Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-19, 16:50
  #44029
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123padet4skadetske




I mina ögon är det JA själv som underminerar WL. Därav det stora antalet medarbetare som lämnat skuta? Men det finns väl ingen som motsätter sig att JA är vänstervriden och från första början har haft en vänsteragenda? Jag har för mig, rätta mig om jag har fel, att JA har medvetet sållat bort känslig vänsterinformation.

Ingen av hans marionetter i denna tråd kan väl hävda motsatsen angående hans vänstervridna agenda? WL är bra, JA patetisk, och därför blir WL fortsättningsvis både patetiskt och ej trovärdigt i mina ögon.

Jag är visserligen ingen av hans marionetter, men jag har många gånger påpekat att JA råkat ut för problem just för att han inte är vänstervriden. Vad som är vänster är visserligen historiskt och relativt, men de åsikter JA ger uttryck för är ofta åt libertarianskt håll, som i Sverige gärna ses som högerextremt. Dessutom uppvisar JA ingen som helst förståelse för den konformism som finns i t ex svensk vänster. Se för övrigt vilka personer JA väljer att ingående låta komma till tals.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Tomorrow

Och JA själv säger:
"It's not correct to put me in any one philosophical or economic camp, because I've learned from many. But one is American libertarianism, market libertarianism. So as far as markets are concerned I'm a libertarian, but I have enough expertise in politics and history to understand that a free market ends up as monopoly unless you force them to be free.

WikiLeaks is designed to make capitalism more free and ethical."
http://reason.com/blog/2010/11/30/as...enced-by-ameri
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2012-08-19 kl. 16:56.
Citera
2012-08-19, 16:55
  #44030
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo
Det där får du ta med "oärliga och ointellektuella" chefsåklagare Eva Finné. Vidare så är väl de flesta i tråden - oavsett om de anser att JA faktiskt är skyldig eller ej - emot att en rättegång ska kunna dras igång på så exceptionellt magra grunder, och att svenska myndigheter inte följer regelverket, och att de till på köpte ljuger oss rätt upp i ansiktet om det.

Utom du, som tycker det är helt i sin ordning.

Vilket regelverk är det du inte anser att de har följt? TR och HovR har konstaterat att det föreligger tillräckligt för att häkta på sannolika skäl så helt magert kan det knappast vara, vad vet du om det liksom?
Citera
2012-08-19, 16:56
  #44031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag är visserligen ingen av hans marionetter, men jag har många gånger påpekat att JA råkat ut för problem just för att han inte är vänstervriden. Vad som är vänster är visserligen historiskt och relativt, men de åsikter JA ger uttryck för är ofta åt libertarianskt håll, som i Sverige gärna ses som högerextremt. Dessutom uppvisar JA ingen som helst förståelse för den konformism som finns i t ex svensk vänster. Se för övrigt vilka personer JA väljer att ingående låta komma till tals.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Tomorrow
Jag köper inte det där. Visserligen har jag ingen länk eller källa till mitt påstående men jag tycker mig minnas att jag både sett här i tråden och på nätet där det framkommit att JA medvetet undanhållit känslig vänsterinformation. Hans intervjuer är bara ett sätt att för fram vänsterpolitik.

Fan, allt är politik idag. Nu loggar jag ut, jävla politik hela tiden
Citera
2012-08-19, 16:58
  #44032
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Bara för att andra länder inte är perfekta så blir inte situationen bättre i Ecuador. Ecuador är ett dåligt land sett till korruption, rättssäkerhet, yttrandefrihet, pressfrihet. Att det finns brister i Sverige förändrar inte det och trots dessa brister så är Sverige m.fl. betydligt mycket bättre än Ecuador.

Du kan ha rätt, och du kan ha fel. Vilka kriterier är det du använder för din bedömning av Sverige och Ecuador?
Citera
2012-08-19, 17:00
  #44033
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns en like kuslig tendens som man märker både hos vanliga människor i allmänhet och bland journalister i synnerhet.
Man utgår ifrån att i Sverige så förekommer det inte exempelvis konspirationer. Man tror i princip det är omöjligt att svenska politiker skulle kunna vara inblandade i en konspiration. När det gäller övriga västvärlden så är man kanske 99% säker på att konspirationer inte förekommer, men går vi utanför Europa och Nordamerika så är plötsligt oddsen de omvända. Om exempelvis en rysk politiker uttalar sig om något så mer eller mindre utgår man ifrån att han ljuger. Exempelvis har Putin anklagats för mord och terrorattacker mot sitt eget folk ett antal gånger. Men när det gäller USA så misstänker man aldrig något sådant, trots att det finns gott fog för det. Ryssarna tänker ungefär likadant fast tvärt om. Dom tror att deras egna politiker är sanningsenliga men att amerikanarna är skurkar och att det förekommer massor med konspirationer i USA. (Se exempelvis kanalen Russia today)

Samma sak i detta fall. Massmedia utgår ifrån att det svenska rättsväsendet är helt rättvist, samma sak med våra politiker. Man tror inte heller att USA kan ligga bakom någon konspiration, men Ecuador däremot framställs som mycket suspekt. Dom blev utnämnda av Reportrar utan gränser till 130:e plats i världen när det gäller yttrandefrihet. Man kan ju anta att de reportrar som röstade var samma journalister som jag tidigare har nämnt.

Jag tycker detta tyder på en form av rasism. Vi tar för givet vi alltid har rätt och utomeuropeiska länder är skurkar. Jag tycker att vi behöver få massmedia som är öppnare och inte så vinklade, annar börjar våra tidningar mer likna gamla sovjetiska Pravda.

Ett mycket bra inlägg!!
Den här affären kommer att få många ögon att öppnas. Vi lever inte längre i Kalla kriget-världen där Väst automatiskt var de goda och östblocket de onda. Men detta har ännu inte riktigt sjunkit in i människors och medias (opinionsbildarnas) medvetande.
Denna blindhet är ett av många skäl varför Wikileaks är så viktigt. Vi får se att världen inte ser ut som vi trodde.
Självklart är det ett stort antal enskilda makthavare, organisationer och stater som vill att vi inte ska få se detta. Om människor hålls i okunskap är de mycket lättare att styra och kontrollera.
__________________
Senast redigerad av Kaita 2012-08-19 kl. 17:03.
Citera
2012-08-19, 17:01
  #44034
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Ganska många sidor att gå igenom så jag vet inte om denna fråga har kommit upp tidigare men det får välan bli en repris i så fall.. Om fel forum så får mod flytta.

Om Assange nu lyckas ta sig till Ecuador blir han inte liksom lite fast där då och i händerna på deras välvilja? Då Ecuador är ett inte allt för demokratiskt land i alla avseenden, om man nu får tro media, och då samarbetsorganisationen ALBA med Bolivia, Kuba, Nicaragua och Venezuela som medlemmar, är risken stor att de får viss kontroll över Wikileak?

Det jag tänker på är att de i princip kan säga till Assange att visst material som inte är fördelaktigt för dem ska tas bort eller inte publiceras med mer eller mindre hot om utlämning till USA om Assange inte tillgodoser deras önskemål.

Föreligger det inte nu en risk att Sydamerikanerna får en lite för bra hålhake på Assange och att det kan komma att underminera Wikileak?



Intressant vinkel.

Visst har A. en viss obligation att inte kacka i eget bo, men det finns ju även en möjlighet för A. att använda sina kunskaper i tjänst för en framtida latinamerikansk publicistisk plattform.

Primära mål för Assange har hitills varit amerikansk militärkorrespondens, men även verksamheten i de stora globala bankkonglomerat ( Som har fallit lite i skuggan av Cablegate)

I stort sett alltså - Samma ´fiender´som redan identifieras av Correa,Chavez,Castro,Morales eftersom det latinamerikanska gänget har sedan 10 år tillbaka nästan helt omärkligt dragit ur tungen ur den amerikanska röven och ersatt den med ett fett långfinger istället.
Citera
2012-08-19, 17:01
  #44035
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123padet4skadetske
Spelar ingen roll om det var 40, 150 eller 3000. De var där för att säkerställa ordningen och säkerheten, inte för att vakta/gripa JA.

Även de poliser som är strategiskt utplacerade runt huset för att täcka alla flyktvägar?
Citera
2012-08-19, 17:02
  #44036
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Inte vad gäller Wikileaks och JA uppenbarligen. Sedan kan man även fråga familjen Palme, "allmänläkaren och obducenten" (da Costa), "Quick", "Ulf" vad de tycker om svensk rättssäkerhet.


Förresten, du förbisåg detta mitt inlägg:

"Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Så om Sverige har stått upp för mänskliga rättigheter men i ett fall fått en hjärnsläpp och utvisat dessa egyptier så kan du applicera det på alla andra fall. Konspirationsteoretiker var ordet.

UK har aldrig gjort något dumt och felaktigt?"

Att kulturrelativisera i samband med mänskliga rättigheter är inte fruktbart, åtminstone inte för den enskilde medborgaren.

CB, har du reflekterat över den omständigheten och vad den betyder, att Sverige först ratificerade Europakonventionen om de grundläggande friheterna och mänskliga rättigheter år 1951 för att sedan 44 år senare, år 1995, implementera den och göra den till gällande rätt?!

Anser du att en sådan fördröjning är att "stå upp" för mänskliga rättigheter?

Glöm inte bort Sveriges statistik i Europadomstolen, där man bl.a. i 26 fall har dömts för brott mot rätten till en rättvis rättegång.

Hur stora är mörkertalen bl.a. på grund av illegala brottsprovokationer?

Sedan ska vi inte glömma bort det systematiska och slentrianmässiga utnyttjandet av frihetsberövande (med eller utan restriktioner), som för ett par år sedan kritiserats av FN:s tortyrkommission.

Sverige borde självrannsakas genom en sanningskommission. Egyptenutvisningen är inte ett enstaka fall. Sverige har en lång tradition att samarbeta med stater som bryter mot mänskliga rättigheter; behöver man påminna om Nazi-Tyskland, baltutlämning, IB-affären, Boforsaffären och pågående vapenförsäljning, amerikanskt spioneri på svenskar i Sverige, FRA, datalagring etc.

Antingen är du naiv, trångsynt eller så sår du "konstgräs" här i tråden.

Fördröjningen du nämner borde du ta med Palme och du bör tacka Gustaf Petrén för att den har den ställning den har. Palme benämnde det hela för "Petréns lekstuga" Anledningen till att den inte blev svensk lag var för att man ansåg att svensk lag var på sådan nivå att den redan uppfyllde allt som EKMR stadgade. Det var efter att ha förlorat ett antal fall på 80-talet som det tillslut blev lagstiftning.

Sedan kan du givetvis hitta negativa saker om alla länder speciellt om man gör som du och går 70 år tillbaka i tiden. Vid en sammantagen bedömning så visar det sig dock att Sverige har hög rättssäkerhet, låg korruption, fria domstolar o.s.v. Något som inte kan sägas om t.ex. Ecuador.

Och skulle Assange ta sitt förnuft till fånga så skulle han få en helt rättvis rättegång, om det går så långt. Att USA skulle begära honom utlämnad tror jag inte och skulle de göra det så har han allt skydd svensk lagstiftning ger honom. Mer än så kan han inte begära, vi har inga speciallagar för Assange.
__________________
Senast redigerad av CarlitoBrigante 2012-08-19 kl. 17:05.
Citera
2012-08-19, 17:04
  #44037
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiriusBlack
Du kan ha rätt, och du kan ha fel. Vilka kriterier är det du använder för din bedömning av Sverige och Ecuador?

Jag förlitar mig på alla de organisationer som bedömer sådana saker. De rankar Sverige betydligt högre än Ecuador gällande de saker jag tog upp.
Citera
2012-08-19, 17:06
  #44038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
UK behöver bara bry sig om att de har en skyldighet att lämna ut honom och det har de kommit fram till att de har. Att sedan han har flytt till en ambassad är ju problematiskt men det ändrar inte deras skyldigheter.

Dom hade en skyldighet att lämna ut Pinochet också, men det gjorde dom ju inte. Att ha sex med halvsovande personer är ju ett mycket allvarligare brott än massmord.
Citera
2012-08-19, 17:07
  #44039
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jag förlitar mig på alla de organisationer som bedömer sådana saker. De rankar Sverige betydligt högre än Ecuador gällande de saker jag tog upp.

Låter väldigt religiöst tycker jag, för att inte säga fundamentalistiskt. Ska du också logga ut, precis som 123pådet4, när du blir ombedd att visa källor på dina påståenden?
Citera
2012-08-19, 17:08
  #44040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Dom hade en skyldighet att lämna ut Pinochet också, men det gjorde dom ju inte. Att ha sex med halvsovande personer är ju ett mycket allvarligare brott än massmord.


Vad menar du? Ville Sverige ha Pinochet utlämnade till sig???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback