Citat:
Ursprungligen postat av
anonontonson
När Borgström anmälde sig själv så anmälde han det han kunde slippa undan med, inte det han borde ha satts dit för. Advokatsamfundet hade att ta ställning till det som låg på bordet i dokumentform.
Borgström borde ställas inför riksrätt för att ha förstört rättssäkerheten i fallen Assange och Quick och man borde begära ett skadestånd som motsvarar kostnaderna: 500 miljoner att fördelas på Sverige, Ecuador och britterna, samt 50 miljoner till Assange för bevisförfalskning.
Bara 50 miljoner till Assange?
Borde vara mångdubbelt mer.
Betänk att han utsatts för en exempellöst vidrig ondska av svensk åklagare, mer eller mindre unik i svensk rättshistoria.
Marianne Ny hade en potentiell ord-mot-ord-situation - något som i sig betraktas som en förhållandevis säker nedläggning men
HON VILLE INTE ENS HÖRA Assanges sida av saken.
En neutral förundersökningsledare kan inte vara blind inför det faktum att hörandet av den andre parten i en ord-mot-ord-situation kan leda till ett avslut i och med nedläggning.
Nej, Marianne Ny sjönk så lågt så att hon bröt mot sin neutralitetsplikt och resonerade istället ungefär så här: - Kan jag inte sätta dit Assange, en världsberömd människorättskämpe, för en av polisen framkrysstad brottsrubricering som inte ens målsägande själva var medvetna om,
så vill jag inte ens utreda huruvida något brott går att bevisa eller om något brott ens ägt rum. Då förhalar jag hellre i tio år och gör såväl Assange som kvinnorna rättslösa.
Det är den rättsskandalen - Marianne Nys avskyvärda brott, hennes fega sabotage av rättvisan - som åklagare Eva-Marie Persson nu har till uppgift att hantera (förhala) och skademinimera.