Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-11-13, 07:30
  #88921
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
FN:s särskilda rapportör om tortyr (Nils Melzer) är ingen tyckare i allmänhet, utan en av de främsta auktoriteterna som finns i världen i det ämnet. Trollet kommer att fortsätta att försöka vilseföra om detta i hundratals inlägg till och det finns ingen poäng med att ställa frågor till det.

Men angående vad du säger om "information som är offentlig" så är det värt att påpeka att i kraft av sin rapportör-roll så har Melzer haft möjlighet att inhämta egen information. Till skillnad från allmänna tyckare (vare sig de sitter på en ledarredaktion på en tidning eller bakom sin flashbackdator) så har han kunnat begära att få undersöka saker på plats som vid besök till fängelset Belmarsh. När han slog larm i våras var det efter att ha gjort just ett sådant besök tillsammans med två medicinska experter.

Nu har förresten Sverige nyligen svarat på Melzers senaste förfrågningar till Sverige i september. Melzer visar hela svaret på twitter där UD efter två månader bekräftar att de fått hans brev och svarar att de inte tänker kommentera eller svara på något som står där. "The Government has no further observations to make." Brevet som Sverige besvarar på detta sätt finns här.

Problemet är ju att Melzer inte bryr sig om vad Sverige och UK svarar på hans förfrågningar, han går ändå ut med information baserat på partsinlagan från JA. T.ex. att han upprepar det där med att man inte ville anmäla honom för våldtäkt från början. Detta är ju helt irrelevant eftersom en brottsutredning fungerar så att man utreder de brottsrubriceringar man fattar misstanke för under det löpande arbetet och det kan i många fall, inte minst för sexualbrott, vara så att anmälaren inte vet exakt vad som är olagligt och hur olika handlingar klassas enligt lagen. Är det inte en klassisk överfallsvåldtäkt med penetration så kan det vara svårt att veta hur lagen ser på olika fall.

Melzer borde alltså gå på fakta, att man under förundersökningen faktiskt kommit fram till att JA är misstänkt för våldtäkt. På sannolika skäl misstänkt, högsta misstankegraden innan åtal. Exakt vad kvinnorna sa när de kom in på polisstationen är ointressant och överspelat. Bara ett exempel på uttalanden på pajasnivå från Melzer. Ovanpå det har vi att man aldrig kan bortse från att det är JA själv som orsakat att han hamnat där han hamnat. Via långa överklaganden, flykten undan rättvisan på ambassaden i 7 år - som dessutom gav honom 25 veckor i fänglse - och överklagandet av begäran av utlämning till USA. Har han rent mjöl i påsen har han inget att frukta vare sig av Sverige eller UK. Men han tycks inte ha rent mjöl i påsen och det är viktigt för världen att se hur mjölet i hans påse faktiskt ser ut. Att han plågar sig själv för att slippa visa upp detta är inget som kan lasta någon annan än han själv, vilket Melzer borde förstå men han tycks ha bestämt sig för en viss uppfattning baserat på JA:s partsinlaga.

Märkligt att Melzer hanterar så viktiga frågor via twitter. Sverige svarar helt korrekt då de hänvisar till sitt tidigare svar som de lämnat till Melzer och som han tydligen inte brytt sig om. Sverige har stark förundersökningssekretess när det gäller våldtäktsfall, Melzer skriver om kvinnorna och uttalar sig i rättsfallen via twitter baserat på JA:s partsinlaga. Totalt rättsvidrigt!
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2019-11-13 kl. 07:36.
Citera
2019-11-13, 10:40
  #88922
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
FN:s särskilda rapportör om tortyr (Nils Melzer) är ingen tyckare i allmänhet, utan en av de främsta auktoriteterna som finns i världen i det ämnet. Trollet kommer att fortsätta att försöka vilseföra om detta i hundratals inlägg till och det finns ingen poäng med att ställa frågor till det.

Men angående vad du säger om "information som är offentlig" så är det värt att påpeka att i kraft av sin rapportör-roll så har Melzer haft möjlighet att inhämta egen information. Till skillnad från allmänna tyckare (vare sig de sitter på en ledarredaktion på en tidning eller bakom sin flashbackdator) så har han kunnat begära att få undersöka saker på plats som vid besök till fängelset Belmarsh. När han slog larm i våras var det efter att ha gjort just ett sådant besök tillsammans med två medicinska experter.

Nu har förresten Sverige nyligen svarat på Melzers senaste förfrågningar till Sverige i september. Melzer visar hela svaret på twitter där UD efter två månader bekräftar att de fått hans brev och svarar att de inte tänker kommentera eller svara på något som står där. "The Government has no further observations to make." Brevet som Sverige besvarar på detta sätt finns här.

Nils Melzers inlaga är mycket tung, tycker jag. Genomgången av den svenska hanteringen av rättsfallet är imponerande. Han visar också tydligt hur brittiska Crown Prosecution Service är svårt inblandad i den svenska rättsprocessen.

Ambassadör Carl Magnus Nessers svar på Melzers dokumentation är totalt intetsägande. Men vad kan Nesser säga? Genom att gå på konkreta detaljer kring hur den svenska rättsprocessen skötts skulle han bara råka i trubbel. Bättre fly än illa fäkta.

Melzers dokument förtjänar att spridas både i sociala media och bland den sömniga svenska journalistkåren. https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=24838
Citera
2019-11-13, 12:50
  #88923
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Problemet är ju att Melzer inte bryr sig om vad Sverige och UK svarar på hans förfrågningar, han går ändå ut med information baserat på partsinlagan från JA.

Bryr sig inte? "Kanske" har Melzer snarare ett vidare synsätt och inser att beskyllningarna mot Assange och behandlingen av Assange inte är att betrakta som något normalt - de utgör en del av en politisk häxjakt, en process för att försöka oskadliggöra politiska motståndare med alla medel tillgängliga.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
T.ex. att han upprepar det där med att man inte ville anmäla honom för våldtäkt från början. Detta är ju helt irrelevant eftersom en brottsutredning fungerar så att man utreder de brottsrubriceringar man fattar misstanke för under det löpande arbetet och det kan i många fall, inte minst för sexualbrott, vara så att anmälaren inte vet exakt vad som är olagligt och hur olika handlingar klassas enligt lagen. Är det inte en klassisk överfallsvåldtäkt med penetration så kan det vara svårt att veta hur lagen ser på olika fall.

Melzer har mest sannolikt tillräckligt med information om helheten, d.v.s. han varken behöver eller anser det nödvändigt att invänta mer information (om sådan ens finns hos den andra parten läs svenska staten plus några som gav begreppet honey trapping en ny innebörd). Det är sannolikt mer negativt att vänta med tanke på exempelvis vad Assange utsätts för, för världen som helhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Melzer borde alltså gå på fakta, att man under förundersökningen faktiskt kommit fram till att JA är misstänkt för våldtäkt. På sannolika skäl misstänkt, högsta misstankegraden innan åtal. Exakt vad kvinnorna sa när de kom in på polisstationen är ointressant och överspelat.

Knappast ointressant! Knappast överspelat! Möjligen hos dig (enbart).
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Märkligt att Melzer hanterar så viktiga frågor via twitter. Sverige svarar helt korrekt då de hänvisar till sitt tidigare svar som de lämnat till Melzer och som han tydligen inte brytt sig om. Sverige har stark förundersökningssekretess när det gäller våldtäktsfall, Melzer skriver om kvinnorna och uttalar sig i rättsfallen via twitter baserat på JA:s partsinlaga. Totalt rättsvidrigt!

T.o.m. presidenter använder Twitter om du inte visste det.

Vad tycker du förresten om Sverige som rättsstat? Och USA och England? Står dessa stater för rättvisa, frihet och mänskliga rättigheter tycker du? För allas lika värda? Eller är de måhända rättsvidriga...
Citera
2019-11-13, 13:34
  #88924
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Nils Melzers inlaga är mycket tung, tycker jag. Genomgången av den svenska hanteringen av rättsfallet är imponerande. Han visar också tydligt hur brittiska Crown Prosecution Service är svårt inblandad i den svenska rättsprocessen.

Ambassadör Carl Magnus Nessers svar på Melzers dokumentation är totalt intetsägande. Men vad kan Nesser säga? Genom att gå på konkreta detaljer kring hur den svenska rättsprocessen skötts skulle han bara råka i trubbel. Bättre fly än illa fäkta.

Melzers dokument förtjänar att spridas både i sociala media och bland den sömniga svenska journalistkåren. https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=24838
Det är en mycket bra genomgång.
Rätt obegripligt att ingen tidning skriver om det.
Citera
2019-11-13, 14:41
  #88925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Problemet är ju att Melzer inte bryr sig om vad Sverige och UK svarar på hans förfrågningar, han går ändå ut med information baserat på partsinlagan från JA.

Du skriver om partsinlagor som att det skulle vara något suspekt. Det är ju precis tvärtom. Alla parter får komma in med sina "parts"-inlagor. Man går igenom det material man har, ställer olika frågor till de olika parterna som svarar med "parts"-inlagor. Man tittar på svaren och man gör egna undersökningar. En part kan välja att inte vilja sammarbeta, den kan komma med vilseledande uppgifter etc. Om en part vägrar svara på frågor eller kommer med undvikande svar/ svarar på något annat än vad som efterfrågas så har det givetvis effekt på bedömningen. Melzer går på samtliga partsinlagor från samtliga inblandade när han uttalar sig. Han använder sig av det material han har och han har så gott det går inhämtat kompletterande material. I slutändan så hade varken Sverige eller UK så mycket relevant att komma med. Bedömningen är att det JA lämnat stämmer bra med verkligheten och Sveriges/UK's försvar är obefintligt eller undermåligt.
Citera
2019-11-13, 17:29
  #88926
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomDeep
Vad tycker du förresten om Sverige som rättsstat? Och USA och England? Står dessa stater för rättvisa, frihet och mänskliga rättigheter tycker du? För allas lika värda? Eller är de måhända rättsvidriga...

Det där har du frågat om tidigare? Sverige är en av världens bäst fungerande rättsstater enligt oberoende bedömare. UK och USA ligger bra till jämfört med flertalet andra länder men inget av länderna har ett perfekt system. Det är dessutom alltid människor som gör bedömningar i domstolar. Men detta gäller alla, inte bara JA. JA är dessutom kändis så allt som beslutas i domstol i skuldfrågan kommer att nagelfaras mycket mer än för en genomsnittsperson. Han har kort sagt inget att frukta ur rättssäkerhetssynpunkt från något av de länderna skulle jag säga.

Det han har att frukta är konsekvenserna/lagligheten av hans helt egna handlingar, vilka han tycks vara helt oförmögen att ta ta ansvar för. Han SKALL utsättas för rättssystemen i de olika länderna baserat på välgrundad misstanke, detta är en självklarhet för en samhällsmedborgare som begår handlingar i eller mot demokratier som Sverige, UK och USA.
Citera
2019-11-13, 18:07
  #88927
Medlem
Anonymares avatar
Ska vi ta något ur högen från Melzers trams? Hans roll är att uttala sig mot FN angående tortyr, inte att skriva sånt här trams som kommer direkt från JA:s partsinlaga.

Citat:
Overall, the continued procrastination on the part of the Swedish prosecution, which has already caused the expiry of AA’s allegations in August 2015, is now increasingly likely to also cause SW’s allegations to expire under the applicable 10-year statute of limitations, thus foreseeably depriving not only Mr. Assange, but also AA and SW, as well as the general public of any opportunity to establish the truth regarding these allegations and to ensure accountability, justice and redress. It is clear that, in this scenario, the reputational harm to Mr. Assange would be irreversible.

JA skulle utlämnas till Sverige senast 2012 men han flydde in på Ecuadors ambassad. Det var det som gjorde att fallet mot AA gick till preskription 2015. Det var det som till slut ledde till att man lade ner förundersökningen om våldtäkt efter att JA lyckats komma undan delgivning av formell misstanke om våldtäkt med stöd av Ecuador. Vad gäller rykte så tycks han själv sprida dessa, även mha Melzer själv. Från Sveriges sida råder förundersökningssekretess! Att Melzer ens skriver i termer av AA och SW är en katastrof i sig, det anstår inte en oberoende rapportör att uttala sig på detta sätt. Tar man hela listan av punkter så finns det ingen som helst substans i det. Melzer drar FN ner i smutsen!

Sverige borde protestera offentligt och anmäla Melzer till lämplig instans för övergrepp i rättssak. Nu är det på tiden att åtal väcks!
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2019-11-13 kl. 18:12.
Citera
2019-11-13, 18:51
  #88928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är en mycket bra genomgång.
Rätt obegripligt att ingen tidning skriver om det.
Egentligen är det inte så obegripligt! Att "ingen tidning" (i sverige) skriver om denna rätts-sörja.
Ty, från "det nya psykförsvaret" har syltryggar i murvelskrået redan ca 2011 fått veta, att Assange är klassad som en "statsfiende" och säkerhetsrisk. Vänta bara i 60 år (event i 70..) så går det att läsa om hela bakgrunden, i något arkiv!
Annan fråga; kunde Anna Ardin och/eller Sofia Wilen ana, att de hoppade i säng med en person som den svenska staten stod i startgroparna för att få demonisera och förfölja??
Citera
2019-11-13, 19:10
  #88929
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Nils Melzers inlaga är mycket tung, tycker jag. Genomgången av den svenska hanteringen av rättsfallet är imponerande. Han visar också tydligt hur brittiska Crown Prosecution Service är svårt inblandad i den svenska rättsprocessen.

Ambassadör Carl Magnus Nessers svar på Melzers dokumentation är totalt intetsägande. Men vad kan Nesser säga? Genom att gå på konkreta detaljer kring hur den svenska rättsprocessen skötts skulle han bara råka i trubbel. Bättre fly än illa fäkta.

Melzers dokument förtjänar att spridas både i sociala media och bland den sömniga svenska journalistkåren. https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=24838

Instämmer. Finns många korrekta beskrivningar av kända fakta där, vilket fler borde öppna ögonen för. Bra att det ännu finns individer som står upp mot den utbredda korruptionen som blivit allt mer förekommande i västvärlden.
__________________
Senast redigerad av probe53 2019-11-13 kl. 20:09.
Citera
2019-11-13, 20:51
  #88930
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Instämmer. Finns många korrekta beskrivningar av kända fakta där, vilket fler borde öppna ögonen för.

Det finns inga korrekta beskrivningar av kända fakta där, endast korrekta beskrivningar av JA:s skeva bild av verkligheten. Det är under FN:s värdighet att låta en "oberoende" observatör uttala sig i konkreta rättsfall om våldtäkt i offentligheten på detta sätt. Rättsvidrigt! Åtal är det enda sättet för bägge parter att få "upprättelse". Jag tror fortfarande att det kommer att bli ett åtal, dock är det osäkert när i så fall rättegången kommer att bli av, med koppling till utlämningsärendet mot USA. Jag tror även att han kommer att bli utlämnad till USA. Världen behöver få veta vad för sorts mjöl han har i påsen. Även Melzer behöver få veta och lära sig något om vad rättssäkerhet är, den sker inte via pajasuttalanden på twitter.
Citera
2019-11-13, 22:02
  #88931
Medlem
Anonymares avatar
En Melzer till:

Citat:
The medical, factual and circumstantial evidence at my disposal shows that the manner in which Sweden conducted its preliminary investigation against Mr. Assange, including the unrestrained and unqualified dissemination and perpetuation of the “rape- suspect” narrative, was the primary factor that triggered, enabled and encouraged the subsequent campaign of sustained and concerted public mobbing and judicial persecution against Mr. Assange in various countries, the cumulative effects of which can only described as psychological torture. In my assessment, without the arbitrariness of the Swedish investigation, Mr. Assange most likely would not have been exposed to abuse and defamation amounting to torture or other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.

This mandate has consistently taken the position that the prohibition of torture and other ill-treatment is not territorially limited (A/70/303, para 65-66) and that its applicability does not depend on physical custody, but on the ability of a State to inflict pain, suffering or humiliation meeting the definitional requirements of articles 1 or 16 of the CAT (A/72/178, para 33-36). Moreover, the obligation to take effective preventative measures under articles 2 and 16 CAT is not limited to potential victims within the State’s jurisdiction, but “clearly encompasses action taken by States in their own jurisdictions to prevent torture or other ill-treatment extraterritorially” (A/70/303, §33). Thus, irrespective of geographical location of Mr. Assange, Sweden has a legal obligation to prevent, prosecute and punish acts of torture and ill-treatment against him caused from within Swedish jurisdiction, including mere “attempts”, “complicity” and “participation” (Art. 4(1) CAT).

There is compelling evidence that Swedish officials have actively and knowingly contributed to the psychological torture or other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment inflicted on Mr. Assange, whether through direct perpetration, or through complicity or participation, any of which is sufficient to trigger Sweden’s international obligation to investigate, prosecute, and provide redress and rehabilitation under the CAT and the CCPR.

Helt absurda uttalanden! Vad finns kvar när det gäller trovärdighet för människor som verkligen blir utsatta för tortyr av skurkstater när man fäller denna typ av utlåtanden i ett fall där en person själv har försatt sig situationerna, på helt eget bevåg, och själv också har haft mandat att avbryta det? Man får heller inte glömma att den formella/påstådda förklaringen till att JA gömt sig på ambassaden i 7 år inte alls har varit rättsfallet mot Sverige utan påstått hot från USA. Melzer tycks blanda ihop detta.
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2019-11-13 kl. 22:06.
Citera
2019-11-13, 22:40
  #88932
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx

Melzers dokument förtjänar att spridas både i sociala media och bland den sömniga svenska journalistkåren. https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=24838

Man kan tro att Melzers har följt debatten om Assanges öde på Flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in