Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-10-31, 18:13
  #88789
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Deborahs skogstokiga åsikt kring straffsatsen för asylen, regisserad från US/UK kulisserna, är en historisk plump i västerländsk rättshistoria med.

Halmgubbe. Det finns ingen straffats för "asylen", bara för borgensbrottet. Det togs hänsyn till förmildrande omständigheter men påverkade straffet väldigt lite. 50 veckors fängelse istället för 52. Eftersom domaren konstaterade att brottet var så grovt att det låg utanför straffskalan och det är svårt att hitta ett grövre borgensbrott än detta. Så det fanns liksom inte mycket att pruta på då man redan låg utanför straffskalan baserat på bedömd skada m.m. av borgensbrottet.

Om du hade fakta på din sida skulle du inte behöva ta till halmgubbeargumentation om "straffsatsen för asylen". Har du så svaga argument? Tydligen.
Citera
2019-10-31, 18:18
  #88790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Halmgubbe. Det finns ingen straffats för "asylen", bara för borgensbrottet. Det togs hänsyn till förmildrande omständigheter men påverkade straffet väldigt lite. 50 veckors fängelse istället för 52. Eftersom domaren konstaterade att brottet var så grovt att det låg utanför straffskalan och det är svårt att hitta ett grövre borgensbrott än detta. Så det fanns liksom inte mycket att pruta på då man redan låg utanför straffskalan baserat på bedömd skada m.m. av borgensbrottet.

Om du hade fakta på din sida skulle du inte behöva ta till halmgubbeargumentation om "straffsatsen för asylen". Har du så svaga argument? Tydligen.
Du tycks försvara både svenskt och engelskt rättsväsendes hantering av ”fallet Assange”. Stämmer det? Om så, tror du att Assange om han utlämnas till USA kommer att få en rättvis rättegång?
Citera
2019-10-31, 18:30
  #88791
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du tycks försvara både svenskt och engelskt rättsväsendes hantering av ”fallet Assange”. Stämmer det? Om så, tror du att Assange om han utlämnas till USA kommer att få en rättvis rättegång?

Ja på bägge frågorna.
Citera
2019-10-31, 21:07
  #88792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Ja på bägge frågorna.
Vad får dig att tro att Assange kommer att få en rättvis rättegång?
Citera
2019-10-31, 21:08
  #88793
Medlem
Goulburns avatar
Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men:

Det har hur många gånger som helst hävdats att den svenska grundlagen hindrar regeringen från att på något sätt påverka Assange utredningen. Är detta sant?

I Svensk författningssamling finns detta att läsa.

Lag om ändring i regeringsformen SFS 2010:1408. 11 kap. Rättskipningen. Dispens och nåd.

9§ Regeringen får genom nåd efterge eller mildra en brottspåföljd eller en annan sådan rättsverkan av brott samt efterge eller mildra ett annat liknande ingrepp som avser enskildas person eller egendom och som har beslutats av en myndighet. Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas.

Verkar det inte som att regeringen kan besluta att nu är det dags för åklagaren att avsluta förundersökningen och utredning angående Assanges eventuella sängövningar?

Personligen så skulle jag helst sett att Assange hade kunnat bli frikänd i svensk domstol men när det inte verkar bli så vore väl ett alternativ vara att Sveriges regering fixade någon typ av Tiebreak på denna pinsamma evighetslånga svenska förundersökning som varken kommer fram till åtal eller avslut.
Citera
2019-10-31, 22:00
  #88794
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad får dig att tro att Assange kommer att få en rättvis rättegång?

I Sverige har vi hög rättssäkerhet och det går att överklaga i flera instanser.

Kan inte exakt hur det går till i USA angående överklaganden men i bägge fallen har JA en enorm mediauppmärksamhet på sin sida och fortfarande en relativt stor och mycket högljudd svans av blinda supporters. I den mån han döms för brott i USA lär han komma ganska lindrigt undan, inte minst efter att Manning fick sitt straff förkortat. Hen kom mycket lindrigt undan. Det är inte troligt att JA får ett högre straff än vad hen fick i praktiken, efter förkortning av hens straff. Om det ens går att fälla JA för brott i USA. Hur som helst finns det ingen som helst anledning att tro att han inte skulle få rättvisa rättegångar i Sverige eller USA. Vad får dig att tro motsatsen för det är väl det du gör?
Citera
2019-10-31, 22:04
  #88795
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men:

Det har hur många gånger som helst hävdats att den svenska grundlagen hindrar regeringen från att på något sätt påverka Assange utredningen. Är detta sant?

I Svensk författningssamling finns detta att läsa.

Lag om ändring i regeringsformen SFS 2010:1408. 11 kap. Rättskipningen. Dispens och nåd.

9§ Regeringen får genom nåd efterge eller mildra en brottspåföljd eller en annan sådan rättsverkan av brott samt efterge eller mildra ett annat liknande ingrepp som avser enskildas person eller egendom och som har beslutats av en myndighet. Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas.

Verkar det inte som att regeringen kan besluta att nu är det dags för åklagaren att avsluta förundersökningen och utredning angående Assanges eventuella sängövningar?

Personligen så skulle jag helst sett att Assange hade kunnat bli frikänd i svensk domstol men när det inte verkar bli så vore väl ett alternativ vara att Sveriges regering fixade någon typ av Tiebreak på denna pinsamma evighetslånga svenska förundersökning som varken kommer fram till åtal eller avslut.

Det verkar helt uteslutet att regeringen skulle anse att det finns skäl för nåd i detta fall. Varför? Han har ju på helt eget bevåg undandragit sig rättvisan och brottsutredning angående våldtäkt i Sverige. Ska detta beteende belönas med att han benådas? Helt otänkbart och en dödsstöt för allt var rättssäkerhet och likhet inför lagen är, ett massivt haveri för rättsstaten. Kort sagt - glöm det!
Citera
2019-10-31, 22:18
  #88796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Sorry om det här har varit uppe tidigare, men har någon nystat i vem Marianne Ny är? Hennes bakgrund, politiska hemvist, misstänkta kontakter med amerikanska intressen, etc?

Eller är hon någon som manipuleras ovanifrån inom svenskt rättsväsende?

Satan vad svår hon var att hitta information om. Lägger in en liten del 2 här, dock ska källan nog tas med en nypa salt och jag får erkänna att jag inte granskat den närmre. Med det sagt:

”Marianne Ny var tidigare känd för att utan pardon lägga ner uppenbart uppdiktade våldtäktsanklagelser, så vem eller vad var det som fick henne att driva detta mål trots avsaknaden av bevis? Enligt journalisten Anders Carlgren var Ny och Borgström goda vänner och Ny ska i en trängre krets ha sagt: ”Även om jag har fel, ändrar jag mig inte.”

Sverige gick USAs ärenden

Enligt mina källor fick Marianne Ny en direkt order från Justitiedepartementet, som i sin tur uppmanats av Utrikesdepartementet att agera. Men varför agerade två svenska departement på detta vis? Vems ärenden gick de? Svaret är: USAs.
Det är ingen hemlighet att USA flera gånger lyckats få Sverige att dansa efter stormaktens pipa. Sverige har vid flera tillfällen i hemlighet utlämnat och skickat folk till så kallade ”svarta hål” (fängelser) i Egypten, Polen, Litauen med flera länder – på begäran av USA. Minns de så kallade Egyptenavvisningarna 2001 som avslöjades tre år senare av TV4-programmet Kalla fakta.”

https://www.ingridochmaria.se/2019/0...-usas-arenden/

Svarar kanske inte riktigt på din fråga, men kanske finns något där? Vem vet?
Citera
2019-10-31, 22:25
  #88797
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det verkar helt uteslutet att regeringen skulle anse att det finns skäl för nåd i detta fall. Varför? Han har ju på helt eget bevåg undandragit sig rättvisan och brottsutredning angående våldtäkt i Sverige. Ska detta beteende belönas med att han benådas? Helt otänkbart och en dödsstöt för allt var rättssäkerhet och likhet inför lagen är, ett massivt haveri för rättsstaten. Kort sagt - glöm det!

Men men men. Åklagare har ju under 9 år vägrat åtala honom. Jag utgår ifrån att åklagare inte åtalat Assange därför att hon inte tror det skulle bli fällande dom vid en rättegång. Jag utgår ifrån att åklagaren inte tror på fällande dom för att hon saknar bevis för att något brott begåtts.
Citera
2019-10-31, 22:33
  #88798
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jag utgår ifrån att åklagaren inte tror på fällande dom för att hon saknar bevis för att något brott begåtts.

I så fall hade man lagt ner förundersökningen då detta är en helt normal dag på jobbet för en åklagare att göra så. När man lade ner senast var det av andra skäl, nämligen att man pga lagkrav inte kunde driva förundersökningen vidare då den enda möjliga åtgärden var att invänta JA:s avhysning från ambassaden eller möjligen att han mot förmodan skulle lämna den frivilligt. Inga andra rättsliga åtgärder blev möjliga då JA fick stöd av Ecuador för att komma undan formell delgivning av misstanke om våldtäkt, som var ett av hindren för att väcka åtal.

Skulle tro att åtalet är nära nu. Kanske har delgivning och DNA-prov redan genomförts. Åklagaren har ingen anledning med att gå ut med detta förrän i samband med presskonferens om att åtal väcks. JA/kader har heller ingen anledning att gå ut med det förrän dess då detta tycks vara sista spiken i kistan och slutet på över 9 års obstruktion av rättvisan.
Citera
2019-10-31, 23:33
  #88799
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
I så fall hade man lagt ner förundersökningen då detta är en helt normal dag på jobbet för en åklagare att göra så. När man lade ner senast var det av andra skäl, nämligen att man pga lagkrav inte kunde driva förundersökningen vidare då den enda möjliga åtgärden var att invänta JA:s avhysning från ambassaden eller möjligen att han mot förmodan skulle lämna den frivilligt. Inga andra rättsliga åtgärder blev möjliga då JA fick stöd av Ecuador för att komma undan formell delgivning av misstanke om våldtäkt, som var ett av hindren för att väcka åtal.

Skulle tro att åtalet är nära nu. Kanske har delgivning och DNA-prov redan genomförts. Åklagaren har ingen anledning med att gå ut med detta förrän i samband med presskonferens om att åtal väcks. JA/kader har heller ingen anledning att gå ut med det förrän dess då detta tycks vara sista spiken i kistan och slutet på över 9 års obstruktion av rättvisan.

Orkar inte dra allt. Så jag nöjer mig med en detalj. Om det skulle vara brist på delgivning som hindrade MN att driva ärendet vidare 2016 får vi väl hoppas att EMP fixat delgivning för länge sedan. Skulle väl vara konstigt om hon nu under snart ett halvt år drivit ett ärende som hon inte vet om det är möjligt att driva.
Citera
2019-10-31, 23:51
  #88800
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Orkar inte dra allt. Så jag nöjer mig med en detalj. Om det skulle vara brist på delgivning som hindrade MN att driva ärendet vidare 2016 får vi väl hoppas att EMP fixat delgivning för länge sedan. Skulle väl vara konstigt om hon nu under snart ett halvt år drivit ett ärende som hon inte vet om det är möjligt att driva.

Jag hoppas och tror att EMP redan verkställt delgivningen, alternativt gör det i samband med slutdelgivning och delgivning av åtal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback