Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-06-25, 20:13
  #56329
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
New York Times skriver nu om hur USA kontinuerligt bygger sitt case mot Assange och om att det ju finns juridiska svårigheter att kalla honom spion eftersom han inte är amerikan och inte har arbetat i USA.
http://www.nytimes.com/2013/06/25/wo...anted=all&_r=0

En mening ur artikeln:

Citat:
A redacted version of the subpoena served on Ms. Jonsdottir cited a specific conspiracy provision that may have been aimed at those thought to have assisted Private Manning.

Allt som kan tolkas som medhjälp eller förberedelse till spioneri kan leda till misstankar som USA kan vilja kräva någon utlämnad för. Det handlar inte om huruvida USA i slutändan får någon fälld, utan deras möjligheter att frihetsberöva och förhöra (med tvivelaktiga metoder) på grund av misstankarna. Med långa "pre-trial detentions" så har man en form av informellt straff att ta till mot personer man lyckas pressa fram några krystade misstankar mot. Precis som i Sverige.

Beakta USAs mentalitet. Ändamålet helgar medlen. Vill de skrämma någon så gör de det. Under sken av legitima juridiska processer kan de hota och informellt straffa obekväma personer.

Misstanke om medhjälp eller förberedelse, det är allt som behövs. Vem som helst som på något sätt har hanterat informationen har anledning att unvika att hamna i klorna på USA.
Citera
2013-06-25, 20:25
  #56330
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En mening ur artikeln:

Citat:

A redacted version of the subpoena served on Ms. Jonsdottir cited a specific conspiracy provision that may have been aimed at those thought to have assisted Private Manning.


Allt som kan tolkas som medhjälp eller förberedelse till spioneri kan leda till misstankar som USA kan vilja kräva någon utlämnad för. Det handlar inte om huruvida USA i slutändan får någon fälld, utan deras möjligheter att frihetsberöva och förhöra (med tvivelaktiga metoder) på grund av misstankarna. Med långa "pre-trial detentions" så har man en form av informellt straff att ta till mot personer man lyckas pressa fram några krystade misstankar mot. Precis som i Sverige.

Beakta USAs mentalitet. Ändamålet helgar medlen. Vill de skrämma någon så gör de det. Under sken av legitima juridiska processer kan de hota och informellt straffa obekväma personer.

Misstanke om medhjälp eller förberedelse, det är allt som behövs. Vem som helst som på något sätt har hanterat informationen har anledning att unvika att hamna i klorna på USA.

Det är ironiskt hur USA:s myndigheter är de som spekulerar om konspirationer. Jakten på f.d. Wikileaksmedarbetare på Island styrs av fanatiska konspirationsteoretiker i Alexandria.
Annars brukar man ju tala om dem som varnar mot nämnda myndigheter som konspirationsteoretiker.

Angående den starka aktiviteten på tråden nu så får man ha förståelse för att somliga behöver skriva av sig sin besvikelse. Att hjälten Snowden började ty sig till Wikileaks och fick hjälp av Assange och Sarah Harrison att lämna Hong Kong är bland det värsta som kunde hända. I ett slag raserades mycket av den svartmålning och irrelevansförklaring som trummats in om WL de senaste åren. WL är relevanta igen även i allmänhetens ögon och står på den sida som gissningsvis 93% av världens befolkning betraktar som den goda.
Citera
2013-06-25, 20:27
  #56331
Medlem
Kan man uppfinna betydelser som illegala kombattanter och enhanced interegations för att sedan göra vad man vill med dem så kan man enkelt snickra ihop något mot JA.
Citera
2013-06-25, 20:31
  #56332
Medlem
Intressant utdrag från artikeln, jag citerar:
Citat:
"– Den vildaste historien av alla var att jag är en CIA-agent, säger hon i en ny amerikansk dokumentär om Wikileaks."

Precis vad någon som jobbar för CIA skulle säga!
Citera
2013-06-25, 20:32
  #56333
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leosam
Anna, 34, talar ut om Assanges övergrepp idag i aftonhoran

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17010393.ab

Anna, nu 34, deltar nu i dokumentären, filmad med peruk och i motljus.

Duh, smart drag. Ingen vet väl hur hon ser ut eller hur?

Hon är t. o. m. mer blåst än jag föreställde mig

För övrig är blotta tanken att två vuxna människor tror sig kunna få polisen att tvinga fram ett HIV-test rent löjeväckande. I min värld är inte normala människor så korkade, inte efter tonåren iaf
Citera
2013-06-25, 20:35
  #56334
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leosam
Anna, 34, talar ut om Assanges övergrepp idag i aftonhoran

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17010393.ab

Intressant artikel då den faktiskt är mer allsidig än vanligt. Man är inte lika tvärsäker längre i media om hur detta ska hanteras. Donald Boström får uttala sig på ett ganska nyanserat sätt:

"Journalisten Donald Boström var i kontakt med Assange om journalistiskt samarbete om Wikileaks och stod i daglig kontakt med både honom och Anna under Assanges Sverigevistelse, då Anna erbjudit Assange att bo i sin lägenhet.

Därför har Boström vittnat i polisförhör och vittnar även i dokumentären. Till Aftonbladet säger han:

– Ingen har ju varit med i sovrummen, men av den dagliga kontakten jag hade med både Julian och Anna, har jag kunnat dra två enkla slutsatser: att vare sig Anna eller Sofia konspirerade med USA, och att det inte handlade om någon våldtäkt. Det är inte svart och vitt. Jag tror alla parter tjänar på att det kommer fram, inte minst för Wikileaks och Assange.

– Mitt råd direkt till Assange var att konfrontera och diskutera saken. I efterhand håller ju alla med om att det inte finns grund för någon grövre brottsmisstanke.

– Huvudansvaret ligger ju hos svenska myndigheter, som borde åka till London och förhöra honom. Det har gjorts förr, exempelvis i Trustoraffären. Men mitt råd till Assange är fortfarande att han tjänar på att ta sig hit så fort som möjligt."

En sak jag undrar över: finns det grund för detta i HäPM (det var ett tag sen jag läste den), eller bygger det kanske på andra förhör som inte ingår där, eller är det påhittat av Aftonbladet?

"Mitt i kalabaliken kring honom 2010 polisanmäldes han plötsligt i Sverige, efter att två kvinnor, Sofia, 26, och Anna, 31, uppgett för polisen att han vid två separata tillfällen trots att de krävt kondom, tagit av sig kondomen under sex."
Citera
2013-06-25, 20:41
  #56335
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Intressant artikel då den faktiskt är mer allsidig än vanligt. Man är inte lika tvärsäker längre i media om hur detta ska hanteras. Donald Boström får uttala sig på ett ganska nyanserat sätt:

"Journalisten Donald Boström var i kontakt med Assange om journalistiskt samarbete om Wikileaks och stod i daglig kontakt med både honom och Anna under Assanges Sverigevistelse, då Anna erbjudit Assange att bo i sin lägenhet.

Därför har Boström vittnat i polisförhör och vittnar även i dokumentären. Till Aftonbladet säger han:

– Ingen har ju varit med i sovrummen, men av den dagliga kontakten jag hade med både Julian och Anna, har jag kunnat dra två enkla slutsatser: att vare sig Anna eller Sofia konspirerade med USA, och att det inte handlade om någon våldtäkt. Det är inte svart och vitt. Jag tror alla parter tjänar på att det kommer fram, inte minst för Wikileaks och Assange.

– Mitt råd direkt till Assange var att konfrontera och diskutera saken. I efterhand håller ju alla med om att det inte finns grund för någon grövre brottsmisstanke.

– Huvudansvaret ligger ju hos svenska myndigheter, som borde åka till London och förhöra honom. Det har gjorts förr, exempelvis i Trustoraffären. Men mitt råd till Assange är fortfarande att han tjänar på att ta sig hit så fort som möjligt."

En sak jag undrar över: finns det grund för detta i HäPM (det var ett tag sen jag läste den), eller bygger det kanske på andra förhör som inte ingår där, eller är det påhittat av Aftonbladet?

"Mitt i kalabaliken kring honom 2010 polisanmäldes han plötsligt i Sverige, efter att två kvinnor, Sofia, 26, och Anna, 31, uppgett för polisen att han vid två separata tillfällen trots att de krävt kondom, tagit av sig kondomen under sex."

Förvisso men imho visar den också på ett grundläggande problem i det svenska rättsystemet.
Herr Boström kan få dra precis vilka slutsatser han vill baserat på hörsägen, precis som vi alla gör här, men hans "slutsatser" är inte mer relevanta för ett brottmål än vårt spekulerande.

Det har faen i mig inte minsta relevans i ett brottmål. Skrämmande
Citera
2013-06-25, 21:02
  #56336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Angående den starka aktiviteten på tråden nu så får man ha förståelse för att somliga behöver skriva av sig sin besvikelse. Att hjälten Snowden började ty sig till Wikileaks och fick hjälp av Assange och Sarah Harrison att lämna Hong Kong är bland det värsta som kunde hända. I ett slag raserades mycket av den svartmålning och irrelevansförklaring som trummats in om WL de senaste åren. WL är relevanta igen även i allmänhetens ögon och står på den sida som gissningsvis 93% av världens befolkning betraktar som den goda.
Precis. Och på samma sätt kan man förklara att Aftonbladet just idag publicerar ett särdeles smutsigt angrepp på Assange, där AB försöker framställa rena partsinlagor ur en film som hade premiär för en månad sedan som nya fakta.
Citera
2013-06-25, 21:20
  #56337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Snowden kvar på flygplatsen.

bekräftade Putin under en presskonferens att Edward Snowden fortfarande befinner sig i transithallen på Moskvas flygplats Sheremetyevo. Putin sa att Snowden är en genomfartsresenär och att Ryssland endast lämnar ut personer till de stater man har avtal med, något man inte har med USA...

Putin underströk att Snowden hade sin fulla rätt att köpa en biljett vart som helst så länge han inte överskred gränsen till Ryssland.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/pu...nd_8291020.svd

Så han är kvar i ingenmansland i transithallen men Putin vill inte ha honom i landet?
Varför får han inte passera gränsen? Behöver han visum för det?

Alla behöver visum för inresa i Ryssland. För en svensk i Sverige brukar det ta flera veckor och ambassaden behöver ha ditt pass under den tiden.
Citera
2013-06-25, 21:32
  #56338
Medlem
longbow4ys avatar
I Manningsrättegången är åklagarens främsta "bevis" mot Manning en påstådd koppling till Wikileaks.

"USG came back said these 5 WikiLeaks publications are relevant to show Espionage 793(e) 'fact' were pub'ed after charge dates."
Från https://twitter.com/carwinb twitter inifrån rättssalen.

Försvaret:
"And here defense comes in and says to the 5 WikiLeaks publications-- what WikiLeaks does has nothing to do w #Manning "

För att tro att USA inte är efter WL/JA måste man bo under en sten.
Citera
2013-06-25, 21:46
  #56339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Alla behöver visum för inresa i Ryssland. För en svensk i Sverige brukar det ta flera veckor och ambassaden behöver ha ditt pass under den tiden.

Tack för informationen.
Vad kan då dröjsmålet bero på om nu Putin talar sanning om Snowdens situation.
Inväntar de på besked om asyl från något eller några olika land?
Om han nu befinner sig i transithallen varför har ingen lyckats hitta honom där med tanke på hur journalisterna jagar honom?
Citera
2013-06-25, 21:54
  #56340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Tack för informationen.
Vad kan då dröjsmålet bero på om nu Putin talar sanning om Snowdens situation.
Inväntar de på besked om asyl från något eller några olika land?
Om han nu befinner sig i transithallen varför har ingen lyckats hitta honom där med tanke på hur journalisterna jagar honom?

1. Finns väl en separat tråd som hanterar Snowden-fallet?
2. Moskva har väl ett flertal flygplatser vilka jag gissar är ganska stora och således hyfsat lätt att gömma sig på.
3. Relationerna mellan Ryssland och USA är ju ganska frostiga i nuläget så Putin är nog mer än villig att försvåra för jänkarna, sen ska vi inte glömma att Putin själv är gammal KGB-agent (alltså motsvarigheten till USA:s CIA/NSA) så även om han påstår att dom varken håller honom eller ens tänker blanda sig i så är det mycket möjligt att Snowden i detta nu förhörs av KGB/FSB. Det han vet är ju en potentiell guldgruva för Ryssland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback