Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-03-15, 12:35
  #27805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
antisemitspåret ja, men att 2 välmeriterade Harwardprofessorer hoppar upp ur lådan tillsammans med Shamir börjar man fundera på om nästa steg är att öppna en synagoga. Det är lite för bra för att vara sant, och sannolikheten liten. Så vad finns det för gemensam nämnare fundera lite är ni snälla

Alan Dershowitz kom in som försvarare i Twitter-åtalet och för efterkommande behov (espionage, conspiracy) på inrådan av Geoffrey Robertson, JA:s advokat. Judarna är dominerande i USA:s rättsväsende, trots sina 2 %. Julian har aldrig tidigare haft problem med judar, så varför starta nu, om det är upp till honom?
__________________
Senast redigerad av flashback979 2011-03-15 kl. 13:25.
Citera
2011-03-15, 12:37
  #27806
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Men det borde vara den bakre halvan som hittades under sängen, den främre hade knappast fungerat utan snabbt sugits in i SW.
Det kanske var där hon hittade den?
Citera
2011-03-15, 12:39
  #27807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Julian Assange grills Julia Gillard on live television


http://www.youtube.com/watch?v=T1q9e...ature=youtu.be

Från mommentatorfältet:

"Assange will be convicted of rape- and jailed in an effort to keep him quiet, as a political prisoner. Front up Gillard you lying Bitch. If i had a dollar for every good idea you have had, or speech with substance I would be a very poor man."

ponglenis13 9 timmar sedan

Gillard är nästan en skicklig politiker, hon lyckas nog inför många att avväpna JA:s fråga/frontalangrepp. JA var ganska fräck, bl.a. påståendet om Gillards landsförräderi.

Gillard avslöjade dock sin arrogans och ignorans genom att påstå att Wikileaks släppte information på ett ansvarslöst sätt. Hon liksom många andra har inte brytt sig om att kontrollera hur Wikileaks egentligen arbetar med försiktighetsmått i syfte att avslöja maktmissbruk och korruption.
Citera
2011-03-15, 12:40
  #27808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det är väl dock trovärdigare att köra på "JA slet sönder kondomen, kom jag på, samt jag sov" en vecka efter förhör ett istället för att säga "JA var väldigt våldsam jag sa fel i förhöret".

Kondomerna kom ju in i bilden efter de inledande förhören.

Jo, det har du nog rätt i.
Citera
2011-03-15, 12:46
  #27809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Nej SKL är inte ackrediterade. Trots detta har de skurit sönder kondomen under sina tester.

SKL borde naturligtvis haft med följande i sin rapport:

- uppskattad ålder på kondomen, i annat fall ska det nämnas att åldern är okänd (dvs kan vara 7 år gammal likaväl som ny)

- märke och storlek

- test av liknande kondomer med och utan reva

---

Men inget av detta har de gjort. Kanske är samma labb som listade ut att en bit trä var benbitar från barn i Quickrättegången. Kanske tipsade Borgström Gehlin om exakt till VEM på SKL kondomen skulle skickas.

Glöm inte att Borgström gärna blundar för dåliga SKL-undersökningar. Även när hans klient blir lidande. Tänk då hur pass långt Borgström borde vara villig att gå för att "hjälpa till" när han är på åklagerens sida också officiellt.

edit: Ok det var så småningom SKL som sa att det var trä och inte ben. My bad.



-svd

Vi får väl vara tacksamma att SKL - än så länge - inte gick så långt som att plantera falska bevis eller skriva en falsk rapport. Med tanke på hur utredningen skötts i övrigt, får man vara tacksam för det lilla.
Citera
2011-03-15, 12:48
  #27810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Inte konstigt alls, de största kritikerna av staten Israel och dess politik är judar. När Assange blev attackerad för anti-semitism av personer som är kända för att rikta såna anklagelser mot kritiker av staten Israel så aktiverades helt enkelt ett nätverk av judiska Israelkritiker och koordinerade en motattack enligt principen min fiendes fiende är min vän.

Alan Dershowitz tillhör dock inte Israel-kritikerna. Var det inte han som försvarade/hans idé till bygget av Israel-muren?
Citera
2011-03-15, 12:50
  #27811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Ehm, det är fler som är bisexuella än som är renodlat homo, inte ens jag är en Kinsey-sexa. En eller annan kondom har jag väl sett i mina dar. Jag vet i alla fall rätt bra hur de fungerar och att de har bäst-före-datum. Sen finns det vissa tillfällen när kvinnor har sex med varandra då en kondom är på sin plats, men jag ska inte bli för detaljerad. Jag får hänvisa till hon sexologen Linn i AB. Min poäng är i alla fall att det är inget jätteovanligt att man har såna hemma även om man är kvinna och definierar sig som HBT.

Vad är en Kinsey-sexa?
Citera
2011-03-15, 12:50
  #27812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Julian har i en intervjun nyligen yttrat att han är rädd för västkust-judarna i USA. Så fick han frågan vem han är mest rädd för, USA eller Israel. Han svarade, kombinationen av de två. Därför skulle man inte i början publicera cables som var negativa för Israel för att inte få judarnas samlade övermakt mot sig.

David Leigh på Guardian är tydligen en jude, John Kampfner på Index on Censorship är en jude. BBC är styrt av judar. JA såg en hatkampanj mot sig komma ifrån denna kärna.

Å andra sidan har han judar i sin camp: Suelette Dreyfuss, Glenn Greenwald, Jakob Appelbaum, Naomi Wolf och förmodligen - jag spekulerar - hans assistent Sarah Harrison.

Jag tror inte att Wikileaks behöver försöka avslöja vad staten Israel har för inofficiell dagordning för Israel/Palestina. Utifrån Israels faktiska handlande så finns en tydlig tendens att effekten blir palestiniernas fördrivning. Så länge USA sitter i FN:s säkerhetsråd och utgör en militär supermakt, ja då kommer palestiniernas öde förbli i Israels händer. Detta är uppenbart för alla. Det behöver inte "avslöjas".
Citera
2011-03-15, 12:57
  #27813
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Glöm inte att MN anser att det utifrån hur hon tolkar handlingarna är fråga om våldtäkt. Misstänks man för våldtäkt är det normalt att man får en etta på Kronobergshäktet.
Hade jag varit JA, hade jag också tagit mitt pick och pack och dragit, fast till Australien.

Man behöver titta på flaggan och veta historia för att slås av tanken på att han kanske är "hemma" medborgarmässigt. Kan det vara så att JA omfattas av medborgerliga lagar som gör det svårt för UK att utlämna honom? Något att fundera på för den som tror detta har att göra med överlämning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Australien

http://sv.wikipedia.org/wiki/Australiens_monarki
__________________
Senast redigerad av MyfairLady 2011-03-15 kl. 13:07.
Citera
2011-03-15, 13:03
  #27814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo
Det kanske var där hon hittade den?

Ja, det borde vara den naturliga fyndplatesen.
Men, i HP står det att den hittades under sängen på den plats där hon observerat att JA skulle ha trixat med kondomen innan han satte på den. Det borde då ha varit den bakre delen som han slängt under sängen. Eller åt JA upp den bakre halvan?

Nu är den främre delen insänd, varför uppgiften om på vilken plats han skulle ha haft sönder kondomen känns konstruerad, det passar liksom inte in.
Citera
2011-03-15, 13:04
  #27815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petterpeppar
WL är en risk för Israel. Obehagliga fakta kan/kommer att avslöjas med hjälp av WL. Jag tror de pissade på sig av rädsla när de såg kraften i revolutionerna i grannländerna och hur lite som krävs för att destabilisera situationen (info från WL spelade in och hjälpte till). Standardattacken är då att slänga fram beskyllningar om antisemitism. De som kör detta spår är väldigt noga med att inte göra någon skillnad mellan antisemitism och antisionism (dvs kritik mot Israel) och rent allmänt skruva upp tonläget så att det inte går att föra en saklig diskussion.

Det var, tycker jag, oerhört intressant att följa den senaste utvecklingen i den förtalskampanjen. Det är som om de följde ett recept:

1. Hänvisa till ett off-the-record telefonsamtal du haft för ett tag sedan med den som ska förtalas (JA). Eventuella felciteringar kan man då skylla på att man minns fel, men alla som läser tänker iallafall "ingen rök utan eld".

2. Publicera förtalet i en tidning som *inte* finns på nätet (Private Eye), så att i princip alla hör om ursprungsartikeln i andra hand och inte kan citera exakt vad som skrivits så att de komprometterande delarna rycks ur än mer ur sitt sammanhang. (Halva artikeln finns inskannad och utlagd, men andra halvan har inte lagts ut av "copyrightskäl" senast jag kollade). Nu har två lager av ridåer lagts ut och ingen vet riktigt längre vem som sa vad och när, bara att JA sagt något "antisemitiskt".

3. Kör lite guilt-by-association, i det här fallet samröret WL-Israel Shamir. Shamir har länge förtalats som antisemit och förintelseförnekare. Om man orkar läsa vad Shamir faktiskt skriver (han har lagt ut många av sina artiklar på sin hemsida) så tonar en typisk antisionist fram och "förintelseförnekelsen" visar sig bestå av att han kritiserar att förintelsen används som en avgudabild. Han kritiserar helt enkelt den onyanserade diskussionen - judeförföljelserna under andra världskriget är ett av många folkmord.

Intellektuella judar vill naturligtvis föra en nyanserad och saklig diskussion. Man blir inte Harvardprofessor på osakligt agiterande utan på analytisk skärpa. De vill också antagligen ha fred i Israel/Palestina, vilket de styrande i Israel inte verkar särskilt sugna på.

Mycket bra, sakligt inlägg.

Dessutom är Israel Shamir en etnisk jude - född som jude av judiska föräldrar. Så anti-semitism-anklagelsen - dvs att JA skulle ha ngt emot själva etniciteten - faller redan där på sin egen orimlighet.
Citera
2011-03-15, 13:04
  #27816
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Jag tror inte att Wikileaks behöver försöka avslöja vad staten Israel har för inofficiell dagordning för Israel/Palestina. Utifrån Israels faktiska handlande så finns en tydlig tendens att effekten blir palestiniernas fördrivning. Så länge USA sitter i FN:s säkerhetsråd och utgör en militär supermakt, ja då kommer palestiniernas öde förbli i Israels händer. Detta är uppenbart för alla. Det behöver inte "avslöjas".
Jag har också svårt att tänka mig något som skulle kunna överträffa det vi redan om USAs samröre med Israel och Israels övergrepp. Israel är (vid sidan av Nordkorea och Zimbabwe) det enda landet som är 100% immunt mot effekter av Wikileaks-avslöjanden av Cablegate-typ.

Militärhemligheter däremot... som t ex hur många kärnstridsspetsar de har, eller konkreta attackplaner mot Iran eller Saudi-Arabien. Det räcker förmodligen med blotta risken att någon ska läcka för att WL ska framstå som ett hot mot staten Israel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback