Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-10-01, 19:26
  #48469
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Såg en polis uttala sig på nyheterna om koppling till Assange, polisen som aldrig brukar ge några kommentarer om brottsmisstänkta. Här står en svensk polis helt utan några som helst bevis eller överhuvudtaget någonting som kan kopplas till JA och misstänkligjör honom för detta.
Jag har aldrig trott på ngn konspiration mot JA men nu så framstår det ju som självklart.
Tänk Borgström,polisen,åklagaren och domaren, ringer det några klockor? Tänker själv på Thomas Quick/Bergvall. Nu står det helt klart för mig iaf varför JA inte vågar åka hit!

Jag råkar känna till lite om från vilket håll den här attacken har genomförts och från den kunskapen kan jag inte se någon koppling till Assange. Skulle vara mycket intressant att höra grunden för dessa påstådda misstankar alltså.
Citera
2012-10-01, 19:31
  #48470
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
SVT rubrik:
Polisen: Finns tydlig koppling till Assange

I löptexten:
"–Vi ser ett tydligt tidsmässigt samband med Julian Assange-frågan. Varje gång den blir aktualiserad i medierna får vi nya angrepp mot svenska servrar, säger Anders Ahlqvist till SVT."

En jävla skillnad.

Rubriken säger att en koppling finns till personen Assange som om han vore skyldig till detta.
Vad polismannen sagt var att Assange-frågan får IT kunniga runt om i världen att demonstrera mot Sverige.

Förstår att SVt inte vill tillåta kommentarer till den vinklingen.


Vad är det för dravel om att det finns ett tydligt tidsmässigt samband, vad har hänt de senaste dagarna som skulle triggat det här? Sedan något väsentligt hände har också en lång rad andra händelser inträffat.

Edit: detta är förstås ingen attack mot dig longbow4y
Citera
2012-10-01, 19:34
  #48471
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiriusBlack
Har dessvärre inte tillgång till den.


Länk till hela lagtexten: https://lagen.nu/1957:668

Aktuellt stycke:
"(Upphör att gälla 2012-10-16 00:00:00)

1 § Den som i en annan stat är misstänkt, tilltalad eller dömd för där straffbelagd gärning och uppehåller sig här i riket får efter beslut av regeringen utlämnas till den staten i enlighet med bestämmelserna i denna lag.

Lagen gäller inte om lagen (1959:254) om utlämning för brott till Danmark, Finland, Island och Norge eller lagen (2003:1156) om överlämnande från Sverige enligt en europeisk arresteringsorder är tillämplig i förhållande till den andra staten. Lag (2003:1158).

(Träder i kraft 2012-10-16 00:00:00)

1 § Den som i en annan stat är misstänkt, tilltalad eller dömd för där straffbelagd gärning och uppehåller sig här i riket får efter beslut av regeringen utlämnas till den staten i enlighet med bestämmelserna i denna lag.

Lagen gäller inte om lagen (2003:1156) om överlämnande från Sverige enligt en europeisk arresteringsorder eller lagen (2011:1165) om överlämnande från Sverige enligt en nordisk arresteringsorder är tillämplig i förhållande till den andra staten. Lag (2011:1166). "

Ändrar inget med Europeisk arresteringsorder. Bara nordisk.
Citera
2012-10-01, 19:36
  #48472
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Det verkar som du har rätt om det inte finns någon annan lag som står över denna. Men om vi kollar på hur regeringen hanterade Egyptien fallet så spelar det ingen roll vad lagen säger. Dom kan ju bryta mot svensk lag utan konsekvenser ändå.

Nån som har djupare kunskaper i juridik kanske vet om det finns andra lagar som spelar in?

Vad Egyptenfallet beträffar så har du ju rätt.
Cyniskt nog så tror jag dock att det är lättare att plocka upp två anonyma utomeuropeiska invandrare mitt i natten utan föregående offentligt beslut/debatt, än det kommer vara att baxa upp JA på ett CIA-manövrerat flygplan med kurs mot US.

Om regeringen inte har ett tydligt lagstöd för en sådan utlämning så tror jag att det kommer bli ett jäkla liv. Särskilt som att vänstern och Amnesty med flera investerat så mycket prestige i att de skulle motsätta sig en utlämning. De skulle få en del att bevisa...

Sen tror jag inte att det hjälper så långt ändå. Och det är helt rationellt av JA att agera som han gjort. Men nån form av konsekvenser skulle det få för regeringen om man avvisar honom nu, även om de konsekvenserna kanske inte skulle vara mer än en irriterande blomfluga i näsan på våra ministrar.

De skulle helt klart vara beredda att ta den smällen.
Citera
2012-10-01, 19:38
  #48473
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Länk till hela lagtexten: https://lagen.nu/1957:668

Aktuellt stycke:
"(Upphör att gälla 2012-10-16 00:00:00)

1 § Den som i en annan stat är misstänkt, tilltalad eller dömd för där straffbelagd gärning och uppehåller sig här i riket får efter beslut av regeringen utlämnas till den staten i enlighet med bestämmelserna i denna lag.

Lagen gäller inte om lagen (1959:254) om utlämning för brott till Danmark, Finland, Island och Norge eller lagen (2003:1156) om överlämnande från Sverige enligt en europeisk arresteringsorder är tillämplig i förhållande till den andra staten. Lag (2003:1158).

(Träder i kraft 2012-10-16 00:00:00)

1 § Den som i en annan stat är misstänkt, tilltalad eller dömd för där straffbelagd gärning och uppehåller sig här i riket får efter beslut av regeringen utlämnas till den staten i enlighet med bestämmelserna i denna lag.

Lagen gäller inte om lagen (2003:1156) om överlämnande från Sverige enligt en europeisk arresteringsorder eller lagen (2011:1165) om överlämnande från Sverige enligt en nordisk arresteringsorder är tillämplig i förhållande till den andra staten. Lag (2011:1166). "

Ändrar inget med Europeisk arresteringsorder. Bara nordisk.

Förvisso. Men det är bara första paragrafen. Det kanske kommer till nån ny smarrig paragraf längre ner som inte lagen.nu fått in? Eller inte, jag spekulerar. Vad tror andra kunniga?
Citera
2012-10-01, 19:49
  #48474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiriusBlack

Cyniskt nog så tror jag dock att det är lättare att plocka upp två anonyma utomeuropeiska invandrare mitt i natten utan föregående offentligt beslut/debatt, än det kommer vara att baxa upp JA på ett CIA-manövrerat flygplan med kurs mot US.

Om regeringen inte har ett tydligt lagstöd för en sådan utlämning så tror jag att det kommer bli ett jäkla liv. Särskilt som att vänstern och Amnesty med flera investerat så mycket prestige i att de skulle motsätta sig en utlämning. De skulle få en del att bevisa...

Sen tror jag inte att det hjälper så långt ändå. Och det är helt rationellt av JA att agera som han gjort. Men nån form av konsekvenser skulle det få för regeringen om man avvisar honom nu, även om de konsekvenserna kanske inte skulle vara mer än en irriterande blomfluga i näsan på våra ministrar.

De skulle helt klart vara beredda att ta den smällen.

Visst skulle det bli ett jävla liv och regeringen skulle utsättas för mycket kritik. Fast ingen kommer att hållas ansvarig och sossarna kommer ju inte att försöka plocka politiska poäng med det. Så det finns egentligen ingen anledning för dom att inte göra det.
Det finns säkert mycket att vinna på att att bända över för USA också.
Citera
2012-10-01, 19:58
  #48475
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Visst skulle det bli ett jävla liv och regeringen skulle utsättas för mycket kritik. Fast ingen kommer att hållas ansvarig och sossarna kommer ju inte att försöka plocka politiska poäng med det. Så det finns egentligen ingen anledning för dom att inte göra det.
Det finns säkert mycket att vinna på att att bända över för USA också.

True.
Citera
2012-10-01, 20:31
  #48476
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Rudling är extremt naiv: "How can Amnesty International ask for assurances when they should know that it is against the Swedish constitution to do so? "
[bortklippt]

Citat:
Ursprungligen postat av TheFatController
[bortklippt]
Jag undrar faktiskt om det inte är Du (och inte Rudling) som är den naiva här?

Jag var en smula otydlig. Det var ordet "naiv" jag hakade upp mig på.

Rudling spelar rollen som en "etablisemangets försvarsadvokat" om du så vill...och det är en roll han visserligen spelar fult - men han spelar även skickligt och på en mycket avancerad nivå.

OM du tror att det bara är fråga om en halvtokig (naiv) gammal gubbe så är det snarare du som är den naiv.

(I övrigt håller jag med dig i vad du skrev.)
Citera
2012-10-01, 20:34
  #48477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatController
Jag var en smula otydlig. Det var ordet "naiv" jag hakade upp mig på.

Du var en smula otydlig men jag förstod dig ändå.
Citera
2012-10-01, 20:39
  #48478
Medlem
outoftheblues avatar
Man kan hoppas att skillnaden i Amnesty Internationals och Regimtrogna Svenska Amnestys hållning i Assange-frågan helt enkelt beror på att dom på Amnesty International har brytt sig om att sätta sig in i fallet mer noggrant.

De(n) som formulerat Svenska Amnestys officiella ställningstagande bör utmanas att lusläsa häktningspromemorian ett par gånger, samt annat relevant material, och sedan göra ett nytt uttalande.

Inte för att innehållet i häktningspromemorian i sig har att göra med riskerna med en vidareutlämning, alternativt utlåning, men vill man veta vad man uttalar sig om bör man nog ändå ha satt sig in grundligt i alla aspekter av fallet. Det kan ta dagar att läsa in sig, men vem i Svenska Amnesty har tid att göra det?

Jag gissar att Svenska Amnestys nuvarande uttalande är slentrianmässigt hoptotat utifrån den ytliga och vinklade bild de fått sig till livs genom svenska mainstream medier. Och det kanske de känner sig nöjda med. Då talar de heller inte med någon som helst auktoritet.
Citera
2012-10-01, 20:42
  #48479
Medlem
Wal1bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag råkar känna till lite om från vilket håll den här attacken har genomförts och från den kunskapen kan jag inte se någon koppling till Assange. Skulle vara mycket intressant att höra grunden för dessa påstådda misstankar alltså.

Polisen sa ett det brukar sammanträffa vid tillfällen då något rör Assange målet.
Jag tar för givet att de inte tänkt på att t.ex främmande makter eller terrorister kan passa på att göra sina attacker då när de vet att den svenska polisen kommer att skylla på Assange.
Citera
2012-10-01, 21:08
  #48480
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1915
Tänkte bidra med min uppfattning om hur det gick till när svenska Amnesty fick råg i ryggen.

När Amnesty International gick ut med sin uppmaning till svenska myndigheter att strunta i konstitutionen, var jag en av dem som blev irriterad. Jag skrev helt sonika till svenska Amnesty och frågade om de ställde sig bakom AI. Brevet finns här, där också mitt övriga stöd till Wikileaks framgår. Jag skrev dock inget om mitt enormt stora inflytande över svensk media, eller mina enormt inflytelserika vänner.

Dagen efter får jag svar från svenska Amnesty, samma meddelande som senare kommer upp på deras hemsida. Jag är först med nyheten och sprider den så gott jag kan. Med viss framgång, får jag hoppas.

Jag tror personligen inte att jag var mer än en i mängden med folk som hörde av sig till Svenska Amnesty. Enda som skiljer mig från de andra är att jag var först med att leverera nyheten. Jag skulle inte ha något emot att vara den som ensam pressade Svenska Amnesty till detta, men jag tror personligen inte att så är fallet.

Och slutligen. Läs Arbetaren på torsdag. Kommer bli fett

Nja om du hade kommit från martin.fredriksson@hotmail.se så tror jag att resultatet hade blivit annorlunda. du följdes sedan i tätt följd av 10 negativa röster varvid Swedin och Anders-e var 2 av de negativa. Båda har tidigare visat att de har en agenda, och skyndat till försvar för Anna Ardin i prataomdet tråden. Så att du var först har betydelse, du satte stenen i rullning. Om ditt tilltag var demokratisk, svar nej! Det som är roligt är att efter de tio negativa svaren kom intet på 2 dygn mer än att Amnesty söker folk. Underbart är kort och du som avsändare kanske skulle redovisa dina egentliga skäl

Amnesty fick inte råg i ryggen, de visade tvärt om hur ryggradslösa de är och du visade vilken slags journalist du är. Du har aldrig värnat konstitutionen som den brandbombs och stenkastarvänster du representerar, utan dina syften är utan tvekan att gå extremfeministernas ärenden. Det finns ingen heder i det, precis som det inte finns, när du filmar jämnstäldisternas demonstrationståg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback