Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-05-14, 15:24
  #55261
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Intern svensk rövarhistoria? I sa fall grundligt uppblandad med en brittisk rövarhistoria. Och ett väntande "sealed indictment"i USA.

Från Chris Hedges ögonvittnesrapport om vad som pågar utanför Ecuadors ambassad I London.

“Police sit round-the-clock in a communications van topped with an array of antennas that presumably captures all electronic forms of communication from Assange’s ground-floor suite."
http://www.thenation.com/article/174...ulian-assange#

Signalspaning på Julian Assange dygnet runt kan givetvis inte motiveras med de svenska sex-anklagelserna. De kan knappast heller motiveras av att man vill hindra Julian Assange att lämna ambassaden osedd. Det handlar om att kartlägga Wikileaks, Wikileaks medarbetare, Wikileaks arbete och Wikileaks kommande publiceringar. Dessutom tar man chansen att lyssna på vad Ecuador sysslar med.

Man behöver inte ha signalspaning utanför porten till ambassaden. Signalerna ser dom ändå, att dekryptera dom lär vara betydligt svårare
Citera
2013-05-14, 15:27
  #55262
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Man behöver inte ha signalspaning utanför porten till ambassaden. Signalerna ser dom ändå, att dekryptera dom lär vara betydligt svårare

OK, jag förstår. Men vad gör den där skåpbilen utanför ambassaden med sin utrustning då?
Citera
2013-05-14, 15:38
  #55263
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men kan man visa upp för världen; England att vi har en åklagare som MN?
Min uppfattning är att det är städjobb på gång med de har inte hittat skurhinken.

Det är inte så lätt att ge sig på en gödselstack med skurhink och putstrasa.
Citera
2013-05-14, 15:44
  #55264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Självklart är det "political expedience" som ligger bakom; på precis samma sätt som när Tony Blair lekte korgosse till Bush predikan om Weapons of Mass Destruction i Irak... och vi vet ju alla hur det slutade avseende politisk trovärdighet. Man önskar att dagens politiker både här och där kontemplerade den saken

Jag tror du är nära sanningen. De krafter som eftersträvar demokrati har alltid varit starka och alltid underskattats av makthavare. Det har varit så genom hela historien, att folk reser sig och vill ha frihet. Det finna alltid kortsiktiga/opportuna mål för politiker som sedan visar, att just det blir deras fall, antingen direkt eller med solkigt eftermäle. Vi ser det gång efter gång och de verkar inte lära sig. Det finns en anledning till att samlingsfrihet är en demokratisk rättighet, och att vi alla kan mötas i denna tråd. I diktaturer kan fler än två personer i samtal bli arresterade. Just för att information är så farligt. Min uppfattning är att många politiker inte ser den tid de lever i.

För stunden har de möten, gärna hemliga där de bekräftar varandra. Men befolkningen är inte längre outbildad med nyhetsflöde politikerna styr över. Assange är inte ensam om att upplysa om vad som sker och det slutar inte komma nyheter, när man hindrat hans rörelsefrihet.

Vi alla läser det vi vill, en sak utom makthavares kontroll. När verkligheten hinner i kapp med avslöjanden, har de inga "vänner" för i politiken är politiker förbrukningsvaror. Därför ser jag med skepsis på, vad vår regering vill uppnå med Assange. Det går inte längre att arbeta i lönndom mitt i natten och hänvisa till tyst diplomati och rikets säkerhet. För de flesta av oss är Assange en journalist, eller researcher. En viktig komponent i demokratins villkor med fri press.
Citera
2013-05-14, 15:51
  #55265
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
OK, jag förstår. Men vad gör den där skåpbilen utanför ambassaden med sin utrustning då?

Kommunicerar med andra poliser och politiker som vill känna sig insatta? FRA har björnkoll på signaltrafik från ambassader i Stockholm t. ex. men inte sitter dom utanför respektive port och stirrar.

Jag tror det är nån sorts bevis på hur "allvarligt" dom tar på situationen... heliga enfald

Edit: Det roliga är ju att vår lille bandhund gillar att kringgå UDs säkra mailsystem och kört hårt på slapplösningar som Hotmail, gmail eller vad det nu må vara. Tanken slår mig att det snarare är JA som sitter på sin kammare och ser allt CB sysslar med. För övrigt tycker jag att fåglar twittrar, får väl utnämna CB till blåmes då
__________________
Senast redigerad av DreamTwister 2013-05-14 kl. 16:24.
Citera
2013-05-14, 16:05
  #55266
Medlem
Assange saken visar på undanflykter och dimridåer. Därför att det är så de gör av gammal vana, och kommer undan. Sakfrågan är, att hur i helvete kan man tolerera ogrundade våldtäktsanklagelser mot en oskyldig man, där rättsordningen kommer på undantag?

Nu har samma taktik använts igen, man undviker tunga journalister och väljer en journalist som blir smickrad av uppmärksamheten, och förhindrar därmed sakfrågan från att belysas, av tunga journalister på Ekot.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16728776.ab
__________________
Senast redigerad av Vresrosen 2013-05-14 kl. 16:08.
Citera
2013-05-14, 16:28
  #55267
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu har samma taktik använts igen, man undviker tunga journalister och väljer en journalist som blir smickrad av uppmärksamheten, och förhindrar därmed sakfrågan från att belysas, av tunga journalister på Ekot.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16728776.ab


Ha ha. Carl Bildt ringer oväntat till "Ring P1"" för att försvara sin ståndpunkt när det gäller kärnvapennedrustning, men undviker journalister som kan frågan.

Snart dyker han väl upp i någon tråd på Flashback för att försvara UD:s inblandning i Assangefrågan, dock inte i den här tråden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16728776.ab
Citera
2013-05-14, 16:42
  #55268
Medlem
DreamTwisters avatar
Ingen som är insatt i hur författningsdomstolen i Tyskland fungerar?

I mina våtare drömmar inbillar jag mig att dom skulle gå i taket om den politiska låtsasparnassen skulle kringgå skyddade mailsystem, offentlighetsprincipen etc
__________________
Senast redigerad av DreamTwister 2013-05-14 kl. 16:44.
Citera
2013-05-14, 17:09
  #55269
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
OK, jag förstår. Men vad gör den där skåpbilen utanför ambassaden med sin utrustning då?
På den tiden man hade "tjocka" datorskärmar (CRT, katodstrålerör) minns jag att personer med hög teknisk kompetens hävdade att man med en bil försedd med lämplig utrustning utanför en arbetsplats skulle kunna detektera och tolka utstrålningen från arbetsplatsens bildskärmar så att man kunde återskapa det som visades på skärmarna. Jag kan inte gå i god för att det var möjligt men det låter inte orimligt. Dagens platta skärmar går nog inte att "avlyssna" på det viset men annat av intresse kan nog uppsnappas av den nyfikne.
Citera
2013-05-14, 17:22
  #55270
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
På den tiden man hade "tjocka" datorskärmar (CRT, katodstrålerör) minns jag att personer med hög teknisk kompetens hävdade att man med en bil försedd med lämplig utrustning utanför en arbetsplats skulle kunna detektera och tolka utstrålningen från arbetsplatsens bildskärmar så att man kunde återskapa det som visades på skärmarna. Jag kan inte gå i god för att det var möjligt men det låter inte orimligt. Dagens platta skärmar går nog inte att "avlyssna" på det viset men annat av intresse kan nog uppsnappas av den nyfikne.

Nej, det var länge sen man kunde roa sig med att titta på bildskärmar och jag skulle tro att de flesta ambassader sen decennier vet hur man skyddar sig mot direktavlyssning från den (från otaliga spionromaner) ökända bilen med antenner. De signaler ambassaden skickar tillbaka till sina respektive moderländer kan som sagt "avlyssnas" på stora distanser och jag tvivlar på att krypteringen är nämnvärt lätt att forcera. Som jag ser det finns inga som helst reella fördelar med att lusa ner platsen med välbeväpnad polis och div. osorterade underrättelseagenter varför den enda förklaring jag kan se är att det är en imho felriktad demonstration av styrka och enighet. Vad tror man egentligen, att JA plötsligt likt Rambo ska storma ut från ambassaden vilt skjutande?

Storbrittanien försvinner djupare ner i det träsk man började simma i när Blair blev blåst vilket naturligtvis passar Sverige utmärkt, dela skulden för förlusten av anseende men lämna hela den monetära kostnaden hos britterna
Citera
2013-05-14, 18:17
  #55271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt

Ursprungligen postat av trenterx:
"OK, jag förstår. Men vad gör den där skåpbilen utanför ambassaden med sin utrustning då?"

På den tiden man hade "tjocka" datorskärmar (CRT, katodstrålerör) minns jag att personer med hög teknisk kompetens hävdade att man med en bil försedd med lämplig utrustning utanför en arbetsplats skulle kunna detektera och tolka utstrålningen från arbetsplatsens bildskärmar så att man kunde återskapa det som visades på skärmarna. Jag kan inte gå i god för att det var möjligt men det låter inte orimligt. Dagens platta skärmar går nog inte att "avlyssna" på det viset men annat av intresse kan nog uppsnappas av den nyfikne.


Den står nog där för "syns skull" - att visa att polisen gör något ? Dvs visar allmänheten att ngt händer, - Jag tror attom de vill de verkligen avlyssna vad som händer de använder andra kanaler,
Dekryptering i realtid är knappast möjligt men de lär kunna samla in trafiken - spara ner på hårddiskar o sen anaysera den i efterhand, men som sagt det kan bli flera veckors/månaders väntan innann de har kanske ngt hum om innehållet. Assange om han nu kommunicerar direkt i etern så lär han redan förstått att utspädning med "vitt/grått brus" är effektivt sätt att försvåra avlyssning.

Han kanske bara använder gamla metoder som papperslappar elr usb-minnen etc som smugglas in o ut från ambassaden, UK Polisen har såvitt jag vet ingen rätt att visitera folk som passerar in o ut från ambassaden.

Det stämmer att det gick iallafall i teorin o även visats genom praktiska försök att CRT skärmar inte var helt säkra, de kunde på sin tid avlyssnas, pga att elektronstrålen inne i CRT-skärmen - dess fält läckte ut genom höljet och kunde fångas upp med rätt utrustning. Platta skärmar avger just ingen sådan strålning alls. Men sladden (VGA/DVI/HDMI) mellan datorn o den platta skärmen kan i teorin släpppa ut strålning som kan avlyssnas, Har dock inga belägg för att dagens sladdar läcker.

Skulle tro att strålningen isåfall är mkt svag.
Citera
2013-05-14, 19:47
  #55272
Medlem
wtfuks avatar
Julian Assange kommer inte få någon hjälp av Riksåklagarämbetet.
Vice riksåklagare Kerstin Skarp är sinnessjuk. Det finns ingen annan diagnos. Alternativt mutad.

swedish national prosecutor says culture sharing must be punished harshly because it funds terrorism
http://falkvinge.net/2013/05/13/swed...nds-terrorism/

Citat:
“Accordingly, it is of particular weight that courts regard this type of crime seriously, as it is nowadays commonly tied to international organized crime, funding terrorism, etc., and also results in substandard or dangerous products coming to market.”

Man tjänar alltså pengar som går till terrorism från fildelning
Detta är amerikanska termer.
vad betyder etc. i detta hänseende?

Regeringen kommer heller inte lyfta ett finger för Assange. Vår utrikespolitik måste vänta på vad nordamerikanerna beslutar sig om först. Helt horribelt.

Kerry lovar snart besked om Afghanistan
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ker...om-afghanistan

Citat:
Inom de närmaste veckorna kommer USA att ge besked om hur landets framtida engagemang i Afghanistan ska se ut. Det beskedet gav utrikesminister John Kerry på tisdagen efter överläggningar med Fredrik Reinfeldt och Carl Bildt i frågan.

Detta leder in på operation want-spåret http://wikispooks.com/wiki/Operation_Want
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback