Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2021-01-19, 12:02
  #91105
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Kalla fakta...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-och-sofia-ut
Citat:
... När de båda kvinnorna träffades för första gången på Södersjukhusets våldtäktsavdelning så ringde de Julian Assange för att be honom ta ett HIV-test....
Det har var ju, om sann, en intressant detalj om det som föregick besöket på Klara fredagen den 20 augusti 2010. AA ska alltså ha varit med redan på SöS.

En detalj som blev fel av den i vanlig ordning illa insatte journalisten:

När Julian Assange 2019 tvingas lämna Ecuadors ambassad i London, där han gömt sig i flera års tid, tas utredningen upp för en sista gång. Sofia, som då står kvar som ensam målsägande när Annas fall preskriberats, bedöms vara trovärdig, meddelar överåklagaren Marianne Ny under en pressträff.

Det var väl inte MN utan vad hon nu hette som tagit över då.

– För det han gjorde mot mig har jag förlåtit honom. Men han fortsätter att göra mig illa. Han fortsätter att förneka alla former av skuld, han fortsätter förneka att jag talar sanning fast han vet att jag gör det. Det är liksom ett pågående övergrepp, säger Anna.

Så rart, AA förlåter honom men vill att den f d misstänkte ska erkänna skuld. Och detta kallar hon pågående övergrepp, att den f d misstänkte inte vill erkänna skuld för de anklagelser som riktades mot honom.

Nu väntar världen bara på att AA ska erkänna skuld för kondombevisförfalskning!

– Å ena sidan så vill jag ju bara bli av med det här, och att det aldrig ska ha hänt och att det ska försvinna. Men samtidigt har det här tagit så mycket av mitt liv att jag vill att det ska erkännas att det faktiskt har hänt, säger Sofia.

Vad är det som har hänt då? Damerna kommer att tjata om "erkännande" resten av sina liv bara för att det tagit så stor del av deras liv.

Mannen har varit häktad och i fångenskap sen 2010. Inte ett ord om den fruktansvärda situation han befinner sig i. Själviskheten slår nya rekord. Och har inte han lidit långt mer av öppen förföljelse, förtal, trakasserier och drev än vad AA och SW tycker sig ha fått lida? De kommer att tortera honom resten av livet för att få honom att "erkänna". För detta använder de media. Är det inte lite sten i glashus?
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-19 kl. 12:26.
Citera
2021-01-19, 12:21
  #91106
Medlem
Tänk tanken. Om JA varit kvinna och AA varit man. AA lånar ut sin lägenhet till JA. En liten lägenhet med en liten säng. AA kommer till sin lägenhet som han lånat ut och vill bo där....

Förutom att hon dagen efter att hon enligt henne själv blivit utsatt för våldtäkt anordnar en kräftskiva för JA med sina vänner ... Så twittrar hon om hur fantastiskt det är att sitta med jordens smartaste människor klockan 4a på natten. Hennes vänner erbjuder sig dessutom att låna ut en del av sin villa till JA vilket AA motsätter sig. Nu vill hon få det till att JA vägrade flytta ut ... Men enligt hennes egna vänner så var det hon som ville ha honom kvar ... Efter att hon skulle ha blivit våldtagen.

Vi kan se fram åt ytterligare karaktärsmord på JA. Man lägger fram en story som bevisligen inte stämmer..alls...med fakta som lätt går att kolla upp. Men det kommer aldrig att kollas upp... journalistiken är stendöd ... och den stora massan är som en skock får som sväljer allt med hull och hår. Vidrgt
Citera
2021-01-19, 13:00
  #91107
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
...

Mannen har varit häktad och i fångenskap sen 2010. Inte ett ord om den fruktansvärda situation han befinner sig i. Själviskheten slår nya rekord. Och har inte han lidit långt mer av öppen förföljelse, förtal, trakasserier och drev än vad AA och SW tycker sig ha fått lida? De kommer att tortera honom resten av livet för att få honom att "erkänna". För detta använder de media. Är det inte lite sten i glashus?

Assange har självmant hållit sig undan på Ecuadors ambassad eftersom han vet att han är skyldig och lider av mentala vanföreställningar om sin egen storhet, delusion of grandeur.
Han har själv åsamkat sitt "lidande" och är inget offer.
Citera
2021-01-19, 13:07
  #91108
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Assange har självmant hållit sig undan på Ecuadors ambassad eftersom han vet att han är skyldig och lider av mentala vanföreställningar om sin egen storhet, delusion of grandeur.
Han har själv åsamkat sitt "lidande" och är inget offer.
Det är delvis rätt, liksom en nedlagd utredning om sexbrott.

Men just nu avgörs om han skall riskera få 175 år i fängelse för vad praktiskt taget alla anser vara bra journalistik.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-19 kl. 13:10.
Citera
2021-01-19, 13:43
  #91109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså rent objektivt sätt skulle det kunna anses som förtal mot Julian Assange.
Men det finns också olika delar i förtalslagen som skulle kunna tala för att detta inte är ett förtal ur juridisk synpunkt...

Förtalslagen säger att det kan anses försvarligt att lämna uppgifter, om en person, om det finns ett högt allmänintresse, t ex om personen ifråga är förtroendevald eller på annat sätt känd. Här tycker jag att man prickar in Assange på alla punkter. Detta då han faktiskt är känd i hela världen och både före, under och efter utredningen varit otroligt omskriven och uppmärksammad i alla världens medier.

Därutöver har ju Julian Assange själv under många år offentligt kommenterat händelserna och anklagelserna. Så dessa uttalanden skulle jag säga är helt ofarliga att säga ur en förtals-synpunkt.

Jag tycker det är gagnlöst att spekulera om möjligheten till att något är förtal innan vi ens har sett det. Det är intressant att AA ger ut en bok, och värt att påpeka här. Sen tycker jag inte det finns mer att säga - än i alla fall.

Men att Julian Assange "själv under många år offentligt kommenterat händelserna" stämmer inte. När det första gången sågs något uttalande alls från JA så var det för att förhöret med honom publicerades i Expressen hösten 2010. Det var absolut inget han gick ut med, utan tvärtom var han orolig över att det skulle läcka till pressen och tog upp den frågan i början av förhöret. Sen höll han tyst och tyst ända tills Sverige äntligen förhörde honom igen. Nu är det för övrigt åratal sen JA hade möjlighet att uttala sig offentligt överhuvudtaget.
Citera
2021-01-19, 14:07
  #91110
Medlem
Har någon fup och domen på detta
Citera
2021-01-19, 14:24
  #91111
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson34
Har någon fup och domen på detta
Domen?
Sverige har aldrig dömt Assange.
Åklagaren har aldrig åtalat Assange.
Förundersökningen har lagts ner tre gånger av tre olika åklagare.

Däremot dömdes nyligen i brittisk domstol att Assange ej får utlämnas till USA p.ga av de amerikanska fängelsernas djävlighet, med uppenbara risker för psykiskt sammanbrott och självmord.
Citera
2021-01-19, 14:31
  #91112
Medlem
Handlar övergreppen om att Julian fått utlösning i kvinnorna mot deras vilja? Det låter ju som att det kanske är det honeytrap-kvinnorna menar. Hur kom dom i kontakt med varandra så satans snabbt?!
Edit: Alltså att dom ville hellre ha kärleksyoghurten ex i ansiktet


Ett tips ni kan dra nytta av, grabbar, häll alltid lite tabasco i kondomen innan ni slänger den i papperskorgen. För säkerhets skull.
Citera
2021-01-19, 15:43
  #91113
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är delvis rätt, liksom en nedlagd utredning om sexbrott.

Men just nu avgörs om han skall riskera få 175 år i fängelse för vad praktiskt taget alla anser vara bra journalistik.

Journalister har liksom andra ingen rätt att bryta mot lagen, oavsett vilket gott syfte de anser sig ha.
Det är därför de stora mediabolagen har arméer av jurister för att gå igenom känsligt material innan det publiceras. Något som tex The Guardian gjorde i samband med Edvard Snowdens avslöjanden innan de publicerade delar av det men utelämnade material som kunde avslöja USA:s pågående underrättelseoperationer eller namn på enskilda agenter.
Jag tror dessutom att Assange kan bli benådad av Trump imorgon. Den avgående presidenten sägs ha en lista på över 100 namn på benådningslistan och även Snowden kan vara en av dem.


Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
...

Däremot dömdes nyligen i brittisk domstol att Assange ej får utlämnas till USA p.ga av de amerikanska fängelsernas djävlighet, med uppenbara risker för psykiskt sammanbrott och självmord.

Stämmer, det domslutet orsakade en del rabalder i amerikansk media när det gick upp för dem hur omvärlden betraktar deras brutala fängelsesystem, som ett U-land.

Klockrent av den brittiska domaren.
__________________
Senast redigerad av BWisser 2021-01-19 kl. 15:49.
Citera
2021-01-19, 15:50
  #91114
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Journalister har liksom andra ingen rätt att bryta mot lagen, oavsett vilket gott syfte de anser sig ha.
Det är därför de stora mediabolagen har arméer av jurister för att gå igenom känsligt material innan det publiceras. Något som tex The Guardian gjorde i samband med Edvard Snowdens avslöjanden innan de publicerade delar av det men utelämnade material som kunde avslöja USA:s pågående underrättelseoperationer eller namn på enskilda agenter.
Jag tror dessutom att Assange kan bli benådad av Trump imorgon. Den avgående presidenten sägs ha en lista på över 100 namn på benådningslistan och även Snowden kan vara en av dem.
Det där har diskuterats mycket. Av alla tidningar och skribenter jag sett är det bara du och Anonymare som förvarar USA:s åtal. Tidningarnas försvar är dock viskande och fegt.
Citera
2021-01-19, 15:54
  #91115
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där har diskuterats mycket. Av alla tidningar och skribenter jag sett är det bara du och Anonymare som förvarar USA:s åtal. Tidningarnas försvar är dock viskande och fegt.

Helt ointressant hur många eller få som "försvarar" USA:s åtal, ett korkat argument. Dessutom missförstod du mig, det var ett konstaterande av fakta, inte ett "försvar".
Menar du att lagen gäller bara vissa men inte för dem som gör saker som du gillar?
Citera
2021-01-19, 15:55
  #91116
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Nu är båda målsägarna intervjuade i Kalla fakta som finns på TV4play från kl 19 ikväll.
Boksläpp, SVT med Carina Bergfält, Kalla fakta. Allt inom en vecka. så välregisserat. Frågan är av vem?

Bonnier m.fl."intressenter"
I kväll tisdag TV4
Nu på Fredag SvT

Notera att inslagen är förinspelade, TV4:s gjordes i december.
Varför producenten valde att båda skulle stå under Västerbron kan man undra över, absolut sämsta stället för folk som har skyddade identiteter då detta område är kraftig övervakat pga Riksarkivet/Socialstyrelsen m.fl. Gissar att som vanligt orkade Bonnierklanen inte masa sig längre bort från redaktionen på Mariebergsgatan som Expressen sitter vid, medan TV4:s redaktion sitter på Gärdet.

Anna hatade ju både Bonnier och Niklas Svensson enl egen utsago efter "läckan", och nu går hennes bok ut via Bonnier och dessutom samling i deras högborg, "profeten" sålde sin själ då, och samtidigt har man lyckats dra med groupin Sofia aka "Kashmirbruden", snacka om udda par. Att A.A sen sekretessade sina uppgifter nov/dec påvisar myndighetshjälp, runt 1-2 mån innan boksläppet blev känt, väldigt seriöst.

Ska man försöka gissa är väl detta ett slags försök att ge J.A mer badwill för att försöka förhindra en ev benådning av Trump, hade dom haft något att säga i detta ärende hade dom gått loss mycket tidigare, här har några aktörer fått båda att ställa upp i en ny "kampanj" som är väldigt lik "prataomdet" men nu ska den köras via tv-kanalerna. Att Svt också ställer upp på en koordinerat "släpp" visar hur illa det är ställt med svenska "journalister".....

Journalisten bakom detta, "Nicke Nordmark", är ju känd sen tidigare-har egen tråd här på fb och gjorde ett knäck på ett avslöjande som gjordes på Flashback....
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nicke_Nordmark
__________________
Senast redigerad av duqu 2021-01-19 kl. 16:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback