Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-06-12, 03:08
  #55873
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Hälsa dina kompisar (BOB och BLIXXT) att jag beklagar att de tydligen blivit av med sitt jobb. Vi får hoppas att du inte står på tur.

Allt är inte som inbilska stollar på Flashback tror. Vi läser inte bara vad ni skriver här. Vi avlyssnar era lägenheter och snappar upp era mail.

Vi kommenterar inte allt dumt ni skriver för då skulle vi inte ha annat att göra.

Men vi iakttar!!!
Citera
2013-06-12, 07:21
  #55874
Medlem
wtfuks avatar
Lite mer om Palantir.

TPM: Does Palantir Make NSA's PRISM? (No?)
http://cryptome.org/2013/06/tpm-palantir-prism.pdf

Citat:
1. Run this PostgreSQL script on your database. It will add the tables you need and fill them with example data.
2. Create a new file in /<your_palantir_server>/providers/prism and name it what you would like your data provider to be
called in Palantir. Add the following Carbon script to it, then change the login information in the Config block to match your
database's login information.


Palantir har ju alltså en högre status än vad många trott i tråden angående den här härvan mot wikileaks och JA ?
Citera
2013-06-12, 09:00
  #55875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Dessutom så visar det på en mycket större ansvarslöshet av USA att låta detta material vara tillgängligt för 100 tusentals personer. Manning valde dessutom att ta bort det mesta material som hade högsta säkerhetsklassning. Med tanke på den mängd personer som hade tillgång till materialet så är det aningen naivt att tro att detta inte i stora drag redan läckts till exempelvis Kina, Iran mfl länder. Skillnaden är istället att materialet nu också läckt så att vanliga människor har möjlighet att ta del av det.

Att USA har hanterat sitt hemliga material på ett ansvarslöst sätt är vi helt eniga om. För mig framstår det som närmast obegripligt att man ens kan tro att man kan hålla något hemligt när - antagligen - hundratusentals människor har tillgång till det.

Och vi är också eniga i det avseendet att även jag är fullt övertygad om att andra länder visste allt som Manning läckte - och mer därtill.
Citera
2013-06-12, 09:08
  #55876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du har fått dina fiskar varma från andra debattörer - och blivit avslöjad med att framföra exakt samma ståndpunkter som en amerikansk twittrare, nästan direktöversatt. Snygg whistleblowing (om jag ska drista mig till att använda din terminologi) i tråden av andra debattörer än mig - för det var väl ett avslöjande i relevanta delar kan jag tycka.

Följer dessvärre inte något Twitter-flöde alls (har inte tillgång till Twitter), men det är ju alltid trevligt att höra att andra delar min uppfattning.
Citera
2013-06-12, 09:22
  #55877
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Följer dessvärre inte något Twitter-flöde alls (har inte tillgång till Twitter), men det är ju alltid trevligt att höra att andra delar min uppfattning.

Eller också följer ni, omedvetna om varandra, samma mall för damage control.
Likvärdigt det som hände i slutet av 2010 när JA plötsligt kallades antisemit, och narcissist, i mängder av tidningar. Samtidigt.

Fundera nu Auric på vem som "hjälpte dig" att komma fram till din ståndpunkt. Kanske du ser den/de med lite andra ögon om du tänker till.

Om du inte redan vet.

Statsanställd?
Citera
2013-06-12, 09:48
  #55878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Eller också följer ni, omedvetna om varandra, samma mall för damage control.
Likvärdigt det som hände i slutet av 2010 när JA plötsligt kallades antisemit, och narcissist, i mängder av tidningar. Samtidigt.

Fundera nu Auric på vem som "hjälpte dig" att komma fram till din ståndpunkt. Kanske du ser den/de med lite andra ögon om du tänker till.

Om du inte redan vet.

Statsanställd?
Finns väl språkregler för sådant där? Därför används liknande ord om och om igen. Det gäller att läsa med rätt filter för att se vad som avses.
Citera
2013-06-12, 09:54
  #55879
Medlem
trenterxs avatar
Aftonbladets ledarkrönikör skriver om något som vi diskuterat tidigare i tråden: "Bildts gmail i tryggt förvar hos CIA". (Och resten av Bildts och UD:s nätaktivitet finns också hos National Security Agency.)
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle16946151.ab

Skall vi utgå ifrån att den amerikanska regeringen har skaffat sig fullständig insyn i hur UD och den svenska regeringen diskuterar Assangefallet?
Citera
2013-06-12, 10:59
  #55880
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Skall vi utgå ifrån att den amerikanska regeringen har skaffat sig fullständig insyn i hur UD och den svenska regeringen diskuterar Assangefallet?

Rätt skall vara rätt:
Det är Bildt och UD som sett till att den amerikanska regeringen får fullständig insyn i hur UD och den svenska regeringen diskuterar Assangefallet genom att gå över till gmail.

Undrar varför.

För att bevisa sin samarbetsvilja? Eller lägga ut falska spår?

Jag kan inte komma ifrån känslan av Svenskt dubbelspel i också denna affär.
Citera
2013-06-12, 11:53
  #55881
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Rätt skall vara rätt:
Det är Bildt och UD som sett till att den amerikanska regeringen får fullständig insyn i hur UD och den svenska regeringen diskuterar Assangefallet genom att gå över till gmail.

Undrar varför.

För att bevisa sin samarbetsvilja? Eller lägga ut falska spår?

Jag kan inte komma ifrån känslan av Svenskt dubbelspel i också denna affär.

Bildt använder också kinatillverkade Iphone av amerikanska företaget Apple för att dela med sig superhemligt info av den för svensk politik viktigaste frågan (assange) till de röda och jänkarna.
Kommunister - Amerikaner - Assange. Det är tre. Siffran tre. En tre-enighet. Triangel.

Vart leder spåren?
http://tinyurl.com/cgurcdy
Citera
2013-06-12, 12:13
  #55882
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Bildt använder också kinatillverkade Iphone av amerikanska företaget Apple för att dela med sig superhemligt info av den för svensk politik viktigaste frågan (assange) till de röda och jänkarna.
Kommunister - Amerikaner - Assange. Det är tre. Siffran tre. En tre-enighet. Triangel.

Vart leder spåren?
http://tinyurl.com/cgurcdy

Skall du börja skoja om foliehattar nu? Herregud.

I stället för att fortsätta göra dig själv till åtlöje kanske du någon gång borde lyssna?
Vilken framtid vill du leva i?
Tror/tycker du att människor som Assange, Manning, Snowden m fl haft fel hela tiden så måste du åtminstånde vara kapabel att argumentera för detta.

Courage is contagious, Edward Snowden:
'I don't want to live in a society that does these sort of things'
http://www.youtube.com/watch?v=5yB3n9fu-rM

Edit: Rickspuckot Niklas Svensson (expressen) twittrar om Snowden:
"Vad du än gör, lyssna inte på Assange"
Jag lovar dig NS. Det är redan försent. Att folk fortfarande lyssnar på DIG NS är visserligen obehagligt. Men det är ett övergående problem.
__________________
Senast redigerad av TheFatController 2013-06-12 kl. 12:42.
Citera
2013-06-12, 12:14
  #55883
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Vad jag läst var denna ledare osignerad.
Spalten intill denna fanns en om "Myndighetsflytt" vilken var signerad Hanne Kjöller men hon hade inte signerat den du syftar på.
Bara så vi är korrekta.

Du har så rätt. Klantigt av mig. Så det är "DN", "fri från alla partier och organisationer och verkande i en humanistisk upplysningstradition för tolerans, demokrati och en fri ekonomi", som står för dessa åsikter, inte Hanne Kjöller själv.
Citera
2013-06-12, 12:24
  #55884
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Ecuadors utrikesminister Patino är på väg till London för ett möte med Hague. Patino har intervjuats av BBC (på spanska)

Arbed har gjort ett kort sammandrag:

"Ecuador’s new legal document that he’s going to present to the UK’s William Hague will apparently show that the EU Framework Directive governing EAWs does not allow an obligation to extradite (the UK’s current position) to top an obligation to protect an asylee’s human rights. Oh, and take-away quote: “it is an act of discrimination absolutely unacceptable” that Sweden refuses to take JA’s statement at the Ecuadorian embassy."
http://www.craigmurray.org.uk/archiv...ge-8/#comments

Ecuador kommer alltså att sätta hårt mot hårt, både när det gäller UK:s vägran att ge Assange fri passage och när det gäller Sveriges vägra att förhöra Assange i London.

Intressant poäng att betrakta det som en form av diskriminering, och jag håller nog med. Lagen ska inte bara vara lika för alla, den ska också tillämpas lika, det är väl ungefär det som menas med praxis inom rättsväsendet. Om Assange blir extra hårt behandlad med EAW och allt "bara för att det går" så är det nog rätt att betrakta det som diskriminering, eller mobbning. Förhör i London verkar långt rimligare än insisterande på utlämning för förhör, om förundersökningen ens ska fortsätta. Stefan Lindskog verkade se det som rimligt, om jag minns rätt, att förhöra i London.

Sen kan förstås åklagaren, målsägarna och deras advokater stå där som lydiga soldater i kriget mot såväl läckor som läckande kondomer och slå ut med händerna och säga att det bara var för att de "tvingades" förhöra i London som de förlorade. Men det kommer ändå ingen att tro.
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2013-06-12 kl. 12:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback