• 14 108 online
  • 1 128 019 medlemmar
  • 58 533 109 inlägg
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-26, 21:49
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
du upprepar ständigt versionen att T20 skulle endast vara ett redskap. jag tror att alla har haft nåra tillfällen att snappa upp det alternativet, att upprepa det för inte ämnet vidare. T20 kan lika gärna vara hur självständig som helst i hela den här soppan.

Hur läste dut det ut det där meddelandet? Nämnde ju inte ens T20.

Nej, nu är det dina egna hjärnspöken. Blanda inte in mig.
Citera
2010-08-26, 21:52
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Åklagaren gjorde fel och henne har vi diskuterat många gånger i tråden.

Polisen som rapporterade till åklagaren innan förhören ens var slutförda gjorde också ett stort misstag. Ingen har hittills frågat sig vem hon var? Namnet måste finnas i någon rapport?

Ponera att det hade varit en riktig våldtäkt som T20 hade utsatts för och våldtäktsmannen JA hade varit på väg ut ur landet, enligt uppgifter från AA. I det scenariot så har ju polisen agerat helt korrekt som omedelbart meddelat jouråklagaren för ett snabbt häktningsbeslut. Jouråklagaren har också fattat ett "bra" beslut (om det är juridiskt korrekt är mer tveksamt) för att förhindra flykt.

Det riktigt stora och allvarliga felet begås när jouråklagare Maria Häljebo Kjellstrand bekräftar för Expressen att det är Assange som är anhållen i sin frånvaro misstänkt för våldtäkt. Detta brott mot förundersökningssekretessen är ett beslut som ej är motiverat och som har ifrågasatts av bland annat f.d. överåklagare Sven-Erik Alhem.
Senast redigerad av deckardrottningen 2010-08-26 kl. 21:54. Anledning: länk till alhem
Citera
2010-08-26, 21:52
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Svensk gammel media bestämde sig tidigt att Julian Assange var skyldig. Gammel media blev ganska chockade igår för de hade satsat allt på en annan vinnare i det här. Se bara Jan Helin avståndstagande av JA dagen efter ....

Ja, det är nästan pinsamt att se när man läser igenom Jan Helins blogg. Bara några dagar tidigare ser man en bild på en stolt Jan Helin ta i hand med J.A, och skriver hur stolt han är att få ha J.A som kolumnist.

Bara några dagar senare så vänder han ryggen till, och försvarar att Aftonbladet publicerade uppgifterna om att J.A är misstänkt för våldtäkt, genom att säga säga att alla andra medier har publicerat det, därför måste vi med göra det.
Det Jan Helin måste förstå är att han och Aftonbladet har eget ansvar, och får därför ta kritiken dom får emot sig nu för att dom publicerade det. Undrar bara hur det blir med Assange som kolumnist nu bara, jag skulle ju i alla fall inte vilja skriva något till Aftonbladet mer om jag var i J.As sits.

Överlag är jag mycket besviken hur gammel media skött det här, och då framförallt Expressen, som publicerade allt i rekordfart. Dom var så jävla kåta på att bli först med detta, att dom tog inte någon omtanke på att detta kan vara fel. Expressen lyckades alltså svarta ner J.As rykte jävligt bra på dom timmar Expressen kåtade upp sig på att vara först, innan dom faktiskt fixade riktigt fakta! Tänk, tänk bara om gammel media kunde väntat 2 dagar innan dom publicerade uppgifterna om J.A. Då hade allt varit annorlunda, J.As rykte hade inte svartast ner lika mycket(för våldtäkt ses mycket värre än vad ofredande görs), och feministerna hade inte hakat upp sig så mycket på just den där våldtäkten, dom uppenbart aldrig inträffat, förutom i feministernas önskevärd då så att säga
Och det pinsammaste är att Thomas Mattson, chefredaktör på Expressen, försvarar detta

Lägger till: Det som är så farligt med detta, är att det kan användas som vapen mot fiender i t ex politik. Tänk om någon skulle falskanmäla Reinfelt, Borg, Ohly, Östros, Obama, eller vem som helst nära ett val, det skulle alltså kunna förändra ett valresultat!

Därför tycker att så Expressen agerade, men även dom andra gammel media, är jävligt farligt! Anmälan av våldtäkt ska inte användas som ett vapen! , men tyvärr så görs det uppenbart det. Så enda sättet blir då att gammel media måste blir mer försiktig av vad dom publicerar!
Senast redigerad av Xunder 2010-08-26 kl. 22:00.
Citera
2010-08-26, 21:53
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
SÅ SNABBT FÖRSTOD Flashback med nya medier att den först utpekade personen kanske EJ är den skyldige. Gammelmedia trodde ända tills 2010-08-25 15:00 att Julian Assange hade till 99% chans begått begått brottsligt och ändrar INTE ståndpunkt.

Tack för sammanfattningen, men jag tror inte att gammalmedia nödvändigtvis TRODDE att JA var skyldig, det räcker att en skyldig JA är en bättre nyhet än en eventuellt oskyldig JA för att de ska köra på.
Citera
2010-08-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Det riktigt stora och allvarliga felet begås när jouråklagare Maria Häljebo Kjellstrand bekräftar för Expressen att det är Assange som är anhållen i sin frånvaro misstänkt för våldtäkt. Detta brott mot förundersökningssekretessen är ett beslut som ej är motiverat och som har ifrågasatts av bland annat f.d. överåklagare Sven-Erik Alhem.

Men NÅGON måste ha hunnit före till expressen innan expressen velat verifiera det hela med Åklagaren
Citera
2010-08-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Tack för sammanfattningen, men jag tror inte att gammalmedia nödvändigtvis TRODDE att JA var skyldig, det räcker att en skyldig JA är en bättre nyhet än en eventuellt oskyldig JA för att de ska köra på.

I normal fallet ja .... men här bröt Jan Hellin med JA och än idag kommer artiklar som pratar om JA i mycket skyldig ton
Citera
2010-08-26, 22:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Mmm, det räcker väl att läsa Ann-Charlotte Marteus ledare i Expressen idag
för att se vart gammelmedia riktar fokus.

http://www.expressen.se/ledare/1.211...ka-vaga-anmala

En enligt mitt tycke en ganska sorglig skrift om hur tillståndet är i gammelmedia.

//Reimer
Citera
2010-08-26, 22:02
Medlem
Gamlings avatar
Tablå: Ett café i Enköping.

T20: Kom med mig hem!
JA: Nej, jag tror inte det är någon bra idé!
T20: Men, jag kan göra det skönt för dig...
JA: Jag tror att jag vill åka tillbaka till Stockholm nu.
JA: Men, fan, jag har inga pengar...
T20: Inga pengar, ingen biljett...
JA: Satan, strandsatt i Enköping! [viskandes]; Med tokig groupie
T20: Kom nu, om du bara gör som jag vill så betalar jag tågbiljetten!
JA: Hmmm...

Ridå!

Men, detta ser ju ut som SEXKÖP! Där en utsatt, invandrad man hänsynslöst utnyttjas av en, för tillfället, kapitalstark kvinna för att hänsynslöst tillfredställa hennes lustar! Efter utfört utnyttjande belönas sexslaven men en ynklig dusör...
Usch! Detta borde polisanmälas...
Citera
2010-08-26, 22:03
Medlem
Sorry, det här kan inte vara sant.

USA hatar wikileaks och vill stänga ner sidan. Några veckor senare är det VÅLDTÄKT+SVERIGE+WIKILEAKS. Alla vet att Sverige är ett feministiskt land så det här låter bara för bra för att vara sant.

Nu har många börjat tro att han är en våldtäktsman så även om han blir frikänd så har de skadat hans stöd. Tänk er USA... hur svårt är det att sätta ditt någon för våldtäkt? HItta några personer som kan ljuga för pengar och tada! Det är säkert lättast i Sverige att bli straffad för våldtäkt än i något annat land eftersom alla feminister vill att det ska inte behövas finnas bevis för att sätta ditt SVINIGAMÄN!

Nej, jag tror att någon kommer att lägga ut ett dokument snart där Washington tvingar Sverige att göra detta.

Sen så kan Sveriges "våldtäkt" vara så lätt att tjejen var med på det från början till slut och sen när alla skulle hem så började hon må dåligt över det.
Citera
2010-08-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mmm, det räcker väl att läsa Ann-Charlotte Marteus ledare i Expressen idag
för att se vart gammelmedia riktar fokus.

http://www.expressen.se/ledare/1.211...ka-vaga-anmala

En enligt mitt tycke en ganska sorglig skrift om hur tillståndet är i gammelmedia.

//Reimer

det säger väl sig själv i vilken typ av brott som helst att anmäler man ofta ofta utan anledning urholkas systemet och tilliten till ANMÄLAREN. Det är exakt att ropa vargen kommer vargen kommer men så är den inte där ... hur svårt skall det vara .... SJÄLVKLART är det feminister utan koll som förstör

Det känns ungefär som de aldrig fick korrekt sexualundervisning i skolan och så skall de lära sig detta via rättssystemet och i domstol ..... hur knäpp får man va...... är de myndiga eller?
Citera
2010-08-26, 22:06
Medlem
BaalZeBubs avatar
Så vad händer nu, kommer denna historia att långsamt dunsta ut, eller kommer den att eskalera och bli allt fulare?

Kommer vi få se förundersökningar läggas ned, inget åtal, snart inga fler rubriker i pressen och om ett par månader kanske någon notis om att Assange begär ett ideelt skadestånd...

... eller får vi se en jättemobilisering av allt reaktionärt offer- och våptänkande som är utmärkande för den 'moderna' svenska feminismen, där socialdemokratin, tokfeminister och en stor del av pressen otroligt nog ställer sig bakom häxorna AA och T20, och det surras fram den ena historien om mr. Assange mer grotesk än den andra?

Ett är dock säkert: som svensk får man skämmas öronen av sig inför hela världen.
Citera
2010-08-26, 22:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
T20 är ett bondeoffer. Det är helt uppenbart att nätverket runt Anna Ardin nu försöker skjuta över skulden och ansvaret på T20. Och det är helt uppenbart att dom troll som varit här och desinformerat mycket väl har vetat identiteten på T20 hela tiden. Jag ser Viggo Cavlings utspel som ett led i den manövern. Det som kommer i säck, har varit i påse, som man säger... Anna Ardin har varit drivande genom hela den här processen, och nu när det barkar åt helvete går damage control-maskineriet igång. ¨

Att denna krets av radikalfeminister kan offra en i sammanhanget helt betydelselös marionett och kasta henne åt vargarna övergår mitt förstånd. Det är inte bara taskigt, det är bottenlöst cyniskt, och visar på ett oerhört pragmatiskt och politiserat förhållningssätt, där ändamålen helgar medlen till vilket pris som helst. Alla är jämlika, men vissa medsystrar är uppenbarligen mer jämlika än andra...
Jag tror mig förstå din analys, men jag förstår inte riktigt grunden till den. Var har du indikationerna på att allt detta händer?
Citera