Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-18, 19:16
  #1
Medlem
KaffeBlattes avatar
Frågeställningen är helt enkelt-fungerar det mot arbetslöshet?

Antingen det nu är statligt, kommunalt eller privat?
Citat:
Nytt jobbpaket från Moderaterna

Uppdaterat i dag. 13:11

Moderaterna vill förstärka de statliga insatserna för coachning,

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/n...erna-1.1155443
__________________
Senast redigerad av KaffeBlatte 2010-08-18 kl. 19:21.
Citera
2010-08-18, 19:21
  #2
Medlem
brianmolkos avatar
Ungefär som svenska fotbollslandslaget för en ny coach, och sen har alla fotbollsplaner blivit potatisåkrar .. (ja fatta min liknelse) då kommer coachning inte fungera iaf
Citera
2010-08-18, 20:20
  #3
Avstängd
leosundbergs avatar
Jag skulle säga att det faktiskt fungerar. Till skillnad från AMS är jobbcoacherna personer som har varit rekryterare i privat sektor tidigare och som tänker som arbetsgivare, inte som byråkrater. Går själv nu hos jobbcoach, 90 % av deltagarna har fått jobb efter 3 månader.

Ett skäl till att AMS inte kan göra jobbet är lika bra är att hela verksamheten är sönderbyråkratiserad av olika prioriteringar, exempelvis ska gamla fångar och nyanlända invandrare ges förtur till jobb med mera. Personligen tycker jag inte illa om varken kåkfarare eller invandrare, men det blir rätt larvigt att det ska anses som en merit i sig att vara utlandsfödd eller fängelsekund. Så tänker även många arbetsgivare och därför skyr de AMS som pesten och rekryterar istället via privata nätverk.
Citera
2010-08-18, 20:38
  #4
Medlem
KaffeBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Jag skulle säga att det faktiskt fungerar. Till skillnad från AMS är jobbcoacherna personer som har varit rekryterare i privat sektor tidigare och som tänker som arbetsgivare, inte som byråkrater. Går själv nu hos jobbcoach, 90 % av deltagarna har fått jobb efter 3 månader.

Ett skäl till att AMS inte kan göra jobbet är lika bra är att hela verksamheten är sönderbyråkratiserad av olika prioriteringar, exempelvis ska gamla fångar och nyanlända invandrare ges förtur till jobb med mera. Personligen tycker jag inte illa om varken kåkfarare eller invandrare, men det blir rätt larvigt att det ska anses som en merit i sig att vara utlandsfödd eller fängelsekund. Så tänker även många arbetsgivare och därför skyr de AMS som pesten och rekryterar istället via privata nätverk.
Tack för infon. Jag var först lite tveksam eftersom det tidigare funnits en del kritik.
Citat:
Här avslöjas miljardfiaskot

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6084431.ab
Kul om det fungerar nu när det är ont om jobb.

Har du själv jobbat som eller träffat på jobbcoacher?
Citera
2010-08-18, 23:18
  #5
Medlem
sonicguides avatar
Förslaget handlar bara om att gynna de s.k. entreprenörerna.
Det innebär också att en massa ekonomiska skojare dras in i det här för här finns det gott om pengar att tjäna för nästan inget jobb alls.
Kompetensen är lika låg på dessa som den är generellt hos bemanningsföretag. Du behöver kunna Excel för att hålla koll på dina klienter och sedan snacka lite buzzwords.

En del bemanningsföretag med uppgift att coacha kan naturligtvis låta sina coachingklienter gå före i kön för att få bra statistik.

Förslaget gör ingenting åt arbetslösheten. Det vore bättre att ge pengarna till kommunerna för att få folk att hålla offentliga toaletter rena. Det hade åtminstone gett några jobb...
Citera
2010-08-18, 23:57
  #6
Avstängd
Watchmans avatar
Frågan man bör ställa sig, om en person behöver en coach för att lyckas få ett arbete, vad säger det om personen som inte lyckats få tag i ett arbete tidigare utan coach?
Man har alltså någon som är en god säljare som säljer in en troligtvis undermålig arbetare som inte var kapabel att finna ett eget arbete.

Låter som ännu en "åtgärd" som är ineffektiv, lite som de här Socialdemokratiska-Tunnelbane-betjänterna.
Som sagt ni hade inte haft dessa problem med er massinvandring, skörda vad ni sått.

Sjupartiet av idioter för idioter.
Citera
2010-08-19, 00:57
  #7
Medlem
LFEs avatar
Coaching, moderaternas största misslyckande, en av de största hålen i budgetens byxficka ska alltså förstärkas.


Nej, varenda företagare jag känner behöver inte 100 eller 1000 ansökningar per jobbplats. Coacherna uppmuntrar till att folk bara ska SÖKA SÖKA SÖKA och fylla på deras CV med det mest fantasifulla för att konkurrera ut någon annan stackare som gör samma sak.


Detta istället för att folk koncentrerar sig på några få jobb som de verkligen har chans på, faktiskt går och träffar arbetsgivaren (vilket han/hon skulle ha tid till om det inte var 100 ansökningar per plats) och är sig själva.


Förbannade jävla idiotitänkande. Konkurrens i form av spam LÖSER inte alla världens jävla problem, jävla miffon. Att sen coacherna (statliga eller privata) får råfeta bonusar på tusentals kronor per jobb som de fixar gör det hela inte bättre.


Men körsbäret på grädden måste väl ändå vara att Maud vill att unga ska kunna avskedas närsomhelst hursomhelst. Detta blandat med att företagare får bidrag från arbetsförmedlingen för att nyanställa unga öppnar ju upp alla jävla oheliga dörrar för folk som vill suga ut systemet från benmärgen.



En företagare som hela tiden nyanställer / avskedar, en coach som hela tiden "fixar nya jobb" till den samme.
__________________
Senast redigerad av LFE 2010-08-19 kl. 01:10.
Citera
2010-08-25, 18:38
  #8
Avstängd
CanLifePrevails avatar
Reinfeldt satsar på jobbcoacher? HAHA?

Läste att Reinfeldt ska försöka lösa arbetslösheten med att fixa fler jobbcoacher. Är äggskallen inavlad eller vad är hans problem? Jobbcoach? Jag gick hos en sådan en gång, man gick dit, hon sa "på internet kan du söka jobb", jag sa "jag vet", sen fick jag en lista på affärer från Eniro där man kunde söka praktik (lol) som jag lika gärna hade kunnat fixa hemma. Jobbcoacherna som tror att deras jobb är riktiga jobb kan ju dra åt helvete, någon dummare idé får man fan leta efter. Fler jobbcoacher som kan tipsa ungar om jobb, ja herregud. Rösta på moderaterna om du vill att både människor och djur ska lida.
Citera
2010-08-25, 18:40
  #9
Medlem
Jrgens avatar
Nu är jag också emot jobbcoacher, men hur orsakar de lidande för djuren?
Citera
2010-08-25, 18:51
  #10
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Läste att Reinfeldt ska försöka lösa arbetslösheten med att fixa fler jobbcoacher. Är äggskallen inavlad eller vad är hans problem? Jobbcoach? Jag gick hos en sådan en gång, man gick dit, hon sa "på internet kan du söka jobb", jag sa "jag vet", sen fick jag en lista på affärer från Eniro där man kunde söka praktik (lol) som jag lika gärna hade kunnat fixa hemma. Jobbcoacherna som tror att deras jobb är riktiga jobb kan ju dra åt helvete, någon dummare idé får man fan leta efter. Fler jobbcoacher som kan tipsa ungar om jobb, ja herregud. Rösta på moderaterna om du vill att både människor och djur ska lida.

Så du har träffat en jobbcoach och därav är alla likadana?
Har träffat ett par och de har varit betydligt mer engagerade och hjälpsamma än AF. Coacherna är i de allra flesta fall betydligt bättre än AFs personal på så gott som allt som har med arbetlösas situationer att göra så förslaget är i sig absolut inte dåligt. Däremot borde de istället göra om hela AF.
Citera
2010-08-25, 18:56
  #11
Avstängd
CanLifePrevails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Så du har träffat en jobbcoach och därav är alla likadana?
Har träffat ett par och de har varit betydligt mer engagerade och hjälpsamma än AF. Coacherna är i de allra flesta fall betydligt bättre än AFs personal på så gott som allt som har med arbetlösas situationer att göra så förslaget är i sig absolut inte dåligt. Däremot borde de istället göra om hela AF.

När jag var arbetslös för några år sedan under en rätt kort tid förvisso så träffade jag två stycken, båda var helt meningslösa. Kolla upp skit på datorn, kan man ju göra hemma liksom. De coachade såhär: "du kan ju gå runt och lämna CV". Man sitter där och bara tänker "NEHE?! No shit"...
Citera
2010-08-25, 18:56
  #12
Medlem
Jag har reviderat min syn på Jobbcoacher sedan jag själv träffade min.
Hon fixade utan att träffa mig mer än en gång inside info om väktaranställningar som inte utannonseras och hon fixade så att en butik här i stan ringde upp mig och fråga mig om jag kunde komma in och jobba 100% i 3 månader för att sedan se vad som händer.

Så Reinfeldt är inte helt fel ute - bara de får tag i jobbcoachar som gillar vad de gör och kan använda skrivmaskin (=dator)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback