Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-25, 16:01
  #4801
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Inte så illa tolkat ändå. Grejen är ändå att chefsåklagaren ger ett go-ahead till svenska brudar att anmäla vilken skit som helst utan någon som helst risk att själva straffas. Den tolkningen är mitt i prick.
Det är ju åklagaren som tolkat tjejernas historia? Ska tjejerna straffas för det? Jag tror du skämtar
Citera
2010-08-25, 16:01
  #4802
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Poängen är att som systemet är uppbyggt idag så går det knappt att begå brottet falsk tillvitelse.

Detta stämmer, vilket även Maria Häljebo påpekat tidigare i intervju (för ett annat fall).
Citera
2010-08-25, 16:01
  #4803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Ok, jag gör en pudel ... det är jourhavande åklagare som tog våldtäkts anklagelsen i munnen första gång ... eller hur ?

Ja. Det är inte omöjligt att jourhavande hade en egen agenda och tog i med våldtäktsanklagelser mot JA utan att T20 hade en aning om att det skulle ske, och att T20 är asförbannad just nu.
Citera
2010-08-25, 16:02
  #4804
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Tänkvärt!

Ännu mer tänkvärt:

Det här fallet hamnar - precis som alla andra liknande fall - i den officiella statistiken som "våldtäkt" och i högen av fall där kvinnor aldrig fått rätt. Detta fall kommer sedan feministerna att använda i sin retorik för att visa hur hopplöst det är att vara kvinna.

Glöm inte det.
Citera
2010-08-25, 16:02
  #4805
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Vilken fullkomligt absurd tolkning

Hur ska man annars tolka det? Antingen säger hon att kvinnan ljuger och åtalar henne, eller så säger hon att det inte var ett brott men att kvinnan inte ljugit. Nu säger hon att det inte går att bevisa våldtäkt, vilket knappast gynnar Assange.
Citera
2010-08-25, 16:02
  #4806
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
Detta stämmer, vilket även Maria Häljebo påpekat tidigare i intervju (för ett annat fall).

Och då måste systemet ändras. Eller hur?
Citera
2010-08-25, 16:03
  #4807
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
f.d åklagaren Rolf Hillegren, som ibland skriver förnuftiga debattartiklar, skriver saker jag finner besynnerliga på Newsmill:

http://www.newsmill.se/artikel/2010/...bara-sin-plikt

"Åklagaren som anhöll Julian Assange gjorde bara sin plikt"

"Misstankegraden sannolika skäl är en mycket låg grad av misstanke"

Det håller jag med om. Ur samma artikel:

"Om någon anmäler någon för ett allvarligt brott och lämnar trovärdiga uppgifter är det i princip åklagarens skyldighet att anhålla den utpekade om det exempelvis föreligger flyktfara eller risk för att den misstänkte försvårar utredningen."

AA har ju hela tiden hävdat att de bara "frågade" polisen och inte har anmält något brott.
Citera
2010-08-25, 16:03
  #4808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hur ska man annars tolka det? Antingen säger hon att kvinnan ljuger och åtalar henne, eller så säger hon att det inte var ett brott men att kvinnan inte ljugit. Nu säger hon att det inte går att bevisa våldtäkt, vilket knappast gynnar Assange.

Skärp dig. Det är inte alls vad Finne skriver.
Citera
2010-08-25, 16:03
  #4809
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Inte alls , den yngre kvinnan ville ha hjälp av Anna.
Källa på det?
Citera
2010-08-25, 16:03
  #4810
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Lustigt att du nämner just asperger, jag har själv funderat på om AA har asperger. Mycket tyder på det. Hennes höga iq 147 (min är högre haha ) i kombination med noll insikt i hur verkligheten egentligen fungerar och det sociala spelet mellan människor. Om hon nu inte är agent vilket jag är övertygad om att hon är, men även en aspergerdiagnos utesluter inte att hon är agent.
Så du är övertygad både om att hon med anledning av sin skrala insikt i hur verkligheten fungerar anmäler folk till höger och vänster för saker som inte är straffbara och att hon är CIA agent. Det måste jag säga är imponerande. Hur håller du ihop allt det här? Gör du det? Eller låter du bara fantasin flöda?
Citera
2010-08-25, 16:04
  #4811
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jubz
Ja. Det är inte omöjligt att jourhavande hade en egen agenda och tog i med våldtäktsanklagelser mot JA utan att T20 hade en aning om att det skulle ske, och att T20 är asförbannad just nu.

I så fall har T20 ett utmärkt tillfälle att tala ut i pressen nu.
Citera
2010-08-25, 16:04
  #4812
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Och då måste systemet ändras. Eller hur?
Kanske att dags att se över rådande system, en Lex Assange borde föreslås. Sedan vilket parti som ska ha modet att göra det är en helt annan fråga...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback