Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-11-18, 19:31
Medlem
Nickelodions avatar
Oj, enligt europa press så var det en domstolsförhandling med JA och med samma gamla jäviga domare VB i London idag och enligt artikeln kommer svensk åklagare imorgon tisdag att hålla en presskonferens ....

Fattar nada ... kan ju knappast stämma

I domstolsförhandlingen per video fick JA säga sitt namn och personnummer, sen var det advokaterna som klagade på hans dator som han ska förbered sitt försvar på. VB sa att det är fängelsets sak att lösa.

Reuters skriver om den undermåliga datorn men inget om någon svensk presskonferens
Senast redigerad av Nickelodion 2019-11-18 kl. 19:48.
Citera
2019-11-18, 20:42
Medlem
Anonymares avatar
Pressträff imorgon, äntligen händer det något!

Citat:
Vice överåklagare Eva-Marie Persson håller den 19 november en pressträff om utvecklingen av Assangeärendet.

Den 11 april 2019 begärde målsägarbiträdet att den svenska förundersökningen om våldtäkt ska återupptas. Ärendet handläggs av vice överåklagare Eva-Marie Persson på Åklagarmyndighetens Utvecklingscentrum Göteborg. Under pressträffen kommer åklagaren att berätta om vad som gjorts i utredningen och delge ny information.

Pressträffen äger rum den 19 november kl. 14, i Folkets Hus, Barnhusgatan 12-14, Stockholm, sal 300. Insläpp tidigast kl. 13.30.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=3265610

Vågar vi hoppas på åtal?
Citera
2019-11-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Oj, enligt europa press så var det en domstolsförhandling med JA och med samma gamla jäviga domare VB i London idag och enligt artikeln kommer svensk åklagare imorgon tisdag att hålla en presskonferens ....

Fattar nada ... kan ju knappast stämma

Det stämmer faktiskt att EMP ska hålla en pressträff.

Citat:
Under pressträffen kommer åklagaren att berätta om vad som gjorts i utredningen och delge ny information.

Enda vettiga anledningen borde vara att meddela nedläggning. Osvuret är dock bäst när det gäller åklagarmyndigheten.
Citera
2019-11-18, 22:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=3265610

Vågar vi hoppas på åtal?

11 April, blev det inte lite fel där? För så här sa EhhMP redan 13 mars:

Åklagaren: Förundersökningen tas upp igen

Publicerad 13 maj 2019

– Det är min bedömning att ett nytt förhör med Assange bör hållas eftersom han inte har delgivits misstanke om detta brott på det sätt som krävs i en svensk förundersökning, säger hon.

– Jag vill vara tydlig med att mitt beslut att återuppta förundersökningen inte är ett ställningstagande i frågan om åtal ska väckas. Det får vi återkomma till, tillägger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-om-assanges-valdtaktsanklagelse-vantas

Himmel, ÅM håller inte ens räkningen på månaderna som förundersökningen varit öppen under EhhMP! De kan inte räkna.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-11-18 kl. 22:05.
Citera
2019-11-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
... och enligt artikeln kommer svensk åklagare imorgon tisdag att hålla en presskonferens ....

Det var ta mej fan på tiden.

FYI kan jag meddela att jag för drygt en vecka sen mejlat tre gånger och tjatat på Eva-Marie Persson om att det är obegripligt att hon (inberäknat Marianne Ny) nu har hållit på med sammanlagt över ett års brottsutredning bara efter det att förhöret genomfördes på Ecuadors ambassad.

Jag nämnde för henne att SvT:s rättsexpert Sven-Erik Alhem samma dag som förhöret genomfördes hade hävdat att besked från åklagare kunde förväntas ta "någon vecka".

Jag nämnde också att Chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm som utredde mordfallet med Lisa Holm behövde 12 dagar på sig efter förhöret som han genomförde i Vilnius, Litauen, för att komma till en slutsats.

En lustig grej är att jag inte fick något svar alls på mina två första mejl jag skickade men på det tredje mejlet där jag även cc:ade SvT:s Uppdrag Granskning och redaktionen för tidningen Proletären så fick jag svar inom en timme.

Även om det var en lustig tajming nu, så finns det förstås ingen anledning att tro att mina mejl har skyndat på någonting överhuvudtaget och jag är rädd för att presskonferensen i morgon bara kommer att presentera nån intetsägande byråkratisk smörja. "Vi kommer nu att gå in i den slutgiltiga analysfasen... som beräknas ta max ett halvår... bla bla bla..."

Dock så borde fler tjata på henne så att hon vet att det finns vanliga människor som ser vad hon gör och inte tänker låta henne slippa undan så lätt.

PS: Hennes svar till mig gav förstås ingen ny information (jag förväntade mig inte det) men det var ändå intressant att jag till slut fick henne att svara. Då vet vi att hon vet att vi har ögonen på henne.
Senast redigerad av Gugge-B 2019-11-18 kl. 22:23.
Citera
2019-11-18, 22:27
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
PS: Hennes svar till mig gav förstås ingen ny information (jag förväntade mig inte det) men det var ändå intressant att jag till slut fick henne att svara. Då vet vi att hon vet att vi har ögonen på henne.

Inte troligt att det var dina mail som påverkade. Hon får nog en hel del mail från JA-svansen/konspirationsteoretiker som hon lärt sig att bortse ifrån. Mer troligt är att hon gjort det hon sa tidigare. Analyserat bevisningen sett i dagens ljus och tagit beslut om hur hon ska gå vidare.

Tidningen proletären. LOL. Brukar du göra cc till kommunistmedia?
Citera
2019-11-18, 22:33
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
11 April, blev det inte lite fel där? För så här sa EhhMP redan 13 mars:

Åklagaren: Förundersökningen tas upp igen

Publicerad 13 maj 2019

– Det är min bedömning att ett nytt förhör med Assange bör hållas eftersom han inte har delgivits misstanke om detta brott på det sätt som krävs i en svensk förundersökning, säger hon.

– Jag vill vara tydlig med att mitt beslut att återuppta förundersökningen inte är ett ställningstagande i frågan om åtal ska väckas. Det får vi återkomma till, tillägger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-om-assanges-valdtaktsanklagelse-vantas

Himmel, ÅM håller inte ens räkningen på månaderna som förundersökningen varit öppen under EhhMP! De kan inte räkna.

13 mars? Är du inte läskunnig? Det du själv länkar till säger 13 maj liksom infon i kronologin hos ÅM. Den 11 april begärde SW via EMF att förundersökningen skulle tas upp igen, vilket skedde 13 maj. Det är inte lätt att debattera med en person som inte är läskunnig. Lös det problemet först och återkom sen.
Senast redigerad av Anonymare 2019-11-18 kl. 22:41.
Citera
2019-11-18, 22:44
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
.... Snowden... Nu jobbar han för ryssen och lever i Ryssland, säkert lyxliv ihop med kommunistmakten..

Varför skriver du sån smörja. Ta reda på hur det är i stället. Nej, Snowden jobbar inte för ryska staten. Han lever i Moskva, enkelt, med sin fru. All heder åt honom. Läs gärna hans självbiografi, den finns på svenska

Du bör lära dig elementära historiska fakta. Ryssland inte längre kommunistiskt. Sovjetmakten upplöstes på nyårsnatten 1991. Det nuvarande ryska systemet är en rå form av nationalistisk kapitalism, med ett antal stenrika oligarker som dominerar med Putin i spetsen. Kommunistpartiet har försökt sig på en comeback men ömkligen misslyckats.
Citera
2019-11-18, 22:48
Medlem
Citat:
Inte troligt att det var dina mail som påverkade.

Det var exakt det jag skrev.

Första gången du håller med om något jag skrivit.

Citat:
...Tidningen proletären. LOL. Brukar du göra cc till kommunistmedia?

Aldrig gjort förut. Det var en snilleblixt.

Inte jättelätt att hitta etablerade tidningar (som funnits ï flera årtionden) som vågar publicera artiklar kritiska till mainstream-medias likriktade narrativ.

Tips mottages tacksamt.
Citera
2019-11-18, 23:01
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Tror du verkligen att all världens media är kontrollerad? Att någon skulle undertrycka att de skriver om JA fast de egentligen vill? Då är du nog rätt så paranoid enligt min mening. Om det inte händer något speciellt är det ju i princip bara de röda sidorna som skriver om JA, resten av världspressen/media tycks inte bry sig nämnvärt om hans öde.

Varför skulle den inte i princip kunna vara det i mycket hög grad? Betänk exempelvis vilken ofattbar generell maktkoncentration, mediekoncentration och koncentration vad gäller militär makt (inklusive "säkerhets- och underrättelsetjänster") som existerar i världen, detta i så gott som alla länder. Pyramider och utövande av makt (om man kan) är ett faktum vare sig du vill inse detta eller ej. Mainstream media är till mångt och mycket ett verktyg för de allra rikaste. Ditt försök att stämpla mig som "paranoid" ter sig bara dumt och visar på din okunskap gällande världen. Även att inte skriva något (farligt/kritiskt) är såklart ett sätt att utöva makt. Tänk om mainstream media verkligen ifrågasatt vad det är som händer i exempelvis fallet Assange, gjort drev...
Senast redigerad av FreedomDeep 2019-11-18 kl. 23:05.
Citera
2019-11-18, 23:03
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
Det var exakt det jag skrev.

Första gången du håller med om något jag skrivit.

Aldrig gjort förut. Det var en snilleblixt.

Inte jättelätt att hitta etablerade tidningar (som funnits ï flera årtionden) som vågar publicera artiklar kritiska till mainstream-medias likriktade narrativ.

Tips mottages tacksamt.

Om du gör cc till kommunistmedia så är ju det i linje med övrig mediauppmärksamhet som endast kommer från röda sidor numera. Men Uppdrag Granskning ligger ju inte långt ifrån de heller.

Min gissning till imorgon är att JA har delgivits formell misstanke om våldtäkt i brittiskt fängelse och att man nu planerar för åtal men att man är under förhandlingar med UK angående hur/när utlämning till Sverige kan ske. Alternativt meddelas det att åtal redan är väckt. Andra scenarios finns förstås men detta är det mest sannolika och min moraliska kompass brukar visa rätt. Ett mer negativt scenario är att man lägger ner förundersökningen med motivering att förutsättningarna för att få JA utlämnad för rättegång och straff bedöms vara mycket små, med koppling till de misstänkta grova brotten USA vill utreda och få JA utlämnad för. Men det vore trist för SW om det landar i detta.
Citera
2019-11-18, 23:08
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Varför skriver du sån smörja. Ta reda på hur det är i stället. Nej, Snowden jobbar inte för ryska staten.

I så fall har man redan kramat ut allt man kan ur honom. Att tro något annat är att vara enormt naiv. Tro inte att ryssen erbjuder asyl, troligen livslång, utan krav på gentjänster. Han har givetvis avslöjat ALLT. Han är helt rökt om USA skulle få tag i honom. Han skulle längta till Guantanamo jämförelsevis. Med rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in