Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-10-29, 17:18
  #49753
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Helt otrolig intervju. Men Karin Rosander är uppriktig den här gången. Det går utmärkt bra att förhöra Julian i Sverige. Det är bara det att Marianne Ny vill inte.

Varför då undrar BBC:
BBC:
-Given what is at stake her, it has now become a great international question with Ecuador, UK and Sweden all being involved, shouldn´t the Swedish prosecutor spell out more clearly her reasons for taking this stand.

Karin Rosander (anar jag en desperat irritation i KR:s röst?).
- No her decision is that at this stage of the investigation she does not want to specify.

Hon vill inte specificera. Låter inte som ett fullgott skäl. Det kanske inte finns några speciella skäl? Kan Åklagaren verkligen driva en så halsstarrig linje helt själv, utan tanke på större konsekvenser och utan stöd från RÅ och regeringskansliet? Låter osannolikt i mina öron. Tänk om svenska journalister nu kunde gå in och ställa några enkla frågor till åklagare Ny.
Det vore bättre att ställa frågan till RÅ, JK eller JO tror jag.
Citera
2012-10-29, 17:19
  #49754
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Regeringsrättens utslag är att den som tagits i förvar skall räknas som frihetsberövad.

I Svensk lagstiftning har vi gripen, anhållen och häktad för att täcka in olika typer av frihetsberövanden. Några andra versioner finns inte.

Det är bara för rättsväsendet att förtydliga vilken typ av frihetsberövande ett frihetsberövande enligt EAW skall hanteras.
De kan måste ta sitt ansvar för frihetsberövning av personer enligt EAW enligt Regeringsrättens dom. De får slåss om det är anhållen eller häktat, oavsett det har de ansvar för att frihetsberöva personer.
Oavsett vilken juridisk beteckning frihetsberövande anses ligga inom har åklagaren ett mycket stort personligt ansvar.

Exempel:

Rättegångsbalken 24 kap 8 § om regler för anhållan:
https://lagen.nu/1942:740#K24P8S1

"Har beslut att anhålla någon meddelats i hans frånvaro, skall han, så snart beslutet har verkställts, förhöras av polisman eller åklagare. Har åklagaren inte redan underrättats om frihetsberövandet, skall det skyndsamt anmälas till honom. Åklagaren skall efter förhöret omedelbart besluta om den misstänkte skall förbli anhållen. "

Frihetsberövandet var verkställt enligt Regeringsrätten. MN har handlat fel.

Rättegångsbalken 24 kap 12 § om regler för fortsatt frihetsberövande efter anhållan och eventuell häktning:
https://lagen.nu/1942:740#K24P12S1
"Häktningsframställning skall göras utan dröjsmål och senast klockan tolv tredje dagen efter anhållningsbeslutet.
Har anhållningsbeslutet meddelats i den misstänktes frånvaro, skall vid tillämpning av första stycket som dag för beslutet anses dagen då beslutet verkställdes.
Görs inte häktningsframställning inom föreskriven tid, skall åklagaren omedelbart häva anhållningsbeslutet. Lag (1995:1310). "

Återigen frihetsberövandet var verkställt enligt Regeringsrätten. MN och tingsrätt har handlat fel,


Ex rättegångsbalken 24 kap 18 § om regler under häktning:
https://lagen.nu/1942:740#K24P18S1
"Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt."

Här är jag mycket förvånad att inte försvarsadvokaterna agerat. Ny häktningsförhandling skall ske med som högst två veckors mellanrum om frihetsberövandet verkställts.
Men tyngst ligger ansvaret på tingsrätten som hållit en person frihetsberövad utan ny lagstadgad förhandling. Det är antagligen brottsligt.
Jag undrar också över varför försvarsadvokaterna inte gör något som märks.
Citera
2012-10-29, 17:29
  #49755
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Anar jag att MN blir bondeoffret för att rädda ansiktet och komma ur situationen?
Att Rosander = talesman för hela åklagarmyndigheten pekar med hela handen på en enskild åklagare, i det här fallet MN, är mycket märkligt.

Det tyder på att åklagarmyndigheten nu vill främja sig från MN agerande och i förlängningen kunna utse skyldiga utan att dra hela myndigheten i smutsen.


Tyvärr så tror jag inte att detta är en slump, inte ens med tjänsten i Grönköping inom räckhåll tror jag att någon är så nitisk och dum på samma gång. Läget är sökt och där har man parkerat i väntan på att Assange ska bli tillgänglig. Det går nämligen alltid att skylla på Assange och att han genom sitt "krumbuktande" undanhållit sig lagsökning.

Frågan man måste ställa sig vad vinner man och vem vinner på att hålla honom där?

Det har tidigare framskymtat tankar om att Assange brott skulle straffrättsligt överskrida den tid han tillbringat i häkte eller motsvarande Dvs att brottet har en straffskala som går emot konsensus i tråden baserat på det som framkommit i Häpm/fup:en.

Frågan blir då är det fortfarande knutit till sexbrottsanklagelserna eller ligger det som i GSW (Gottfrid Svartholm Warg) fall något annat i korten som avslöjas först när Assange är här.

Om åklagarmyndigheten var ute på djupt vatten skulle kursen korrigerats för länge sedan. Sveriges samlade juridiska expertis står till förfogande och följer varje del av vad som sägs. Detta är ett spel på flera plan med olika agendor.

Tanken att få hit Assange styrker känslan av att ett åtal ligger och lurar, men för vad? Sannolikt inte i sexdelen som vi tror oss känna ganska väl. Har vi då rätt att kräva svar på varför han ska hit och vad de eventuella anklagelserna handlar om?

Det måste vara varje demokratisk stats skyldighet att i likhet med lagen också presentera de anklagelser som kan tänkas riktas mot en person. Bara tanken att åklagarmyndigheten anser sig ha rätt till och mandat för ett sådant resonemang är hårresande.

Oavsett vad åklagarmyndigheten har för agenda måste Assange ha rätt att ta del av samtliga anklagelser. Åklagarmyndigheten kan inte och får inte driva åtal by suprise. Så kravet måste vara oaktat var Assange befinner sig att de redovisar sina bevekelsegrunder till fullo. De kan inte skylla på utredningstekniska orsaker, eller att Assange genom att få veta skulle försvåra eller på annat sätt störa utredningen. Karin Rosander har bollat över till Marianne Ny så då återstår det bara att redovisa skälen och få dom granskade. Håller de inte för åtal måste charaden också få ett slut. Det är ett rimligt krav.
Citera
2012-10-29, 17:43
  #49756
Medlem
espressinos avatar
Julian Assange's Lawyer Update

försvarsadvokaterna förtvivlade och måste gå till rätten för att begära ut dokumenten som ligger till grund för åtalet, det är en rättsskandal. mot bakgrund av det MN presterat så är hon i gott sällskap!

http://www.youtube.com/watch?v=vJwiI...ature=youtu.be
Citera
2012-10-29, 17:44
  #49757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Många här inne talar om att polisen borde kunna förhöra Assange i London. Låter på ett sätt logiskt. Men, om man ser det ur åklagarens synvinkel, varför skulle man göra det? Ett förhör som hålls i London är ju bara meningsfullt om man vill avskriva åtalet.

Intressantare än vad åklagaren vill är vad åklagaren skall göra. Från aklagare.se:


Citat:
Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkte har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal.

Citat:
Om det inte finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts kan åtal inte väckas. Det kan till exempel bero på att den misstänkte förnekar och att det inte finns något vittne eller någon teknisk bevisning som bevisar att den misstänkte personen begått brottet. Ibland står det klart redan under förundersökningen att det inte går att bevisa något brott. Åklagaren fattar då beslut om att lägga ned förundersökningen.

Är det någon som tvivlar på att Assange kommer att förneka brott ?
Citera
2012-10-29, 17:59
  #49758
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Hej,

jag såg att mitt namn dök upp rätt ofta i sammanhanget om vilka jag pratade med om vad, och vad jag gjort och när, i det här milt sagt tragiska rättsfallet.

Det var en hel del spekulationer, så för att räta ut eventuella spekulativa uppgifter ville jag bara tala om att jag läser allt som nämner mitt namn, och har registerat ett konto här nu (med sedvanlig kontokarantän som gjorde att diskussionen hann gå vidare i en annan riktning, men ändå).

Är det några frågor som kvarstår om vad jag gjorde, hur och varför i den här soppan (särskilt kring augusti 2010) är det bättre att jag svarar på dem själv.

Finns det inga frågor är å andra sidan allt bra det med men då vill jag ändå tala om att jag hoppar in och läser den här tråden så fort mitt namn nämns.

Rick
Citera
2012-10-29, 18:10
  #49759
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Julian Assange's Lawyer Update

försvarsadvokaterna förtvivlade och måste gå till rätten för att begära ut dokumenten som ligger till grund för åtalet, det är en rättsskandal. mot bakgrund av det MN presterat så är hon i gott sällskap!

http://www.youtube.com/watch?v=vJwiI...ature=youtu.be

Det handlar om Manning, inte Assanges advokater.
Citera
2012-10-29, 18:12
  #49760
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
Hej,

jag såg att mitt namn dök upp rätt ofta i sammanhanget om vilka jag pratade med om vad, och vad jag gjort och när, i det här milt sagt tragiska rättsfallet.

Det var en hel del spekulationer, så för att räta ut eventuella spekulativa uppgifter ville jag bara tala om att jag läser allt som nämner mitt namn, och har registerat ett konto här nu (med sedvanlig kontokarantän som gjorde att diskussionen hann gå vidare i en annan riktning, men ändå).

Är det några frågor som kvarstår om vad jag gjorde, hur och varför i den här soppan (särskilt kring augusti 2010) är det bättre att jag svarar på dem själv.

Finns det inga frågor är å andra sidan allt bra det med men då vill jag ändå tala om att jag hoppar in och läser den här tråden så fort mitt namn nämns.

Rick

Kul att ha dig i tråden

Angående ditt förhör.

Spelades det in eller var det ett konceptförhör?

Du får gärna redovisa vilka frågor som ställdes?
Citera
2012-10-29, 18:13
  #49761
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Intressant diskussion, det här. Har följt tråden ett litet tag och tänkte bara ge ett par kommentarer. Ta inte illa upp, men jag tänker inte i mitt första inlägg gå på djupet; jag har inte fördjupat mig lika mycket i fallet som många andra tycks ha gjort. Så jag tänkte bara skriva ett par saker.

Många här inne talar om att polisen borde kunna förhöra Assange i London. Låter på ett sätt logiskt. Men, om man ser det ur åklagarens synvinkel, varför skulle man göra det? Ett förhör som hålls i London är ju bara meningsfullt om man vill avskriva åtalet. Vill åklagaren gå vidare till åtal (och det måste man väl förutsätta är att se som ett seriöst alternativ för åklagaren?) är ett förhör i London helt meningslöst eftersom status quo sannolikt skulle kvarstå (JA vägra komma, alltså). Jag skulle tro att åklagaren anser ett förhör i London bara kan bli meningsfullt om Assange före förhöret garanterar att komma till Sverige om man efter förhöret beslutar sig för ett åtal. Och här blir det då ett moment 22: en sådan garanti kan ju Assange inte ge, för om han tror på sina egna uttalanden måste han ju utgå från att åklagaren i det läget kommer att vilja åtala honom oavsett utgången av förhöret.

Apropå garantier. Många här har talat om att Sverige borde ge garantier att inte utlämna JA till USA. Men är det rimligt att Sverige skulle göra det? Jag tycker det verkar orimligt att utfärda in-blanco garantier utan att veta vilka grunder en eventuell utlämning kan grundas på (förutom det tveksamma i att det föregriper rättsprocessen). Och att begränsa garantin till att gälla enbart Wikileaks-relaterade utlämningsgrunder borde vara poänglöst. För finns den konspiration många tror på, så kan det ju lätt kringgås genom någon annan ("fabricerad") anklagelse: mord, narkotikahandel, terrorfinansiering….. CIA kan säkert, om de vill, skaffa fram bevis för det mesta om man vill sätta dit JA. Alltså måste en garanti från svensk sida omfatta allt från parkeringsböter till massmord och finansiering av 11 septemberattentaten. Och jag har faktiskt viss förståelse för att Sverige tvekar att ge en sådan garanti.

Hej och välkommen till tråden!

Du har naturligtvis rätt i att Assange och Målsägarna måste ha rätt att få sin sak prövad på ett för alla parter korrekt sätt. Problemet är att det framkommit uppgifter som gör gällande att USA har för avsikt att runda det bilaterala avtalet med Sverige genom att undvika spion och de politiskt grundade anklagelserna. Jag har tidigare skrivit och bifogar länk nedan till hur det skulle kunna gå till.

Det finns också en enkel lösning där Assange helt enkelt kallas att höras i anslutning till Manning rättegången och först på plats får höra de anklagelser som idag ligger i ett sk. sealed indictment i Virginia. Det åtalet är en tickande bomb. WTF (Wikileak task force) har jobbat oavbrutet i 2års tid på att knyta Assange till Manning och ingen vet riktigt vad de står eller vad det kan innebära i framtiden. Det är därför av yttersta vikt att Sverige ser Assange som utgivare och journalist, inte som medkonspiratör eller anstiftare. Bifogar länk till juridiskt utlåtande om så skulle bli fallet

länk från papper läckta i Australien
https://www.flashback.org/p39543060#p39543060

länk till trådens jurist med en lång erfarenhet som domare

https://www.flashback.org/sp39047221
Citera
2012-10-29, 18:17
  #49762
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
Hej,

jag såg att mitt namn dök upp rätt ofta i sammanhanget om vilka jag pratade med om vad, och vad jag gjort och när, i det här milt sagt tragiska rättsfallet.

Det var en hel del spekulationer, så för att räta ut eventuella spekulativa uppgifter ville jag bara tala om att jag läser allt som nämner mitt namn, och har registerat ett konto här nu (med sedvanlig kontokarantän som gjorde att diskussionen hann gå vidare i en annan riktning, men ändå).

Är det några frågor som kvarstår om vad jag gjorde, hur och varför i den här soppan (särskilt kring augusti 2010) är det bättre att jag svarar på dem själv.

Finns det inga frågor är å andra sidan allt bra det med men då vill jag ändå tala om att jag hoppar in och läser den här tråden så fort mitt namn nämns.

Rick

Underbart (om det nu verkligen är du). Straxt efter medias uttalande den 21:a augusti skrev du bl.a:

"- Det är inte Assange som vi hjälper. Vi känner inte människan. Organisationen Piratpartiet hjälper organisationen WikiLeaks, och det på goda ideologiska grunder. Om organisationen WikiLeaks har problem med en av sina medarbetare, så är det de som måste lösa det, och inte vi. Den främsta kontakten mellan WL och PP har varit mellan deras och våra tekniker, och inte med Assange."

Varför var du så snabbt ute med "vi känner inte människan", hade du hört skvaller om ofredandet som fick dig att skriva så? Var ärlig nu.

Edit: Du låter misstänkt negativ från början i ditt uttalande.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2012-10-29 kl. 18:20.
Citera
2012-10-29, 18:21
  #49763
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Apropå garantier. Många här har talat om att Sverige borde ge garantier att inte utlämna JA till USA. Men är det rimligt att Sverige skulle göra det? Jag tycker det verkar orimligt att utfärda in-blanco garantier utan att veta vilka grunder en eventuell utlämning kan grundas på (förutom det tveksamma i att det föregriper rättsprocessen). Och att begränsa garantin till att gälla enbart Wikileaks-relaterade utlämningsgrunder borde vara poänglöst. För finns den konspiration många tror på, så kan det ju lätt kringgås genom någon annan ("fabricerad") anklagelse: mord, narkotikahandel, terrorfinansiering….. CIA kan säkert, om de vill, skaffa fram bevis för det mesta om man vill sätta dit JA. Alltså måste en garanti från svensk sida omfatta allt från parkeringsböter till massmord och finansiering av 11 septemberattentaten. Och jag har faktiskt viss förståelse för att Sverige tvekar att ge en sådan garanti.
Angående garantier så skrev jag om det förut men kan ta det kort igen. Om Sverige kom överrens med Ecuador om en utlämning av Assange kunde samma regler som nu gäller mellan UK och Sverge avtalas fram. Utlämningen gäller för de anklagelser som framkommit och utlämnande land har vetorätt mot vidare utlämning till tredje land.

Det du tycker är orimligt är precis det som gäller mellan Sverige och UK. Varför skulle det inte lika väl kunna gälla mellan Sverige och Ecuador?
Citera
2012-10-29, 18:28
  #49764
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
Hej,

jag såg att mitt namn dök upp rätt ofta i sammanhanget om vilka jag pratade med om vad, och vad jag gjort och när, i det här milt sagt tragiska rättsfallet.

Det var en hel del spekulationer, så för att räta ut eventuella spekulativa uppgifter ville jag bara tala om att jag läser allt som nämner mitt namn, och har registerat ett konto här nu (med sedvanlig kontokarantän som gjorde att diskussionen hann gå vidare i en annan riktning, men ändå).

Är det några frågor som kvarstår om vad jag gjorde, hur och varför i den här soppan (särskilt kring augusti 2010) är det bättre att jag svarar på dem själv.

Finns det inga frågor är å andra sidan allt bra det med men då vill jag ändå tala om att jag hoppar in och läser den här tråden så fort mitt namn nämns.

Rick

Välkommen till tråden!

Med en förhoppning att du delar vår önskan om att bryta det politiska dödläget och föra diskussionen framåt till gagn för Mä och Assange
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback