Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-25, 16:55
  #4885
Medlem
Mayitos avatar
Här reds oklarheterna om ofredande och sexuellt ofredande ut:

http://www.expressen.se/nyheter/1.21...exuella-inslag
"Nils Petter Ekdahl är rådman i Lunds tingsrätt och utredare i 2008 års sexualbrottsutredning. Han påpekar att sexuellt ofredande är ett allvarligare brott än ofredande.

Det vanligaste straffet för ofredande är böter. Möjligen kan en "notiorisk ofredare" få villorlig dom, påpekar Ekdahl. Men att någon skulle ha fått fängelse för brottet känner han inte till.
- Jag undrar om det finns något exempel på det i modern rättspraxis, säger han."
Detta är grejen:

"Men det är alltid vattentäta skott mellan de två. Ekdahl tar upp ett omstritt exempel: En fotograf och en modell var på Moderna museet i Stockholm där modellen greppade två tonårspojkar mellan benen.
- Vilket var väldigt kränkande för dem, men man kunde inte bevisa att modellen hade något sexuellt syfte med det hon gjorde utan att det var en ren provokation. Och det bedömdes som ofredande och inte sexuellt ofredande."
__________________
Senast redigerad av Mayito 2010-08-25 kl. 16:58.
Citera
2010-08-25, 16:56
  #4886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Vilken planet bor du på?
Utgår från vad jag och mina vänner tycker och tror att andra tycker ungefär lika...
Citera
2010-08-25, 16:56
  #4887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Häller på att läsa ikapp. Ursäkta om det redan är klarlagt.

Skrev dom verkligen sexuellt kl. 15:06?? Då har dom ändrat, för nu står det bara ofredande.


Gå till åklagarmyndighetens webbplats och läs beslutet i original ...
Nyhetssidan
http://www.aklagare.se/Media/Nyheter/
Beslutet
Beslut%20ang%20Assange%C3%A4rendet.pdf

I texten står ...
I ärendet föreligger två anmälningar från två olika kvinnor. Anmälan nr 1
rubricerades från början som våldtäkt och anmälan nr 2 som ofredande.
...
Anmälan nr 1 K246314-10
De uppgifter som framkommit vid förhör med målsägaren är, som tidigare
meddelats, sådana att misstanke om våldtäkt inte längre föreligger.
...
Förundersökningen läggs därför ned vad avser denna anmälan eftersom det inte
föreligger misstanke om brott.

Anmälan nr 2 K246336-10
Misstanken om ofredande kvarstår. Jag kommer att ge direktiv till utredaren att
höra den misstänkte.
__________________
Senast redigerad av JPume 2010-08-25 kl. 16:59.
Citera
2010-08-25, 16:57
  #4888
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mjo. Hela historien är en häpnadsväckande kedja av misstag och rena galenskaper. Detta alltså inför en världspublik. Vidden av Ardin-gate är sådan att den knappt går att greppa; varje gång man tror sig identifierat ett orsaks-samband och någon sorts förnuft i skeendet, så flyger en annan vinkel upp.

Precis det kommer fram nya uppgifter i en rasande takt och man bör fortlöpande ompröva sin inställning till fallet, och inte låsa sig för hårt vid en åsikt.
Fallet är så omfattande och med så många olika aspekter och komplikationer att det är mycket vanskligt att direkt inta en ståndpunkt och sedan vägra ändra sig allteftersom det utvecklar sig. Jag ber alla tänka på detta när man värderar fallet!! Håll er öppna inför fakta som framkommer!!

O/T Gode gud jag trodde aldrig att jag skulle ingå i en ohelig allians med Fula Gubben , Baalzebub och Mayito! Feminist som jag är, men kan detta fall bli som med Rodney king i L. A.upploppen där slutligen gängen Crips and Bloods enas över en skriande orättvisa!?
__________________
Senast redigerad av Anemon 2010-08-25 kl. 17:08.
Citera
2010-08-25, 16:58
  #4889
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Jaha, kan man få veta vilka inlägg där sammanfattningarna finns. Och kanske moderator kan posta hänvisning till dessa i första inlägget

Jag har en i min signatur men den är inte helt up to date tyvärr, men den duger som grund för den som är oinsatt i de tidiga turerna.
Citera
2010-08-25, 17:00
  #4890
Medlem
Dr.Krankentots avatar
När Wikileaks inte ens kan komma med nåt om den här händelsen med A*** så ger jag inte mycket för dem. Gnälla på CIA går bra men de verkar skitskraja för svensk lagstiftning när det handlar om dem själva.
Citera
2010-08-25, 17:01
  #4891
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Svårt att göra någonting åt det?

Kvinnor kan anmäla vilken skit som helst utan att riskera straff och män kan omöjligt få upprättelse. Det är lätt att åtgärda. Det enda som behövs är att åklagarna intar en annan attityd.

Nej. Det du påstår är givetvis inte kul, men på samma nivå som "män kan göra vilken skit som helst mot kvinnor utan att riskera straff och kvinnor kan omöjligt få upprättelse", det är svårt att ta hand om fall där ord står mot ord, och ibland kanske det inte finns annat att gå på. Det är dock ett större problem i samhället att en majoritet av alla sexbrotts inte leder till fällande dom än att falska domar görs, eftersom det jag pekar på genererar betydligt fler offer.
Citera
2010-08-25, 17:01
  #4892
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
"Men det är alltid vattentäta skott mellan de två. Ekdahl tar upp ett omstritt exempel: En fotograf och en modell var på Moderna museet i Stockholm där modellen greppade två tonårspojkar mellan benen.
- Vilket var väldigt kränkande för dem, men man kunde inte bevisa att modellen hade något sexuellt syfte med det hon gjorde utan att det var en ren provokation. Och det bedömdes som ofredande och inte sexuellt ofredande."

Det är nog ingen slump att det bara räknades som ofredande när handlandet riktades mot två personer av manskön.
Citera
2010-08-25, 17:02
  #4893
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
I klartext: det som hon utsatts för bedöms inte kunna vara brottsligt. Ett svar som kvinnan säkert vela få redan på polisstationen när hon oskyldigt gick dit och frågade om hon utsatts för något brottsligt. Hade hon fått det hade hon kanske sluppit att vara föremålet för ett globalt intresse som i vissa delar uttrycker sig i en ren smutskastningskampanj.

Ser ut som att T20 mer eller mindre tvingades in i ett våldtäktsärende genom polispersonens tolkning av hennes historia. När sedan våldtäktsrubriceringen föll ville hon inte längre fullfölja.

Därmed hade AA inte lägre henne att skjuta framför sej i korståget mot JA och blev tvungen att fullfölja ensam
Citera
2010-08-25, 17:02
  #4894
Medlem
johannes Xs avatar
våldtäkt -> sexuellt ofredande -> ofredande ... var kommer det sluta ... Åtalad för att inte ha skedat efter sex?
Citera
2010-08-25, 17:05
  #4895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Precis det kommer fram nya uppgifter i en rasande takt och man bör fortlöpande ompröva sin inställning till fallet, och inte låsa sig för hårt vid en åsikt.
Fallet är så omfattande och med så många olika aspekter att det är mycket vanskligt att direkt inta en ståndpunkt och sedan vägra ändra sig allteftersom det utvecklar sig. Jag ber alla tänka på detta när man värderar fallet!! Håll er öppna inför fakta som framkommer!!

Näeh, genusvetarklubben har varit på kroppsspråks kurs och lärt sig lite triviala knep för att skapa illusioner och problem som de nu har börjat lära de feminina politikerna.

Saker som kvinnor troligtvis är genetiskt programmerade att reagera mycket starkt på är triggers som de försöker aktivera hos rättsamhällets ämbetsmän för att komma fram och få mer rätt än de har.

"Ta skydd hos gubben"
"Bebisalarmet"
"Farlig karl som är ett hot mot kvinnor och barn"
"Hota med Hitler"
Är exempel på scenarior som de feminina nu tränas att använda mot åklagare, domare, chefer osv.

I det här fallet har hon nog lekt "Farlig karl som är ett hot mot kvinnor och barn" med åklagare 1 som troligtvis sett en chans att få åka gräddfil någonstans genom att attackera Assange och dessutom bli berömd på kuppen.
Citera
2010-08-25, 17:06
  #4896
Medlem
PabloPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
När Wikileaks inte ens kan komma med nåt om den här händelsen med A*** så ger jag inte mycket för dem. Gnälla på CIA går bra men de verkar skitskraja för svensk lagstiftning när det handlar om dem själva.

Det är inte WikiLeaks som förundersöks. Just nu är det låg profil och JA till förhör som gäller. Inga uttalanden i förväg. CIA/Pentagon har de sannolikt släppt numera och kan pusta ut. Varför skulle de vara oroliga för Sveriges lagstiftning, det är inte av den anledningen de är här just nu. Förstår inte vad du mummlar om!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback