Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-08-27, 16:16
  #34993
Medlem
Psykbryt?
Kan tro det men det ligger väl å andra sidan i sjukdomsbilden: grandeur, "storsinthet", självbespegling, snarstuckenhet?
Absolut.
Det hindrar inte att jag uppmanar de båda kvinnorna att söka upp en bra redaktion.
Rader som skrivits i vårt namn är värdelösa.
Citera
2011-08-27, 16:21
  #34994
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om kontot skulle ha tagits över så skulle väl inte tangentbordet skriva själv?
Vad skulle i så fall hända om både den riktiga och den som tagit över loggade in samtidigt?

Är det inte troligare att någon har fjärrinloggat på datorn?

Men om tangentbordet skrev av sig själv, skulle det då välja att skriva "tangentbordet skriver av sig själv"? Och om kontot var hackat, skulle det då låtsas om att det blivit hackat?

Mystiskt detta. Men du har förmodligen rätt, fjärrinloggning är nog det troligaste.
Citera
2011-08-27, 16:28
  #34995
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Men om tangentbordet skrev av sig själv, skulle det då välja att skriva "tangentbordet skriver av sig själv"? Och om kontot var hackat, skulle det då låtsas om att det blivit hackat?

Mystiskt detta. Men du har förmodligen rätt, fjärrinloggning är nog det troligaste.
Bra kommentar. Det kanske hände vi olika tillfällen.
Citera
2011-08-27, 16:29
  #34996
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicistklubben
Psykbryt?
Kan tro det men det ligger väl å andra sidan i sjukdomsbilden: grandeur, "storsinthet", självbespegling, snarstuckenhet?
Absolut.
Det hindrar inte att jag uppmanar de båda kvinnorna att söka upp en bra redaktion.
Rader som skrivits i vårt namn är värdelösa.

Men hur kan du vara så blåögd att du rekommenderar The Guardian? Har du levt under en sten senaste året?
Citera
2011-08-27, 16:46
  #34997
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har aldrig sett ett tangentbord skriva själv men jag har för några år sedan hos en vän sett markören röra sig på egen hand och den rörde sig inte planlöst. Jag har för mig att säkerhetsprogrammet då hittade någon skadlig fil och när den raderades så var problemet borta. Har inte FB ett forum för datasäkerhet? Där finns säkert mer info.
En av de allra mest vanliga sårbarheterna - se t ex i Windows security updates - är att någon kan kontrollera datorn på avstånd. Det finns även vanlig programvara för detsamma, som realvnc. Slutligen har t ex Microsoft byggt in det hela i windows, med fjärrskrivbord och fjärrhjälp.

Det är helt fel att tro att problemet är 'borta' när ett antivirusprogram avlägsnat ett antal filer - program, trojaner m.m.. När ett säkerhetshål har exploaterats av någon duger bara att blåsa datorn komplett, partitionera och formatera om (även bios och firmwares på dator, dvd-enhet m.m). Var även extremt försiktigt med den ev. backup som finns av filer, bilder m.m.
Citera
2011-08-27, 16:53
  #34998
Medlem
Kattafankens avatar
Ännu en gång. Med viss erfarenhet av ämnet kan jag med säkerhet svara på hur detta (mest troligt) gick till då jag varit på Danderyd med en vän med anledning av våldtäkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ollenblau
Frågor:
a) Om undersökning påbörjats på Danderyd av SW varför skickades hon då till SöS och av vem?
b) om undersökningen inte hade påbörjats vem informerade SW när hon var på Danderyd att hon borde åka till SöS

Undersökningen påbörjades med största sannolikhet inte alls på Danderyd. Det går närmligen till såhär:

1) ta en nummerlapp
2) vänta på din tur
3) när det blir din tur, gå fram till luckan och svara på sjuksköterskans fråga om vad din anledning till besöket är, då hon skall bedöma vilka läkare skall undersöka patienterna, och det finns fall som är mer akuta än andra (pågående missfall, exempelvis)
4) OM du svarar "våldtäkt" ger sköterskan dig en karta till SÖS och ber dig att omedelbart ta dig till specialkliniken där.

(om du har betalat separat dvs innan du talade med sköterskan får du tillbaks dina 300 sek dessutom)
__________________
Senast redigerad av Kattafanken 2011-08-27 kl. 17:12.
Citera
2011-08-27, 18:09
  #34999
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Sitter och läser lite här igen och blir alldeles förskräckt. Något liknande har jag drabbats av. Datorn började även uppföra sig underligt, svara långsamt osv... svårt att starta. Har dock inte råkat ut för att min identitet röjts... tror jag...

Har du inte hört talas om "Frozen Computer Syndrome"?

Slappna av till de elektroniska kretsarna återfått sin normala cirkulation
Citera
2011-08-27, 18:41
  #35000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicistklubben
Fredagsgroggen kan vi lämna därhän.
Jag loggar ut för gott.
Först jag, med mejladress och allt.
Sen min hustru.
Nu är det bara hunden kvar.
"Carole" får vända sig nån annan stans.
När jag tar bort händerna skriver tangentbordet ändå.
Jag har fått konstiga svar på Facebook.
Assange-affären tjänar på att min signatur läggs till den historiska sophögen.
Det går att slinka in på tråden under ett nytt alias men det är inte min stil
Går dessa rader fram eller blir det nya spök?
Tack och god kväll.

Om en seriös hacker tagit över din dator så märker du det inte. Enda sättet tangentbordet och musen kan röra sig utan att man gör något är om nån 14-årig scriptkid har skojat till det lite och lurat en att installera något fjärstyrningsprogram.

Om man vill posta något med någons ip-nummer så tar man absolut inte över tangentbordet och skriver inlägget så ... Man skriver inlägget på sin egna dator och ser till att det skickas genom offrets dator bara. Detta är ingenting offret märker.

Vi kan direkt utesluta CIA här....
Citera
2011-08-27, 19:34
  #35001
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Ännu en gång. Med viss erfarenhet av ämnet kan jag med säkerhet svara på hur detta (mest troligt) gick till då jag varit på Danderyd med en vän med anledning av våldtäkt.

Undersökningen påbörjades med största sannolikhet inte alls på Danderyd. Det går närmligen till såhär:

1) ta en nummerlapp
2) vänta på din tur
3) när det blir din tur, gå fram till luckan och svara på sjuksköterskans fråga om vad din anledning till besöket är, då hon skall bedöma vilka läkare skall undersöka patienterna, och det finns fall som är mer akuta än andra (pågående missfall, exempelvis)
4) OM du svarar "våldtäkt" ger sköterskan dig en karta till SÖS och ber dig att omedelbart ta dig till specialkliniken där...

Citat:
Ursprungligen postat av birgerjarl11
Enligt min information gjordes besöket på SÖS samma dag som SW gick till Klarapolisen med AA.....att hon var på SÖS den 20 augusti litar jag på.

Med andra ord: om det var så att Sofia knystade om våldtäkt redan på Danderyd så är det inte det minsta konstigt att hon hamnade på SöS någon timme senare. Fredagen 20 augusti.

Å andra sidan: om hon kom till Danderyd med en fråga om att få testa sig mot HIV, eller med en fråga om hur hon skulle bära sig år för att tvinga JA att testa sig är det tydligen inte lika självklart att hon skulle hänvisas till SöS.
Citera
2011-08-27, 20:30
  #35002
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Med andra ord: om det var så att Sofia knystade om våldtäkt redan på Danderyd så är det inte det minsta konstigt att hon hamnade på SöS någon timme senare. Fredagen 20 augusti.

Å andra sidan: om hon kom till Danderyd med en fråga om att få testa sig mot HIV, eller med en fråga om hur hon skulle bära sig år för att tvinga JA att testa sig är det tydligen inte lika självklart att hon skulle hänvisas till SöS.

Men om Sofia hojtade om våldtäkt på sjukhuset så skulle hon väl inte bli upprörd över att Assange anhölls i sin frånvaro och avsluta förhöret abrupt. Så korkad kan hon väl inte vara?
Citera
2011-08-27, 20:31
  #35003
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Å andra sidan: om hon kom till Danderyd med en fråga om att få testa sig mot HIV, eller med en fråga om hur hon skulle bära sig år för att tvinga JA att testa sig är det tydligen inte lika självklart att hon skulle hänvisas till SöS.

Jo om hon ville ha ett snabbtest. Med svar inom 30 min. Iofs inte med 100% säkerhet men ett första svar. Kan tänka mig att hon var ganska påstridig.
Citera
2011-08-27, 20:35
  #35004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Nu blir detta OT men allt detta är ju obehagligt. Hur skulle man kunna bli lurad till att göra något sånt? Hur går det till alltså? Jag är inte särskilt kunnig på det här med datorer men tillräckligt för att skydda mig hjälpligt iaf (tror jag...).

Det som hände mig tidigare liknade det som sker när systemvetaren på mitt jobb försöker lösa mitt dataproblem på distans (fjärrstyrning). Men om en "14-årig scriptkid" är i farten så finns ingen på andra sidan som "ser" alltså? Iaf inte nödvändigtvis?

Om en skicklig person tar över din dator kan den personen göra vad som helst med din dator utan att du märker någonting alls. Alla onda program som är gjorda i något seriöst(illegalt) syfte ligger bara och kör i bakgrunden utan att du någonsin ser det. Är det riktigt bra gjort är det inte ens säkert att en datorexpert märker något även om han försöker leta. Senaste versionen av Windows är dock mycket säkrare och kan ju vara smart att skaffa om man gillar säkerhet. Du får dock inte bli lurad att köra program du inte litar 100% på.

Man kan väl sammanfatta det som så att du ska vara rädd för programmen som du aldrig någonsin kommer att upptäcka och inte dom som är så dåliga att du märker dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback