Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-11-16, 13:41
  #36373
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Varför dömma BH utifrån vilka uttalanden han gör i media? Vad som gäller är vad han gör i domstolen. Tomma tunnor skramlar mest, heter det ju. Stämmer bra på Borgström.
BH gjorde en bar insats för barnläkaren. Han kommer att vara oerhört väl förberedd när det gäller Assange. Han omger sig säkert med duktiga medarbetare, som gör grovjobbet åt honom. Jag tror vi inte behöver vara oroliga.
Naturligtvis har Hurtigs uttalanden i media betydelse.

Det är just för att slaget om medierna är förlorat (hittills, men det kan vända) som JA behöver en reklambyrå.
Citera
2011-11-16, 14:20
  #36374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Hitills har dock Hurtig inte varit förberedd. Assangefallet har ju pågått i 14 månader nu. Det kanske inte ens går till domstol. Vi vet att Hurtig är lite bakbunden och att han inte får avslöja allt än men det ursäktar inte slarvet med SMS och så vidare.

Varför har inte Hurtig skrikit skandal om Krans skandal?

Med en aktiv advokat på hemmaplan så hade Nys situation varit ohållbar.

Det är god sed bland advokater i Sverige att hålla låg profil och inte väsnas.

Om ni tittar på de advokater som försökt vara mediala med hög svansföring, Henning Sjöström och Pelle Svensson, så kan jag berätta att de sågs på av domare och åklagare samt av de "fina" advokatkollegorna med misstänksamhet och förakt.

Detta kan ha sin förklaring i den svenska rättens långvariga inkvisitoriska historia. Fram till mitten av 1900-talet så präglades straffprocessen av enpartsförhållandetänket. Den åtalade skulle sitta och hålla käft, helt enkelt. Därefter har den s.k. ackuratoriska processen, tvåpartsförhållandet, allt mer gjort sitt inträde där rätten till offentlig försvarare varit grundläggande.

En advokat som är för öppen och högljudd med sin kritik riskerar dock att bli ogillad och får mindre uppdrag av domstolarna.

Men Silbersky då, tänker flera? Nå, han har hög svansföring och syns mycket men han är inte särskilt aggressiv i sin framtoning.

Borgström då? - Jo, numera sedan han varit Jämo och bedrivit opinionsbildning, samt inte minst har en politisk plattform inom det tidigare statsbärande partiet SAP så törs han sväva ut lite.

Som sagt, Björn Hurtig är som advokater är mest. Han är duktig men gör inget väsen av sig.
Citera
2011-11-16, 14:26
  #36375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Hitills har dock Hurtig inte varit förberedd. Assangefallet har ju pågått i 14 månader nu. Det kanske inte ens går till domstol. Vi vet att Hurtig är lite bakbunden och att han inte får avslöja allt än men det ursäktar inte slarvet med SMS och så vidare.

Varför har inte Hurtig skrikit skandal om Krans skandal?

Med en aktiv advokat på hemmaplan så hade Nys situation varit ohållbar.

Björn Hurtig är sannolikt bakbunden av JA:s strategi att bestrida EAW. Om JA samtidigt hade velat anmäla AA och SW för falsk angivelse e.d. så hade förstås Björn Hurtig kunnat vara aktiv på den fronten. Men det verkar som JA hittills inte har velat rikta sin moteld mot de båda kvinnorna utan mot den svenska rättsstaten. Och i den frågan har han ju sina icke-svenska ombud.
Citera
2011-11-16, 15:26
  #36376
Medlem
viadolorosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Senaste nytt från Ullmans facebook:

- http://www.webpagescreenshot.info/im...162011121756AM

..."påstå att 2 flickor blivit våldtagna", är Ullman så kompetent som ni gör gällande om han kallar Ardin och Wilén för "flickor"? Det handlar om två vuxna kvinnor ju..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flicka
__________________
Senast redigerad av viadolorosa 2011-11-16 kl. 15:30.
Citera
2011-11-16, 15:50
  #36377
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
... Om JA samtidigt hade velat anmäla AA och SW för falsk angivelse e.d. så hade förstås Björn Hurtig kunnat vara aktiv på den fronten. Men det verkar som JA hittills inte har velat rikta sin moteld mot de båda kvinnorna utan mot den svenska rättsstaten. Och i den frågan har han ju sina icke-svenska ombud.
Är inte det inte ett tydligt tecken på JA's kvinnosyn, att han ogärna vill skada någon enskild, allra minst en kvinna?

Ifall en kvinna gör något fult (och brottsligt) mot en man är det endast färre som blir anmälda och rättsförföljda. Kanske det blir skämmigt för mannen som drabbats ifall han skulle anmäla en kvinna förutom vem skulle tro honom när fru överåklagare MN med anhang propagerar för raka motsatsen? MN har en skev människosyn och är farlig.

Vid ett tillfälle blev jag vittne till när en kvinna grabbade tag i en köksstekpanna och slog den klockrent i huvudet på sin man, KLONK! Blev det polisanmälan? Svar nej, men mannen och kvinnan skiljde sig.
Citera
2011-11-16, 15:55
  #36378
Medlem
Även om Ullman privat ser dem som snärtor så ska de definitivt benämnas för vad de är. Kvinnor alternativt målsägande.

Citat:
Ursprungligen postat av viadolorosa
..."påstå att 2 flickor blivit våldtagna", är Ullman så kompetent som ni gör gällande om han kallar Ardin och Wilén för "flickor"? Det handlar om två vuxna kvinnor ju..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flicka
Citera
2011-11-16, 16:14
  #36379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Är inte det inte ett tydligt tecken på JA's kvinnosyn, att han ogärna vill skada någon enskild, allra minst en kvinna?

[...]

Jag tänkte också på det. Det verkar som om JA drar sig för att attackera kvinnorna personligen, vilket kan ha att göra med något slags gentlemannabeteende. (KO på Expressen m.fl. lär väl inte hålla med.)

Själv tycker jag det är lite synd att en anmälan om falsk angivelse inte görs. Men då både tingsrätt och hovrätt, på åklagarens häktningsframställan, har formaliserat "på sannolika skäl misstänkt", så kanske Björn Hurtig redan har gjort den bedömningen att chansen till framgång med sådan anmälan är liten.

Vilken åklagare skulle våga sätta sig upp mot överåklagaren Marianne Ny, för att inte tala om Svea hovrätt!

Men inget hindrar förstås att någon ur allmänheten gör en anmälan om falsk angivelse. Problemet blir kanske att få JA att medverka till det så att det blir meningsfullt.
Citera
2011-11-16, 16:42
  #36380
Medlem
Angående häktning . Har för mig att förhandlingar måste ske inom 4 dar från ankomst o beslut om åtal tas direkt.
Citera
2011-11-16, 16:59
  #36381
Medlem
MoLoKs avatar
Tack för uppläxningen GoodwinStrawman. Nu förstår jag lite bättre.
Citera
2011-11-16, 17:52
  #36382
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
...
Själv tycker jag det är lite synd att en anmälan om falsk angivelse inte görs. Men då både tingsrätt och hovrätt, på åklagarens häktningsframställan, har formaliserat "på sannolika skäl misstänkt", så kanske Björn Hurtig redan har gjort den bedömningen att chansen till framgång med sådan anmälan är liten.
..

Falsk angivelse går om jag är rätt underrättad under allmänt åtal.

Om misstanke finnes (sic) och åklagare inte inleder en förundersökning är det faktiskt ett brott.
Citera
2011-11-16, 18:11
  #36383
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Varför dömma BH utifrån vilka uttalanden han gör i media? Vad som gäller är vad han gör i domstolen. Tomma tunnor skramlar mest, heter det ju. Stämmer bra på Borgström.
BH gjorde en bar insats för barnläkaren. Han kommer att vara oerhört väl förberedd när det gäller Assange. Han omger sig säkert med duktiga medarbetare, som gör grovjobbet åt honom. Jag tror vi inte behöver vara oroliga.

Nej det tycker jag absolut inte man skall pga risken felciterad. Vilket jag sett tidigare i andra sammanhang. Så fel som totala motsatsen nästan så jag fick för mig det gjordes med avsikt.
Citera
2011-11-16, 18:13
  #36384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Falsk angivelse går om jag är rätt underrättad under allmänt åtal.

Om misstanke finnes (sic) och åklagare inte inleder en förundersökning är det faktiskt ett brott.

Ja det faller under allmant atal:

"De allra flesta brott i brottsbalken faller under allmänt åtal om inte något annat stadgas. Brottet falsk tillvitelse regleras i 15 kap. 7 § brottsbalken. Eftersom intet annat stadgas är detta ett brott som faller under allmänt åtal. Innebörden av att ett brott faller under allmänt åtal är huvudsakligen att åklagaren är skyldig att åtala ( 20 kap. 1,3,6 §§ rättegångsbalken). När åklagaren på något sätt fått en konkret misstanke om att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats ska en förundersökning inledas. När åklagaren anser att det går att utpeka en skäligen misstänkt person och det föreligger tillräckliga skäl för åtal så är denne skyldig inlämna en stämningsansökan till tingsrätten ( 23 kap. 2 §, 45 kap. 1 § rättegångsbalken)."

http://lawline.se/answers/12634

Nagon bor gora nagot at detta!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback