2010-08-18, 16:37
Medlem
CureMes avatar
Har sökt lite här i matlagningsforumet, men det mesta ballar ut till OT snack om att laga på sitt eget blod. Jag är rätt nöjd med att ha kvar det på insidan, så jag söker goda recept på blodpudding av grisblod.

Har ni bra recept så dela med er!
Citera
2010-08-18, 17:25
Medlem
Ingredienser
0.5 l svinblod
3.5 dl lättöl eller buljong
3.5 dl grovt rågmjöl
1 st finhackad rödlök
50 g späck i små tärningar ( detta är valfritt)
1 st syrligt äpple/ kan bytas mot russin om man vill, eller så kör du hälften hälften.
0.5 dl smält smör
0.5 dl sirap
0.5 msk salt
0.5 tsk mald ingefära
0.25 tsk malen vitpeppar
0.25 tsk malen kryddpeppar
1 krm mald nejlika
1 tsk söndersmulad mejram
1 tsk mald kanel

1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala, kärna ur och finhacka äpplet. Sila blodet och blanda det med ölen (eller buljongen) och rågmjölet. Skala och finhacka löken och tillsätt med alla övriga ingredienser utom späcket och äpplet.

2. Vispa kraftigt. Rör sedan i späcket och äppeltärningarna. Stek ett prov och smaka av kryddningen.

3. Smöra en 2 liters pastejform och häll smeten i den. Täck med smörat papper och sedan folie. Grädda puddingen i vattenbad i varm ugn i cirka 1 timme. Prova med sticka om puddingen är färdiggräddad.

4. Låt puddingen svalna i formen. Ställ den i kylen över natten.

5. Serveras stekt i skivor med stekt fläsk, äppelskivor stekta i socker och rårörda lingon

Receptet är så som min farmor gjorde blodpudding, klassiskt med andra ord!

lycka till!

mvh/T
Senast redigerad av kalletolv 2010-08-18 kl. 17:27.
Citera
2010-08-18, 17:43
Medlem
CureMes avatar
Din farmor kör på samma recept som Pelle Johansson ser jag

http://www.recept.nu/1.6526/pelle_jo...rk/blodpudding

Med skillnaden att hon har kanel i stället för mejram. Hmm, får se om det blir det här receptet jag provar, det är lite omständigt, men då brukar det ju bli gott
Citera
2010-08-18, 19:13
Medlem
nä du, det är inte Pelles recept, det är nog snarare så att hans farmor eller mormor också gjorde samma sorts blodpudding.
Receptet är ursprungligen taget från Cajsa Wargs kokbok, den gavs ut 1755. Så receptet har åtminstone 260 år på nacken!
Om du vill så kan jag ge dig original receptet i dåtidens mått, alltså skålpund, skäppor och stop.
Citera
2010-08-19, 20:06
Medlem
En fråga som inställer sig, även om den kanske bara indirekt har med trådens ämne att göra, är om det går bra att frysa blodpudding? Om man nu gör sig besväret att svänga ihop sin egen vore det trevligt att kunna bevara den för framtida bruk. Hur länge håller den sig annars i kylskåp?
Citera
2010-08-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
En fråga som inställer sig, även om den kanske bara indirekt har med trådens ämne att göra, är om det går bra att frysa blodpudding? Om man nu gör sig besväret att svänga ihop sin egen vore det trevligt att kunna bevara den för framtida bruk. Hur länge håller den sig annars i kylskåp?

det går att frysa blodpudding, dock kan jag uppleva den lite grynig när den varit fryst.
5 dagar är inget problem. Hos mig brukar den dock inte bli liggandes så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in