Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-05-30, 16:21
  #85969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Märkligt att man inte får reda på vad det handlar om. Psykiska problem och hård medicinering? Hungerstrejkar han likt Manning? Mansförkylning?

Har för mig att jag läste att han kraftigt gått ner i vikt.
Citera
2019-05-30, 17:01
  #85970
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Har för mig att jag läste att han kraftigt gått ner i vikt.

Gissar på hungerstrejk.

Enligt rapportering i svensk media, bl.a. i P1 nyss, har man genomfört förhandlingen om utlämning till USA utan att JA var med på videolänk. Kanske ansåg man att JA:s sjukdom var något han iscensatt för att obstruera, vilket ju är hans signum att göra sedan 10 år tillbaka.
Citera
2019-05-30, 17:10
  #85971
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Tvivlar inte på att han är en drama queen i sedvanlig ordning, men tror inte han duperat domaren som citerades. De har tappat tålamodet med hans charader för länge sedan, vilket var högst tydligt i domen för borgensbrottet.

Citat:
Nä, verkligen inte. Jag tror ju att han hela tiden inte haft något val när han valt mindre framgångsrika strategier, han har helt enkelt agerat som någon som känner sig jagad.

Här tycker jag det blev otydligt. Bedömer du att Assange fått hälsan förstörd p.g.a. 9 års hot om att bli utlämnad till USA? Eller anser du att han är fullt frisk men spelar sjuk?
__________________
Senast redigerad av Goulburn 2019-05-30 kl. 17:14.
Citera
2019-05-30, 17:21
  #85972
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Här tycker jag det blev otydligt. Bedömer du att Assange fått hälsan förstörd p.g.a. 9 års hot om att bli utlämnad till USA. Eller anser du att han är fullt frisk men spelar sjuk?

Man kan vara sjuk och överdramatisera samtidigt. Tror isoleringen på ambassaden har varit mer skadligt för hälsan än hotet, om han t.ex. gått under jorden men fortfarande haft relativt mycket frihet så hade det varit en bättre livssituation än den att vara instängd på ambassaden.

Och nä, han har inte haft något val. Han har varit styrd av sin rädsla inför det hot han har upplevt, oavsett om det varit proportionerlig rädsla eller ej. Hade han inte varit det så hade han lämnat ambassaden mycket tidigare.
Citera
2019-05-30, 17:23
  #85973
Medlem
duqus avatar
Intressant att tråden lusades ned med enbart skitinlägg när JA:s sjukdom kom på tapeten......

Belmarch prison presenteras i Assanges brev:

No library so far, but if I do get access it would just be for half an hour with everyone else, once a week.

Just two visits a month, it takes four weeks to get someone on the call list and a catch 22 in getting their details to be securely screened.

All calls except lawyers are recorded, and calls are maximum ten minutes and in a limited 30 minute window each day in which all other prisoners compete for the phone.


Eftersom han nu är på sjukan är det bara advokaterna som får besöka.
Och Ola Bini har nu nästan samma behandling i Quito:s fängelse, men han obstruerar väl han också......

Ola Bini i tv-intervju, extra intressant att se då Expressen valde att klippa bort de vitala delarna.... ser ut som om alla som enbart snuddar vid wikileaks är fiender till Bonnier numera.

https://cnnespanol.cnn.com/video/ecu...nes-reporte-k/
__________________
Senast redigerad av duqu 2019-05-30 kl. 17:57.
Citera
2019-05-30, 17:36
  #85974
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Och nä, han har inte haft något val. Han har varit styrd av sin rädsla inför det hot han har upplevt, oavsett om det varit proportionerlig rädsla eller ej. Hade han inte varit det så hade han lämnat ambassaden mycket tidigare.

Givet det har individen aldrig något val utan styrs av rädslor eller annat. Nej, köper inte detta. Han hade kunnat göra andra val som varit mer gynnsamma för honom. Det första uppenbara hade varit att stanna i Sverige 2010 tills saken hade varit utredd. Inget har blivit bättre med hans ormande obstruktion på extrema nivåer.
Citera
2019-05-30, 17:38
  #85975
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Och Ola Bini har nu nästan samma behandling i Quito:s fängelse, men han obstruerar väl han också......

Ja faktiskt, eftersom han vägrar uppge koderna som gör att polisen kan komma in i hans datorer.
Citera
2019-05-30, 18:12
  #85976
Medlem
Inga åtgärder mot Stella?
Citera
2019-05-30, 18:13
  #85977
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för upplysningarna. Men lite varningklockor ringer fortfarande. Hon gjorde saker som stred mot visumreglerna. Kanske intervjuade dissidenter? Fortsatte med exilkubaner.
Som du säger är bedömningen av henne fortfarande öppen.

Konstigt att hon drog. Men hennes uppgift var kanske att kontakta potentiella "båtpaddlare". Gick inte det så drog hon.

Kubanska polisen är noggrann men rädd om kapitalinflödet. Jag gick på hajk en gång i Kubas utmarker, endast för naturupplevelse. Inga skyltar, inga hus. De första jag mötte var militärer som sade jag gjort intrång. Det blev en heldag hos polisen, olika detaljerade förhör bl.a. Jag fick skriva självbekännelse och annat. Men atmosfären var god

Det jag hör om hennes aktiviteter gör att jag behåller misstankarna. Denna bakgrund förminskar inte misstankarna att hon och Assange kan stå på samma sida och gjorde det redan vid deras date, menar jag.
Hon var där för att samla material till en uppsats. I rent studiesyfte, alltså. Det är nog inte självklart att man ska kunna göra det på ett turistvisum. Dessutom verkar hon ha haft med sig pengar som skulle överlämnas till någon organisation (med kopplingar till CIA?). Jag har för dålig koll på detaljerna. Hennes egen beskrivning finns online någonstans, i inledningen till den uppsats hon lämnade in och fick poäng för. Tror hon läste vid Uppsala universitet, statsvetenskap kanske.

Myndigheter brukar visst vilja ha en uppfattning om vad utländska besökare sysslar med. Turistvisum verkar vara till för att turista i första hand. De verkar inte ha tagit alltför allvarligt på vad hon sysslade med eftersom hon inte häktades utan förhördes ett par timmar och sen uppmanades bete sig som en turist om hon tänkte stanna kvar på ditt turistvisum. Tror hon även fick förhållningsorder att inte mer kontakta vissa personer under sin fortsatta vistelse där, och då hade hon inte längre någon anledning att stanna kvar. För turista hade hon inte tid med, hon var enbart där för sina studiers skull.

Hon tackar även en Mattias (militäre kusinen vars familj bodde på samma gata som hennes hemma i Visby där hon växte upp?) för att han hjälpte henne att snabbt lämna landet. Undrar vad han gjorde. Kunde hon inte bara boka om hemresan? Behövde hon hjälp av militären?

Sen undrar jag lite vad hennes handledare tyckte om att hon åkte till Kuba på turistvisum för att göra det hon gjorde. Universitetet är en myndighet, och att en svensk myndighet sanktionerar att hon åker till Kuba under falsk turistflagg är väl åtminstone lite tvivelaktigt. Det borde väl betraktas som ett lagbrott? Inte mot svensk lag kanske, men mot kubansk.

Hon verkar inte ha haft något problem med att utge sig för att vara något annat än vad hon var. Kanske gällde samma sak när hon ställde upp för Assange och föreslog att han skulle bo i hennes lägenhet? Initiativet lär ha varit hennes, både att låna ut lägenheten åt honom och att sen komma tillbaka alldeles för tidigt och få honom i säng första natten. Vad var hennes egentliga avsikter?
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2019-05-30 kl. 19:07.
Citera
2019-05-30, 18:29
  #85978
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Märkligt att man inte får reda på vad det handlar om. Psykiska problem och hård medicinering? Hungerstrejkar han likt Manning? Mansförkylning?
Det kallas vårdsekretess och att vi inget får veta är ungefär lika underligt som att vi inte fritt får läsa SWs journaler, rättsintyg och läkarutlåtanden.

Risken finns naturligtvis att han utsatts för nedbrytande medicinering som skapar långt fler problem än vad den avhjälper. Det gäller generellt för alla som hamnar i klorna på diverse vårdinrättningar. Annars är det väl inte så underligt om en intelligent person ogillar isolering utan tillgång ens fri till läsmaterial. Förstår inte varför de ska vara då snåla med tillgång till böcker och lite tätare tillgång till advokat.

Vi får väl se Marianne som ytterst skyldig eftersom hon inte alls hade behövt utfärda en EAW bara för att förhöra honom. Och utan EAW inget borgensbrott. Hon borde betala honom skadestånd ur egen ficka, samt alla hans advokatutgifter, för hon ensam hade kunnat dra tillbaka den idiotiska EAWn i tid så att detta aldrig hade behövt inträffa.

Enligt UNWGAD så förtjänar han skadestånd för hennes godtyckliga frihetsberövande av honom. Om bara Sverige kunde ha lite större respekt för FN och deras arbete för mänskliga rättigheter!
Citera
2019-05-30, 18:36
  #85979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Är det den brittiske inrikesministern Sajid Javid som slutligen avgör om Assange ska utlämnas till Sverige eller till USA?

Det är fortfarande en falsk skildring att UK ska välja mellan att lämna Assange till Sverige eller USA. Om Sverige begär honom (det har inte hänt än) så innebär det att det finns två olika förfrågningar till UK. Det innebär inte att UK då ska välja ett av dem, utan det kan bli avslag på båda.

I alla fall i Sverige fattar regeringen alla sina beslut kollektivt. Om det är likadant i UK vet jag inte.
Citera
2019-05-30, 18:42
  #85980
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Det är fortfarande en falsk skildring att UK ska välja mellan att lämna Assange till Sverige eller USA. Om Sverige begär honom (det har inte hänt än) så innebär det att det finns två olika förfrågningar till UK. Det innebär inte att UK då ska välja ett av dem, utan det kan bli avslag på båda.

I alla fall i Sverige fattar regeringen alla sina beslut kollektivt. Om det är likadant i UK vet jag inte.

Rent teoretiskt kan UK säga nej till den ena eller bägge. Men högst troligt kommer UK att säga ja till bägge, det är i alla fall min bedömning. Sen handlar det mer om när beslutet slutligen kan tas och i vilken ordning utlämning då sker. Vi kan räkna med massiv obstruktion från JA/advokatkader, enligt känt recept.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback