Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-12-25, 16:49
  #37345
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag tyckte mig notera (dock utan tillräckligt underlag) en liknande strategi när FRA-debatten var som hetast. Man publicerade en hel del om det på nätet, men inte i papperstidningen. Kanske för att förebygga kritik om att man inte skriver om saken, folk utgår ju från att det som står på nätet också finns i papperstidningen. Och så kan man slippa få saken belyst hos papperstidningsläsarna. Men det kan också vara ett rent kommersiellt tänkande bakom i just detta fall: nätpubliken antogs vara mer intresserad av frågan än pappersläsarna.

Just Lisinski verkar ha "otur". Vill minnas att hans artikel där kondomfrågan nämndes med brutal öppenhet heller inte kom på nätet. Men papperstidningen får nog mycket större effekt, eftersom de som läser den och inte följer nätet så noga också tenderar att påverkas mer. DN som källa tas i den gruppen fortfarande som auktoritativ och seriös, och de jämför inte så många olika nyhetskanaler som nätläsarna.

En annan pressfråga just nu är varför svenska tidningar nöjer sig med korta TT-referat om Mannings pretrial-hearing, medan andra länders press har fylliga referat från förhandlingarna. T.ex. har norska tidningar mycket mer material. Har den amerikanska åklagaren lagt sig för nära Assange för att det ska vara komfortabelt i Sverige, eller handlar det mer om det generella ointresset för utrikes händelser som präglar våra tidningar numera?


Svensk media är medvetet förflackad och tömd på kompetens. Jag får känslan att riktiga journalister i Sverige med automatik blir obekväma och får sparken. Svensk medias ägare vill ha lydiga journalistlolitor och megafoner anställda, om de nu anställer alls - vikarier och inhoppare är dagens metod för att skrämma skiten ur journalistkåren.
Citera
2011-12-25, 16:53
  #37346
Medlem
Juxtaposition666s avatar
USA vill ju också komma åt Assanges 'medhjälpare' och sympatisörer.

Så då är frågan: hur stor är risken för att vi, trådens deltagare, plockas in av SÄPO en tidig morgon för att med hjälp av CIA ställa oss till svars som 'illegal cyber combatants'?
Citera
2011-12-25, 17:01
  #37347
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
Det är jag nog mer lämplig att svara på. Vissa artiklar publiceras bara i papperstidningen av försäljningsskäl. Det gäller också artiklar som kan vara känsliga. Man publicerar dom bara i papperstidningen, eller först i papperstidningen, och senare på nätet om kusten är klar (ingen advokat har reagerat).

Det vi kan spekulera i vad som hände på DN efter den första publiceringen :-)

Glöm de andra konspirationsteorierna - verkligheten räcker i detta fall.
Låter mycket troligt för min del ty jag har sett artiklar som bara har funnits papperstidningen och flera som först efter en tid senare har publicerats på nätet. Har flera ggr undrat över fördröjningen.

Men är det verkligen bara signaler från advokater som kan stoppa en nätpublicering? Vad hände egentligen? Var det för artikeln ansågs som olämplig info för JA och DN helst ville hjälpa fru åklagare MN?
Citera
2011-12-25, 17:05
  #37348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
USA vill ju också komma åt Assanges 'medhjälpare' och sympatisörer.

Så då är frågan: hur stor är risken för att vi, trådens deltagare, plockas in av SÄPO en tidig morgon för att med hjälp av CIA ställa oss till svars som 'illegal cyber combatants'?

Man märker ju redan nu att det bland trådens deltagare råder ett slags självcensur, bl.a. genom att ingen vågar begära ut häktningsprotokollen från tingsrätten och Svea hovrätt.

Jag tycker bara det är mycket skrämmande.

Edit: det politiska klimatet tystar eller anonymiserar och förtrycker oss medborgare.
__________________
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2011-12-25 kl. 17:09.
Citera
2011-12-25, 17:05
  #37349
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Låter mycket troligt för min del ty jag har sett artiklar som bara har funnits papperstidningen och flera som först efter en tid senare har publicerats på nätet. Har flera ggr undrat över fördröjningen.

Men är det verkligen bara signaler från advokater som kan stoppa en nätpublicering? Vad hände egentligen? Var det för artikeln ansågs som olämplig info för JA och DN helst ville hjälpa fru åklagare MN?

1. Men är det verkligen bara signaler från advokater som kan stoppa en nätpublicering? Säkert inte, opinion, det kan framkomma sakuppgifter som talar mot artikelns fakta....

2. Vad hände egentligen? Med debattartikeln om SöS? Den stoppades. Inte svårt att räkna ut hur.

3. Nej, det där är bara spekulationer, onödiga sådana. Den stoppades av de jävsskäl vi känner till.
Citera
2011-12-25, 17:06
  #37350
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Man märker ju redan nu att det bland trådens deltagare att det råder ett slags självcensur, bl.a. genom att ingen vågar begära ut häktningsprotokollen från tingsrätten och Svea hovrätt.

Jag tycker bara det är mycket skrämmande.


Så är det. Jag har ingen lust att få hela ligan efter mig. Om jag nu inte redan har det.
Citera
2011-12-25, 17:14
  #37351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
Så är det. Jag har ingen lust att få hela ligan efter mig. Om jag nu inte redan har det.

Jag kan själv erkänna att jag är rädd för att mista min försörjning bara genom att öppet visa mitt intellektuella intresse för frågan utan att ens i övrigt vara aktivist.

Hur kan något bli så känsligt? - Kanske för att "de som ytterst bestämmer" har så mycket att förlora på detta d.v.s. deras redan obefintliga "ryggrad".
Citera
2011-12-25, 17:18
  #37352
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
USA vill ju också komma åt Assanges 'medhjälpare' och sympatisörer.

Så då är frågan: hur stor är risken för att vi, trådens deltagare, plockas in av SÄPO en tidig morgon för att med hjälp av CIA ställa oss till svars som 'illegal cyber combatants'?

Trakasserierna fortsätter i twitterloghärvan.

Appelbaum Gonggrijp Jonsdottir Stay Opposed
http://cryptome.org/0003/appelbaum/a...um-11-1214.pdf
Filed 12/14/11
Citat:
VI.
CONCLUSION
Movants have failed to demonstrate a likelihood of success on the merits, irreparable
harm, a lack of harm to the opposing party, or a public interest in favor of a stay. As such, their
request for a stay should be denied.
Citera
2011-12-25, 17:24
  #37353
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Jag kan själv erkänna att jag är rädd för att mista min försörjning bara genom att öppet visa mitt intellektuella intresse för frågan utan att ens i övrigt vara aktivist.

Hur kan något bli så känsligt? - Kanske för att "de som ytterst bestämmer" har så mycket att förlora på detta d.v.s. deras redan obefintliga "ryggrad".

Det finns goda skäl att vara rädd. Många är de som i Sverige förlorat arbetet för fel åsikter. Det finns en konsensuskultur, en lojalitetskultur, en konformism i Sverige som innebär att man kan få sparken för vad som helst som betraktas som avvikande.

Värst är det för de som falskanmäls av radikalfeministerna eller för de SD-politiker som sparkades, trots att de var medlemmar i ett riksdagsparti. Jag har namnen på ett 20-tal kvinnor som sitter dag efter dag på heltid och förföljer män av de mest absurda skäl f ö. På Flashback bland annat.
Citera
2011-12-25, 17:29
  #37354
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Dags för en ny hashtag på Twitter:

#donttalkaboutit

de som intresserar sig för rättssäkerhet med betoning på Assangefallet kan träda fram och berätta hur de smusslar med sitt intresse för rättssäkerhet för att inte förlora arbete, vänner eller friheten i Sverige, ett land där det anses suspekt att ha den typen av intresse.
Citera
2011-12-25, 17:37
  #37355
Medlem
Här är protokollet från Svea hovrätt:

SVEA HOVRÄTT
Avdelning 01
Rotel 0111
PROTOKOLL
2010-11-22
2010-11-24

Aktbilaga 8
Mål nr Ö 9363-10
Dok.Id 921180

RÄTTEN
Hovrättspresidenten Fredrik Wersäll, hovrättslagmannen Staffan Lind, referent, och
hovrättsrådet Kenneth Nordlander

FÖREDRAGANDE OCH PROTOKOLLFÖRARE
Hovrättsfiskalen Sofia Fjelland

KLAGANDE
Julian Assange, 19710703
Frihetsberövande: Häktad i sin frånvaro
Okänd adress

Ombud och offentlig försvarare: Advokaten Björn Hurtig
Box 12107
102 23 Stockholm

MOTPART
Överåklagaren Marianne Ny och vice chefsåklagaren Erika Lejnefors
Åklagarmyndigheten
Utvecklingscentrum Göteborg

SAKEN
Häktning

ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE
Stockholms tingsrätts beslut 2010-11-18 i mål nr B 12885-10

Julian Assange har yrkat att hovrätten ska upphäva tingsrättens beslut om att häkta
honom i hans frånvaro. Åklagaren har yttrat sig.

Målet föredras och hovrätten meddelar följande

BESLUT

Beslut
1. Hovrätten avslår Julian Assanges överklagande.
2. Björn Hurtig tillerkänns ersättning av allmänna medel med 4 252 kr för arbete,
varav 850 kr avser mervärdesskatt. Staten ska svara för försvararkostnaden i
hovrätten.

Skäl
Med den utredning som för närvarande föreligger är Julian Assange på sannolika skäl
misstänkt för i vart fall
1. olaga tvång den 13-14 augusti 2010 i Stockholm,
2. sexuellt ofredande den 13-14 augusti 2010 i Stockholm,
3. sexuellt ofredande den 18 augusti 2010 eller dagarna där omkring i Stockholm
och
4. våldtäkt, mindre grovt brott, enligt 6 kap 1 § tredje stycket brottsbalken,
den 17 augusti 2010 i Enköping.

Det finns risk för att Julian Assange avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring
eller straff.

Skälen för häktning uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för
Julian Assange eller för något annat motstående intresse.

HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga
Överklagande beträffande ersättningen senast 2010-12-22
Sofia Fjelland
Protokollet uppvisat /
Citera
2011-12-25, 17:50
  #37356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
Dags för en ny hashtag på Twitter:

#donttalkaboutit

de som intresserar sig för rättssäkerhet med betoning på Assangefallet kan träda fram och berätta hur de smusslar med sitt intresse för rättssäkerhet för att inte förlora arbete, vänner eller friheten i Sverige, ett land där det anses suspekt att ha den typen av intresse.

Ja, suspekt och opålitligt.

Det är med ambivalens som jag både "skrattar" och "gråter" över ditt hashtagsskämt.

Hanteringen av JA avslöjar Sverige som allt annat än demokratiskt och rättssäkert. 2011 var ett sorgligt år, 2012 kommer antagligen bli ännu sorgligare. (Förlåt, jag vill inte sprida missmod.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback