Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-06-19, 13:40
  #56041
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnebanka
Hur kan du säga att det var utan resultat? Det beror ju på vad man från Svensk sida ville uppnå, eller om man bara ville klargöra Svensk ståndpunkt.

Tror inte att UD vill ha dialog med Ecuador, tyvärr.

Instämmer delvis på den punkten. Om man från Sveriges sida vill behålla status quo så är den svenska åklagarens extremt rigida beteende under 30 månader lättare att begripa.

Men varför deltar inte Sverige i den gemensamma juristgruppen som Ecuador och UK satt upp? Fick dom inte eller ville dom inte?
Citera
2013-06-19, 13:55
  #56042
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag har också läst OC:s kolumn. Han skriver ju samma sak som jag. Hans argument för ett förhör i London är bara: "Åklagaren borde vika ner sig. Av hänsyn till två kvinnor som ännu inte har fått sin sak prövad. Och faktiskt även av hänsyn till en livrädd, vithårig foliehatt som har låst in sig i ett rum i London."". Det kan faktiskt inte utläsas på annat sätt än åklagaren borde göra det bara för att göra något, inte för att det kommer att ge något.

Citat:
Det går inte in va???

Av hänsyn till NÄSTA ARMA KRÄK SOM KOMMER ATT DRABBAS!! NEJ, "auric" det kommer INTE att "GE" något. Men vi kommer att få BEHÅLLA något. En rättsstat.
__________________
Senast redigerad av TheFatController 2013-06-19 kl. 14:05. Anledning: tog bort okvädningsord
Citera
2013-06-19, 13:56
  #56043
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric


Jag har också läst OC:s kolumn. Han skriver ju samma sak som jag. Hans argument för ett förhör i London är bara: "Åklagaren borde vika ner sig. Av hänsyn till två kvinnor som ännu inte har fått sin sak prövad. Och faktiskt även av hänsyn till en livrädd, vithårig foliehatt som har låst in sig i ett rum i London."". Det kan faktiskt inte utläsas på annat sätt än åklagaren borde göra det bara för att göra något, inte för att det kommer att ge något.


Att föra förundersökningen till åtal vore ett resultat. Då har vi en ny situation. Vad än JA får för sig att göra då så är det inte meningslöst att ha genomfört förundersökningen. Det är tvärtom det enda rimliga - för kvinnorna, för JA, för rättsordningen. Nuvarande situation är att (i bästa fall av prestige) vägra fullfölja en förundersökning - horribelt.
Citera
2013-06-19, 13:56
  #56044
Medlem
Planboksbok, använd citera-knappen nere till höger när du vill citera ett inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag har också läst OC:s kolumn. Han skriver ju samma sak som jag. Hans argument för ett förhör i London är bara: "Åklagaren borde vika ner sig. Av hänsyn till två kvinnor som ännu inte har fått sin sak prövad. Och faktiskt även av hänsyn till en livrädd, vithårig foliehatt som har låst in sig i ett rum i London."". Det kan faktiskt inte utläsas på annat sätt än åklagaren borde göra det bara för att göra något, inte för att det kommer att ge något.


Det går inte in va???
Citera
2013-06-19, 14:32
  #56045
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentatonic
Planboksbok, använd citera-knappen nere till höger när du vill citera ett inlägg!




Det går inte in va???

Sorry. Men jag lär mig fort!
Citera
2013-06-19, 15:31
  #56046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Att föra förundersökningen till åtal vore ett resultat. Då har vi en ny situation. Vad än JA får för sig att göra då så är det inte meningslöst att ha genomfört förundersökningen. Det är tvärtom det enda rimliga - för kvinnorna, för JA, för rättsordningen. Nuvarande situation är att (i bästa fall av prestige) vägra fullfölja en förundersökning - horribelt.

Ett åtalsbeslut ger en ny situation rent formellt, ja. Men frågan är om det leder till någon reell skillnad? Mest sannolikt torde vara att dödläget på ambassaden kommer att bestå. JA tycks ju nu kräva att både Sverige och Storbritannien garanterar att han inte lämnas ut till USA, trots att han tror att makthavarna i de båda länderna vill det.

För kvinnornas psykologiska välbefinnande är det säkert bra att göra något, även ett förhör i London. Kanske också för JA, i vart fall om det är så att han vill klara ut situationen och inte har förstått hur det juridiskt fungerar i Sverige (även om hans advokater borde ha kunnat förklara det).

För rättsordningen är det väl mer tveksamt. En sådan eftergift från åklagarens sida kan ju också riskera att försvåra andra framtida brottsutredningar (jag menar med detta att andra misstänkta kan komma att ta efter JA:s exempel och göra sig svåråtkomliga för åklagaren).
Citera
2013-06-19, 15:48
  #56047
Medlem
MoLoKs avatar
Auric ffs. Ett åtal ger en fup!!!
Citera
2013-06-19, 16:01
  #56048
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnebanka
Jag är säker på att du ville säga mig något med ditt genmäle, men jag förstår inte. ville du kritisera mitt svar för att jag svarade vad jag antog Trentex funderade kring, "vad Sverige håller på med"?

Eller vad vill du ha sagt? Vad var fel i mitt inlägg? Har jag missförstått frågan "vad håller Sverige på med?".

Berätta hur du tänkte tack

Saken blir nog klarare om man tar hänsyn till att detta var inlägget T. besvarade. Det är där man hittar saker jag refererade till, t ex "impasse".

https://www.flashback.org/sp43959432
Citera
2013-06-19, 16:07
  #56049
Medlem
trenterxs avatar
@rixstep. OK, Du har rätt. Länkarna funkar inte. Jag har inte lärt mig hur man undviker att prickarna i adressen korrumperar länken.

Prova här i stället. Här funkade dom nyss.

https://www.flashback.org/sp43893165
Citera
2013-06-19, 16:08
  #56050
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ett åtalsbeslut ger en ny situation rent formellt, ja. Men frågan är om det leder till någon reell skillnad? Mest sannolikt torde vara att dödläget på ambassaden kommer att bestå. JA tycks ju nu kräva att både Sverige och Storbritannien garanterar att han inte lämnas ut till USA, trots att han tror att makthavarna i de båda länderna vill det.

För kvinnornas psykologiska välbefinnande är det säkert bra att göra något, även ett förhör i London. Kanske också för JA, i vart fall om det är så att han vill klara ut situationen och inte har förstått hur det juridiskt fungerar i Sverige (även om hans advokater borde ha kunnat förklara det).

För rättsordningen är det väl mer tveksamt. En sådan eftergift från åklagarens sida kan ju också riskera att försvåra andra framtida brottsutredningar (jag menar med detta att andra misstänkta kan komma att ta efter JA:s exempel och göra sig svåråtkomliga för åklagaren).

Du vet mycket väl att han är fullt åtkomlig för åklagaren där.

Istället för att mata Auric önskar jag att tråden fokuserar på det nya massmediala läget som uppstått genom att OC idag svurit i kyrkan. Att antyda att svenska myndigheter borde vika ner sig, att de borde göra något för att lösa sitiuationen...detta är helt revolutionerande tankar i svensk MSM. Förhoppningsvis kan det få fler att följa efter och vem vet, kanske någon en vacker dag någon kan ställa frågan till åklagaren också...

Nå, jag tror detta kan vara en vändpunkt i PR-kriget.
Citera
2013-06-19, 16:20
  #56051
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Auric ffs. Ett åtal ger en fup!!!

En fup?
Citera
2013-06-19, 16:39
  #56052
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatController
En fup?

Förundersökningsprotokoll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback