Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-05, 07:23
  #68617
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Den stora skillnaden är att JA är misstänkt för ett allvarligt brott och söker asyl för att undvika rättsväsendets hantering av det brottet. Att då själv gå in på en ambassad och söka asyl kan knappast vara ett frihetsberövande. Om någon annan än JA har frihetsberövat så är det väl i så fall Ecuador, det är ju de som står för "transitzonen" enligt dina exempel. Ecuador ger JA möjlighet att sitta i en ombyggd damtoalett i 3.5 år, vare sig Storbritannien eller Sverige har något alls med detta att göra.
Citat:
Definition of detention
Any form of imprisonment where a person's freedom of liberty is removed can be classed as detention, although the term is often associated with persons who are being held without warrant or charge before any have been raised. Being detained for the purposes of a drugs search is tantamount to a temporary arrest, as it is not yet known whether charges can be brought against an individual, pending the outcome of the search. The term 'detained' often refers to the immediacy when someone has their liberty deprived, often before an arrest or pre-arrest procedure has yet been followed. For example, a shoplifter being pursued and restrained, but not yet informed he/she is under arrest or read his rights would be classed as 'detained'.
https://en.wikipedia.org/wiki/Detention_(imprisonment)

Tänk vad mycket pengar vi kunde ha sparat om Marianne och svenska domstolar hade grundläggande kunskap om sådana här enkla saker?

Okunskap är dessutom ingen ursäkt i det här fallet eftersom advokaterna upprepade gånger har upplyst dom om detta.
Citera
2016-02-05, 07:25
  #68618
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
https://en.wikipedia.org/wiki/Detention_(imprisonment)

Tänk vad mycket pengar vi kunde ha sparat om Marianne och svenska domstolar hade grundläggande kunskap om sådana här enkla saker?

Okunskap är dessutom ingen ursäkt i det här fallet eftersom advokaterna upprepade gånger har upplyst dom om detta.

Men nu gällde det ju inte om han anses vara "detained" i någon abstrakt mening eller inte, utan om han anses vara "unlawfully detained".

Att hotas om att gripas pga brottsmisstanke för sexualbrott kan knappast uppfylla kraven för detta. Jag gissar att uttalandet kommer att handla om den långa tiden han suttit på ambassaden med koppling förhör etc. Men förhör är ju nära nu i och med att avtal finns på plats...
Citera
2016-02-05, 07:26
  #68619
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
http://www.bbc.com/news/uk-35490910

"A UN panel will conclude Wikileaks founder Julian Assange is being "arbitrarily detained" in the UK, the Swedish foreign ministry has said."

"Definition
1. Determined by chance, whim, or impulse, and not by necessity, reason, or principle: stopped at the first motel we passed, an arbitrary choice.
2. Based on or subject to individual judgment or preference: The diet imposes overall calorie limits, but daily menus are arbitrary.
3. Law Relating to a decision made by a court or legislature that lacks a grounding in law or fact: an arbitrary penalty.
4. Not limited by law; despotic: the arbitrary rule of a dictator."

Så, Sveriges Utrikesminister medger att han har varit felaktigt frihetsberövad.

"Swedish prosecutors said the UN panel's decision would have "no formal impact" on its ongoing investigation."

Det ser uppenbarligen ut som att Sveriges korrupta Åklagarmyndighet är litet i otakt med UD.

För att inte tala om småtrollen och näthatarna här i tråden.

Det blir en intressant dag i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Nej, Sveriges Utrikesminister medger inte något, man förmedlar bara vad UN WGAD kommer med för typ av besked. Men låt oss först läsa detta besked, snart kommer det...

Vi kan dock räkna med att beslutet kommer att få mycket kritik för tolkningen, och varför UN inte står på de de utsatta kvinnornas sida. UN har verkligen ställt till det för sig vad gäller mörkläggning och relativisering av sexualbrott.
Försök inte trolla bort och rökbelägga mitt inlägg är du snäll. Eftersom du aldrig har en vettig eller sann komentar eller ett enda belägg för dina lögnaktiga påståenden så borde du (ni?) gå och dra något gammalt över er.

Ditt eviga ljugande och sanningsförvanskande fyller inget vettigt syfte, utan talar bara emot dig.

Det som händer i dag skall verkligen bli intressant och jag ser fram emot ett scenario där JA kommer till Sverige och tvingar despoterna på Åklageriet att visa upp sina kort.

Här har skett ett justitiemord av ofantligt och episkt mått. Sverige är så genomruttet.
Citera
2016-02-05, 07:28
  #68620
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Försök inte trolla bort och rökbelägga mitt inlägg är du snäll. Eftersom du aldrig har en vettig eller sann komentar eller ett enda belägg för dina lögnaktiga påståenden så borde du (ni?) gå och dra något gammalt över er.

Ditt eviga ljugande och sanningsförvanskande fyller inget vettigt syfte, utan talar bara emot dig.

Det som händer i dag skall verkligen bli intressant och jag ser fram emot ett scenario där JA kommer till Sverige och tvingar despoterna på Åklageriet att visa upp sina kort.

Här har skett ett justitiemord av ofantligt och episkt mått. Sverige är så genomruttet.

Ett justitiemord har skett, och det har drabbat två kvinnor och de brittiska skattebetalarna.
Citera
2016-02-05, 07:44
  #68621
Medlem
guubens avatar
Jag har läst genom åren nyheterna om Assange och svenska rättsväsendet.
Nu måste även jag ta till pennan:

Lyssnade på SVT nyhetsmorgon och där gick diskussionen om Sverige skall följa FN,s vad organsiationen har kommit fram till-
Och hur togs detta emot i SVT. Vilken enormt hyckleri!

I alla år har Sverige, förespeglande att vara världssamvetes röst, slagit fast att de mänskliga rättigheterna skall alltid följas enligt den och den konventionen men nu när man blir själv stämplad.............ja, då skall FN,s utlåtande ifrågasättas och Bodström försökte nu nervärdera FN,s ställningstaganden.
Det är så man mår illa av detta hyckleri och den självgodheten slår alla rekord.

Tillägg;
Ser nu att SVT har direktsändning om saken kl. 13.00......skall bli intressant att se hur kappan nu skall vändas.
Citera
2016-02-05, 08:09
  #68622
Medlem
Det verkar väl som om Sverige och UK kommer att strunta i beslutet. Jag väntar mig att nästa lögnaktiga vinkling från hatarna då blir "han sa att han skulle lämna ambassaden och nu gjorde han inte det; där ser vi vilken lögnare Assange är".

Sånt grundades det för i SVT:s Rapport i Godmorgon Sverige nyss där de efter att ha nämnt Wikileaks presskonferens senare idag följde upp med "samma tid som Julian Assange har sagt att han ska lämna ambassaden".
Citera
2016-02-05, 08:34
  #68623
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Det verkar väl som om Sverige och UK kommer att strunta i beslutet. Jag väntar mig att nästa lögnaktiga vinkling från hatarna då blir "han sa att han skulle lämna ambassaden och nu gjorde han inte det; där ser vi vilken lögnare Assange är".

Sånt grundades det för i SVT:s Rapport i Godmorgon Sverige nyss där de efter att ha nämnt Wikileaks presskonferens senare idag följde upp med "samma tid som Julian Assange har sagt att han ska lämna ambassaden".

Detta kommer att kunna lösas tidigast den 9e november. I nio månader till behöver Sverige förfäkta att FN är en pissorganisation som inte behöver följas. Läget är prekärt för etablisemanget. Jag gissar att om Sverige lägger ner detta fallet nu, så ökar sannolikheten för terrorattentat i Sverige till gränsande visshet.

I TPB-fallet om USA inte fick som dom ville förekom hot om diverse handelshinder. Jag är övertygad om att USAs påtryckningsmedel här är mycket mycket större. Förmodligen ingen NATO-hjälp i händelse av något som kräver militär insats. Och uteblivet "anti-terror-samarbete". Om dessa hot blir verklighet så kommer en stagead terrorattack att äga rum i Sverige, för att visa Sverige att USAs anti-terror-lista och det samarbetet är det dumt att ställa sig utanför. Svenska medborgare kommer således att dö. Det är kostnaden för att lägga ner fallet.

Men å andra sidan, att stå och vara beroende av NATO utan ett fungerande kapabelt nationellt försvar har sina kostnader. Den svenska regimen vet det, och skuille priset för forstatt NATO-samarbete vara att ge USA ett svenskt spädbarn i veckan att elda i vita husets öppna spis med, så skulle den svenska "humanitära stormakten" betala det priset med. Fast det skulle hycklas lite mer än nu bara.

Så kan det gå när den humanitära stormakten lierar sig med dom riktiga terroristerna. Då blir FN en icke-trovärdig pissorganisation. Det är dax att uppdatera "the good, the bad, the ugly"-boken nu, den som gavs ut efter andra världskriget har blivit inaktuell. I boken står att USA är "the great free goodguy state", och att Palestina företräds av Yasser Arafat och hans sekulära PLO. Att svenska politiker fortfarande använder sitt för gamla "this is your omvärld"-häfte gör svenska politiker svårt omvärdsanalyshandikappade.

Det bästa för det svenska etablisemanget skulle vara att i hemlighet tokhejja på att Trump går in i vita huset den 10e november. Det skulle lugna ner Putin-situationen, och ge möjlighet att slänga den här Assange-affären överbord och begrava den, lämpligtvis vid M/S Estonia, en gång för alla.

Men det krävs för att stänga den här affären, att Nobels fredspristagare inte är president.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-05 kl. 09:23.
Citera
2016-02-05, 08:37
  #68624
Medlem
[quote=Anonymare|56250511]Ett justitiemord har skett, och det har drabbat två kvinnor och de brittiska skattebetalarna.[/QUOTE]

Ja, ett justitiemord har skett. Det har drabbat Julian Assange och Svenska, Brittiska och Ecuadorianska skattebetalare och många fler. Speciellt kan en tanke sändas till de hundratals kvinnor som i Sverige varje år blivit utsatta för en våldtäkt och där förövaren pga undermåliga brottsutredningar och resursbrist inte blir dömd. Tänk om de bortslösade resurserna hade satsats där istället. Tänk vad många som hade blivit utsatta för riktiga brott som hade fått uppprättelse. Tänk vad många riktiga brottsofffer som hade sluppit läsa en viss anoNYmares inlägg om påhittade brottsoffer som han tycker ska få upprättelse. Fast va lite snälla mot anoNYmare. AnoNYmare har ju oförtrutet under lång tid jobbat hårt i tråden med diverse NYspråk och slåss nu för att få behålla sitt jobb. Stackare ...
Citera
2016-02-05, 09:10
  #68625
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Den stora skillnaden är att JA är misstänkt för ett allvarligt brott ..........
Eftersom jag inte vet hur det påstådda brottet genomfördes - kan du upplysa mig vad hände sexuellt mellan kvinnan/kvinnorna och JA som var upphovet för polisanmälan.
Jag pratar nu bara om själva händelsen, inget allmänt filosoferande om vad är, och inte är, en våldtäkt.
Du verkar ju vara insatt i detaljerna så ut med språket.
Eller kan nån annan svara som vet exakt vad hände enligt (enligt kvinnorna) - inga gissningar eller hypoteser om kvinmornas hämnd, träffats följande dag etc.
Jag tror jag läst nånstans att efter första (andra) samlaget har JA knul_at igen men denna gång utan kvinnornas samtycke och att JA har dragit av kondomen/söndrat den med flit...är jag på rätt spår?
Citera
2016-02-05, 09:18
  #68626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Men nu gällde det ju inte om han anses vara "detained" i någon abstrakt mening eller inte, utan om han anses vara "unlawfully detained".

Att hotas om att gripas pga brottsmisstanke för sexualbrott kan knappast uppfylla kraven för detta. Jag gissar att uttalandet kommer att handla om den långa tiden han suttit på ambassaden med koppling förhör etc. Men förhör är ju nära nu i och med att avtal finns på plats...

Åklagarmyndigheten använder sig av NYspråk.

I stället för att ansöka om att få förhöra på ambassaden så har den fega svenska åklagaren flytt genom att resa iväg. På åklagarmyndigheten anger man att " den behöriga myndigheten i Ecuador inte har lämnat sitt tillstånd till det". (dvs till förhör)

Man skyller alltså på att Ecuador inte lämnat tillstånd på en ansökan man ännu inte skickat in.
Citera
2016-02-05, 09:22
  #68627
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Om hon inte hade existerat alls så hade säkert Assange protesterat gällande den saken. Om hon egentligen heter något annat och egentligen bor på annan ort ändrar inte på det faktum att det var där händelserna utspelade sig som till slut förvandlades till en våldtäktsmisstanke, mindre grov.

Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Eftersom jag inte vet hur det påstådda brottet genomfördes - kan du upplysa mig vad hände sexuellt mellan kvinnan/kvinnorna och JA som var upphovet för polisanmälan.
Jag pratar nu bara om själva händelsen, inget allmänt filosoferande om vad är, och inte är, en våldtäkt.
Du verkar ju vara insatt i detaljerna så ut med språket.
Eller kan nån annan svara som vet exakt vad hände enligt (enligt kvinnorna) - inga gissningar eller hypoteser om kvinmornas hämnd, träffats följande dag etc.
Jag tror jag läst nånstans att efter första (andra) samlaget har JA knul_at igen men denna gång utan kvinnornas samtycke och att JA har dragit av kondomen/söndrat den med flit...är jag på rätt spår?

Mellan kl 00.00 och 08.00 så hade Assange och Wilen sex ca 4 gånger. Samt förspel minst 60 minuter. Allt enligt Wilen själv. Kl 08 handlar wilen mat. Gör frukost åt Assange och sen hånglar de igen och så somnar Wilen till. Någon gång kring 09.00 så vaknar Wilen till av att Assange för femte gången tränger in i henne. Hon säger inte "stopp" eller "jag vill inte". De har sex för femte (?) gången på nio timmar. Sen skjutsar hon honom till tåget.

Någon vecka senare anmäler hon honom för våldtäkt.
Citera
2016-02-05, 09:29
  #68628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Mellan kl 00.00 och 08.00 så hade Assange och Wilen sex ca 4 gånger. Samt förspel minst 60 minuter. Allt enligt Wilen själv. Kl 08 handlar wilen mat. Gör frukost åt Assange och sen hånglar de igen och så somnar Wilen till. Någon gång kring 09.00 så vaknar Wilen till av att Assange för femte gången tränger in i henne. Hon säger inte "stopp" eller "jag vill inte". De har sex för femte (?) gången på nio timmar. Sen skjutsar hon honom till tåget.

Någon vecka senare anmäler hon honom för våldtäkt.

Nja, i.o.m. att polisen fick för sig att det beskrivna händelseförloppet var våldtäkt så gjorde väl Moder Svea en våldtäktsanmälan? Våldtäkt faller väl under allmänt åtal? SW hade väl "bara uppsökt polisen för att ta reda på om hon kunde tvinga Assange till HIV-test"? Eller förmådde polisen SW att signara en våldtäktsanmälan då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback