Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-20, 18:48
  #1
Medlem
L_ps avatar
Jag har hört att den finns! Undrara nu alltså vad den heter, och om någon vet vart man skulle kunna tänkas få tag på den??

Mvh Lp
Citera
2006-07-20, 19:26
  #2
Banned
Citera
2006-07-20, 19:44
  #3
Medlem
BushwickBills avatar
http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/w...f+eric+clapton

Bara välja och vraka någon borde vara självbiografi. Crossroads boken vet jag att den handlar om hans liv men jag är osäker på om han varit med och skrivit.
Citera
2006-07-20, 21:27
  #4
Medlem
L_ps avatar
Ahhha, jag var nog där innan också, och där var en jävla massa! Vissa var tydligen böcker med tabbar och sånt till hans låtar. Behöver alltså ett specifikt namn till hans självbiografi!

Tack för hjälpen i alla fall!

Lp
Citera
2010-08-19, 12:30
  #5
Medlem
Den officiella tråden om Slowhand (aka Eric Clapton)

Bisarrt nog finns det ingen officiell Claptontråd här på Flashback, något som jag tycker är nödvändigt. Det här är trots allt mannen som :

- Är invigd i Rock and Roll Hall of Fame tre gånger.
- Sagt att anledningen till att han inte tog självmord var för att då skulle han inte kunna dricka alkohol.
- Spelat med groteska mängder kända artister. Förutom de sjävklara som Cream, John Mayall, Derek and the Dominos och the Yardbirds även Beatles, John Mayer, Derek Trucks, Joe Bonamassa, Bob Dylan, The Band, Plastic Ono Band, Phil Collins, BB King, Steve Winwood, Jeff Beck, Pete Townsend, Tom Petty and The Heartbreakes, Sheryl Crowe, Allman Brothers Band, Mark Knopfler, Stevie Ray Vaughn, Jimmy Vaughn, Buddy Guy, JJ Calle och kanske den viktigaste av dem alla Tina Turner.
- Av Rolling Stones Magazine rankats som världens 4 största gittarist.
- Spelat in ett av världshistoriens sämsta album, Journeyman.
- Däckat av sorgen från Jimi Hendrix och Duane Allmans bortgång, med lite hälp av ett kraftigt kokainmissbruk.

Själv tycker jag att Clapton är en av de störta gitaristerna och musikerna som någonsin funnits, även om han är något ojämn. Låtskrivandet tycker jag kanske inte är hans starkaste sida men har man skrivit Layla kommer man rätt långt.

Så, känn er fria att prata om allt som har med Clapton att göra...
Citera
2010-08-19, 13:14
  #6
Medlem
Geomeisters avatar
Jag tycker det är lite kul att den förste gitarristen (Eric Clapton) som blev kallad Gud är en av de gitarristerna som ser mest alldaglig ut. Jag bryr mig inte om hur folk som spelar ser ut, men många "senare" gitarrister Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, Jimmy Page, Slash, Ritchie Blackmore osv. var ju noga med att skilja sig från mängden. Att kunna bli igenkända och vara unika, men Eric Clapton ser ut som vem som helst, anser jag.

- När jag började 1:a klass i grundskolan hade en klasskompis en "känd" farsa. I samband med att jag hörde Tears in Heaven under den perioden fick jag för mig att Eric Clapton var klasskompisens pappa trots att all logik gick emot det
Citera
2010-08-19, 14:55
  #7
Medlem
Jack.Dogs avatar
Eric Clapton är utan tvekan en av världen största gitarrister. Dock har jag alltid varit mer dragen till musiken när han spelade i CREAM...mer än det han spelat under sin solo-karriär. Någon mer som känner igen sig i detta?
Citera
2010-08-20, 08:27
  #8
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Eric Clapton är utan tvekan en av världen största gitarrister. Dock har jag alltid varit mer dragen till musiken när han spelade i CREAM...mer än det han spelat under sin solo-karriär. Någon mer som känner igen sig i detta?

I surely do son!

Jag gillar Eric Claptons laid-back approach. Det skapar en harmonisk känsla men händer inte det kan det lätt bli slätstruket och intetsägande, tyvärr. Därför skulle det vara skönt med lite extra drag ibland. Likt CREAM t.ex.

Vad tycker folket här om Eric Claptons skiva med B.B. King Riding with the King ?
Citera
2010-08-20, 13:12
  #9
Medlem
Bret-Harts avatar
Min morsa berättade en historia en gång om att Samantha Fox hade mött Clapton i hissen en gång och hade hade frågat om han inte visste vem hon var vilket han hade svarat vet inte du vem jag är-Nej borde jag det eller hade hon tydligen sagt,sen hade hon snackat med sina kompisar om det och då hade dom berättat för henne att det var Slowhand som hon hade åkt hiss med,nån som vet om historien är sann?
Citera
2010-08-20, 19:36
  #10
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
I surely do son!

Jag gillar Eric Claptons laid-back approach. Det skapar en harmonisk känsla men händer inte det kan det lätt bli slätstruket och intetsägande, tyvärr. Därför skulle det vara skönt med lite extra drag ibland. Likt CREAM t.ex.

Vad tycker folket här om Eric Claptons skiva med B.B. King Riding with the King ?

Tack så hemskt mycket för att du påminde mig om detta mästerverk. Gillar man det lite slöare blues-stuket så är låten Worried life blues helt jävla underbar. Gitarrerna mellan verserna...herregud så bra det är!

Självklart är skivan underbar och precis som alla andra Clapton-skivor så är den fylld med känslor som inte många andra gitarrister kan sätta toner på. Dock sätter B.B. King ett tryck på skivan som är svår att hitta på Claptons övriga...går inte riktigt att beskriva. Lyssna på skivan så förstår ni!
Citera
2010-08-30, 13:58
  #11
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=qYS732zyYfU
She don't mind, she don't mind.. Cocaine

http://www.youtube.com/watch?v=veGF9Vjo_IE
Circus Left Town

Live, offcourse!
Citera
2010-08-30, 16:42
  #12
Medlem
Casabas avatar
Kolla in skivan John Mayall & The Bluesbreakers with Eric Clapton, om ni motförmodan har missat den. Bland annat med ett av Claptons allra bästa solon i Have You Heard, http://open.spotify.com/track/34UH9fBORBIQUXHPieIydm 3:25 in, samt Ramblin' On My Mind http://open.spotify.com/track/1zHxhqZZ9eOju22K8dS1JV, vilket är första gången Clapton sjunger på skiva, 20 år var han då.

Kul att kunna se honom live i Malmö i våras också tillsammans med Winwood.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback