Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-21, 21:55
  #1417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Mehn skärp er nu för fan. Vanliga 30 åriga tjejer med god bakgrund och jobb håller inte på med sånt där. Känner ni någon själva som skulle komma tanken? Chansen är inte obefintlig, men jag skulle hävda mycket liten. Nåt skumt är det. Frågan är om det är juridisk våldtäkt.
Nja antingen gick dom sina egna ärenden eller någon annans. Båda alternativen verkar ungefär lika trovärdiga. Men om du sitter inne på information och fakta om hur det egentligen ligger till så fram med det.
Citera
2010-08-21, 21:56
  #1418
Avstängd
Slutajiddras avatar
Tvivlar på att det skulle va CIA eller ngn annan säkerhetspolis bakom detta. Intelligensenheter har faktiskt tillgång till juridisk expertis innan dom försöker sätta ihop en falsk anklagelse som faller ihop platt inom bara några timmar
Citera
2010-08-21, 21:57
  #1419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
En sak till: brottsmisstanken det handlar om är - ofredande. Alltså inte sexuellt ofredande som innefattar något sexuellt.

Ofredande är att knuffa till någon, knuffa ut någon från hotellrummet eller be den fara åt helvete eller nåt. Eller att någon känner sig allmänt kränkt.

Det är liksom - väldigt tunt det.

Ska bli otroligt intressant att se hur Jan Helin hanterar detta...

Ah, kanske ett riktigt RUK (råknull utan känsla), som avslutades med att Assange kastade ut kvinnan naken från hotellrummet. Töm och omedelbart glöm. Kanske följt av ett taskigt SMS.
Citera
2010-08-21, 21:57
  #1420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Korkat av dig.
Assange gjorde det tillgängligt för hela världen. Om någon tidigare släppt det på pocket och sålt det på den svarta marknaden i chiles slumtrakter så är det väl knappast att jämföra med Assanges prestation. Med Internet/Wikileak nådde de alla, och de fick all medias uppmärksamhet. Mission accomplished

Han släpper det som finns, på Wikileaks.


Det han släppt har i stort sett redan varit tillgängligt på internet för jordens befolkning. Det enda han gjorde var att släppa en bunt dokument, som samlade en del av det som redan publicerats, på ett och samma ställe. Iom att han gjorde det, så stängde han av delar av internet och wikileaks från folk som lever i sådana länder att eventuella svartpocketar vore en bra ide att dela ut. Den information du och jag kan läsa, kommer de inte åt.
Citera
2010-08-21, 21:57
  #1421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Rätta mig om jag har fel, gärna med referens.

För att citera en trovärdig f.d. överåklagare:

- Först kungörs att Assange på sannolika skäl (=den högre misstankegraden) är misstänkt för och anhållen i sin frånvaro bl a för våldtäkt. Lite senare är anhållningsbeslutet hävt och det finns inte längre skäl att misstänka honom för våldtäkt. Normalt brukar ett anhållningsbeslut i frånvaro inte offentliggöras. Det gagnar inte precis saken. Nu skedde det likväl med pukor och trumpeter. Och så blåses allt plötsligt av! Förfarandet kräver att en lugn och sansad åklagare träder fram och lämnar en rimlig förklaring till vad det är som ligger bakom turerna. Annars råder förvirring.

och sedan den första kommentaren från Wikileaks officella Twitterkonto angående våldtäktsanklagelsen:

"We were warned to expect 'dirty tricks'. Now we have the first one."
Citera
2010-08-21, 21:57
  #1422
Medlem
Ja det har du rätt i!
Han kanske ville ha sängen för sig själv efter akten och knuffade ur dem med orden att gå och lägg dig på soffan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
En sak till: brottsmisstanken det handlar om är - ofredande. Alltså inte sexuellt ofredande som innefattar något sexuellt.

Ofredande är att knuffa till någon, knuffa ut någon från hotellrummet eller be den fara åt helvete eller nåt. Eller att någon känner sig allmänt kränkt.

Det är liksom - väldigt tunt det.

Ska bli otroligt intressant att se hur Jan Helin hanterar detta...
Citera
2010-08-21, 21:58
  #1423
Medlem
PuerAeternuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiatfeminist
Men ändock: "Vanliga män" våldtar. Tafsar. Har du aldrig varit på Harrys en lördagkväll?

Och jag älskar när man pratar om "feministrörelsen", vilken "feministrörelse"? FI? Miljontals svenskar kallar sig feminister men letar inte våldtäkstendenser hos varenda karl för det.

"Vanliga kvinnor" är inte heller helt rumsrena på Harrys en lördagskväll kan meddelas..

/ En utsatt
Citera
2010-08-21, 22:00
  #1424
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Det han släppt har i stort sett redan varit tillgängligt på internet för jordens befolkning. Det enda han gjorde var att släppa en bunt dokument, som samlade en del av det som redan publicerats, på ett och samma ställe. Iom att han gjorde det, så stängde han av delar av internet och wikileaks från folk som lever i sådana länder att eventuella svartpocketar vore en bra ide att dela ut. Den information du och jag kan läsa, kommer de inte åt.

Länka gärna till de som var före (inte alla 90 000 dokument dock.)
Det har alltid funnits de som berättat om övergreppen, men få har publicerat INTERNA dokument som beskriver detta i detalj.

Du är en sån där som inte imponeras av någon eller något. Inte ens om killen la ut en film där Obama själv står och waterboardar talibaner på löpande band skulle du bli impad.
Citera
2010-08-21, 22:00
  #1425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Ja det har du rätt i!
Han kanske ville ha sängen för sig själv efter akten och knuffade ur dem med orden att gå och lägg dig på soffan.

Uppvaktning, förspel, råsex, men inget eftermys.

Rockstjärnemanér. Skall man klara av många ONS måste man väl tydligen kunna dra ett streck när man är klar, annars riskerar man att det blir en massa klängiga groupies. Assange kanske lärt sig det den hårda vägen?
Citera
2010-08-21, 22:00
  #1426
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Ja det har du rätt i!
Han kanske ville ha sängen för sig själv efter akten och knuffade ur dem med orden att gå och lägg dig på soffan.

Men grejen är ju att

1) Dessa kvinnor kom i kontakt med varandra.

2) Pratade och gick till polisen.

3) Våldtäkten är nerlagd och kvar är ofredandet.

4) Vi får hoppas att det finns något jävligt bra skäl för vuxna kvinnor att klaga hos polisen.
Citera
2010-08-21, 22:01
  #1427
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
En sak till: brottsmisstanken det handlar om är - ofredande. Alltså inte sexuellt ofredande som innefattar något sexuellt.

Ofredande är att knuffa till någon, knuffa ut någon från hotellrummet eller be den fara åt helvete eller nåt. Eller att någon känner sig allmänt kränkt.

Det är liksom - väldigt tunt det.

Ska bli otroligt intressant att se hur Jan Helin hanterar detta...

Det kan också vara verbalt ofredande av typen " Tell me you are a little whore etc.etc" Som säkert kan kännas väldigt kränkande för en kristen/feministisk/allmänt idealistisk tjej. (om vi nu spekulerar utifrån 30-åringens berättelse i expressen,och inte testas ord)
Citera
2010-08-21, 22:03
  #1428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiatfeminist
Jag tror du missat poängen Fnysington.

Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen

Låt dig inte förvillas av namnet. Det handlar om jämställdhet. Sen att Wikipedia säger rörelse... De allra flesta föredrar nog att kalla feminism för en ideologi. Jag vill inte ha sämre villkor än män. Inte heller bättre. Jag vill att vi har lika mycket i lön, för lika arbete, osv. Hur kan man vara emot det? I min värld är det obegripligt.

Nationalism är en intellektuell och politisk rörelse för alla folks fulla ekonomiska, sociala och politiska rättigheter i sina egna länder. Hur kan man vara emot det? I min värld är det obegripligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback