Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-30, 21:24
  #7957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Du nämner två flagranta fel av MHK.
Det tredje flagranta felet MHK gör, är förstås att hon bekräftar JAs identitet till media.

Det var för väl att hon åtminstone gjorde något fel som var rätt.
Citera
2010-08-30, 21:31
  #7958
Medlem
Gullegubbens avatar
En liten lektion vad gäller terminologi:

Polisen griper.
Åklagaren anhåller.
Domstolen häktar.

Tidsbegränsningen för frihetsberövandet blir längre för varje steg. Åklagaren har definitivt gjort bort sig. I andra europeiska länder kommer ärendet till domstol mycket tidigare och polis och åklagare har mindre befogenheter. Kraven för att anhålla någon i sin frånvaro ska inte vara lägre än för att anhålla någon som därmed får sitta i häktet i avvaktan på häktningsförhandling som oftast äger rum någon dag senare (har inte exakt koll).
Citera
2010-08-30, 21:45
  #7959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Din önskan är alltså att oskyldiga skall spärras in. För det är ju tack vare att det läckte ut som ett justitiemord har kunnat undvikas. Det vet vi nu.

Återigen lägg saker i min mun som jag INTE sagt (skrivit)
jag tror rättssystemet är större än individerna
dvs en person kan göra fel men (som vi sett) rättas det till av andra

ett offentliggörande av ett namn samt
en begäran om anhållan
innebär inte en fällande dom!
Citera
2010-08-30, 21:49
  #7960
Avstängd
Dallitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
En liten lektion vad gäller terminologi:

Polisen griper.
Åklagaren anhåller.
Domstolen häktar.

Tidsbegränsningen för frihetsberövandet blir längre för varje steg. Åklagaren har definitivt gjort bort sig. I andra europeiska länder kommer ärendet till domstol mycket tidigare och polis och åklagare har mindre befogenheter. Kraven för att anhålla någon i sin frånvaro ska inte vara lägre än för att anhålla någon som därmed får sitta i häktet i avvaktan på häktningsförhandling som oftast äger rum någon dag senare (har inte exakt koll).

Så pliten i Jönssonligan sa fel då?
Citera
2010-08-30, 21:51
  #7961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
En liten lektion vad gäller terminologi:

Polisen griper.
Åklagaren anhåller.
Domstolen häktar.

Tidsbegränsningen för frihetsberövandet blir längre för varje steg. Åklagaren har definitivt gjort bort sig. I andra europeiska länder kommer ärendet till domstol mycket tidigare och polis och åklagare har mindre befogenheter. Kraven för att anhålla någon i sin frånvaro ska inte vara lägre än för att anhålla någon som därmed får sitta i häktet i avvaktan på häktningsförhandling som oftast äger rum någon dag senare (har inte exakt koll).

Svenskt rättsväsende är sjukt. Går snabbt att utfärda "anhållen i sin frånvaro" sedan är resten av rättsprocessen seg. Att dessutom inte behöva höra personen som misstänkts för våldtäkt är klandervärt. "Offer" och "förövare" borde få lika rättigheter tills övervägande bevis finns för ena eller andra sidan. Ur en våldtäktsanklagelse kan aldrig båda sidor gå skadefria, därför måste man lägga ner lika lång tid innan som efter.
Citera
2010-08-30, 22:05
  #7962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoOo
Jag vet inte men jag har alltid förknippar Broderskapsrörelsen med Thomas Bodström har jag alltid gjort. Vi vet att han spenderar väldigt mycket tid i usa han där just nu i brinnande valstund. Det hans advokatfirma som anlitas företräda båda kvinnorna. Han har ju alltid dessutom drivit på saker i USA intressen i alla frågor som rör storebror samhället.

Han var också med när CIA fick leka svensk polis och utvisningarna av Egypterna 2001, Han var faktisk justitieminister då och han enligt mig ytterst ansvaret men skyller ju från det på den nu mördade utrikiska ministern Anna lind.

Hur stor chans är det han har finger med i det här spelet?


Nu blandar du ihop broderskapsrörelsen med George Orwell (1984)...se reffen i det fetlagda i.e. storebrorssamhället och broderskapsrörelsen har (tror jag) lite med varandra att göra...med lite menar jag egentligen inget.
Citera
2010-08-30, 22:06
  #7963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
En liten lektion vad gäller terminologi:

Polisen griper.
Åklagaren anhåller.
Domstolen häktar.

Tidsbegränsningen för frihetsberövandet blir längre för varje steg. Åklagaren har definitivt gjort bort sig. I andra europeiska länder kommer ärendet till domstol mycket tidigare och polis och åklagare har mindre befogenheter. Kraven för att anhålla någon i sin frånvaro ska inte vara lägre än för att anhålla någon som därmed får sitta i häktet i avvaktan på häktningsförhandling som oftast äger rum någon dag senare (har inte exakt koll).

Det räcker väl att sakna fast adress i Sverige för att kunna häktas vid brottsmisstanke? "På sannolika skäl misstänkt" räcker för en tvåveckorshäktning iaf.

Och med lite yppandeförbud och så, så kan man mörklägga ganska bra. Lite ryktesspridning på nätet för all del, men ganska ensidig sådan när varken den misstänkte eller hans advokat får öppna käften medan anmälarna med kumpaner och apologeter vevar igång Stora Propagandatändkulemotorn. Rebellabloggen och liknande hade gått upp i falsett. Framför allt hade JA inte kunnat kommunicera med de andra i Wikileaks.
Citera
2010-08-30, 22:18
  #7964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanneKj
Nu blandar du ihop broderskapsrörelsen med George Orwell (1984)...se reffen i det fetlagda i.e. storebrorssamhället och broderskapsrörelsen har (tror jag) lite med varandra att göra...med lite menar jag egentligen inget.

Nej jag blandar inte ihop dom.

"Bodström förekommer i en värvningskampanj för Broderskapsrörelsen och erkänner sig som kristen"
saxat från wikipeida http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bodstr%C3%B6m

Det jag försökte koppla ihop Bodström med USAs utrikespolitik.
Citera
2010-08-30, 22:20
  #7965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
Återigen lägg saker i min mun som jag INTE sagt (skrivit)

Alla kan själva se vad du skrev och kontexten du skrev det i.

Citat:
ett offentliggörande av ett namn samt
en begäran om anhållan
innebär inte en fällande dom!

Men det innebär en minst tvåveckors inspärrning i häkte med restriktioner av en nyckelperson i Wikileaks. Att detta skulle skada WL är uppenbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
I wish!
Så vad har du emot Wikileaks då?

Och det har redan framkommit att det inte fanns någon substans alls bakom anklagelserna. Det där kan inte Anna Ardin ha trott på själv ens. Det går inte att vara dum i huvudet. (IQ143 eller hur var det? Men EQ noll, synbarligen.)
Citera
2010-08-30, 22:25
  #7966
Medlem
En gammal artikel, men med vi nu vet så verkar den stämma ganska bra.
http://www.nytimes.com/2010/08/24/wo...eaks.html?_r=4
Citat:
But one of Mr. Assange’s close friends in Sweden, who said he had discussed the case in detail with Mr. Assange and one of the women, said he was “absolutely sure” that what was involved were personal animosities and grievances that flowed out of brief relationships Mr. Assange had with the women.

The man, who spoke on the condition of anonymity because of the delicacy of the issues, said that the volatile mix that led to the two women’s seeking criminal charges against Mr. Assange involved his celebrity in Sweden and the ill feelings that erupted when the two women discovered they had been competing for his attentions.

“This wasn’t anything to do with the Pentagon,” he said. “It was just a personal matter between three people that got out of hand.”
Sedan ställer inkompetens (och något slags manshat?) hos polis och åklagare som ser våldtäkt i människans fortplantning till det extra mycket.
Citera
2010-08-30, 22:26
  #7967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoOo
Nej jag blandar inte ihop dom.

"Bodström förekommer i en värvningskampanj för Broderskapsrörelsen och erkänner sig som kristen"
saxat från wikipeida http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bodstr%C3%B6m

Det jag försökte koppla ihop Bodström med USAs utrikespolitik.

En del frikyrkor i Sverige är ju upprättade medelst amerikansk mission, metodistkyrkan t.ex.

Inte för att jag tror att TB är religiös. Det skulle vara om Gud blir åtalad och Bodström utses till Hans offentlige försvarare då. Advokatens värv är ju att tro på sin klient.
Citera
2010-08-30, 22:27
  #7968
Moderator
Siegfrids avatar
Har den här blivit omnämnd förut?

Nu börjar konspirationsteorierna. Newsweek spekulerar i om anklagelserna kan få Asange avsatt från Wikileaks.
http://www.newsweek.com/blogs/declas...of-itself.html
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2010-08-30 kl. 22:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback