Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-25, 19:16
  #4981
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Bra hypotes. Jag har dock en känsla av att T20 har haft en mer aktiv roll.

En möjlighet är att T20 inte ens är anträffbar längre, med alla implikationer det har. Bara en liten möjlighet dock.

Men jag ser ingen orsak till att T20 skulle vara så väldigt oskuldsfull och passiv i hela historien. Hon kan lika gärna ha haft sina uppfattningar klara när hon kontaktade Ardin ang. ev. våldtäkt.

Mjo. T20s roll är mycket oklar. Men det finns en sorts (mycket sjuk) logik i AA:s agerande som jag beskriver det ovan.

Hur fick AA reda på att JA haft sex med T20? Jag tror tjejerna satt och gafflade och bara i förbifarten ville markera vem som "kände" Assange bäst, ett race med ett chock-artat utfall för Ardin.

Våldtäkts-punkten föll bort så snabbt att jag undrar om inte T20 insåg att hon blivit manipulerad av AA in i en mycket allvarlig situation, och själv aktivt drog tillbaka hela historien hon tidigare uppgivit (även om den kan ha varit mer eller mindre sann).

- F.G
Citera
2010-08-25, 19:16
  #4982
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Men jag ser ingen orsak till att T20 skulle vara så väldigt oskuldsfull och passiv i hela historien. Hon kan lika gärna ha haft sina uppfattningar klara när hon kontaktade Ardin ang. ev. våldtäkt.
Eftersom vi inte vet vem hon är så är det svårt att bedöma.

Det som gör att hon inte skulle vara huvudpersonen är att hennes fall avfärdades. Det var alltså ett mycket svagt fall. Eftersom AA verkar kunnig i detta ämne tror jag att hon insåg att T20:s fall inte var starkt men det var det bästa stöd hon kunde hitta.

I enlighet med sin personlighet (som den har framkommit i tråden) så medger hon inte att hon behöver stöd av någon utan skriver om det till att T20 behövde stöd.
Citera
2010-08-25, 19:17
  #4983
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Men jag ser ingen orsak till att T20 skulle vara så väldigt oskuldsfull och passiv i hela historien. Hon kan lika gärna ha haft sina uppfattningar klara när hon kontaktade Ardin ang. ev. våldtäkt.

Det klingar bättre tycker jag. Om hon är en ung tjej som tycker att hon blivit våldtagen av en idol och världskändis så kanske hon kontaktade AA i egenskap av Assanges pressekretarare, för att få lite råd om hur hon skulle göra. Och det är klart att AA i det läget ställer upp helhjärtat för sin medsyster utan att ifrågasätta ett enda ord.
Citera
2010-08-25, 19:20
  #4984
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxenshtrudel
Om T20 tvingades in i våldtäcktsärendet varför vill då hennes advokat överklaga nedläggningen av ärendet? Jag kan inte se det som något annat än att T20 fortfarande vill driva det till ett åtal.

Varför han vill överklaga vet jag inte.

Han tycks inte ens veta om hans klienter vill det.

http://www.expressen.se/nyheter/1.21...det-har-sattet

"Borgström hade vid 15.40-tiden på onsdagen ännu inte fått kontakt med sina klienter."

Vad är det för en advokat som gör uttalanden utan att innan talat med klienterna?
__________________
Senast redigerad av Janeman 2010-08-25 kl. 19:23.
Citera
2010-08-25, 19:20
  #4985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror syftet bara var att misskreditera JA.

Jo det är väl det de flesta har antagit, även undertecknad. Men man kan tycka att anmälerskorna, om det nu är de som sett till att pressen fått vetskap om saken, rimligen borde ha kunnat räkna ut med arslet att det skulle slå tillbaka på dem själva på ena eller andra sättet. Jag läste något i ett av AA:s blogginlägg (sparade tyvärr ingen länk) där hon skrev något om att Expressens Niklas Svensson "ständigt hänger utanför Sveavägen 68" och att detta upplevdes som irriterande. Det har också här framförts någon uppgift om att han kan ha snubblat över det snaskiga scoopet utan hjälp.

I så fall kan offentliggörandet ha varit en missräkning och syftet ha varit något annat än smutskastning. Utan offentliggörande hade han kunnat bli anhållen och bara försvinna för en tid. Han reser ju för jämnan och tycks inte haft något planerat engagemang för helgen efter anmälningen. Han var ju i "en väns stuga i norr", har han sagt. (en liten semester?) Det hade tagit ett tag innan någon ens misstänkt att han satt anhållen. Frågan är vad syftet med anmälningen då kan ha varit. Han hade väl inte suttit häktat i månader, men en anhållan som "skäligen misstänkt för våldtäkt" borde utan vidare räcka några dygn om det som (tyvärr) är svensk praxis i sådana fall hade tillämpats utan offentlighetens ljus på fallet och på åklagaren.

Jaja. Det är ju bara en hypotes.
Citera
2010-08-25, 19:21
  #4986
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Har skrivit ihop det jag tycker är viktigast i en sammanfattning. Hör gärna av er om ev felaktigheter så korrigerar jag.

Mvh
/Delorean





Du kan lägga till att T20 tar kontakt med den som ska möta Assange redan innan besöket och erbjuder sig att hjälpa till. Den som ska möta Assange är troligen AA.
Första bekräftade kontakten mellan AA och T20 är innan Assange kommer. till Sverige
På lördagen 14/8 bjuds T20 på sen lunch med Assange. De tillbringar eftermiddagen tillsammans.
Lördag kväll tilbringar AA och Assange tillsammans efter kräftskivan.

På onsdagen tar T20 och Assange tåget till Enköping och övernattar i T20:s lägenhet.
Citera
2010-08-25, 19:22
  #4987
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Jag är inte alls säker på att det var Anna Ardin som läckte till Expressen. Jag gissar att det var polisen.

Taktiken var nog att Assange skulle bli anhållen först innan hon började gråta ut i medierna. Inlåst kan han ju inte försvara sig.

Ja, det är 50/50 om vem som läckte; det lilla som talar för AA skulle vara hennes eventuella kopplingar till Expressen som uppgivits tidigare.

Det är fullt möjligt, i strid med Fula Gubbens 12 punkter att:

- läckan till Expressen (och vidare runt världen) var en oväntad olyckshändelse som inte alls var hur AA tänkt sig det hela, och skedde utan hennes iblandning

samt:

- "våldtäkts"-rubriceringen kom helt och hållet på jour-åklagarens initiativ, och skärpte tonen i dramat långt bortom vad AA tänkt sig.

Lägg ihop dessa 2 punkter så har vi en "fin" liten hämnd-plan av ett sviket yttrandefrihets-luder, som utvecklas på ett fullständigt katastrofalt sätt.
Citera
2010-08-25, 19:22
  #4988
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Det klingar bättre tycker jag. Om hon är en ung tjej som tycker att hon blivit våldtagen av en idol och världskändis så kanske hon kontaktade AA i egenskap av Assanges pressekretarare, för att få lite råd om hur hon skulle göra. Och det är klart att AA i det läget ställer upp helhjärtat för sin medsyster utan att ifrågasätta ett enda ord.

Tja, diarienumret på bägge anmälningarna är ju kända nu. Dessutom hade vi ju ett mycket lovande uppslag igår, men backade då hon varken var känd eller hade gjort några större skriverier på nätet.

Kanske dags att ta reda på vem denna är, och om den riktiga komplotten kanske ligger där?
Citera
2010-08-25, 19:23
  #4989
Moderator
Siegfrids avatar
Vi får inte tappa bort T20 här. Är identiteten bekräftad ordentligt?

Hon har aktivt sökt upp Assange innan besöket, och var den som kom med den historia som fick åklagare 1 att utfärda häktning.

Hennes motiv måste klarläggas, utan henne ingen skandal.
Citera
2010-08-25, 19:26
  #4990
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Jo det är väl det de flesta har antagit, även undertecknad. Men man kan tycka att anmälerskorna, om det nu är de som sett till att pressen fått vetskap om saken, rimligen borde ha kunnat räkna ut med arslet att det skulle slå tillbaka på dem själva på ena eller andra sättet. Jag läste något i ett av AA:s blogginlägg (sparade tyvärr ingen länk) där hon skrev något om att Expressens Niklas Svensson "ständigt hänger utanför Sveavägen 68" och att detta upplevdes som irriterande. Det har också här framförts någon uppgift om att han kan ha snubblat över det snaskiga scoopet utan hjälp.

I så fall kan offentliggörandet ha varit en missräkning och syftet ha varit något annat än smutskastning. Utan offentliggörande hade han kunnat bli anhållen och bara försvinna för en tid. Han reser ju för jämnan och tycks inte haft något planerat engagemang för helgen efter anmälningen. Han var ju i "en väns stuga i norr", har han sagt. (en liten semester?) Det hade tagit ett tag innan någon ens misstänkt att han satt anhållen. Frågan är vad syftet med anmälningen då kan ha varit. Han hade väl inte suttit häktat i månader, men en anhållan som "skäligen misstänkt för våldtäkt" borde utan vidare räcka några dygn om det som (tyvärr) är svensk praxis i sådana fall hade tillämpats utan offentlighetens ljus på fallet och på åklagaren.

Jaja. Det är ju bara en hypotes.

Söker man på google så står det klart att det finns fall med misstänkta våldtäktsmän som fått sitta i häkte i upp till en månad. Så nog hade man kunnat "dölja" honom i ett bra tag. Särskilt om man haft möjlighet att "hålla locket på" och inte läckt en massa.

Så frågan är om inte den som läckte till pressen faktiskt gjorde JA en tjänst. Fast det inte verkar så.
Citera
2010-08-25, 19:26
  #4991
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Varför han vill överklaga vet jag inte.

Han tycks inte ens veta om hans klienter vill det.

http://www.expressen.se/nyheter/1.21...det-har-sattet

"Borgström hade vid 15.40-tiden på onsdagen ännu inte fått kontakt med sina klienter."

Vad är det för en advokat som gör uttalanden utan att innan talat med klienterna?

Hur kan han ens företräda dem utan att ha träffat dem personligen? Han behöver ju en skriftlig fullmakt och det är ju lättast/snabbast att ordna på plats. Fast de kanske har löst det genom att buda fullmakten fram och tillbaka.
Citera
2010-08-25, 19:27
  #4992
Medlem
Placeholders avatar
Jag tror nog också hon trodde att hon var mer än ett entourage-ligg och efter hon upptäckte att hon bara var ett sådant vaknade hennes feministhjärta till. Nu blev sexet en våldtäkt och hennes manshat väcktes till liv. På något sätt får hon med sig sin polare(?), hon anmäler det och breder på duktigt med gråt osv. Nu hamnar det på åklagarens(karriäristen) bord, hon ser genast ett högprofilmål och gottar sig tanken. Den svenska pressen är inte svår och få med sig och vips är skadan gjord.

Eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback