Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-02, 19:36
  #25
Medlem
R.Rs avatar
Lättaste att göra (om man nu inte ofta blir påringd av okända människor i jobbet osv) är att skita i att svara. Så gör jag alltid, då kan man vara säker på att slippa ha något att göra med dessa jävla bluffare. Trycker antingen bort eller låter bli att svara, det tar ett tag men sen ger de upp och ringer inte mer. Okända nummer + företagsnummer svarar jag aldrig på, de kan nå mig via brev om det är något viktigt. Häromsistens var det adressändring som var på mig, hade läst här att de ringde och försökte sälja när man ändrat adress så jag lät bara bli att svara. 3 ggr försökte de, sen har jag inte hört av dem mer. Skönt.
Citera
2011-02-02, 22:39
  #26
Medlem
fyfan, jag blev också uppringd av dessa idioter... Fick en räkning på 3663, och när jag fråga min bror så har han tydligen också sagt "JA" då han känt sig tvungen, annars skulle inte hans företag vara med på google,eniro osv osv.. kan de här ens vara LAGLIGT? blir fan galen


Vad ska man göra nu?
Citera
2011-02-08, 12:52
  #27
Medlem
Magnificats avatar
Om en telefonsäljer ringer så svarar man "Nej kan inte prata just nu men jag kan ringa tillbaks senare, okej?- *klick*"
Vilket fall de kommer kryssa i att man inte är intresserad.
Citera
2011-02-08, 21:56
  #28
Medlem
brutefishs avatar
jag tycker det är helfestligt att bli uppringda av dessa företag.
då jag är bekant hur man behandlar dessa saker rent juridiskt så är det inga problem för mig att inte bli fångad i deras nät.

hur som helst, svara inte ja eller nej, svara alltid med saker som, kanske, hur så, jag vet inte.
tillåt aldrig dom att skicka något "material" vare sig via fax, post eller mail.

om det nu dyker upp en faktura (oavsett bolag) som försöker bluffa dig,
försök få tag på ett fax-nummer till företaget.
(om inte detta finns, skicka med rek-post där de måste kvittera ut brevet)
skicka en kopia på fakturan med ett stort kryss över med texten, "fakturan bestrides", datum, ort och din signatur. när du skickar faxet, se till att ställa in att du får en utskriftsrapport från faxen att faxet gick igenom (samma sak som ett rek, en garanti på att det har gått igenom). då har du ditt på det torra rent juridiskt samt med detta så kan de inte skicka vidare den uteblivna betalningen till kronofogden då de inte tar emot ärenden som är under "tvist".
Citera
2011-02-09, 00:05
  #29
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag tycker det är helfestligt att bli uppringda av dessa företag.
då jag är bekant hur man behandlar dessa saker rent juridiskt så är det inga problem för mig att inte bli fångad i deras nät.

hur som helst, svara inte ja eller nej, svara alltid med saker som, kanske, hur så, jag vet inte.
tillåt aldrig dom att skicka något "material" vare sig via fax, post eller mail.

om det nu dyker upp en faktura (oavsett bolag) som försöker bluffa dig,
försök få tag på ett fax-nummer till företaget.
(om inte detta finns, skicka med rek-post där de måste kvittera ut brevet)
skicka en kopia på fakturan med ett stort kryss över med texten, "fakturan bestrides", datum, ort och din signatur. när du skickar faxet, se till att ställa in att du får en utskriftsrapport från faxen att faxet gick igenom (samma sak som ett rek, en garanti på att det har gått igenom). då har du ditt på det torra rent juridiskt samt med detta så kan de inte skicka vidare den uteblivna betalningen till kronofogden då de inte tar emot ärenden som är under "tvist".
Nej! Skriv aldrig din signatur eller namnteckning på något du skickar till dom! Då kan dom enkelt förfalska din namnteckning på en beställning du aldrig gjort och så sitter du skiten!

/ TT
Citera
2011-02-09, 00:38
  #30
Medlem
Företaget är baserat i Jönköping, och det är ett allmänt begrepp här i bygden att företaget är ett skoj-företag.
Majoriteten som jobbar där är under 25 och är väldigt speciella människor.

En sådan här verksamhet drar till sig blåsta människor som låter sig "luras" av sin arbetsgivare.
Citera
2011-02-09, 08:27
  #31
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Nej! Skriv aldrig din signatur eller namnteckning på något du skickar till dom! Då kan dom enkelt förfalska din namnteckning på en beställning du aldrig gjort och så sitter du skiten!

/ TT

var lite snabb där, jag syftade på namn, utelämna signaturen.

dock så det väldigt ovanligt att företag förfalskar signaturer, då det är ett väldigt allvarligt brott.
samt att skulle det ske så sitter de själva med "en kopia" och kunden har inget, samt att den inte är undertecknad med en penna, utan synligt kopierad.
Citera
2011-02-21, 16:12
  #32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Såhär har jag gjort för mitt fd jobb varje gång (jobbade där länge) och det funkade varje gång.

* stryka diagonalt streck över hela fakturan
* skriva med stora textade bokstäver "BESTRIDER FAKTURAN, SKICKAR NI IGEN POLISANMÄLER VI, NAMN FTG"
* faxa över.

Ringa upp är bara en pain in the ass. Vet man att man inte ingått avtal så är ovan enklaste sättet.
Citera
2011-02-25, 14:12
  #33
Medlem
Blev precis uppringd av en brud på 121.nu eller one to one ab som det heter. (tyvärr ett grymt lönsamt AB enligt allabolag.se)

Så jävla ohederliga var de i telefonsamtalet att de först försökte sälja in kringtjänster till normala företagsnamnet och adressen därefter efter ett kraftigt nej tack så sa de snabbt i förbigående som et avslut på samtalet" tack för samtalet, då kör vi vidare med det ni har, dvs bara adressen för två och nie."

Första tanken var att säga " tack och hej" som jag alltid avslutar mina samtal men då hade de fått sin bekräftelse. Istället fick jag skrika STOPP. Hon hävdade då att vi haft gratis i ett år men att det nu övergick i betalning. På frågan vem som betällt det kunde hon inte svara. Efter att jag blivit otrevlig så tog backade hon från de 2900kr.

Vilket jävla oseriöst företag.
Citera
2011-03-06, 19:43
  #34
Medlem
Mrwomanizers avatar
Nu vill jag inte vara ett rövhål..

I de fall jag lyckats slöläsa igenom nämns det att fakturan inkommit bara någon vecka senare? Är det på detta vis så har ni alltid rätt att ångra ert köp, vi har faktiskt en lag som nämner just detta. Om de sedan gått mer än två veckor innan fakturan kommer in så kan man alltid fråga när tjänsten sattes igång, har man tur då så har system eller andra klantar inte hunnit kicka igång ens tjänster ännu. Då brukar man ha även två veckor efter det datumet (hos de flesta företag, jag kan ha inte nämna alla företag i detta fall) att ångra sig.

En erfarenhet jag haft från telefonförsäljare är att man oftast blir bemött med arrogans och paragrafhänvisande när man är förbannad, medan när man är lite mer ödmjuk och tolerant själv brukar få problemet lösta.

Nu vet jag att man aldrig är glad över en faktura som man själv inte anser är befogad, men det är samtidigt inte supersmidigt att ringa in som en rabiessmittad hund och skälla då detta brukar rendera i olösta problem.
Citera
2011-03-06, 23:50
  #35
Medlem
dom får nog provision på det dom säljer och hade behövde kanske lite extra den månaden eller nåt.
Citera
2011-03-07, 00:14
  #36
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwomanizer
Nu vill jag inte vara ett rövhål..

I de fall jag lyckats slöläsa igenom nämns det att fakturan inkommit bara någon vecka senare? Är det på detta vis så har ni alltid rätt att ångra ert köp, vi har faktiskt en lag som nämner just detta. Om de sedan gått mer än två veckor innan fakturan kommer in så kan man alltid fråga när tjänsten sattes igång, har man tur då så har system eller andra klantar inte hunnit kicka igång ens tjänster ännu. Då brukar man ha även två veckor efter det datumet (hos de flesta företag, jag kan ha inte nämna alla företag i detta fall) att ångra sig.

En erfarenhet jag haft från telefonförsäljare är att man oftast blir bemött med arrogans och paragrafhänvisande när man är förbannad, medan när man är lite mer ödmjuk och tolerant själv brukar få problemet lösta.

Nu vet jag att man aldrig är glad över en faktura som man själv inte anser är befogad, men det är samtidigt inte supersmidigt att ringa in som en rabiessmittad hund och skälla då detta brukar rendera i olösta problem.

Distansköpslagen gäller väl inte för företag som det nu verkar handla om?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback