Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-20, 14:32
  #44665
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Men du har ju redan utgått ifrån HäPM och motbakgrund av den gjort en bevisvärdering och kommit fram till att JA gjort sig skyldig till våldtäkt. Den som kan något om och respekterar etablerade bevisvärderingsprinciper hade förmodligen tvingats frikänna med hänsyn till att stödbevisningen snarare talar till JA:s fördel. Om det sedan är såsom Hurtig fått fram i förhandlingarna i UK, att det finns komprometterande sms mellan bl.a. målsäganden, som säger något om deras motiv och att SW halvsov (var halvvaken), ja då då blir det förstås ännu mer svårt att döma för våldtäkt. Av det material som finns att tillgå för allmänheten via Internet så finns det rimligt tvivel för JA:s skuld.

Jag har inte alls kommit fram till att han är skyldig till våldtäkt. Fråga var om man enbart skulle gå på SW:s uppgifter. Jag var klar och tydlig att det enbart var hypotetiskt.
Citera
2012-08-20, 14:34
  #44666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Vi har fri bevisprövning i Sverige så du behöver nog inte oroa dig för SKL.

Dessutom är det NI, inte JAG, som har tjatat om att det inte skulle ha funnits DNA.

Den fria bevisprövningens princip har både fördelar och nackdelar, främst fördelar skulle jag vilja säga trots att den öppnar för godtycke (se da Costa, Quick, "Ulf" m.fl.). I synnerhet när det uppstår en mediainducerad masspsykos med politiska förtecken finns en uppenbar risk att bevisvärderingen avslöjar sin subjektiva karaktär.
Citera
2012-08-20, 14:37
  #44667
Medlem
Pappsengubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är en intressant 'logik' de använder där, besläktad med att man återkommande belastar JA med att USA har blockerat visa, mastercard och en mängd andra banker och betalningsmöjligheter för wikileaks, och de många beskyllningarna om att Julian (hur tänker man?) är skyldig till att USA behandlar Manning så illa.


Jadu, och en sådan mängd ilska som hans namn väcker hos folk (kvinnor?) är ju imponerande och borde undersökas av etnolog.
Citera
2012-08-20, 14:38
  #44668
Medlem
blowns avatar
En intressant fråga är väl vad som skulle krävas för att det i verkligheten skulle kunna väckas åtal?

Som det är nu (och förmodligen kommer fortsätta vara) så står ord mot ord, och inga tekniska bevis finns över huvud taget?
Citera
2012-08-20, 14:40
  #44669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jag har inte alls kommit fram till att han är skyldig till våldtäkt. Fråga var om man enbart skulle gå på SW:s uppgifter. Jag var klar och tydlig att det enbart var hypotetiskt.

Tja, fast ditt tunnelseende (obenägen att ta till dig omständigheter som talar till JA:s fördel) samt dina uttryckliga och uttalade antipatier mot JA i övrigt gör ju dig tämligen diskvalificerad för en seriös debatt. Det blir svårt att ta dig på allvar. Du sitter och spammar institutionella fakta och negativa åsikter om JA:s person på ett systematiskt sätt. Det finns ett väldigt tydligt mönster i dina inlägg som gör att jag tror att du anlägger "konstgräs" och därigenom förstör för dem som vill argumentera på ett seriöst sätt.
Citera
2012-08-20, 14:48
  #44670
Medlem
barkeepers avatar
Vad sysslar AA med nufortiden?
Citera
2012-08-20, 14:49
  #44671
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Tja, fast ditt tunnelseende (obenägen att ta till dig omständigheter som talar till JA:s fördel) samt dina uttryckliga och uttalade antipatier mot JA i övrigt gör ju dig tämligen diskvalificerad för en seriös debatt. Det blir svårt att ta dig på allvar. Du sitter och spammar institutionella fakta och negativa åsikter om JA:s person på ett systematiskt sätt. Det finns ett väldigt tydligt mönster i dina inlägg som gör att jag tror att du anlägger "konstgräs" och därigenom förstör för dem som vill argumentera på ett seriöst sätt.

Fast innan Assange låter sig förhöras så finns det inte mycket annat att gå på än kvinnornas historia. Det är ju därför jag vänligt men bestämt avhåller mig från att ha en åsikt rörande huruvida han är skyldig eller ej.

Det är därför mitt fokus i mångt och mycket ligger i vad han anför som skäl för att inte komma hit, och det är skitsnack från hans sida.
Citera
2012-08-20, 14:50
  #44672
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Hårklyverier är vad du sysslar med. Och jo, jag skyller på dig. Vartenda jävla meningslöst sidospår i den här tråden beror på dig, ditt infekterade juver.

Står det att man inte fann något DNA på MÄ2's inlämnade kondom, så får man väl rimligtvis tolka det som att de inte har funnit något DNA på MÄ2's kondom. Precis stick i stäv med vad du säger.

Men som sagt. Fullständigt irrelevant, ointressant och förkastligt att diskutera. Knullat har de. Det kan man konstatera även om det inte fanns något gubbgegg på kondomen.


Och det är ju detta som är så märkligt.
Har den använts så finns det DNA på den. Tro inget annat. Och även om SKL har sina brister, så garanterar jag att även de hade funnit DNA om den var använd.
AA borde anmälas för bevisförfalskning.
Citera
2012-08-20, 14:51
  #44673
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Och det är ju detta som är så märkligt.
Har den använts så finns det DNA på den. Tro inget annat. Och även om SKL har sina brister, så garanterar jag att även de hade funnit DNA om den var använd.
AA borde anmälas för bevisförfalskning.

Hur vet du att de inte har funnit just detta?
Citera
2012-08-20, 14:53
  #44674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Tja, fast ditt tunnelseende (obenägen att ta till dig omständigheter som talar till JA:s fördel) samt dina uttryckliga och uttalade antipatier mot JA i övrigt gör ju dig tämligen diskvalificerad för en seriös debatt. Det blir svårt att ta dig på allvar. Du sitter och spammar institutionella fakta och negativa åsikter om JA:s person på ett systematiskt sätt. Det finns ett väldigt tydligt mönster i dina inlägg som gör att jag tror att du anlägger "konstgräs" och därigenom förstör för dem som vill argumentera på ett seriöst sätt.
Eftersom tråden till största delen befolkas av användare som är obenägna att ta till sig omständigheter som talar till Assanges nackdel, samt hyser uttryckliga och uttalade antipatier mot Assanges "motståndare", så är det väl bra med lite balans i diskussionen?
Citera
2012-08-20, 14:53
  #44675
Medlem
Pappsengubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Fast innan Assange låter sig förhöras så finns det inte mycket annat att gå på än kvinnornas historia. Det är ju därför jag vänligt men bestämt avhåller mig från att ha en åsikt rörande huruvida han är skyldig eller ej.

Det är därför mitt fokus i mångt och mycket ligger i vad han anför som skäl för att inte komma hit, och det är skitsnack från hans sida.


Har du läst någonstans vad han anför som skäl? Alltså inte vad någon tror/tycker.

Länka?
Citera
2012-08-20, 14:54
  #44676
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Varför är det bättre att förhöra här? Det är väl bättre att genomföra ett förhör än att ge fan i att förhöra i åratal, bara för att det "är bättre att förhöra här"?

Just precis. Det förstår numera de flesta människor. Svensk pragmatism och MLA. Två verktyg som ligger oanvända.

En viss apologet för Åklagarämbetet förstår givetvis också det, men hans/hennes agenda här i tråden är att förneka det oavsett sakskäl och oavsett vilka konskevenser denna halsstarriga attityd leder till för målsägare och anklagad. Mycket märkligt faktiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback