Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-26, 10:51
Bannlyst
Ännu en intressant detalj, N.Y Times uppger att JA sökte svenskt uppehållstillstånd:
http://www.nytimes.com/2010/08/26/world/europe/26wikileaks.html

But to secure a base here, he will need a residence permit, a bid that could be complicated if he has to fight accusations of sexual improprieties.

Vet inte om denna artikel har postats tidigare - klart läsvärd:
http://reason.com/blog/2010/08/25/the-boring-truth-about-those-j
Senast redigerad av centralen 2010-08-26 kl. 10:54.
Citera
2010-08-26, 10:52
Medlem
DeLoreans avatar
En sak kommer att diskuteras länge efter att fallet lagts ned eller rättegång avslutats:

Har JA satt i system att bo hos unga singel-kvinnor när han reser jorden runt? Med hänvisning till hans egen säkerhet eller nåt annat mumbo-jumbo-argument? Och sedan har han haft sex med en del av dessa kvinnor (eller kanske de flesta)?

Det torde inte vara brottsligt. Men det känns ju litet sjavigt. En del av dessa kvinnor kanske inte varit så intresserade men känt pressen. Återigen: Inget olagligt. Men väldigt olämpligt av JA. Om det nu är så det gått till.
Citera
2010-08-26, 11:01
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centralen
Ännu en intressant detalj, N.Y Times uppger att JA sökte svenskt uppehållstillstånd:
http://www.nytimes.com/2010/08/26/world/europe/26wikileaks.html

Nja, NYT funderar på om han har det, och får det att låta som om han har det:
Citat:
But to secure a base here, he will need a residence permit, a bid that could be complicated if he has to fight accusations of sexual improprieties.

Vi vet ju att man kan åka i ungdomsfängelse för mord och hela familjen får då uppehållstillstånd, eller hur var det med den där saken? Så svårt lär det inte vara.

Teorin att Assange måste ha en bas här kommer ifrån tanken att Wikileaks måste få ett utgivingstillstånd, och ett sådant ger man till de som har "stark anknytning till Sverige" om det är en internationell publikation. Det står till och med i utländska medier att Assanges krönika i Aftonbladet skulle på nåt vis underlätta/hjälpa honom att få ett utgivingsbevis, och det är ju taget helt från luften. Bara för att man skriver i en tidning betyder inte att man kan stå som utgivare för en annan.

Lösningen är ju enkel, man anställer en svensk wikileakare att vara ansvarig utgivare. Men det tycks ingen ha tänkt på? NYT har helt enkelt fått reglerna om utgivingsbevis om bakfoten eller helt snöat in på att det måste vara Assange som står som ansvarig, och det måste det ju inte alls. Jag är säker på att ett tjog Piratpartister gärna skulle ställa upp som oavlönade ansvariga utgivare.
Citera
2010-08-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristoferA
Åh, men snälla Expressen. Om ni börjar få slut på saker att skriva om så behöver ni väl inte släpa er ända till Flashback för att försöka uppfinna nyheter? Det måste väl för fanken finnas någon gammal historia om Jan Guillou eller Gudrun Schyman att dra upp i dagen igen...?

Nej, jag tror inte att fröken Ardin är utsatt för någon som helst fara för "liv och lem". Tvärtom. Hon lär utsättas för ännu färre "mentala våldtäkter" efter en sådan här story än innan.
Jag kan inte minnas att jag nämnde Expressen alls så förmodligen var din text menad till någon annan.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Detta är en intressant twitterfeed:
http://twitter.com/PopcornPower

Citera
Medlem
styrlunds avatar
En tanke slog mig. Tystnaden bland alla politiska partierna i den här frågan är lätt att fastna för.
Det intressanta är hur socialdemokraterna INTE har distanserat från AA efter denna affär. Hon har tvärtom skyddats av partiet. De är så måna om sin tös att hon tilldelas en högprofilsadvokat med starka och högst synliga band till partiet.
Då kan man ju inte mera än fråga om hela den här situationen var något de själva skapat och velat uppnå från början.
Eller har jag tappat fattningen helt nu?
Citera
2010-08-26, 11:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Det verkar ju som om JA bodde hemma hos AA de första nätterna han var i Stockholm.

I näringslivet skulle man aldrig drömma om ett sådant arrangemang. Och sannolikt inte i många andra organisationer heller.

Eftersom det är en speciell omständighet tycker jag man kan fundera litet över det och dra följande slutsatser:

- Om det är AA som föreslagit detta arrangemang tycker jag att AA visat tämligen dåligt omdöme. Aldrig blanda business och pleasure! Vill man ändå kuckelura litet så går det ju bra även om man inte bor under samma tak.

- Om det är JA som föreslagit det så visar han på mycket dåligt omdöme. Att på eget förslag snylta hos kvinnor skulle vara helt oacceptabelt i hans position.

Ska bli intressant att se om vi får någon klarhet i hur det gick till.

Men oavsett vilket så kan jag bara konstatera att såväl JA som AA hade möjlighet att tacka nej till detta arrangemang men tydligen avstod. Det drar ner mitt förtroende för båda två.

Jag tror återigen att JA var dåligt informerad. Han visste inte att han var inbjuden av en av socialdemokraternas organisationer, med en avsevärd budget och mycket offentlig verksamhet, med 30 riksdagsledamöter som medlemmar, med Göran Persson som medlem, grundad 1929

Han trodde istället, gissar jag, att det handlade om ännu en av dessa löst organiserade, bohemiska radikala grupper utan någon som helst budget, som han 'slaggar' hos jorden runt.
Citera
2010-08-26, 11:13
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centralen

Det var en bra sammanfattning på engelska, med bara ett faktafel - hon jobbade på Gotlands Tidningen, inte GT/Expressen. Klart läsvärd, dock, då den visar hur mycket Assange planterade "CIA spåret" så fort han fick en mikrofon under näsan. Han är slipad när det gäller media. Eller bara helt sjukligt paranoid, men det stämmer inte med sova över hos främmande tjejer istället för hotell vanan. Har han inte sett några Bond-filmer? Tjejer kan vara dödliga.
Citera
2010-08-26, 11:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Nja, NYT funderar på om han har det, och får det att låta som om han har det:

Vi vet ju att man kan åka i ungdomsfängelse för mord och hela familjen får då uppehållstillstånd, eller hur var det med den där saken? Så svårt lär det inte vara.

Teorin att Assange måste ha en bas här kommer ifrån tanken att Wikileaks måste få ett utgivingstillstånd, och ett sådant ger man till de som har "stark anknytning till Sverige" om det är en internationell publikation. Det står till och med i utländska medier att Assanges krönika i Aftonbladet skulle på nåt vis underlätta/hjälpa honom att få ett utgivingsbevis, och det är ju taget helt från luften. Bara för att man skriver i en tidning betyder inte att man kan stå som utgivare för en annan.

Lösningen är ju enkel, man anställer en svensk wikileakare att vara ansvarig utgivare. Men det tycks ingen ha tänkt på? NYT har helt enkelt fått reglerna om utgivingsbevis om bakfoten eller helt snöat in på att det måste vara Assange som står som ansvarig, och det måste det ju inte alls. Jag är säker på att ett tjog Piratpartister gärna skulle ställa upp som oavlönade ansvariga utgivare.

Utgivaren måste väl vara bosatt i Sverige?
Citera
2010-08-26, 11:17
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
En tanke slog mig. Tystnaden bland alla politiska partierna i den här frågan är lätt att fastna för.
Det intressanta är hur socialdemokraterna INTE har distanserat från AA efter denna affär. Hon har tvärtom skyddats av partiet. De är så måna om sin tös att hon tilldelas en högprofilsadvokat med starka och högst synliga band till partiet.
Då kan man ju inte mera än fråga om hela den här situationen var något de själva skapat och velat uppnå från början.

Jag tror bara S inte vill få ytterligare en "skandal" på sina axlar efter Bodström nekade att lämna pisseprov nyligen, därför är det tyst i från S.

Då är det bättre att vara tyst och slippa dras in i denna "affär" som kan göra mer skada än nytta.
Vad alla undersökningar pekar på nu behöver östblocket all hjälp de kan få inte en skanal till att reda ut.
Citera
2010-08-26, 11:18
Medlem
Hur avfärdade man tanken om att Sofia Wilén var T20 i denna soppa? Har fösökt leta i tråden, men hittade bara ett inlägg som påstod att man ringt upp Sofia Wilén som då tydligen förnekat detta.
Citera
2010-08-26, 11:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det är så mycket som fortfarande är oklart om vad som egentligen har hänt. Allt vi läser är mer eller mindre välgrundade rykten. Socialdemokraterna kan naturligtvis inte gå ut och kritisera någon som kan vara ett offer för sexuellt övergrepp. Sannolikheten att hon är ett offer är mikroskopisk men vi vet inte allt ännu. Det är klart att de ligger lågt.

Någon ligger bakom planeringen för att smutskasta JA.
Den som ska utföra detta är AA.
Det har jag varit övertygad om hela tiden.
Däremot tror jag inte att hon är någon värvad agent, det har hon helt fel personlighet för.
Snarare någon som blivit lovad belöning om hon effektivt smutskastar JA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in