är faktaresistent bör vid det här laget ha insett att delgivning bara kan ske enligt delgivningslagen. Den kräver att man får tillåtelse i fallet att delgivning sker i annat land och i fallet JA på ambassaden är det Ecuador som är det andra landet. Man har inte fått tillåtelse att delge, sålunda kunde man heller inte komma vidare med att väcka åtal. Återigen, har du frågor på detta så kontakta Ingrid Isgren på Åklagarmyndigheten, att du sitter och gissar om vad som gäller leder ingenvart.
Det enda som gjorde att Assange inte tog emot delgivningen var att Ny "glömt" ta med Assanges svenska advokat på listan över svenskar som skulle närvara. Utan sin svenska advokat närvarande visste inte Assange vad det skulle innebära att ta emot delgivning, och avstod. Han skulle ha behövt sin svenska advokat för att kunna fråga om råd hur han lämpligen skulle göra.

Det var en stor och för Equador dyr sak att ordna förhör på ambassaden. Visst, det hade kunnat ställas in för att Ny satt käppar i hjulet för Assanges svenska advokats deltagande, men då skulle man ha behövt börja om från början, och Assange skulle ha fått vänta ännu längre på att få ge sin version.

Du kan skrika bananrepublik hur mycket du vill. Det enda land som ser ut som en banan är Sverige.
Citera
2024-06-30, 14:43
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Vi tar det igen!! Ambassaden befinner sig på brittiskt territorium. Den lyder under brittisk lag. Och nej du behöver inte gå på den för att ha delgivit åtal. Vad i detta är det du inte begriper? Däremot så måste man väcka åtal för att kunna delge ett åtal. Vilket åklagarna inte lyckats med. Faktum är att man inte måste kunna delge för att besluta om åtal. Däremot för att gå vidare till rättegång. Så inte ens om du hade haft rätt hade detta ej existerande problem varit ett hinder för att åtminstone besluta om ett åtal.

Läser du inte vad som skrivs? Förutom förhör finns bl.a. krav på att innan åtal väcks så måste man delge formell misstanke och slutdelgivning av förundersökningen. Det var dessa delgivningar som inte var möjliga att genomföra enligt Ingrid Isgren. Ge dig nu och acceptera fakta! Har du fler frågor bör du vända dig till Åklagaremyndigheten. Det här bara går runt och runt när du inte bryr dig om fakta.

Ingrid Isgren:
Citat:
Alla möjligheter att för närvarande driva utredningen framåt är uttömda. För att kunna gå vidare skulle det krävas att Julian Assange formellt skulle delges misstanke om brottet. Det kan inte förväntas att vi skulle få bistånd av Ecuador med detta. Utredningen läggs därför ned.

Vi kan tyvärr inte lämna mer information än så eftersom ett av villkoren för att Ecuador skulle bevilja rättshjälp var sekretess runt former och innehåll för förhöret. Jag kan tillägga att förutom delgivning av misstanke så krävs s.k. slutdelgivning av hela förundersökningen innan ett eventuellt åtal kunnat väckas, d.v.s. ytterligare ett formellt krav som hade krävt ytterligare ansökningar om rättshjälp.
Citera
2024-06-30, 15:16
Medlem
Citat:
Läser du inte vad som skrivs? Förutom förhör finns bl.a. krav på att innan åtal väcks så måste man delge formell misstanke och slutdelgivning av förundersökningen. Det var dessa delgivningar som inte var möjliga att genomföra enligt Ingrid Isgren. Ge dig nu och acceptera fakta! Har du fler frågor bör du vända dig till Åklagaremyndigheten. Det här bara går runt och runt när du inte bryr dig om fakta.

Ingrid Isgren:

Vi tar det igen. Ambassaden är inte Ecuadors territorium det är brittiskt. Har du fattat det. Det är brittisk lag som gäller där. För att han ska anses delgiven krävs ej att han har tagit emot handlingen. Enbart att han bevisligen haft möjlighet till det. Det vill säga har man skickat det till honom så är han delgiven oavsett om väljer att ta emot det eller inte. Och det kräver ej Ecuadors medgivande.
Senast redigerad av TomP. 2024-06-30 kl. 15:19.
Citera
2024-06-30, 15:27
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Vi tar det igen. Ambassaden är inte Ecuadors territorium det är brittiskt. Har du fattat det. Det är brittisk lag som gäller där. För att han ska anses delgiven krävs ej att han har tagit emot handlingen. Enbart att han bevisligen haft möjlighet till det. Det vill säga har man skickat det till honom så är han delgiven oavsett om väljer att ta emot det eller inte. Och det kräver ej Ecuadors medgivande.

Ska jag gå på vad expertis på Åklagarmyndigheten säger och enligt svensk lagstiftning, eller ska jag gå på alternativa gissningar från en anonym person på nätet? Valet är lätt, jag har ingen anledning att misstro Ingrid Isgren, inte heller svensk lagstiftning.
Citera
2024-06-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ska jag gå på vad expertis på Åklagarmyndigheten säger och enligt svensk lagstiftning, eller ska jag gå på alternativa gissningar från en anonym person på nätet? Valet är lätt, jag har ingen anledning att misstro Ingrid Isgren, inte heller svensk lagstiftning.

Problemet är att att dessa experter talar i egen sak och har ett misslyckande att försvara. Det behöver i sig inte betyda att de har fel. Men det betyder att man inte bör lita blint på dem som du gör.

Men vi kan väl avrunda med en enkel fråga. tror du fortfarande att det är Ecuadors lagar som gäller på ambassaden. eller har du fattat nu att det är de brittiska.
Citera
2024-06-30, 15:54
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Problemet är att att dessa experter talar i egen sak och har ett misslyckande att försvara. Det behöver i sig inte betyda att de har fel. Men det betyder att man inte bör lita blint på dem som du gör.

Men vi kan väl avrunda med en enkel fråga. tror du fortfarande att det är Ecuadors lagar som gäller på ambassaden. eller har du fattat nu att det är de brittiska.

Brittisk lag gäller i Storbritannien men nu handlar det ju inte om det utan om rättshjälp mot en person av annan nationalitet som har politisk asyl på Ecuadors ambassad. Den rättshjälpen har inget med brittisk lag att göra utan gäller bara Sverige vs Ecuador. Och vad gäller de juridiska tolkningarna kring delgivning i detta specifika fall så är det uppenbart att den instans som är mest kompetent i landet att bedöma detta är just Åklagarmyndiigheten och Ingrid Isgren i detta fall.

En motfråga, hävdar du att du har mer juridisk kompetens än Ingrid Isgren på Åklagarmyndigheten att bedöma detta och i så fall på vilka grunder har du mer juridisk kompetens än en chefsåklagare? Hade det på juridisk grund gått att delge så skulle givetvis kvinnornas respektive målsägarbiträden ha protesterat kraftfullt och i media men så har inte skett. Det tycks alltså råda konsensus bland de juridiskt utbildade på Åklagarmyndigheten och advokaterna som var målsägarbiträden om att det inte var möjligt att delge formell misstanke. Jag tror du får finna dig i att dina invändningar som lekman helt enkelt är totalt betydelselösa i sammanhanget.
Senast redigerad av fakbab 2024-06-30 kl. 16:04.
Citera
2024-06-30, 16:27
Medlem
Citat:
Brittisk lag gäller i Storbritannien men nu handlar det ju inte om det utan om rättshjälp mot en person av annan nationalitet som har politisk asyl på Ecuadors ambassad. .
Frågorna gällde om du förstod att den gäller även på ambassaden. Och om du håller med om att han räknas som delgiven i och med han haft möjlighet att ta del av innehållet.

Samt till sist nog kan man hitta exempel när juristers förklaringar varit rent snömos. Jag menar du tror väl knappast på Kwast och Lambertz. Detta är inte en kompetensfråga utan en trovärdighetsfråga.
Senast redigerad av TomP. 2024-06-30 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in