Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-28, 00:01
  #6625
Medlem
ErrorFlynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copoo
Du pratar om troll

Tror vi inte ska dra upp ännu fler konspirationsteorier, för inte diskussionen vidare.

Kan du ge en mer trovärdig förklarlig _baserad på fakta_?

Eller du kanske köper Resume's "nära källa" och allt som folk "tror" och "känner" i detta forum?

Att kalla något för en konspiration eftersom du inte gillar vad det innebär är inte speciellt smart.
Citera
2010-08-28, 00:02
  #6626
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Tycker du CB sköter detta fall lika bra som han skötte Quicks? Enkla frågor kräver enkla svar.

Om vi säger såhär: Jag tycker CB hittils har skött sig utomordentligt, bland annat genom att efter den nya åklagarens beslut greppa taget om situationen med det alldeles förträffliga uttalandet som även (nästan i sin helhet) blev rubrik i Expressen - "man behandlar inte målsägande på det sättet".
Det är något så enkelt och sammanfattande som alla kan ta till sig. I bästa fall har åklagaren läst det och antingen direkt eller indirekt fått sig en tankeställare. Även idag gjorde han riktigt bra ifrån sig.
Men det har ju egentligen bara börjat, vi får se om det bär sig.

Citat:
Ursprungligen postat av MrChips
Där ser man ju henne framifrån och då ser man att det där är ju knappast SW. Tillbaks till ruta ett?

Orora er inte. Jag har en känsla av att ST-20 kommer identifieras nu i helgen
__________________
Senast redigerad av aeaeaeaea 2010-08-28 kl. 00:09.
Citera
2010-08-28, 00:06
  #6627
Medlem
MR Chips.

Det är ju hon A L. som ställer dessa frågor men frågan var vem som är kvinnan som tittar så intensivt på henne och som sitter på första raden och troligtvis arbetat frivilligt under seminarierna.

Jag tror nog Anna Troberg vet vem som är T-26, varför inte fråga henne eller PP?

Leroy
Citera
2010-08-28, 00:11
  #6628
Medlem
DeLoreans avatar
Här följer en uppdaterad sammanfattning. Den kanske ser litet "fattig" ut, men jag har valt att hålla mig till fakta och att inte skriva ut personnamn i onödan.

Trevlig helg!
/DeLorean

SAMMANFATTNING – Version 1.1 2010-08-28 00:00

Personer:

JA – Julian Assange. Grundare av Wikileaks

AA – En av de kvinnor som anklagat JA. Är med största sannolikhet press-sekreterare i Socialdemokratiska Broderskapsrörelsen. Kusin till MA, som är svensk överstelöjtnant i Afghanistan.

T20 – Den andra av de kvinnor som anklagat JA. Inte identifierad. Bor möjligen i Enköping. Är möjligen ”artist” (oklart om det är engelska eller svenska betydelsen av ordet som avses). Eventuellt är T20 identisk med en SW, men det är inte bekräftat. Även andra namn har förts fram.

MHK - Maria Häljebo Kjellstrand, jourhavande åklagare i Stockholms City. Gift med en sakkunnig hos justitieminister Beatrice Ask.

LF – Lisa Finné, chefsåklagare

CB – Claes Borgström. Juridiskt ombud för AA och T20

LS – Leif Silbersky. Juridiskt ombud för JA.


Bakgrund:

JA är på ett litet längre besök i Sverige av olika anledningar. Bland annat ska han tala hos en socialdemokratisk organisation. AA håller i inbjudningen och har kontakt med JA inför besöket. Såvitt känt övernattar JA hos AA de första nätterna (lördag 14/8 – måndag 15/8?). Några nätter senare (tisdag 16/8 – onsdag 17/8?) övernattar JA istället hos T20.

Tisdag 17/8

-Ja åker till Enköping och övernattar hos T20 (Kan ev skett onsdag 18/8)

Onsdag 17/8

AA och T20 – som enligt egen uppgift inte känner varandra sedan tidigare – får under onsdagen 17/8 (ev torsdagen 18/8) kontakt med varandra. Sedan händer följande:

Fredag kväll 20/8:

- AA och T20 kontaktar polisen för att ”diskutera” det de säger sig ha varit med om med JA.
- Polisen gör en anmälan om våldtäkt och en om sexuellt ofredande.
- Jourhavande åklagare MHK beslutar att anhålla JA i sin frånvaro för ett fall av misstänkt våldtäkt och ett fall av misstänkt sexuellt ofredande
- Någon läcker anmälningarna och JAs namn till Expressen. Inom 24 timmar finns historien på större nyhetsmedia världen över. Vem som läckt är ännu oklart. Finns gott om spekulationer men inga bevis.
- Eventuellt genomgår T20 någon test av sjukdomar.

Lördag 21/8:

- Chefsåklagare Lisa Finné häver anhållningsbeslutet av Assange. ”Jag anser inte att det finns anledning att misstänka att han har begått våldtäkt, säger Eva Finné”. Kvar finns en anmälan om ofredande (eventuellt sexuellt, men det verkar fortfarande oklart) http://www.aklagare.se/Media/Nyheter...-sin-franvaro/

Tisdag 24/8:
- Advokat Clas Borgström föreslås som ombud för AA och T20.
- Advokat Leif Silbersky föreslås som ombud för JA.
- På http://rebellabloggen.wordpress.com/ skriver Sara Gunnerud vad som förefaller vara AAs version av händelserna. Där beskrivs det som om JA haft sex utan kondom mot AAs vilja. Samt att AA och T20 sökt upp polisen med syfte att höra om/hur man kan tvinga JA att testa sig för olika sjukdomar. Huruvida detta är den sanna historien eller ej vet vi inte. För övrigt beskriver Sara Gunnerud JA på ett klart negativt sätt när det gäller hans sätt att hantera kvinnor.

Onsdag 25/8:

- LF går ut med ett pressmeddelande där hon meddelar att förundersökning kommer att inledas för ett fall av ofredande. Om våldtäktsanklagelsen säger LF att hon inte betvivlar uppgifterna som lämnats (av T20) men att de uppgifter som framkommit är sådana att misstanke om våldtäkt inte föreligger. Länk: http://www.aklagare.se/Media/Nyheter...rendet-onsdag/
- JA har i ett samtal med Leif Silbersky sagt att han är helt oskyldig såväl juridiskt som moraliskt.. Samt att JA lidit ”enorm skada” av det inträffade.

Torsdag 26/8:

- Uppgifter från oklar källa (möjligen JA) gör gällande att ofredandet avser att JA inte vill flytta ut från AAs lägenhet när hon bad om det.

Fredag 27/8:

- Strax innan myndighetssverige stänger för dagen lämnar CB in ett överklagande av LFs beslut. CB begär nu att JA åtalas för två fall av våldtäkt.
Citera
2010-08-28, 00:15
  #6629
Medlem
MrChipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
MR Chips.

Det är ju hon A L. som ställer dessa frågor men frågan var vem som är kvinnan som tittar så intensivt på henne och som sitter på första raden och troligtvis arbetat frivilligt under seminarierna.

Det är henne med intensiva blicken jag pratar om nu och tidigare, det där tror jag inte är inte SW. Dessutom är hon ju så intensivt engagerad i frågeställningen och det tror jag inte SW skulle vara, hon skulle nog mer tittta på JA ...
Citera
2010-08-28, 00:17
  #6630
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
Om vi säger såhär: Jag tycker CB hittils har skött sig utomordentligt, bland annat genom att efter den nya åklagarens beslut greppa taget om situationen med det alldeles förträffliga uttalandet som även (nästan i sin helhet) blev rubrik i Expressen - "man behandlar inte målsägande på det sättet".
Det är något så enkelt och sammanfattande som alla kan ta till sig. I bästa fall har åklagaren läst det och antingen direkt eller indirekt fått sig en tankeställare. Även idag gjorde han riktigt bra ifrån sig.
Men det har ju egentligen bara börjat, vi får se om det bär sig.

Jaha, och hur är det svaret i relation till Quick?

Menar du att CB inte borde behandlat Quick på det sättet?
Citera
2010-08-28, 00:18
  #6631
Medlem
Jag hittar inte inlägget, förlåt! Men:
Det har nämnts i någon tidning och refererats här, att ärendet skickats vidare till utvecklingsenheten i Göteborg (åklagarmyndighetens u-)
Vad innebär det?
Vad är det för enhet? Sysslar de med definitioner och granskningar, eller vad?
Citera
2010-08-28, 00:18
  #6632
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Senaste från PopcornPower on Twitter-

http://twitter.com/PopcornPower

De är riktiga detektiver. Rackarns.

__________________
Senast redigerad av dumboear 2010-08-28 kl. 00:24.
Citera
2010-08-28, 00:21
  #6633
Medlem
Mr Chips.

Jag har förstått detta men om dena kvinna var där och arbetade så kan väl det dementeras eller bekräftas om det är SW eller ej, det borde den som finns på bild kunna förklara?

Leroy
Citera
2010-08-28, 00:22
  #6634
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
De är riktiga detektiver. Rackarns.


Right on time
Nu kanske vi kan släppa fokus på ST-20 en gång för alla?
Citera
2010-08-28, 00:24
  #6635
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Borgström försvarade väl även den i Stureplansmorden inblandade Guillermo Marquez Jara? Gjorde han ett lika dåligt jobb där? Vad mer har han gjort?

Hehe Borgström we are coming for you to, allt i sinom tid, det är snart din tur att kölhalas, ingen i denna härva kommer att glömmas bort var så säkra makthavare
__________________
Senast redigerad av Anemon 2010-08-28 kl. 00:33.
Citera
2010-08-28, 00:26
  #6636
Medlem
Ja den vidoen som dumboear via poppcorn lyfter med tjejen med glasögon verkar mer relavant. Den visar flera som har äran att sitta på första raden. Hoppas att de hinner förklara innan media kräver svar.


Leroy
__________________
Senast redigerad av Leroy1 2010-08-28 kl. 00:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback