Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Rätta mig om jag har fel, gärna med referens.
Ingen har någon aning om vilka de två kvinnorna är. I tråden har folk dragit fram ett par stycken utan några som helst källor eller något annat som styrker det, mer än att de antagligen har pratat med Assange någon gång eller känner någon som har det. Vilket känns rätt patetiskt.
Citera
2010-08-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synapsgas
Ingen har någon aning om vilka de två kvinnorna är. I tråden har folk dragit fram ett par stycken utan några som helst källor eller något annat som styrker det, mer än att de antagligen har pratat med Assange någon gång eller känner någon som har det. Vilket känns rätt patetiskt.

Den ena kvinnan låste sin blogg under kvällen, väsentligt eller ej.
Citera
2010-08-21, 22:23
Medlem
Citat:

Kan någon styrka att de utpekade är de "två kvinnorna"? Orkar inte läsa igenom hela tråden så kan någon berätta varför just dessa hängts ut?
Citera
2010-08-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
Det där kan jag faktiskt tänka mig. Assange verkar så tystlåten och timid i offentiliga sammanhang att han säkert kan släppa ut en del frustrationer i privata sammanhang (exempelvis då han har sex). Uppenbarligen har tjejen/tjejerna sagt att han inte är våldsam, så jag gissar att dessa frustrationer snarare tar sig uttryck rent verbalt.

Han kanske helt enkelt talar till dem som att de inte är värda mer än vatten då han börjar närma sig klimax, varpå tjejerna, som är präktiga svenska tjejer som har lärt sig att de inte skall behöva ta skit, blir förbannade och känner sig kränkta. I Sverige får man inte såra någon, ens med ord, så de (eller en av dem iaf) anmäler och kryddar med våldtäktsvinkeln för effektens skull.

Det här talar emot teorierna om tvåan.

Verbal förnedring, eller kanske han småskvättat lite på kvinnorna. De har väl båda fått uppleva någon udda böjelse som inte varit deras grej. Enligt Expressen:
Citat:
En person nära kvinnorna uppger:
– Tjejerna känner varandra och de vet båda att de har råkat ut för samma sak.

Den yngre anmälde våldtäkt, medan 30-åringen valde sexuellt ofredande. Varför de valt olika brottsrubricering kan man fråga sig.
Citera
2010-08-21, 22:25
Medlem
De anmälande kvinnornas identitet har inte kunnat klargöras.

De namn som kommit upp är spekulationer som helt eller delvis passar in med avseende på ålder, ort, intresse, nedlåst blog etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabiatfeminist
Kan någon styrka att de utpekade är de "två kvinnorna"? Orkar inte läsa igenom hela tråden så kan någon berätta varför just dessa hängts ut?
Senast redigerad av lillalinnea 2010-08-21 kl. 22:26. Anledning: Förtydligande
Citera
2010-08-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiatfeminist

Är bara gissningar och folk som "vet" utan källa. Var någon 70 sidor bak som droppade in enköpingstjejen i tråden och sa att det var hon eller att hon var inblandad och visste vem det var och försvann.

Känns ungefär lika stabilt som själva våltäktsanklagelserna.
Citera
2010-08-21, 22:31
Medlem
River99s avatar
Vad är det för rätt-samhälle när en åklagare upphäver den andres beslut. Man märker i internationella medier kommentatorernas ironiska tonfall över det svenska rättsväsendet. De verkar bara rätt chockade hur den svenska åklagarmyndigheten kan vara så inkompetent att gör gör u-sväng efter bara några timmar. Minst sagt patetiskt.
Citera
2010-08-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Det var också den 'värre' av händelserna/upplevelserna som las ner.
Den händelsen den äldre kvinnan försökte ge stöd åt genom att berätta om sitt 'ofredande'.
Det kan inte ha funnits mycket att gå på alls om chefsåklagaren bara släpper den allvarliga bollen efter några få timmar.

Varför så snabbt?
Vad har kommit fram?
Ja, anledningen till att våldtäktsmisstankarna släpptes så fort skulle man gärna vilja veta. Jag kan tänka mig fyra möjliga alternativ:
  1. Chefsåklagaren tycker inte att vad det nu var Assange påstods ha gjort kunde ses som våldtäkt
  2. Chefsåklagaren tror att det är omöjligt att bevisa att Assange har gjort det han påstås ha gjort
  3. Chefsåklagaren kommer fram till att kvinnorna med stor sannolikhet har ljugit ihop allting
  4. Assange har kontaktat polisen och visat upp ett vattentätt alibi

Om det är något av de tre första alternativen så får nog en viss jourhavande åklagare vänta några år extra på nästa befordran.
Citera
2010-08-21, 22:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja, anledningen till att våldtäktsmisstankarna släpptes så fort skulle man gärna vilja veta. Jag kan tänka mig fyra möjliga alternativ:
  1. Chefsåklagaren tycker inte att vad det nu var Assange påstods ha gjort kunde ses som våldtäkt
  2. Chefsåklagaren tror att det är omöjligt att bevisa att Assange har gjort det han påstås ha gjort
  3. Chefsåklagaren kommer fram till att kvinnorna med stor sannolikhet har ljugit ihop allting
  4. Assange har kontaktat polisen och visat upp ett vattentätt alibi

Om det är något av de tre första alternativen så får nog en viss jourhavande åklagare vänta några år extra på nästa befordran.

Skulle vilja lägga till ett alternativ där:
Chefsåklagaren har CNN i ena tråden och BBC i andra medan regeringen är på hold med frågan vad som händer. Hon/han avgör sedan att det kanske är bäst att vi lägger ner detta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Är bara gissningar och folk som "vet" utan källa. Var någon 70 sidor bak som droppade in enköpingstjejen i tråden och sa att det var hon eller att hon var inblandad och visste vem det var och försvann.

Känns ungefär lika stabilt som själva våltäktsanklagelserna.

Så hon kan inte ha låst sin blogg pga att tolvhundra FB:are gått in och trackat henne alt. att hon följer den här tråden och inte pallade en mobb? En tanke bara.
Citera
Medlem
Spelvins avatar
Jag vet inte om det har nämnts tidigare i den här gigantiska trams- och trolltråden (sover modsen?), men Maria Häljebo Kjellstrand, åklagaren som först hade hand om fallet och som häktade Assange i sin frånvaro är gift med Per Kjellstrand, sakkunnig på Justitiedepartementet hos Beatrice Ask.

http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....Uuf6vXB26z0ODk

http://www.sweden.gov.se/sb/d/11216/...ictionary/true

Jag kan tänka mig att han fick några påringningar från chefen idag om att han får se till att hans kärring skärper sig!
Citera
2010-08-21, 22:36
Medlem
Nietzschessons avatar
Intressant ska det bli i den här för svenskt rättsväsende ytterst pinsamma historia är hur åklagaren Maria Häljebo Kjellstrand ska komma undan ansvar. Hon har med sitt agerande försökt ta heder och ära av en tidigare känd mycket rättskaffens person. Vilka är hennes motiv egentligen. Är det egna karriärmotiv eller problem med att klara amorteringarna som driver henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in