Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-04-14, 16:41
  #29497
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
För att få ett provsvar så måste man ju först lämna in ett blodprov och det verkar inte som dessa två hivrädda brudar själva har varit i kontakt med sjukvården innan de traskade in till polisstation.
Ja, absolut, Tulpanpernilla. Jag var lite otydlig i mitt långa inlägg nyss. Att ha goda kunskaper om hiv, smittvägar, riskbeteenden, test etc. tror jag var det bästa motmedlet mot den sortens irrationella rädsla som många av oss hade när hiv-viruset nyss hade kommit till Sverige. Det är det säkerligen också idag.
Citera
2011-04-14, 17:09
  #29498
Medlem
IslaCabicas avatar
Hur mycket pengar kan Anna Ardin och Sofia Wihlén få i ersättning från sina hemförsäkringar för de så kallade våldtäkterna?
Citera
2011-04-14, 17:18
  #29499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
J

Och nu kommer jag med rena och skära spekulationer. Eftersom jag inte vet säkert vad som försiggått, hur diskussioner låtit, hur överväganden gjorts, blir det bara en hypotes. Om en av två kvinnor som har haft sex med samma person har en till stor del irrationell men genuin rädsla för hiv-smitta, skulle den andra kvinnan kunna ta fasta på detta och använda det som en krok att hänga upp ett beslut att gemensamt gå till polisen. .

Detta stämmer med den händelsebeskrivning som jag fått berättad. Nämligen att SW inte hade intentionen att polisanmäla Assange men att hon blev utsatt från press från AA (och kan man anta IK). AA själv hade ingen tanke på att bli annat än stödvittne men förlorar kontrollen över processen och blir själv en ovillig målsägande.
Citera
2011-04-14, 18:23
  #29500
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunque
Detta stämmer med den händelsebeskrivning som jag fått berättad. Nämligen att SW inte hade intentionen att polisanmäla Assange men att hon blev utsatt från press från AA (och kan man anta IK). AA själv hade ingen tanke på att bli annat än stödvittne men förlorar kontrollen över processen och blir själv en ovillig målsägande.
Om det är så, och i ljuset av senare utveckling, vilken tuff grej att gå och bära på för SW. Stackars tjej. Det betyder inte att jag skulle urskulda henne om det kommer fram att det handlar om falsk angivelse eller liknande. Det betyder bara att jag är jäkligt glad att gå i mina egna skor.
Citera
2011-04-14, 18:43
  #29501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
[...]

Och nu kommer jag med rena och skära spekulationer. Eftersom jag inte vet säkert vad som försiggått, hur diskussioner låtit, hur överväganden gjorts, blir det bara en hypotes. Om en av två kvinnor som har haft sex med samma person har en till stor del irrationell men genuin rädsla för hiv-smitta, skulle den andra kvinnan kunna ta fasta på detta och använda det som en krok att hänga upp ett beslut att gemensamt gå till polisen.

Om den första kvinnans smittoskräck fanns där sen länge och hade haft påverkan i en tidigare fast relation så är det inte helt förvånande att den kom fram också i denna lösa förbindelse. Men därifrån till att anförtro sig till en annan kvinna om rädslan för att den gemensamme älskaren skulle vara seropositiv är ett ganska stort steg, och det är inte otroligt att den andra kvinnan kom att bli mer drivande i deras gemensamma agerande därefter.

Det du säger ligger alltså i linje med min tanke. Men jag skulle vilja trycka lite på följande. Å ena sidan, om SW skulle ha en genuin rationell respektive irrationell fobi för hiv-smitta, skulle hon då inte vara rädd för att inför sin omgivning, bl.a. AA, avslöja sin eventuella smitta p.g.a. risken för stigmatisering och utanförskap. Å andra sidan, om SW inte egentligen trodde på smittrisken i det aktuella fallet så vore det ju inte lika svårt att nämna detta för AA, och tillsammans drar dom det för polisen. Men det är klart att om SW var genuint rädd, hon kunde av obetänksamhet ha avslöjat sin innersta rädsla för AA utan att tänka på konsekvenserna därav. Eller så var båda rädda för själva smittrisken men inte för stigmatiseringsrisken. Nåväl, detta kanske är för komplext att spekulera i.

Det är emellertid en relevant fråga vilka motiv som egentlige låg bakom de två målsägandenas polisanmälningar.
Citera
2011-04-14, 18:50
  #29502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfen
Det du beskriver låter som ett syndrom som heter Folie ā deux
http://en.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_deux

Jag antar att man böra vara hyfsad på psykiatri för att verkligen förstå vad det egentligen innebär. Men jag förstår att man måste skilja på "delad dårskap" och "mediainducerad masshysteri".

I Assange-fallet finns kanske rum för båda "diagnoserna.
Citera
2011-04-14, 18:52
  #29503
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Det du säger ligger alltså i linje med min tanke. Men jag skulle vilja trycka lite på följande. Å ena sidan, om SW skulle ha en genuin rationell respektive irrationell fobi för hiv-smitta, skulle hon då inte vara rädd för att inför sin omgivning, bl.a. AA, avslöja sin eventuella smitta p.g.a. risken för stigmatisering och utanförskap. Å andra sidan, om SW inte egentligen trodde på smittrisken i det aktuella fallet så vore det ju inte lika svårt att nämna detta för AA, och tillsammans drar dom det för polisen. Men det är klart att om SW var genuint rädd, hon kunde av obetänksamhet ha avslöjat sin innersta rädsla för AA utan att tänka på konsekvenserna därav. Eller så var båda rädda för själva smittrisken men inte för stigmatiseringsrisken. Nåväl, detta kanske är för komplext att spekulera i.

Det är emellertid en relevant fråga vilka motiv som egentlige låg bakom de två målsägandenas polisanmälningar.

Flera olika tänkbara alternativa bakgrunder till SW:s handlande.

Problemet är att vi egentligen inte har någon riktig koll på hur SW fungerar intellektuellt. Hon är fortfarande ganska anonym. Ja, det finns spekulationer, men vi skulle verkligen behöva ha lite mer kött på benen från någon förstahandskälla som är/har varit ordentligt bekant med SW, för att kunna dra mer långtgående slutsatser, hur hon kan tänkas ha resonerat.
Citera
2011-04-14, 18:58
  #29504
Medlem
IslaCabicas avatar
Lex Sofia Wihlén.

Om du kändishorar och lägger upp dig i ett anfall av starstruckkoma med en man du inte känner, och sedan tror att du fått potentiellt dödliga sjukdomen HIV, tänk då på att stigmatiseringsrisken för HIV är liten i jämförelse med den livslånga mediastigmatisering du kan råka ut för om du går med en okänd kompis till hennes polislebbpolare för att prata om din HIV-stigmatiseringsrädsla.
Citera
2011-04-14, 18:58
  #29505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunque
Detta stämmer med den händelsebeskrivning som jag fått berättad. Nämligen att SW inte hade intentionen att polisanmäla Assange men att hon blev utsatt från press från AA (och kan man anta IK). AA själv hade ingen tanke på att bli annat än stödvittne men förlorar kontrollen över processen och blir själv en ovillig målsägande.

Mot bakgrund av det skulle man kunna påstå att staten ibland gör mer skada än nytta när den försöker genomdriva strafflagstiftningen till den yttersta gränsen.

(Edit: Eva Finné insåg nog detta.)

Men det var inte desto mindre en av eller båda tjejerna som tillsammans och i samförstånd gick till polisen och anmälde JA. Befogat eller obefogat? Rättsväsendet verkar strunta i vilket och kör på.
__________________
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2011-04-14 kl. 19:05. Anledning: Tillägg
Citera
2011-04-14, 19:12
  #29506
Avstängd
Berengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Det du säger ligger alltså i linje med min tanke. Men jag skulle vilja trycka lite på följande. Å ena sidan, om SW skulle ha en genuin rationell respektive irrationell fobi för hiv-smitta, skulle hon då inte vara rädd för att inför sin omgivning, bl.a. AA, avslöja sin eventuella smitta p.g.a. risken för stigmatisering och utanförskap. Å andra sidan, om SW inte egentligen trodde på smittrisken i det aktuella fallet så vore det ju inte lika svårt att nämna detta för AA, och tillsammans drar dom det för polisen. Men det är klart att om SW var genuint rädd, hon kunde av obetänksamhet ha avslöjat sin innersta rädsla för AA utan att tänka på konsekvenserna därav. Eller så var båda rädda för själva smittrisken men inte för stigmatiseringsrisken. Nåväl, detta kanske är för komplext att spekulera i.

Det är emellertid en relevant fråga vilka motiv som egentlige låg bakom de två målsägandenas polisanmälningar.
Det är väl där jag försöker se en skiljelinje, mellan rationell rädsla för hiv som de flesta har (och som är befogad) och irrationell rädsla som kan sägas vara liktydigt med en fobi. En fobi har alltid en grund i nånting, nånstans i personens historia, kvar i medvetandet eller undanträngt. Men därmed inte sagt att den är relevant i nuet. (Det som grundade fobin behöver inte heller ha varit relevant då.) Och ibland kan människor vara så ifrån sig att de bara måste anförtro sig åt nån, jag säger inte att det var så här men det är ett begripligt mänskligt beteende. Visst är det komplext.
__________________
Senast redigerad av Berengar 2011-04-14 kl. 19:14. Anledning: förtydligande
Citera
2011-04-14, 19:15
  #29507
Medlem
IslaCabicas avatar
Att ja undra över omAnna Ardin och Sofia Wihlén får försäkringspengar beror på den här

https://www.flashback.org/t1263905
Citera
2011-04-14, 19:36
  #29508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Det är väl där jag försöker se en skiljelinje, mellan rationell rädsla för hiv som de flesta har (och som är befogad) och irrationell rädsla som kan sägas vara liktydigt med en fobi. En fobi har alltid en grund i nånting, nånstans i personens historia, kvar i medvetandet eller undanträngt. Men därmed inte sagt att den är relevant i nuet. (Det som grundade fobin behöver inte heller ha varit relevant då.) Och ibland kan människor vara så ifrån sig att de bara måste anförtro sig åt nån, jag säger inte att det var så här men det är ett begripligt mänskligt beteende. Visst är det komplext.

Det köper jag utan invändningar.

Och med hänsyn till att SW och AA delade åtminstone en abstrakt riskkälla, så kanske det föll sig naturligt att dela tankarna, för att sedan leda vidare till en av de största rättsrötedebatterna i Sverige någonsin, delvis tack vare Internets gränslöshet.
__________________
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2011-04-14 kl. 19:40. Anledning: Tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback