Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-23, 15:03
  #45769
Medlem
Pappsengubbens avatar
Expressen påstår att JA´s advokat har nya , fantastiska uppgifter...

http://www.expressen.se/nyheter/advo...i-assangefall/

vet vi vad det kan handla om? Dom har läst tråden kanske?
Citera
2012-08-23, 15:05
  #45770
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Hade det varit någon fördel om MN gått till åtal på den punkt hon hade klar? Har hon kunnat fortsätta förundersökningen för de övriga misstankarna senare?

Nej inte i och med att det gick till en EAO, då får han enbart åtalas för de misstänkta brott som listas i den om han blir utlämnad.
Citera
2012-08-23, 15:07
  #45771
Medlem
Tulpanpernillas avatar
HR ansåg att S.W utsatts för mindre grovt brott än vad TR gjorde:


4. våldtäkt, mindre grovt brott, enligt 6 kap 1 § tredje stycket brottsbalken,
den 17 augusti 2010 i Enköping.
Citera
2012-08-23, 15:10
  #45772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Inträder verkligen preskription under pågående domstolsförhandlingar eller i ett aktivt rättsfall? Jag tror inte det, men vet inte.
Det är inte ett aktivt rättsfall på det sättet. Preskription inträder efter X år om inte dessförinnan (1) det beslutats om häktning och häktningsbeslutet verkställts eller (2) åtal väckts och den åtalade delgetts åtalet. Varken (1) eller (2) är uppfyllda; (1) därför att häktningsbeslutet inte verkställts. Åtminstone är det detta som gäller enligt skrifter jag refererat till tidigare.
Citera
2012-08-23, 15:15
  #45773
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
Expressen påstår att JA´s advokat har nya , fantastiska uppgifter...

http://www.expressen.se/nyheter/advo...i-assangefall/

vet vi vad det kan handla om? Dom har läst tråden kanske?


Och svaret blev som vanligt från Marianne Ny att hon inte tänker åka till London, när ska människan ge sig egentligen?
Citera
2012-08-23, 15:19
  #45774
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Citat:
Ursprungligen postat av TT
Ecuadors hårt kritiserade pressfrihetshistoria har hamnat under lupp sedan landet beslutat att ge Wikileaks-grundaren Julian Assange asyl.

Anmärkningsvärt att TT nänns göra kopplingen först ges Assange asyl, därför hamnar Ecuadors pressfrihetshistoria under lupp.
Citera
2012-08-23, 15:23
  #45775
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Det är inte ett aktivt rättsfall på det sättet. Preskription inträder efter X år om inte dessförinnan (1) det beslutats om häktning och häktningsbeslutet verkställts eller (2) åtal väckts och den åtalade delgetts åtalet. Varken (1) eller (2) är uppfyllda; (1) därför att häktningsbeslutet inte verkställts. Åtminstone är det detta som gäller enligt skrifter jag refererat till tidigare.

Ok. Om man nu under samma tid är häktad utomlands pga domstolsförhandlingar om en arresteringsorder, och fallet sedan preskriberas... betyder det att man är friad och kan få skadestånd för frihetsberövandet? Är det svenska staten som ska betala skadeståndet för de månader/år man varit frihetsberövad i ett annat land p.g.a det rättsfallet?
Citera
2012-08-23, 15:26
  #45776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
Expressen påstår att JA´s advokat har nya , fantastiska uppgifter...

http://www.expressen.se/nyheter/advo...i-assangefall/

JA sa i sitt tal i söndags att han inom en snar framtid skulle återförenas med sin familj. är det det detta som gör att detta kan bli möjligt?
Citera
2012-08-23, 15:30
  #45777
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Det är inte ett aktivt rättsfall på det sättet. Preskription inträder efter X år om inte dessförinnan (1) det beslutats om häktning och häktningsbeslutet verkställts eller (2) åtal väckts och den åtalade delgetts åtalet. Varken (1) eller (2) är uppfyllda; (1) därför att häktningsbeslutet inte verkställts. Åtminstone är det detta som gäller enligt skrifter jag refererat till tidigare.

Och åklagaren kan ju inte komma och hävda att JA är häktad (häktningsbeslutet är inte uppfyllt, som du säger).

Man kan inte heller hävda att häktning i bortavaro skulle vara likställt i det avseendet. Det är inte likställt med häktning. I så fall skulle man behövt ompröva häktningen var 14:e dag.
Citera
2012-08-23, 15:31
  #45778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ok. Om man nu under samma tid är häktad utomlands pga domstolsförhandlingar om en arresteringsorder, och fallet sedan preskriberas... betyder det att man är friad och kan få skadestånd för frihetsberövandet? Är det svenska staten som ska betala skadeståndet för de månader/år man varit frihetsberövad i ett annat land p.g.a det rättsfallet?
Bra fråga Jag undrar om lagstiftaren har tänkt på det.
Citera
2012-08-23, 15:43
  #45779
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyfairLady
"Tyvärr finns det kvinnor som ljuger och där sex har blivit deras yttersta vapen. I fyra olika studier kring våldtäktsanmälningar visar en undersökning att 25 % var falska anmälningar. I de tre övriga undersökningarna visade att 50 % eller mer var falska anmälningar. Skrämmande siffror - men finns det någon instans som gör något åt det? I rättssalarna finns inga skyddsnät mot lögner och målsägandena hörs aldrig under ed. Det är inte ovanligt i mänsklighetens historia att någon ljugit om ett påstått brott. Det händer även idag anno 2011"
http://www.newsmill.se/artikel/2011/...-ljuger-om-sex

I arbetet med sexualbrottslingar ser man ofta dömda som ger intryck av att ha hamnat fel. Min erfarenhet gäller nästan bara från deras sista sex månaderna på anstalt, och det är inte ovanligt att se män som då verkar ha förlikat sig med att ha blivit oskyldigt och orättvist dömda. Att ange någon procentsats är svårt, men i storleksordningen 10% skulle troligen inte vara någon överdrift. Detta är dock inget som man som anställd kan/bör intressera sig för.

Det ligger i sakens natur. Vi kommer aldrig komma ifrån att sexualbrott bara undantagsvis får vittnen, och att bevisläget därför nästan alltid är svagt. Om praxis utvecklas i riktning mot att starkare bevisning krävs så kommer fler brottsoffer uppleva nesan av att förbrytarna frikänns, och det som skett nu är en utveckling åt det andra hållet. Många blir oskyldigt dömda. Tendenserna i massmedia att blåsa upp sådana här historier förvärrar läget ytterligare.

Man måste verkligen säga att misstankarna mot Assange kom vid rätt tillfälle i rätt land.
Citera
2012-08-23, 15:45
  #45780
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ur förhör med Julian Assange 2010-08-30:

"FL: Om vi då pratar om det här första tillfället igen...
JA: Och under den tiden, förutom en natt så sov Anna och jag i samma säng. Varenda
natt utom tisdag natt och torsdag natt. På torsdagskvällen så sa Anna att hon skulle gå
ut några timmar för att besöka en journalist som skrev någonting om mig, som bodde
inom samma område eller samma komplex eller bodde nära intill
. Men hon återvände
inte den kvällen." s91 min pdf av den s.k häpm

"Då så, är det någonting du vill säga innan vi bryter förhöret?
JA: Ja.
FL: Varsågod.
JA: På fredagen den 20:e så kontaktades jag av en gemensam vän till Anna och mig.
Det var en kvinna som heter Sonja som var på sjukhuset. Hon hade nämnt någonting
om DNA och polis. Och jag var väldigt upprörd att höra det här. Det var ingen som
påstod någonting, det skulle bli en lång historia om jag skulle gå in i det här. Det verkar
inte vara relevant.
FL: Okej, då bryter vi förhöret.
JA: Vi kan alltid fortsätta om det behövs? Men huvudsaken är att jag och andra
människor vi fick höra en massa otroliga lögner. Och fick höra att jag skulle träffa
Sonja på lördag eftermiddag för att diskutera saken
. Anna hade inga anklagelser och
ingen hade någon avsikt att gå till polisen och så vidare. Det var så jag förväntade mig
att sakerna skulle förbli tills jag fick höra nyheterna i Expressen." s96 i min pdf av 'häpm'

Jag fortsätter att låta informationen om Sonja tala för sig själv, så kan läsaren dra sina egna slutsatser... vilka kanske blir samma som de jag nyss antydde Jag ber om ursäkt till de för vilka allt detta är gammal skåpmat som de grävde fram för evigheter sedan. Faktum är att de uppenbara kopplingarna varit alltför lite uppmärksammade, särskilt i svenska media. Svenska journalister har inte ställt rätt frågor till Sonja, i stället har de gett henne fler spalter, och fler poster som program- och lekledare.


"Sveriges Kvinnolobby och Södra Teatern bjuder in till ett samtal för att
#prata om det

Onsdag 9 februari kl 19:00, Södra Teatern i Stockholm
#prataomdet är ett offentligt samtal som startade när författaren och journalisten Johanna Koljonen i samband med rättegången mot Wikileaks grundare Julian Assange twittrade om sina erfarenheter av sexuella gråzoner, gränsdragningar och övertramp. Att någon vågade prata om det ledde snart till att fler och fler öppnade upp de tabun som finns kring att tala om negativa upplevelser av sex. Snart pratades det om det på alla möjliga håll; på hemsidor och bloggar, i artiklar och på arbetsplatser, i Sverige och internationellt.
Med anledning av den uppmärksammade debatten Prata om det arrangerar Sveriges Kvinnolobby och Södra Teatern ett samtal med syfte att ytterligare lyfta denna diskussion. Vilken betydelse har Prata om det? Vilka föreställningar om sexualitet synliggörs i detta samtal? Hur kan vi arbeta vidare politiskt med debattens kärnpunkter för att åstadkomma förändring? Vad händer efter att vi Pratat om det?

Medverkande:
Maria Sveland författare och journalist
Claes Borgström jämställdhetspolitisk talesperson (s) och advokat
Elin Grelsson frilandsjournalist och krönikör
Carin Göransson Tjejjouren.se och Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund
Samtalsledare: Sonja Schwarzenberger frilansjournalist"

https://www.flashback.org/sp28716918
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2012-08-23 kl. 15:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback