Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-12-02, 23:18
  #36853
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Den här tråden handlar om brottmålet mot Julian Assange. Vill ni diskutera WikiLeaks i största allmänhet så finns det lämpliga trådar för det ändamålet.

/Moderator
Citera
2011-12-03, 09:02
  #36854
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Synpunkter på modereringen tas i PM med berörd moderator. Varning till wtfuk för 0.06.

/Moderator
Citera
2011-12-03, 09:15
  #36855
Medlem
wtfuks avatar
Operation want:

Transatlantiska länken
http://www.youtube.com/watch?v=hUJbCUrJocA

Var det därför Sveriges regering offrade Assange?
http://www.svd.se/naringsliv/schweiz...en_6676542.svd

Närliggande ämnen
__________________
Senast redigerad av wtfuk 2011-12-03 kl. 09:18.
Citera
2011-12-03, 16:06
  #36856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Operation want:

Transatlantiska länken
http://www.youtube.com/watch?v=hUJbCUrJocA

Var det därför Sveriges regering offrade Assange?
http://www.svd.se/naringsliv/schweiz...en_6676542.svd

Närliggande ämnen

Du verkar mest vara en knäpp konspiratör som eftersträvar att göra politisk propaganda av Julian Assange, liksom TB+CB och möjligtvis AA förstås.

En totalsågning av din propaganda vore förstås på plats men det blir bara en kort sammanfattning av det hela.

1. The pirate bay blev främst ett target för lobbyister pga. att de just hette "pirate-bay", marknadsförde sig så som de gjorde osv. Den amerikanska lobbyn fick alltså i uppdrag att ge sig ut efter pirater och då var ju "the piratebay" väldigt lämpligt, eftersom de "var/är" pirater. Att piratebay ur fildelningssynpunkt var en mygga med omkring 1/1000 av fildelningskakan var mindre viktigt än att sänka en pirat så att säga. Angående FRA så är det väldigt lite amerika bakom FRA och snarare mycket svensk myndighetsvilja att vilja ha lagstöd och inte operera utanför svenska lagar. Lagen är fortfarande väldigt bristfällig i det avseendet map. en teknologiskt kunnig avlyssnad som anfalls i rätten med FRA-material.
2. JASen har inget med JA att göra.
3. Bradley Manning är en i all väsentlig mening amerikansk angelägenhet.

4. För det fallet att du, en vänsterextremist, tror på din egen propaganda och vill påverka USAborde du ägna dig åt lobbying för att få Barack och Hillary att säga till Sverige att JA borde få en rättvis, objektiv rättegång samt förstås att sätta munkavle på CB+TB så de inte försöker instruera svenska myndigheter vidare baserat på att TB eventuellt skulle kunna bli justitieminister igen och CB justitiekansler.
Citera
2011-12-03, 22:15
  #36857
Avstängd
DrKrastapopoloss avatar
.................................................. ............

@GoodwinStrawman: ..ok du har (såklart) rätt. Citatet ovan är givetvis inte bevisföring för någonting. Se det i stället som en hälsning till några av dem som med säkerhet följer denna tråd med intresse. Men en översättning till ren Svenska skadar nog inte:

När man väljer att jobba med människor som Karl Rove -och med hans metoder-, är det INTE frågan om ett politiskt ställningstagande, utan ett etiskt . Det kan tyckas som en självklarhet.

Men nu pratar vi pratar alltså om Svenska regeringens förbannade kelgris från helvetet.

För mig åtmistone känns det hoppingivande att höra denna självklarhet när den uttrycks av enamerikansk republikansk konservativ justitiekansler (~attorney general).
Citera
2011-12-03, 23:18
  #36858
Avstängd
DrKrastapopoloss avatar
citerat av DrKrastapopolos:

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

Så liknelsen med JA-fallet faller avseende DS-fallet.

My five cents.

Det är fint, BehindRayban, Jag är säker på att du ganska ofta lyckas göra människor både förstummade och mållösa. (Jag tror inte att du möjligen läser in fel saker i detta).

Och I framtiden, om jag någonsin kommer med någon "liknelse" - så lovar jag att jag skall berätta det för dig. Här kommer en att öva på:
Karl Rove kan liknas vid:
"Svenska regeringens förbannade kelgris från helvetet".
"Och timbro och primePR kan liknas vid en stia där kultingarna lapar mjölken från suggans spenar."
"och den diskreta propagandan kan liknas vis suggans stank- som kryper in i alla stugor i hela landet... tills alla vant sig vid stanken och slutligen förvandlas till suggor själva".

<-- (en liknelse).

Se även denna interview där Karl Rove ställs mot väggen i TV angående just D.S.- fallet:

http://www.youtube.com/watch?v=KqmDJNFOLag

(hela klippet är underhållande (och illamåendeframkallande) men höjdpunkten kommer efter ca 2 minuter och 8 sekunder)
__________________
Senast redigerad av DrKrastapopolos 2011-12-04 kl. 00:02.
Citera
2011-12-04, 01:05
  #36859
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrastapopolos
.................................................. ............

@GoodwinStrawman: ..ok du har (såklart) rätt. Citatet ovan är givetvis inte bevisföring för någonting. Se det i stället som en hälsning till några av dem som med säkerhet följer denna tråd med intresse. Men en översättning till ren Svenska skadar nog inte:

När man väljer att jobba med människor som Karl Rove -och med hans metoder-, är det INTE frågan om ett politiskt ställningstagande, utan ett etiskt . Det kan tyckas som en självklarhet.

Men nu pratar vi pratar alltså om Svenska regeringens förbannade kelgris från helvetet.

För mig åtmistone känns det hoppingivande att höra denna självklarhet när den uttrycks av enamerikansk republikansk konservativ justitiekansler (~attorney general).

Jag fattar inte. Vad är det som är så in i helvete svårt med att tala om vad man pratar om? Att du talar om ett fall som rör staten Alabama för tre år sedan? Eller vill du inte att läsarna ska förstå det?

Du bara dyker rakt in i den storyn genom ett citat. Mitt i soppan. Mitt i den här tråden om Assange och ett svenskt brottsmål.

Som jag har sagt förut: vi är många som anstränger oss för att göra världen klarare. Vissa anstränger sig för det motsatta. Dem kallar vi mörkermän.
Citera
2011-12-04, 01:24
  #36860
Medlem
trenterxs avatar
Signaturen ”Dunque” skrev ett 40-tal inlägg tidigare i tråden. Innan han försvann. Någon citerade honom nyss men referensen försvann med en del andra inlägg. Här är ett innehållsrikt inlägg från Dunque. Frågan är om det förekom påtryckningar på Sverige för att få till stånd eller återuppta rättssprocessen mot Assange. Indicierna finns.
https://www.flashback.org/sp29914342


Det har aldrig blivi helt klarlagt vem som berättade för Expressen om att Assange anhållits. Ardin? Gehlin? Krans? Genomgång ovan gör det sannolikt att även Carl Bildt kan ha haft motiv. Niklas Svensson befann sig som bekant på samma kräftskiva som Carl Bildt när han fick uppgiften.

https://www.flashback.org/sp29428512

Citat:
Ursprungligen postat av dunque
Den som läckte till Expressen är med största sannolikhet Carl Bildt själv. Kanske hade han även en kräftskivehatt på sig i den stunden.
Citera
2011-12-04, 01:32
  #36861
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunque
Det har tidigare diskuterat om både Karl Rove och Alec Ross i den här tråden. Kan det vara så att de var här samtidigt?

"Hillary Clintons strategic adviser for innovation Alec Ross is in Sweden for a seminar that also include Swedens secretary of State Carl Bildt.

Mister Carl Bildt and the party he represents the conservatives has tight relations with the republicans in the U.S and one of them who aided the former U.S president George W Bushs presidential campaign Mr Karl Rove is also attending this seminar. I wonder will there be a political face off? Like Peter Johansson, i think it´s time for duck and cover...."

http://martinmobergsblogg.blogspot.c...#ixzz1HGyncHGm

Vore intressant att få bekräftat hur det ligger till: http://www.bonnier.se/en/content/photos-grid10

https://www.flashback.org/sp29624811
http://martinmobergsblogg.blogspot.c...#ixzz1fVwdtwfW

Intressant uppgift om att Bildt, Ross och Rove träffades i Sverige kring den 5-6 september, eller åtminstone att de var här samtidigt.


https://www.flashback.org/sp29531647
”På måndagskvällen (6 sept) möttes bland andra Bildt och Ross över en middag” för att diskutera en svensk-amerikansk allians kring ”nätets säkerhet och frihet”.

Gissningsvis ägde middagen rum i amerikanske ambassadörens residens.

Jag utgår från att de först blivit ordentligt briefade om Assange/Wikileaks position i Sverige, inklusive rättsprocessen. Och att Assanges öde var ett av de ”heta” samtalsämnena. Dagen efter sätter Marianne Ny fart, intervjuerna med Annas vittnen påbörjas.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2011-12-04 kl. 01:46.
Citera
2011-12-04, 03:30
  #36862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrastapopolos
citerat av DrKrastapopolos:

[spoiler]

Det är fint, BehindRayban, Jag är säker på att du ganska ofta lyckas göra människor både förstummade och mållösa. (Jag tror inte att du möjligen läser in fel saker i detta).

Och I framtiden, om jag någonsin kommer med någon "liknelse" - så lovar jag att jag skall berätta det för dig. Här kommer en att öva på:
Karl Rove kan liknas vid:
"Svenska regeringens förbannade kelgris från helvetet".
"Och timbro och primePR kan liknas vid en stia där kultingarna lapar mjölken från suggans spenar."
"och den diskreta propagandan kan liknas vis suggans stank- som kryper in i alla stugor i hela landet... tills alla vant sig vid stanken och slutligen förvandlas till suggor själva".

<-- (en liknelse).

Se även denna interview där Karl Rove ställs mot väggen i TV angående just D.S.- fallet:

http://www.youtube.com/watch?v=KqmDJNFOLag

(hela klippet är underhållande (och illamåendeframkallande) men höjdpunkten kommer efter ca 2 minuter och 8 sekunder)

Jag kan inte säga att jag håller med dig avseende något särskilt. BoA är inte något som jag är familjär med... angående Timbro och primePR så är det just PR och lobbying i ganska trivialt format dessutom. Jag brukar alltid skrocka när jag läser deras publikationer och fundera ggguuudddd va dååållligga de är... tänk vad jag skulle kunna knåpa ihop till dem.

Och angående din youtube länk så avser Rove's svar hans juridiska försvar i ett helt annat mål. Det handlar alltså inte primärt om DS utan om en senatshearing som sedan replikerades av Vita huset. Det är givetvis smart att inte säga nej, särskilt då det är enkelt att fabricera, typ ett vittnesmål som säger motsatsen eller snarare antyder motsatsen (vilket även framträdde senare, dock inte visande att Rove visste något om DS-fallet men att han var intresserad av just DS av helt andra skäl -nämligen ifall denne var otrogen eller inte).

Vill man leka privatdeckare så kan man misstänka att DS samt NB:s externa ekonomi kommit till kännedom ( ) och rent logiskt så vill man ju i första hand misstänka att en älskarinna eller bebis på sidan om är anledningen till en massa saker som förekommer i DS och NB fallet. Notera gärna att det mycket som är floating i NB och DS-fallen, särskilt avseende NB. Man kan nog skämtsamt säga att de antingen levde i en ekonomisk anarki/ekonomiskt kollektiv alternativt helt enkelt fabricerade förklaringar som gjorde att de undgick typ 95% av åtalspunkterna.

Slutligen måste förstås Rove skydda sig själv då det är subpoena på G, det fattar vem som helst. (det vore ju lite beklämmande om enbart Rove var tvungen att tala sanning i en sådan härva av uppenbara lögner, vilka samtidigt är juridiskt befriande...) Sedan är det förstås som så att bakgrundsbeskrivningen sannolikt är falsk, om denne DS nu var en så skicklig politiker så motsvaras inte detta av dennes förslag om att "starta lotterier för att ungar i skolorna skulle få datorer i datasalarna", detta då leverantörerna av sådan utrustning frekvent har program för att just tillse att ungarna blir goda kunder av deras produkter och lär sig deras program, här i Sverige är det tex. förbjudet att ta emot sådana gåvor för skolor och högre utbildning, detta gäller dock inte enligt uppgift i USA...... så konspirationen är helt motbevisad och fallet kan inte visas ha något med Julian Assange att göra ens konceptmässigt för det fallet att konspirationen ändå skulle kunna antagas vara sann, konspirationen är alltså dålig propaganda för folk som är insatta i amerikanska förhållanden, målgruppen är sannolikt Europeer och lågutbildade i USA, särskilt med tanke på de polisiära förhållanden som råder i stater som Alabama.
__________________
Senast redigerad av BehindRayban 2011-12-04 kl. 03:35.
Citera
2011-12-04, 13:54
  #36863
Medlem
Kort juridisk kommentar i DN i dag till hanteringen av anklagelserna mot JA. Dvs låter som att JA efter en ev utlämning skulle behöva stanna ganska länge i Sverige. Först dagar fram till förhör, sedan "några veckor" till beslut om ev åtal plus ytterligare några veckor fram till en eventuell rättegång. Låter som från en till flera månaders vistelse i Sverige.

Citat:
Om han utlämnas anser Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap och juridik vid Örebro universitet, att svenska åklagare bör kunna besluta i åtalsfrågan inom "några veckor", från de förhör som ska avgöra saken, och att rättegång bör kunna hållas några veckor efter eventuellt beslut om åtal.
Citera
2011-12-04, 14:35
  #36864
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Kort juridisk kommentar i DN i dag till hanteringen av anklagelserna mot JA. Dvs låter som att JA efter en ev utlämning skulle behöva stanna ganska länge i Sverige. Först dagar fram till förhör, sedan "några veckor" till beslut om ev åtal plus ytterligare några veckor fram till en eventuell rättegång. Låter som från en till flera månaders vistelse i Sverige.

Marianne Ny och Mats Gehlin har ju haft 15 månader på sig att förbereda sina frågor. Finns väl inget skäl varför dom inte skall kunna ta förhöret med Assange samma dag som han anländer, eller senast dagen därpå. Eller...? (Finns ju heller inga bärande skäl varför dom inte kunde förhört honom redan på plats i London.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback