• 28 981 online
  • 1 138 663 medlemmar
  • 58 986 436 inlägg
  • 1
  • 2
2010-08-20, 23:44
Medlem
isbjoerns avatar
Jag älskar E-sport, jag andas e-sport och slukar det mesta jag kan komma över inom det. Men jag har haft svårt att få andra att förstå storheten med det, de flesta säger bara "Det är bara ett spel", jag har försökt förklara för dem men jag har inte kunnat, förrens nu.

Hittade en film på youtube som på sina 17 minuter verkligen sammanfattar allt vad e-sport handlar om; Dedikation, perfektion och att brinna för det man gör. Det är en analys video gjord av Quakelive från någon ESL final, där en av spelarna väldigt ingående analyserar vad som händer och vad som görs, och varför han gör det. Att ha en sådan kunskap, skicklighet och brinna för något som den här killen gör, är helt fantastiskt, önskar att jag hade den kärleken för något så som han har.

Jag har spelat ytterst få timmar Quake men det spelar ingen roll om du aldrig ens spelat det, den här videon måste du helt enkelt se, satans underhållande om du har den minsta nörd i dig:

http://www.youtube.com/watch?v=XdkDjsBiO58
Citera
2010-08-21, 00:03
Avstängd
KamelFikuss avatar
Väldigt bra video! Visste inte att det handlade mycket om timing och planering i Quake. Trodde det mest handlade om skickligheterna med vapnena.
Kul att killen som spelar kan kommentera och analysera såpass bra. Känns mer äkta, på något sätt.

Tack för videon!
Citera
2010-08-21, 00:18
Medlem
Fruktansvärt bra video. Jag har inte heller lirat mycket Q3 eller Quake Live och absolut aldrig kompetetivt men det där var riktigt intressant. Det är dock lite det som ofta är problemet med esport, man måste kunna spelet och känna till kartorna ganska väl för att kunna uppskatta det. Visst, en schysst frag kan man alltid uppskatta men man går ju misste om alla meta games som pågår hela tiden.

Förresten, killen till vänster där... har han jobbat åt SK tidigare? Polack... Carmack eller nått sånt?
Citera
2010-08-21, 03:04
Medlem
XXtazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Det är dock lite det som ofta är problemet med esport, man måste kunna spelet och känna till kartorna ganska väl för att kunna uppskatta det.
Så är det väl med all sport?
Citera
2010-08-21, 03:52
Medlem
Hyde_s avatar
En till skön video i samma anda,önskar att fler hade fått upp ögonen för E-sport,och att det finns mer än CS 1.6.
IEM IV World Championship - World of Warcraft Grand Final: Team EG vs. Team Dignitas
http://www.youtube.com/watch?v=GXtZP...feature=search
Senast redigerad av Hyde_ 2010-08-21 kl. 03:56.
Citera
2010-08-21, 04:01
Medlem
Brossys avatar
Måste säga att den där showen, ESL Classics som han promotade lite i början verkar vara riktigt intressant. Hoppas de tar dit några SC2 proffs så som TLO (Skulle offra min förstfödda för att veta vad som går igenom hans huvud under hans matcher), WhiteRa, IdrA, HayPro osv. För där finns det verkligen rum för analyser och de kan förklara varför de gjorde på det sättet osv.
Citera
2010-08-21, 04:14
Avstängd
Nicoos avatar
Riktigt ball analys. Man kan inte tro att så mycket kan få plats i ens huvud. Det han förklarade under 1 minut kanske tog 10 sekunder i själva gamet. Där han är utsatt och pressad. Riktigt imponerande att verkligen se hur pro's tänker. Men tror inte många pro's kan analysera sina egna games så där bra. Kanske i deras huvud, men inte högt. Det är en helt annan sak typ.

Men riktigt imponerande analys av rapha.
Citera
2010-08-21, 10:05
Medlem
isbjoerns avatar
Kul att ni uppskattar den

Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Måste säga att den där showen, ESL Classics som han promotade lite i början verkar vara riktigt intressant. Hoppas de tar dit några SC2 proffs så som TLO (Skulle offra min förstfödda för att veta vad som går igenom hans huvud under hans matcher), WhiteRa, IdrA, HayPro osv. För där finns det verkligen rum för analyser och de kan förklara varför de gjorde på det sättet osv.
Håller med, TLO vore riktigt rolig att lyssna på, tyvärr så gör språkbarriären att en sådan analys aldrig hade blivit lika bra som till exempel om Idra skulle göra den och ha modersmålet som grund. Hur som, hoppas det kommer många fler sådana här analys videos.

Försökte visa den för flickvännen igår men hon somnade, kvinnor
Citera
2010-08-21, 12:25
Moderator
BigFatCones avatar
E-Sport är lika löjligt för mig som traditionell idrott om jag ska var ärlig. Det är människor som tjänar otroliga summor på nånting som i grunden är en lek. Jag är grymt fascinerad att man kan ta underhållning på så stort allvar. Men men, det är bara min åsikt.
Citera
2010-08-21, 12:44
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
E-Sport är lika löjligt för mig som traditionell idrott om jag ska var ärlig. Det är människor som tjänar otroliga summor på nånting som i grunden är en lek. Jag är grymt fascinerad att man kan ta underhållning på så stort allvar. Men men, det är bara min åsikt.

Fast jag tycker det är lite tjusningen också att folk inte tjänar så mycket i E-sport än att det inte är pengar som styr sporten.
Citera
2010-08-21, 12:49
Medlem
Robss avatar
Citat:
Fast jag tycker det är lite tjusningen också att folk inte tjänar så mycket i E-sport än att det inte är pengar som styr sporten.
För vissa är det tyvärr så att de bara verkar spela för pengar, kolla bara på dessa spelare:

- Broker Park: 2 years of jail.
- Progamer Ma: 1 year and 6 months of jail.
- Soccer Player Jung: 1 year and 6 months of jail.
- Banker Park: 1 year of jail.
- Former Progamer Jung: 1 year of jail.
- Former Progamer Choi: 1 year of jail.
- Self-business Owner Lee: 1 year of jail.

Detta är koreanska Starcraft 1 spelare som åkte i fängelse för att de spelat på bettning sidor där de redan avgjort vilka som kommer förlora i matcherna bara för att vinna så mycket pengar som möjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=O0_yx...layer_embedded

Tycker bara att hela grejen de gjorde är så mystisk, för i Korea betraktas de som stora kändisar, i Sverige har vi Zlatan som en av Sveriges mest kända personer, som blivit känd pågrund av fotbollen, i Korea är de likadant, fast istället för fotboll så är de spel. Och då tjänar man nog redan riktigt bra om man spelar i Korea.
Senast redigerad av Robs 2010-08-21 kl. 12:53.
Citera
2010-08-21, 22:52
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:

Likförbannat så tjänar dom pengar på att leka och dom tar det på alldeles för stort allvar.
Citera
  • 1
  • 2