Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-17, 18:33
  #42949
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det var bra du tog upp det.
Det vet du väl att spioneri är brottsligt i alla länder. Men i Sverige är spioneri utförd utom riket av utlänning bara brottsligt om personen befinner sig i landet. Se där har du anledningen till varför JA måste finnas i Sverige först.
brottsbalken 2 kap:

"2 § För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts
...
3. av annan utlänning som finns här i riket och på brottet enligt svensk lag kan följa fängelse i mer än sex månader."

Har han spionerat? Jag trodde att det var Manning som gjort det.
Citera
2012-08-17, 18:33
  #42950
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Problemet är att Sverige har ett avtal med USA som innebär att han kan utlånas för lagföring i USA om det pågår en rättsprocess i Sverige, utan att rättsprocessen är slutförd i Sverige.

Det innebär att eventuell frikännade dom enligt Svenskt rättsväsende kommer efter avtjänat straff i USA. Om en sådär 100 år.

DET är anledningen till att politiker vill få JA att i allmännhetens ögon vara ett kräk, fegis osv.

De som ropar högst nu är de som insett att de har mest att förlora på att inte stå upp för mänskliga rättigheter. Ingen slump att tonfallet ökade kraftigt efter UK hot om att storma ambassaden. Rädsla brukar ge panikreaktioner. det är de sumptomen vi nu ser i det Svenska etablissemanget. Rädslan att stå till svars för ett utlånande av JA ger panikreaktioner som ger sig uttryck i ministertwitter och annat skit. HUR skall man som Svensk kunna försvara att JA lånats ut från Sverige till USA om inte man kan påvisa en bild av ett monster?

Vakna för helvete.

Men jag fattar faktiskt inte det här. Assange har ju i princip inte åstadkommit något som helst beständigt. Visst, det har varit ett par roliga skvalleravslöjanden, men inte direkt något som fått någon högre tjänsteman att lämna sina uppdrag?

Den enda som Wikileaks fått konsekvenser för är ju Manning, men han får ju skylla sig själv. Man förråder inte USA ostraffat, och det borde han ha tänkt på när han lät värva sig.

Varför skulle då USA vara så absurt upptagna med att få den här göken utlämnad? Wikileaks har kommit i skymundan för annat, Assanges rykte är skamfilat och det är bara de mest fanatiska som bryr sig nuförtiden. Från mitt perspektiv har USA genomfört sitt karaktärsmord, så varför göra mer?
Citera
2012-08-17, 18:34
  #42951
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Klart jag vet att man inte kan bli dödsdömd i Sverige. Och jag vet att ni tror att han ska bli utlämnad.

Men ni har redan dömt dessa kvinnor (genom att säga att de ljuger). Och sedan anklagar ni mig för att vilja att Assange ska riskera att bli utvisad till ett dödsstraff? Ni tycker att jag riskerar hans liv.

Men ni vet väl att ni lika mycket riskerar dessa kvinnors liv? Han ska ha sin frihet, men de ska inte ha sin frihet? Vad fan gör så att han är så j*vla mycket mer värd? Ni tror att kvinnor bara byter kläder så är en våldtäkt borta? Du är alltså villig att riskera dessa kvinnors liv? Och du utgör domstol (nu kan vi stänga ner alla sveriges domstolar).

Jag har inte skrivit något om Ecuador. Som jag tror är ett fint land. Men har de under denna månad kunnat se att kvinnorna inte blev våldtagna? Har Ecuador åkt över och gjort alla tester m.m. och startat en rättegång som friade Assange?

Somalier och Assange. Var skrev jag att de ska utvisas till ett dödsstraff? Jag skrev aldrig att de ska utvisas. Så sluta ljug.

Och den som verkar vara en expert på säkerhetspolitik är ju du, eftersom du solklart vet att USA kommer begära ut honom. Jag är emot att Sverige ska lämna ut honom om han riskerar något pga av Wikileaks (som jag tycker är bra). Men jag vill att dessa kvinnor ska få sin rättighet att få en domstol att kolla på fallet. Då jag tycker att de har lika stora mänskliga rättigheter som Assange (och han ska bli prövad på lika vilkor). Men det tycker inte du?

Kommer det inte fram några bevis på att han ska ha våldtagit dessa kvinnor och han blir friad i domstol. Då ska han så klart gå fri.

Problemet är att han inte kommer gå fri om han kommer till Sverige, vare sig han blir friad, eller efter ett (redan) avtjänat fängelsestraff. Det finns nämligen en stor risk att han blir utlämnad. Jag förstår att du har stor tillit till detta land, men precis som en herrans massa andra postare redan har påtalat, så har det hänt förut att Sverige lämnar ut personer (skyldiga eller oskyldiga) till USA. Och till Sovjet, som t.ex. Baltutlämningen är ett bra exempel på. För att inte tala om deportationer som äger rum lite titt som tätt, av flyktingar som nekas asyl.

Du borde nog tänka över din svensk-chauvinism.

Och, för att återgå till ämnet, det internationella står liksom över två kvinnors rättigheter. Det borde handla om dem, i den bästa av världar, men det gör inte det, för vi lever tråkigt nog inte i den bästa av världar.

Ecuador vet säkert inte om han har våldtagit dem eller inte, hur skulle de, eller du, eller jag, eller Jan Guillou, kunna veta något om den saken? Det borde kunna ha kommit till ett förhör i London, och som även det har påpekats till leda, så kan svensk polis åka utomlands för att förhöra personer. Tulpanpernilla (?) nämnde Arboga-morden som exempel.

Så vet du, Bl1nk, varför man inte gör det i det här fallet? Om du som vet så mycket kan svara på den enda frågan, så skulle nog många vara tacksamma.

JA är inte mer värd än de två kvinnorna. Men det är å andra sidan inte de som riskerar dödsstraff/livstids fängelse.

Och jag tycker inte att du riskerar hans liv. Jag tror inte att någon här, inte ens den ultimata goda svensken som du, har så mycket makt i det här forumet.
__________________
Senast redigerad av SiriusBlack 2012-08-17 kl. 18:38.
Citera
2012-08-17, 18:35
  #42952
Medlem
sakralts avatar
Här är en teori:
Någon vill få honom till Sverige. Någon vill få en förfrågan av USA om utlämning/utlåning. För att sedan inte gå med på det, och visa att Sverige minsann har bättrat sig och inte följer USA. Kanske Carl Bildt för att ge igen för den icke smickrand diplomatposten.
Citera
2012-08-17, 18:35
  #42953
Medlem
Jag vill lyfta på hatten åt er som outtröttligt lyfter fram dessa viktiga saker . Jag
undviker att nämna specifika namn/nick, eftersom jag inte ändå minns varenda en.

Det är så lätt idag att svälja massmedias bild, eller bilden som man av en eller annan orsak
föröker bygga upp. Att tack vare denna tråd kunna ta del av "den andra sidans" resonemang
och slutsatser är för mig i alla fall guld värt.

Tack!
Citera
2012-08-17, 18:36
  #42954
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Har han spionerat? Jag trodde att det var Manning som gjort det.

Manning? Har han spionerat? Menar du att det varit en rättegång?

Nä, trodde inte det heller...
Citera
2012-08-17, 18:36
  #42955
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men jag fattar faktiskt inte det här. Assange har ju i princip inte åstadkommit något som helst beständigt. Visst, det har varit ett par roliga skvalleravslöjanden, men inte direkt något som fått någon högre tjänsteman att lämna sina uppdrag?

Den enda som Wikileaks fått konsekvenser för är ju Manning, men han får ju skylla sig själv. Man förråder inte USA ostraffat, och det borde han ha tänkt på när han lät värva sig.

Varför skulle då USA vara så absurt upptagna med att få den här göken utlämnad? Wikileaks har kommit i skymundan för annat, Assanges rykte är skamfilat och det är bara de mest fanatiska som bryr sig nuförtiden. Från mitt perspektiv har USA genomfört sitt karaktärsmord, så varför göra mer?

Och varför skulle man gå omvägen via Sverige? Varför inte bara gå till UK?
Citera
2012-08-17, 18:37
  #42956
Medlem
Passepartouts avatar
Åklagarens förklaring till varför hon inte kan åka till London:

."

http://www.aklagare.se/Media/Assange...torbritannien/

Utredningsskäl:
1. det finns behov av att vid förhör med Julian Assange kunna presentera och höra honom om den bevisning som kommit fram i utredningen

2. vid behov kunna genomföra kompletterande förhör med Julian Assange

Svar till båda skälen: Att utföra kompletterande förhör går utmärkt bra att utföra i London, bara åklagaren kommer dit.

3. Enligt svensk lagstiftning krävs att den åtalade är personligen närvarande vid rättegången när det gäller den här typen av brott.

Svar: Assange behöver inte vara närvarande eftersom en rättegång mot honom inte existerar. Blir han åtalad kommer saken i ett annat ljus, men så länge han inte är det finns det absolut ingenting som hindrar åklagare Ny att sätta sig på första bästa plan till London.

Om Assange blir åtalad, ja då är det en helt annan situation som får tas då.

Åklagarmyndighetens sida:

"Som förundersökningsledare är åklagaren ansvarig för att brottet utreds på bästa möjliga sätt."
-----
"En åklagare ska vara objektiv vid beslutandet om tvångsmedel.

Det innebär att åklagaren även beaktar omständigheter som är till fördel för den misstänkte. En åklagare ska alltid pröva om det finns någon annan mindre ingripande åtgärd som kan väljas. Exempel på tvångsmedel är anhållande (frihetsberövande), husrannsakan och reseförbud."
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2012-08-17 kl. 18:42.
Citera
2012-08-17, 18:38
  #42957
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Manning? Har han spionerat? Menar du att det varit en rättegång?

Nä, trodde inte det heller...

Ok, släng in ett "misstänkt" om det gör dig gladare. Jag tror att du förstod vad jag menade.
Citera
2012-08-17, 18:38
  #42958
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Problemet är att Sverige har ett avtal med USA som innebär att han kan utlånas för lagföring i USA om det pågår en rättsprocess i Sverige, utan att rättsprocessen är slutförd i Sverige.

Svenska dagbladet (enligt den brittiske rättsexperten Joshua Rozenberg)
Citat:
– Ecuador har gjort det tydligt att det här har att göra med USA snarare än Storbritannien eller Sverige, bland annat genom att motivera asylbeslutet med att Assange ska riskera dödsstraff i USA. Vilket är strunprat eftersom varken Sverige eller Storbritannien får lämna ut Assange till USA om han riskerar dödsstraff.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/as...ga_7430750.svd
Citera
2012-08-17, 18:39
  #42959
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Har han spionerat? Jag trodde att det var Manning som gjort det.

Manning är heller inte dömd för det. Det hindrar inte "rättvisan" att hålla honom inlåst utan dom.

Bra exempel!
Citera
2012-08-17, 18:40
  #42960
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Och varför skulle man gå omvägen via Sverige? Varför inte bara gå till UK?

Det vet jag inte, då jag inte kan nog mycket om hur den biten av juridiken fungerar.

Från min synvinkel verkar Assange vara mer en rockstjärna än en aktivist; om han seriöst var bekymrad för yttrandefrihet i hela världen skulle han inte förhandla med ett land som Ecuador eller göra TV i en av de värsta propagandakanaler som finns. Nej, det verkar mer vara det klassiska anti-västkortet han kör med,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback