Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2020-02-17, 17:47
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Då har vi det från högsta instans, att Assange är en politisk fånge. Drottningen har genom att inte ta ställning i en politisk fråga just gjort det. Snyggt jobbat ers majestät!

Nej, inte på något sätt. Beslutet att lämna ut till USA tas av regeringsmakten som är politiskt tillsatt. Drottningen ska givetvis inte lägga sig i detta lika lite som vår kung skulle lägga sig i om Sverige lämnar ut någon. Snyggt jobbat av drottningen, enligt vad man kan förvänta sig, dvs hon följer brittisk lag. Något annat hade varit helt uteslutet givetvis.
Citera
2020-02-17, 18:02
Medlem
Nickelodions avatar
Blir lite rörigt det här, men det dök upp en sak idag ...

Melzer har ju nu knutit ihop sitt case väl och om jag läser och sen lyssnar mellan raderna så tror jag vi ska backa tillbaka till augusti 2010 igen.

Han säger "Four democratic countries joined forces – the U.S., Ecuador, Sweden and the UK" och andas, som jag tolkar det och som jag skrivit om tidigare, att USA är ganska nöjda med att ha JA på sträckbänken, nu med hot om 175 års fängelse, så länge som möjligt. Så länge den situationen varar så håller sig världens journalister lydigt på mattan. Väl i eventuell domstol blir situationen osäkrare för USA.

Någongång kring 2010 sa JA nåt i stil med att WL får in så mycket hemligheter hela tiden ... av typ som de inte kan publicera. Men de har alltså kunskapen om dem och WL är därmed en maktfaktor.

Ledarsidorna har skrivit ytterligare om de skumma broderskaparna PW och AA och jag tror det är dags skärskåda dem. Var inbjudan till LO-borgen ett sätt att få lite koll på JA och WLs verksamhet? Ville de fiska efter vad för hemligheter JA kände till om sossarna? Hur farlig var JA för dem.

Ett exempel på hemligheter JA fått dök upp idag: Den ryske konstnären och hans nuvarande fästmö kontaktade, enligt franska tidningar enligt MailOnline, förra sommaren (måste vara 2018 då) JA angående porrbilderna de hade på Macrons borgmästarkandidat. Parets advokat JB är även JAs advokat men nu har han enligt honom själv tvingats bort som parets advokat vad gäller det fallet med porrbilderna. Paret har ju suttit i finkan hela helgen.

Allt detta med Broderskaparna, datorerna som försvann på Arlanda och alla egendomliga turer efter det och sätter man det i sammanhang med "Four democratic countries joined forces – the U.S., Ecuador, Sweden and the UK" som alla är oroliga för vad JA kan veta och gör allt för att hålla honom i schack, så diskret som möjligt och så länge som möjligt - så kanske man hamnar sanningen och förklaringen närmare.
Senast redigerad av Nickelodion 2020-02-17 kl. 18:11.
Citera
2020-02-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Vad exakt är det för bevis man påstår att polisen förfalskat? Om det går att belägga så blir det väl årets scoop, men i nuläget låter det ju bara som osubstantierade påståenden.

Lite så, ja. Med sådana vänner behöver Assange inga fiender, lite på den nivån.
Bör erkänna att jag inte riktigt förstår vad som påstås, här finns inga direkta belägg för att det skulle ha handlat om förfalskningar....
Citera
2020-02-17, 18:52
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Lite så, ja. Med sådana vänner behöver Assange inga fiender, lite på den nivån.
Bör erkänna att jag inte riktigt förstår vad som påstås, här finns inga direkta belägg för att det skulle ha handlat om förfalskningar....

Nej, det finns inga som helst belägg för att polisen skulle ha förfalskat några bevis i JA-fallet.
Citera
2020-02-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Nej, inte på något sätt. Beslutet att lämna ut till USA tas av regeringsmakten som är politiskt tillsatt. Drottningen ska givetvis inte lägga sig i detta lika lite som vår kung skulle lägga sig i om Sverige lämnar ut någon. Snyggt jobbat av drottningen, enligt vad man kan förvänta sig, dvs hon följer brittisk lag. Något annat hade varit helt uteslutet givetvis.

Jag som trodde att det var en domstol som tog beslutet.
Citera
2020-02-17, 19:28
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Jag som trodde att det var en domstol som tog beslutet.

Det är en kombination. Regeringen har beslutat att ärendet går vidare till domstol för beslut kring om utlämnandet är i enlighet med brittisk lag. Vet inte om regeringen har något att säga till om efter beslutet i domstolen, typ om den kan stoppa utlämningen på vissa kriterier. Det lär vi snart få veta. Låt oss hoppas på att han utlämnas så att vi får veta vilka gärningar han har begått.
Citera
2020-02-17, 19:53
Medlem
Läskigs avatar
Den österrikiska tidningen Der Standard publicerade en lång artikel om Assange idag.

https://www.derstandard.at/story/200...nge-faelschten

Citera
2020-02-17, 21:03
Medlem
Citat:
Det är en kombination. Regeringen har beslutat att ärendet går vidare till domstol för beslut kring om utlämnandet är i enlighet med brittisk lag. Vet inte om regeringen har något att säga till om efter beslutet i domstolen, typ om den kan stoppa utlämningen på vissa kriterier. Det lär vi snart få veta. Låt oss hoppas på att han utlämnas så att vi får veta vilka gärningar han har begått.

Först skriver du att det är ett politiskt beslut och nu, när jag påtalar att det är en domstol som beslutar, att du inte vet. Du ljuger som en häst travar.
Citera
2020-02-17, 21:46
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Nej, det finns inga som helst belägg för att polisen skulle ha förfalskat några bevis i JA-fallet.

Kan det vara att man väl inte spelade in förhöret med SW på band. Att man skrev om protokollet några dagar senare och att SW tydligen inte ville skriva under på att protokollet var korrekt som någon kan tycka verkar skumt.

Citat:

Vad myndigheter i USA anser att Assange gjort har vad jag förstått överlämnats till UK, så i praktiken skulle man kunna publiceras det nu så att alla i detalj kan se vad Assange anklagats för att ha gjort trots att han inte befinner sig i USA.
Citera
2020-02-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Drottningen kommer inte att agera för Assange eftersom hans frihetsberövande är ...
(håll i er)
... "politiskt"
https://www.rt.com/uk/480974-queen-e...n-assange/amp/

Drottningen stöder uppenbarligen att hålla politiska fångar.

Javisst. "Drottningen" anser inte att "processen"/häxjakten gällande Assange är tillräckligt omänsklig eller opolitisk för att hon skall öppna sin mun och säga några medmänskliga ord.

Att monarkin är så politisk den kan bli eller att denna kvinna och hennes förmögenhet är grundad på andra människors lidande är en intressant "parentes". Så länge det inte berör mig personligen eller hotar min materiella välfärd så kan det vara (utåt sett) - trots att det är samma slags "elit" som med andra handen ligger bakom eller oftast stödjer den pågende häxjakten.

Psykopater av detta slag är så jävla "neutrala", precis som (politiska) "opolitiska" domstolar påstås vara.
Senast redigerad av Julma-O 2020-02-17 kl. 22:35.
Citera
2020-02-17, 22:34
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Först skriver du att det är ett politiskt beslut och nu, när jag påtalar att det är en domstol som beslutar, att du inte vet. Du ljuger som en häst travar.

Du ljuger om vad jag skrev. Jag skrev att jag inte vet om det går att stoppa utlämning politiskt efter domstolens beslut. Regeringen har redan beslutat att lämna ärendet vidare till domstol.
Citera
2020-02-17, 22:36
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Kan det vara att man väl inte spelade in förhöret med SW på band. Att man skrev om protokollet några dagar senare och att SW tydligen inte ville skriva under på att protokollet var korrekt som någon kan tycka verkar skumt.

Vad myndigheter i USA anser att Assange gjort har vad jag förstått överlämnats till UK, så i praktiken skulle man kunna publiceras det nu så att alla i detalj kan se vad Assange anklagats för att ha gjort trots att han inte befinner sig i USA.

Åtalet är redan publicerat. Det världen behöver veta är vilka av åtalspunkterna han skall fällas för och vilket straff han då får.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback