Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-02-22, 19:11
  #25753
Medlem
espressinos avatar
Per Lindeberg: Hög tid att svenska rättsrötan blev känd

"Debatten kring sexbrottsutredningen mot Julian Assange har till slut hamnat på en nivå där den blivit viktig och koncentreras på formerna för det rättsliga efterspelet."

http://www.expressen.se/1.2334691
Citera
2011-02-22, 19:21
  #25754
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Min vän fick svar från Utvecklingscentrum idag efter att ha skrivit till riksåklagaren:

"Din fråga kan tyvärr inte besvaras på ett enkelt sätt. Det finns ingen statistik eller möjlighet att på ett enkelt sätt ta fram den uppgift Du frågar efter. Det förekommer årligen att överåklagare/vice överåklagare i några enstaka fall behåller förundersökningsledningen när beslutet i överprövningsärendet innebär att förundersökningen återupptas. Huruvida Marianne Ny under förra året varit förundersökningsledare i fler ärenden utöver det massmedialt uppmärksammade Assange-ärendet går inte att svara på utan att granska ärende för ärende. Det finns dock inget som hindrar att vi per fax eller post skickar Dig kopior av de beslut i överprövningsärenden som innebar att förundersökningen återupptas."

Min enkla fråga, som jag ställde till min vän:
Vågar dom inte fråga Marianne Ny?
Antagligen inte.

Alternativt så måste det finnas ett register där de på några minuter kan titta igenom de 15-20 ärenden det gäller t.ex. det senaste året. De får det att framstå som om de skulle behöva läsa igenom alla förundersökningar för att hitta info om vem som är förundersökningsledare. Antagligen har MN inte varit förundersökningsledare i något ärende.
Citera
2011-02-22, 19:27
  #25755
Medlem
espressinos avatar
Wikileaks och Assange sedd med ryska ögon

"Keller threw dirt at Assange, who had given him that sensational news. Keller portrayed him as a dirty tramp, who incidentally found a diamond on a dump. The Guardian journalists Harding and Lee developed the same line. They misused the dispatches in three different ways. They were printing them partially, covering up those whom they needed to cover up. They printed them under misleading headlines and exposed them to the public at well-chosen moments. The result of all that was so amazing that WikiLeaks publications raised concerns and suspicion with a number of Russian conspiracy theorists, particularly Nikolai Starikov and Mikhail Leontiev. If it wasn't for Assange's reckless wisdom, who handed over the cables to, among others, the Russian Reporter, WikiLeaks would have worked against Russia indeed, rather than against the US imperial ambitions, as Assange saw it."

http://english.pravda.ru/world/ameri...es_guardian-0/
Citera
2011-02-22, 19:37
  #25756
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Är det fysiskt möjligt att genomföra ett samlag med en skadad kondom

"I fallet med den andra kvinnan tycks brottsrubriceringen desto svårare. Om man ska tro kvinnan – och Statens kriminaltekniska laboratorium – har kondomen skadats genom att den lilla toppen längst fram, spermabehållaren, slitits av. Rättsteknikerna har undersökt delningsyta och repor och skriver i ett sakkunnigutlåtande att bevisningen är av grad +2 vilket innebär att ”möjligheten att erhålla dessa resultat om någon annan hypotes är sann bedöms som liten”.

Enligt mitt förmenande är det omöjligt att slutföra ett samlag med den typen av skada.
Vidare penetration skulle riva kondomen i slamsor, då den har tappat all stabilitet genom att toppen avlägsnats. detta tillsammans med bristen på DNA gör att kondomhistorien känns som en efterkonstruktion.

DVS en kondom som trasas sönder skulle se helt annorlunda ut. Har aldrig under ett långt och aktivt liv sett en använd kondom med den typen av skada. Normalt så splittras kondomen i bitar och kvar blir i princip bara ringen tillsammans med slamsor av det mjuka gummit.

Är det någon annan i tråden som har liknande erfarenheter skulle det vara intressant med lite mer erfarenheter om hur kondomer verkligen ser ut när de brister
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Förtydligande om kondomen och AA historia.

Om det som AA hävdar skulle vara Assange som under samlaget skulle av nypigt av toppen på kondomen för att sedan slutföra samlaget och kommit i AA. Sedan tagit av den och all åverkan som blev var en i det närmaste perfekt avskuren topp (själva sädesbehållaren)

Detta är en fysisk omöjlighet, ingen kondom skulle klara av det. Vid fortsatt samlag efter det att toppen avlägsnats skulle kondomen trasas sönder och se helt annorlunda ut än den kondom som AA lämnade in till SKL. Den perfekta kant som bildats efter åverkan skulle inte förbli intakt vid fortsatt samlag, utan trasas sönder med i princip bara ringen intakt.

Om man efter samlag slarvar och försöker dra av den istället för att rulla av den skulle möjligtvis en sådan skada kunna uppstå. Då faller historien om att JA kommit i AA, och dessutom borde den då innehålla mängder av bådas DNA. Det gjorde den inte.

Detta gör AA historia bortom all rimlig tvivel omöjlig. Bristen på DNA från AA och Assange stärker misstanken att kondomen manipulerats efter samlaget.
Nej, du har fel. En kondom kan gå sönder på det viset.
Nej, jag kan inte hänvisa till några källor förutom min egen erfarenhet.

Angående att AA återanvänder kondomer fallerar de argumenten på att det skulle innebära att hon tvättade och sparade en trasig kondom. Det mesta troliga är enligt mig att hon slängt kondomen i samband med kräftskivan och själv skapat en ny trasig kondom. Men det är också lite naivt av AA, då hon borde insett att kondomen skulle analyseras, därför vet jag inte hur sannolikt det är.
Citera
2011-02-22, 19:50
  #25757
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Min vän fick svar från Utvecklingscentrum idag efter att ha skrivit till riksåklagaren:

"Din fråga kan tyvärr inte besvaras på ett enkelt sätt. Det finns ingen statistik eller möjlighet att på ett enkelt sätt ta fram den uppgift Du frågar efter. Det förekommer årligen att överåklagare/vice överåklagare i några enstaka fall behåller förundersökningsledningen när beslutet i överprövningsärendet innebär att förundersökningen återupptas. Huruvida Marianne Ny under förra året varit förundersökningsledare i fler ärenden utöver det massmedialt uppmärksammade Assange-ärendet går inte att svara på utan att granska ärende för ärende. Det finns dock inget som hindrar att vi per fax eller post skickar Dig kopior av de beslut i överprövningsärenden som innebar att förundersökningen återupptas."

Min enkla fråga, som jag ställde till min vän:
Vågar dom inte fråga Marianne Ny?


Svaret är tydligt nog: Det är ett enstaka fall och det händer årligen det vill säga minst en gång per år.

Ett undantagsfall alltså.
Citera
2011-02-22, 19:51
  #25758
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Per Lindeberg: Hög tid att svenska rättsrötan blev känd

"Debatten kring sexbrottsutredningen mot Julian Assange har till slut hamnat på en nivå där den blivit viktig och koncentreras på formerna för det rättsliga efterspelet."

http://www.expressen.se/1.2334691
Hade han läst Flashback hade han insett att debatten sett ut så sedan augusti, om man bara orkar bläddra förbi allt skitprat.
Citera
2011-02-22, 20:03
  #25759
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Nej, du har fel. En kondom kan gå sönder på det viset.
Nej, jag kan inte hänvisa till några källor förutom min egen erfarenhet.

Angående att AA återanvänder kondomer fallerar de argumenten på att det skulle innebära att hon tvättade och sparade en trasig kondom. Det mesta troliga är enligt mig att hon slängt kondomen i samband med kräftskivan och själv skapat en ny trasig kondom. Men det är också lite naivt av AA, då hon borde insett att kondomen skulle analyseras, därför vet jag inte hur sannolikt det är.

Att den kan gå sönder så är inte orimligt, det jag av egen erfarenhet fan orimligt var att den inte skulle fortsätta att gå sönder. Nu har vi belägg för att den kan behålla formen trots fortsatt penetration.
Citera
2011-02-22, 20:07
  #25760
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Det mesta troliga är enligt mig att hon slängt kondomen i samband med kräftskivan och själv skapat en ny trasig kondom. Men det är också lite naivt av AA, då hon borde insett att kondomen skulle analyseras, därför vet jag inte hur sannolikt det är.

Teoretiskt hade JA eller AA kunnat manipulera kondomen innan samlaget men inte använt den, och som sagts ovan hade AA kunnat manipulera en ny kondom senare. Det som är lite förvånande är att det inte ens finns DNA från den beröringen - man får nog andå ta i för att nypa av en bit av en kondom.
Citera
2011-02-22, 20:16
  #25761
Medlem
espressinos avatar
So, Why Does the Air Force Want Hundreds of Fake Online Identities on Social Media?

Synopsis:
Added: Jun 22, 2010 1:42 pm Modified: Jun 22, 2010 2:07 pmTrack Changes
0001- Online Persona Management Service. 50 User Licenses, 10 Personas per user.
Software will allow 10 personas per user, replete with background , history, supporting details, and cyber presences that are technically, culturally and geographacilly consistent. Individual applications will enable an operator to exercise a number of different online persons from the same workstation and without fear of being discovered by sophisticated adversaries. Personas must be able to appear to originate in nearly any part of the world and can interact through conventional online services and social media platforms. The service includes a user friendly application environment to maximize the user's situational awareness by displaying real-time local information.

http://www.bnet.com/blog/technology-...ia-update/8728

https://www.fbo.gov/index?s=opportun...=core&_cview=1

Dags att kolla vem din vän på facebook och twitter verkligen är
Citera
2011-02-22, 21:01
  #25762
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Förtydligande om kondomen och AA historia.

Om det som AA hävdar skulle vara Assange som under samlaget skulle av nypigt av toppen på kondomen för att sedan slutföra samlaget och kommit i AA. Sedan tagit av den och all åverkan som blev var en i det närmaste perfekt avskuren topp (själva sädesbehållaren)

Detta är en fysisk omöjlighet, ingen kondom skulle klara av det. Vid fortsatt samlag efter det att toppen avlägsnats skulle kondomen trasas sönder och se helt annorlunda ut än den kondom som AA lämnade in till SKL. Den perfekta kant som bildats efter åverkan skulle inte förbli intakt vid fortsatt samlag, utan trasas sönder med i princip bara ringen intakt.

Detta är min erfarenhet också. När en kondom väl gått sönder så blir det bara slamsor av den. Den kondom som analyserats i FP är därför omöjlig om det gått till som AA påstår. Detta borde undersökas mer och kanske skickas till JAs advokat.
Citera
2011-02-22, 21:12
  #25763
Medlem
Nu är jag lite fräck men jag provar.

Vi behöver någon eller ett par i alla fall som kan ställa upp för FB och genomföra ett försök där toppen på en påträdd kondom medvetet skadats, nyttjas i fem minuter för att se om eller hur den faller sönder?

Och gärna med bifogade bilder på den efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Att den kan gå sönder så är inte orimligt, det jag av egen erfarenhet fan orimligt var att den inte skulle fortsätta att gå sönder. Nu har vi belägg för att den kan behålla formen trots fortsatt penetration.
Citera
2011-02-22, 21:18
  #25764
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Nu är jag lite fräck men jag provar.

Vi behöver någon eller ett par i alla fall som kan ställa upp för FB och genomföra ett försök där toppen på en påträdd kondom medvetet skadats, nyttjas i fem minuter för att se om eller hur den faller sönder?

Och gärna med bifogade bilder på den efteråt.

Vem ska vara AA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback