Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-19, 07:33
  #1
Avstängd
När Sven-Otto Littorin tvingades avgå får han:

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/l...anad-1.1155080

På tisdagen beslutades att Sven Otto Littorin får 112.000 kronor per månad i avgångsersättning.

När Margareta Winberg avgick som minister efter valet 2006:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7598488.ab

Men sedan november 2008 fakturerar Margareta Winberg arvodet via sitt bolag Winberg och dotter AB, enligt Rapport. Det har gjort att hon har kunnat behålla hela den statliga penisionen på 51 000 kronor. Faktureringen gör också att hon slipper inkomstskatt på 40 procent och istället betalar moms på 25 procent av styrelsearvodet.


När Göran Persson avgick som minister efter valet 2006:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article854878.ab

Göran Persson får 121 000 kronor i månaden i avgångsvederlag. Trots att han tjänat stora pengar på konsultuppdrag.

Dessa 3 personer som tagit ut avgångsvederlag pga dom har avgått, kommer inte att kunna återgå till politiken. En sak jag då tycker blir väldigt. När Mona Sahlin tvingades avgå 1995 som vice statsminister, varför pratades det inget om avgångsvederlag med henne? Varför hittar man alla hennes skandaler på internet men inte något om något avgångsvederlag?

Alla ministrar som avgick efter valet förra året får ett avgångsvederlag.

Borde inte Mona fått avgångsvederlag när hon tvingades avgå, precis som Littorin? Hon hade väl då varit politiker i 20 år något?

– Om jag får ett överskott i min näringsverksamhet så måste jag ta ut det som lön, eftersom jag har enskild firma. Då kvittas det mot avgångsvederlaget, säger han till DN.

Det är här det blir intressant med Mona Sahlin

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...gare_57640.svd

Men Mona Sahlin gör på varje punkt precis tvärtom. Hon tar ut så mycket lön som möjligt. Firman redovisar en lönekostnad på -1 160 793 kronor. Detta är ur företagarsynpunkt förkastligt.

Mona Sahiln tog ut då på 18 månaders period en lön på över 80.000 i månaden. Ännu märkligare, varför begärde hon själv på egen begäran likvidation helt plötsligt om företaget gick så bra? Hon säger hon var frilansjournalist? De journalister jag pratat med tjänar inte 80.000 i månaden? Och om hennes bok sålde så bra varför begärde hon likvidation?

Samma period hon tog ut 1.1 miljon i lönekostnader drog hon på sig 98 parkeringsböter på över 30.000

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/27/mona.html

Småföretagarministern Mona Sahlins företag har dragit på sig 98 parkeringsböter. I 32 fall har böterna hamnat hos kronofogden och lett till betalningsanmärkningar.


Värt notera AB då inte nämnde något om likvidation

Är det som så att när Mona Sahlin tog ut 1.1 miljon, var genom företag för att precis som Margareta Winberg så har hon kunnat behålla avgångsvederlaget som pension, och pga sitt företag, precis som Göran Persson kvitteras det genom avgångsvederlaget

Mona Sahlin AB har alltså varit en väldigt bra dimmridå på alla sätt? I synnerhet för att kunna komma tillbaks till politiken när man tagit ut avgångsvederlag genom företaget och komma tillbaks till småföretagsexpert!

Vad tror ni själva? Hur kan man komma tillbaks som 'småföretagsexpert' när man själv begärt sitt företag likvidation när man tog ut 1.1 miljon i lön men inte tog ut avgångsvederlag?
Citera
2010-08-19, 14:54
  #2
Avstängd
mrsmarts avatar
Kom med något nytt.
Citera
2010-08-19, 15:21
  #3
Avstängd
Banankvalsters avatar
Varför är folk så jävla intresserade utav vad enskilda individer tjänar? Spelar det någon jävla roll? Kämpa å bli framgångsrika istället för att vara så jävla bittra å nosa omkring i politikers liv.

Är det bara jag som känner att folk som skapar dessa trådar har ett behov av att gnälla för att deras egna liv är så jävla snea?
Citera
2010-08-19, 15:44
  #4
Medlem
RedXs avatar
Edit:

Ser att jag läste TS inlägg lite väl snabbt...
Citera
2010-08-19, 15:51
  #5
Medlem
Germanofils avatar
Inget nytt under solen. Men visst, samtliga riksdagspolitiker borde arkebuseras.
Citera
2010-08-19, 18:24
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Kom med något nytt.

Bidra med något själv då?

Är det inte konstigt att

1. Hon tar inte ut något avgångsvederlag trots detta är obligatorisk bland ministrar som tvingas avgå eller avgår efter valförlust

2. Hon plockar ut 1 miljon i lönekostnader på en period på 18 månader

3. Hon själv begär helt plötsligt likvidation

4. Om hon tjänade så bra, företaget gick runt, hennes bok sålde bra, hon tjänade bra som frilansjournalst, varför begärde hon likvidation? Mina föräldrar är egna företagare och när dom avvecklade sitt företag så behöll dom ändå namnet för dom haft det i 30 år?

Hur många frilansjournalister drar in 80.000 i måndaden? Nej jag tror snarare att likt Persson och främst Margareta Winberg så fick hon sin avgångsvederlag genom Mona Sahlin AB kunnat behålla hela den statliga pensionen.

Och när man läser om Göran Persson

Göran Persson är en av få exministrar som inte rapporterat in någon inkomst.

Misstänker starkt hon gjort PRECIS samma sak med Mona Sahlin AB!!

Men tack vare hon använde Mona Sahlin AB kunde hon komma tillbaks till politiken, inte de andra!
Citera
2010-08-19, 18:33
  #7
Medlem
RedXs avatar
Är du säker på att reglerna var likadana vid den tidpunkten?
Citera
2010-08-19, 18:43
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Är du säker på att reglerna var likadana vid den tidpunkten?

Inte säker

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article854878.ab

Alla ministrar som avgick efter valet förra året får ett avgångsvederlag.

Littorin tvingades avgå och får avgångsvederlag, borde inte Mona då ochså fått?

Hon hade ju trots allt högre post än Littorin?

En annan misstanke är att hon fifflade ju med 53.000 av regeringens kreditkort. Hade hon OFFICIELLT tagit ut avgångsvederlag hade det blivit jävla liv och omöjligt att komma tillbaks.

Nu körde hon dimmridå med företaget i stället

Om hon var frilansare, varför hittar man inga artiklar om henne inlagda på bla webben?

Har läst att som frilansare får man även vissa förmåer om man har speciellt kort?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback